Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada mies osallistumaan perhe-elämään?

Vierailija
14.07.2018 |

Meillä on pieni tyttö, vähän yli kaksi kuukautta vanha. Lapsi oli molempien halusta alulle saatettu, jouduimme käymään jonkin aikaa lapsettomuushoidoissakin, jotta raskaus onnistui. Koko raskausajan mieheni oli hyvin osallistuva ja innostunut tulevasta vauvasta ja raskaudesta, mutta pian synnytyksen jälkeen hän lopetti osallistumasta perhe-elämäämme. Synnytys oli vaikea, ja sain repeämiä, jotka eivät vielä ole täysin parantuneet, tai siis jonkun verran kipuja on vielä, ja tarvitsisin todella miehen tukea ihan arjessamme.

Imetän, joten herään yksin öisin imettämään vauvaa muutaman tunnin välein, mies ei ole kertaakaan herännyt yöllä, hän on kyllä ehdottanut että voisi nukkua työhuoneessamme yöt, jotta ei "häiritsisi" heräämisiäni. Minä taas olen pyytänyt häneltä, että hän voisi edes viikonloppuisin joskus herätä vauvan syötölle, voisin pumpata maitoa pulloon, jotta saisin nukkua edes joskus. Olen todella väsynyt kun joudun heräämään melkein tunnin välein öisin (vauva herää niin usein). Mies ei sano tähän mitään, joten häntä ei kai kiinnosta suostua heräämiseen. Hän ei edes pyynnöstäni vaihda vaippaa, nukuta tyttöä tai leiki hänen kanssaan, kaikki jää minulle. Mies viettää paljon aikaa harrastuksensa parissa poissa kotoa, siis saman verran kuin ennen lasta. En koskaan tiedä mihin aikaan hän sieltä palaa, se oli ok ennen lasta mutta ei enää. Kun mies on kotona niin hän viettää aikaa autotallissa nikkaroiden jotain. Jos menen sinne vauvan kanssa hän ärsyyntyy. Jos taas menen yksin niin hän ilahtuu, ja toivoo että autan jossain nikkaroinnissa. En tosin pysty, koska missä tyttö olisi sillä aikaa?

Miten saada mies osallistumaan perhe-elämään? Nyt tuntuu, että hän ei edes ole osa meidän perhettä.

Kommentit (171)

Vierailija
21/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku kommentoida tähän? Onko kellekään käynyt samoin?

Myös miehiltä olisi kiva saada kommentteja että mitä minun pitäisi tehdä. Ap.

Varmasti kaikille, jotka tekevevät lapset teini-ikäisenä. "Mä haluun vauvan"

Toisena sitten, joku tinderistä valittu "kumppani" ja 2 kk seurustelun jälkeen raskaaksi.

Sinun olisi pitänyt kasvaa ensin aikuiseksi ja valita "miehesi" hieman järkevämmin.

Mies vastaa ihan itse omasta käytöksestään,aina. Jos mies per*eilee tai käyttäytyy kuin kakara,se on täysin miehen omalla vastuulla.

Vierailija
22/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti herää vauvan itkuun, isä ei.

Vierailin sisareni perheessä, yöllä esikoinen itki ja kaikki vierailulla olleet naiset heräsivät. Myös lapsettomat. Miehet nukkuivat eikä heillä ollut aavistustakaan yöitkuista. 

Voisiko tuo olla osa perimää eli aiemmin miehet tekivät enemmän töitä ulkona ja naiset hoitivat kodin ja lapset? Osa miehistä ei ole vielä havahtunut siihen, ettei enää eletä, kuten historiassa.

Sinulla on oikeus lepoon eli laita äidinmaitoa pulloon ja mene vaikka vanhempiesi luo tms. nukkumaan. Mies hoitaa yhteisen vauvan.

Mies, joka nyt ei edes vaihda vaippaa eikä koskaan leiki tai vietä aikaa tytön kanssa? Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on se ongelma, että perhe-elämä merkitsee eri asioita. Sinulle se on pelkkä vauva, miehelle vähän enemmän.

Mutta ihan ensimmäisenä suosittelen sitä, että et öisin jokaiseen vauvan inahdukseen reagoi. Lapselle ei tapahdu mitään pahaa, vaikka hän välillä heräilee eikä kukaan tulekaan tunkemaan tissiä suuhun. On turha tehdä itselleen marttyyrinkruunua asiasta, jonka itse aiheuttaa.

Paitsi tietenkin silloin, jos vauva pitää ruokkia 24/7 tunnin välein, silloin menisin välittömästi lääkärin luokse, koska lapsella on jotain ongelmia.

Tarkoitatko, että miestä ei enää kiinnosta tyttömme, koska minä reagoin öisin tytön jokaiseen itkuun? Eli itse olen aiheuttanut miehen käytöksen? Ap.

Sanotaan niin, että jos sinua ei ole olemassa ilman tyttöä eikä tyttöä ilman sinua, niin mihin ihmeen väliin se mies mahtuisi? Olet tehnyt selväksi, että olette paketti.

Vierailija
24/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku kommentoida tähän? Onko kellekään käynyt samoin?

Myös miehiltä olisi kiva saada kommentteja että mitä minun pitäisi tehdä. Ap.

Varmasti kaikille, jotka tekevevät lapset teini-ikäisenä. "Mä haluun vauvan"

Toisena sitten, joku tinderistä valittu "kumppani" ja 2 kk seurustelun jälkeen raskaaksi.

Sinun olisi pitänyt kasvaa ensin aikuiseksi ja valita "miehesi" hieman järkevämmin.

Olen 35, mies on 36. Emme ole teinejä, takana useamman vuoden avioliitto ja puolen vuoden lapsettomuushoidotkin. Ap.

No. Ihmiset voivat olla iästä riippumatta lapsen tasolle jääneitä. Toisaalta jotkut ovat sitten jo nuorena hyvinkin fiksuja, älykkäitä ja "kypsiä", siis huomattavasti ikäisiään vanhempia henkisesti.

Vierailija
25/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on se ongelma, että perhe-elämä merkitsee eri asioita. Sinulle se on pelkkä vauva, miehelle vähän enemmän.

Mutta ihan ensimmäisenä suosittelen sitä, että et öisin jokaiseen vauvan inahdukseen reagoi. Lapselle ei tapahdu mitään pahaa, vaikka hän välillä heräilee eikä kukaan tulekaan tunkemaan tissiä suuhun. On turha tehdä itselleen marttyyrinkruunua asiasta, jonka itse aiheuttaa.

Paitsi tietenkin silloin, jos vauva pitää ruokkia 24/7 tunnin välein, silloin menisin välittömästi lääkärin luokse, koska lapsella on jotain ongelmia.

Tarkoitatko, että miestä ei enää kiinnosta tyttömme, koska minä reagoin öisin tytön jokaiseen itkuun? Eli itse olen aiheuttanut miehen käytöksen? Ap.

Sanotaan niin, että jos sinua ei ole olemassa ilman tyttöä eikä tyttöä ilman sinua, niin mihin ihmeen väliin se mies mahtuisi? Olet tehnyt selväksi, että olette paketti.

Vauva on ap:n mukaan 2 kk vanha. Miten 2 kk ikäinen pikkuvauva voisi olla olemassa ilman vanhempaansa? Jos isä ei hoida, on äidin pakko hoitaa. Tuon ikäinen ei osaa vielä itse ruokkia itseään eikä itse mennä illalla sänkyyn tai vaihtaa vaippaa itselleen. 

Vierailija
26/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selväähän se on että vauva on enemmän kiinni äidissä jos imettää. Mies voi silti syöttää pullosta vauvaa,vaihtaa vaippoja,herätä yösyötöille,kylvettää vauvaa,käydä vaunulenkillä..että siihen väliin se mies mahtuu.

Vierailija
27/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut neuvoksi tässä keskustelussa, että lopeta kaksikuisen imettäminen ja siirry korvikkeisiin, älä reagoi yöllä tytön itkuun ja älä ole kiinni vauvassa. Olisiko muita neuvoja?

Yksi neuvo tuossa yllä oli vielä, että pakota mies osallistumaan. Miten pakotetaan joku joka ei ole edes paikalla? Ap.

Vierailija
28/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustaa ja antaa miehen tehdä kotitöitä omalla tavallaan (eli se naisen tapa ei yleensä ole se ainut oikea).

Ja malttaisi olla korjailematta työnjälkeä ainakaan miehen nähden.

Vierailija
29/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Mies taantui teini-ikäisen tasolle lapsen synnyttyä.Se on todella, todella yleistä.

Vierailija
30/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selväähän se on että vauva on enemmän kiinni äidissä jos imettää. Mies voi silti syöttää pullosta vauvaa,vaihtaa vaippoja,herätä yösyötöille,kylvettää vauvaa,käydä vaunulenkillä..että siihen väliin se mies mahtuu.

Mutta vain silloin, kun ap antaa siihen luvan eli käytänössä käskee.

Miksi mies taantuisi apulaiseksi? Nyt ap:n miehen ainoa oma paikka on se autotalli, muualla määrää vaimo, joka ei anna lasta isän vastuulle lainkaan.

Vierailija
31/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis (kommentti 28) tuosta on kyse.

Vierailija
32/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva on ap:n mukaan 2 kk vanha. Miten 2 kk ikäinen pikkuvauva voisi olla olemassa ilman vanhempaansa? Jos isä ei hoida, on äidin pakko hoitaa. Tuon ikäinen ei osaa vielä itse ruokkia itseään eikä itse mennä illalla sänkyyn tai vaihtaa vaippaa itselleen. 

Lue tuo ap:n juttu. Ap katsoo, että mies ei ole enää perhettä,koska mies ei tee kuten käsketään. Ei ap ole antanut sille miehelle yhtään tilaa ottaa vauva kanssaan kahdestaan autotalliin, sinne tulee aina mukana äiti.

Ja jos se vauva kaiken lisäksi tarvitsee ruokaa tunnin välein ja syöttö kestää 10 - 45 minuuttia, niin ei siinä jää isälle paikkaa ja tilaa olla lapsensa kanssa isän tavalla.

Vierailija
33/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti miehen kuvitelmat eivät vastanneet todellisuutta. Yleinen ongelma ihmisillä jotka ensin haluavat lapsen mutta eivät kestäkään vauva-arkea. Tähän ei valitettavasti ole parannusta.

Vierailija
34/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies taantuisi apulaiseksi? Nyt ap:n miehen ainoa oma paikka on se autotalli, muualla määrää vaimo, joka ei anna lasta isän vastuulle lainkaan.

Miten niin en anna lasta miehen vastuulle? Olen yrittänyt saada lasta miehen vastuulle, hän ei ota. Mies saisi halutessaan vauvan vaikka sylistäni itselleen moneksi tunniksi ilman mitään "lupiani" tai käskyjäni. Ap. 

Vierailija
35/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vauvat heräilevät tunnin,parin välein. Ihan normaalia. Jos vauva itkee,vanhemman tehtävä on vastata itkuun ja rauhoittaa vauvaa.

Totta, mutta vauvan jokaiseen inahdukseen ei tarvitse reagoida, usein kyse on venyttelystä, tuhahduksesta, pieneksi hetkeksi kevyemmälle unelle siirtymisestä. Vauva ei koe, että olisi hätä ennen kuin aikuinen saapuu paikalle ja tekee tilanteesta pelottavan: voi kauhistus, vauva on hereillä, sitä pitää rauhoittaa. Turhan usein huonouninen vauva on vanhempien oma aikaansaannos. Moni vauva nukkuu mummolassa pitkiä unia ihan siksi, että siellä ei kukaan ryntää yöllä samantien avuksi. saattaa olla, että vauva on hereillä, mutta kun kukaan ei tule kyselemään, että mikä valvottaa,niin unet jatkuvat.

Vierailija
36/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannustaa ja antaa miehen tehdä kotitöitä omalla tavallaan (eli se naisen tapa ei yleensä ole se ainut oikea).

Ja malttaisi olla korjailematta työnjälkeä ainakaan miehen nähden.

En korjaile miehen työnjälkiä enkä määrää mitään tapaa miten kotityöt pitäisi tehdä. Ihan mies on aina saanut omalla tavallaan tehdä. Ap.

Vierailija
37/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti herää vauvan itkuun, isä ei.

Vierailin sisareni perheessä, yöllä esikoinen itki ja kaikki vierailulla olleet naiset heräsivät. Myös lapsettomat. Miehet nukkuivat eikä heillä ollut aavistustakaan yöitkuista. 

Voisiko tuo olla osa perimää eli aiemmin miehet tekivät enemmän töitä ulkona ja naiset hoitivat kodin ja lapset? Osa miehistä ei ole vielä havahtunut siihen, ettei enää eletä, kuten historiassa.

Sinulla on oikeus lepoon eli laita äidinmaitoa pulloon ja mene vaikka vanhempiesi luo tms. nukkumaan. Mies hoitaa yhteisen vauvan.

Mies, joka nyt ei edes vaihda vaippaa eikä koskaan leiki tai vietä aikaa tytön kanssa? Ap.

Hänen on pakko, jos sinä et ole paikalla. Yhteinen, yhdessä suunniteltu vauva.

Vierailija
38/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pieni tyttö, vähän yli kaksi kuukautta vanha. Lapsi oli molempien halusta alulle saatettu, jouduimme käymään jonkin aikaa lapsettomuushoidoissakin, jotta raskaus onnistui. Koko raskausajan mieheni oli hyvin osallistuva ja innostunut tulevasta vauvasta ja raskaudesta, mutta pian synnytyksen jälkeen hän lopetti osallistumasta perhe-elämäämme. Synnytys oli vaikea, ja sain repeämiä, jotka eivät vielä ole täysin parantuneet, tai siis jonkun verran kipuja on vielä, ja tarvitsisin todella miehen tukea ihan arjessamme.

Imetän, joten herään yksin öisin imettämään vauvaa muutaman tunnin välein, mies ei ole kertaakaan herännyt yöllä, hän on kyllä ehdottanut että voisi nukkua työhuoneessamme yöt, jotta ei "häiritsisi" heräämisiäni. Minä taas olen pyytänyt häneltä, että hän voisi edes viikonloppuisin joskus herätä vauvan syötölle, voisin pumpata maitoa pulloon, jotta saisin nukkua edes joskus. Olen todella väsynyt kun joudun heräämään melkein tunnin välein öisin (vauva herää niin usein). Mies ei sano tähän mitään, joten häntä ei kai kiinnosta suostua heräämiseen. Hän ei edes pyynnöstäni vaihda vaippaa, nukuta tyttöä tai leiki hänen kanssaan, kaikki jää minulle. Mies viettää paljon aikaa harrastuksensa parissa poissa kotoa, siis saman verran kuin ennen lasta. En koskaan tiedä mihin aikaan hän sieltä palaa, se oli ok ennen lasta mutta ei enää. Kun mies on kotona niin hän viettää aikaa autotallissa nikkaroiden jotain. Jos menen sinne vauvan kanssa hän ärsyyntyy. Jos taas menen yksin niin hän ilahtuu, ja toivoo että autan jossain nikkaroinnissa. En tosin pysty, koska missä tyttö olisi sillä aikaa?

Miten saada mies osallistumaan perhe-elämään? Nyt tuntuu, että hän ei edes ole osa meidän perhettä.

Hei olen 2pienen lapsen isäpuoli osallistuin mielelläni puoliso sai nukkua yöllä minä olin hereillä olen koti isäpuoli parasta aikaa kun saan olla lasten kanssa

Vierailija
39/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin en anna lasta miehen vastuulle? Olen yrittänyt saada lasta miehen vastuulle, hän ei ota. Mies saisi halutessaan vauvan vaikka sylistäni itselleen moneksi tunniksi ilman mitään "lupiani" tai käskyjäni. Ap. 

Lue alkuperäinen kirjoituksesi, siinä kerrotaan aika selkeästi, että sinä kyllä pyydät miestä tekemään asioita, joita sinä haluat miehen tekevän lapsen kanssa, mutta et missään kohdassa kerro, mitä olette yhdessä sopineet. Siis nimenomaan sopineet eikä niin, että sinä haluat jotain tapahtuvaksi. Se mies on aikuinen ihminen, joka kokee sinun päättävän kaikesta vauvaan liittyvästä.

Miksi et kysy, mitä mies on tänään ajatellut tehdä lapsen kanssa. Ehkä hän haluaisi mennä vaunulenkille, mutta koska sinä olet tähän asti määrännyt hänet sinne, niin vastarinta syntyy välittömästi.

Vierailija
40/171 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue tuo ap:n juttu. Ap katsoo, että mies ei ole enää perhettä,koska mies ei tee kuten käsketään. Ei ap ole antanut sille miehelle yhtään tilaa ottaa vauva kanssaan kahdestaan autotalliin, sinne tulee aina mukana äiti.

Ja jos se vauva kaiken lisäksi tarvitsee ruokaa tunnin välein ja syöttö kestää 10 - 45 minuuttia, niin ei siinä jää isälle paikkaa ja tilaa olla lapsensa kanssa isän tavalla.

Mies ei halua tyttöä sinne autotalliin. Jos vien tytön sinne ja jätän hänet isälleen ja poistun itse vaikka suihkuun, niin mies tuo tytön heti minulle takaisin ärsyyntyneenä. Hän ei ole kertaakaan ottanut oma-aloitteisesti tyttöä minnekään kanssaan, ei edes viereiseen huoneeseen. Jos ottaisi, en seuraisi perässä. 

Ja olen ehdottanut miehelle, että hän voisi hoitaa niitä syöttöjä pullosta rintamaidollani, mutta kuten kirjoitin aloituksessani, niin hän ei vastaa tähän ehdotukseen mitään, eikä siis ole yhtään syöttöä hoitanut vaikka olisin laittanut vihjeeksi esille sen pullon lypsetyllä maidolla täytettynä. Joten häntä ei kai kiinnosta sitten. Ap.