Ylipainoisen perheen kanssa mökillä oltuani ymmärrän, miksi oma perheeni ei ole ylipainoinen.
Olen aina ajatellut, että syön liikaa makeaa ja herkkuja. Meillä on kotonakin aina jotain hyvää kaapissa ja tyttärenikin syövät varmasti jotain karkkia tai karkintapaista joka päivä. Mutta oltuani ylipainoisen perheen kanssa mökkiviikonlopulla ymmärrän, minkälaisia todelliset erot syömisissämme ovat.
Ystäväperheen lapset syövät esim. muroja 3-4 lautasellista. Omani eivät varmasti osaa edes ajatella, että niitä voisi ottaa lisää. Kun tuttavalapset hotkivat saamansa karkkipussit niin nopeasti kuin voivat ja kinusivat sitten lisää. Omilla tytöilläni pussista oli saatu ehkä 1/4 syötyä saman päivän aikana ja karkkia riitti vielä seuraavaankin päivään.
Tuttaville oli hyvin tärkeää, että syödään lämmin lounas ja vielä lämmin päivällinen. Annokset olivat valtavia. Omassa perheessäni on tavallista, että viikonloppuisin syödään vain yksi lämmin ruoka vähän myöhemmällä tai jotain hyvin kevyttä lounaaksi (esim. salaattia tai keittoa) ja sitten isompi päivällinen.
Minun lapseni toivoivat välipalaksi ruisleipäpalasta juustolla kun taas tuttavat mättivät taas niitä sokeroituja muroja ja peanutbutter + jelly -leipiä...
Eli summa summarum, uskon että kyse on tottumuksista.
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ihme raivareita ihmisiltä, ap kirjoittaa asiaa!
Olin juuri lomalla perheen kanssa, jossa lapset juovat aina janoonsa limuja tai mehua. Mikään oikea ruoka ei kelpaa, herkuilla mennään.
Niin, sanoinko jo että tämän perheen lapset ovat vakavasti ylipainoisia.
Repikää tästä arvostelijat positiivisuutta!
Miten näiden lasten ylipaino vaikuttaa sinun elämääsi? Ei pitäisi vaikuttaa mitenkään. Kannattaisiko sinun hankkia jotain mielekästä sisältöä tyhjään elämääsi, että tarvitsisi lasten painoja arvioida?
Kyse on enemmänkin siitä, mitä vanhemmat tekevät näille lapsille.
Vanhemmat tekevät paljon muutakin haitallista lapsilleen. Esimerkiksi aiheuttavat mielenterveysongelmia tai siirtävät ahdasmielisia ajatusmaailmojaan. Lapset ovat aina alttiita vanhempien vaikutteille. Se vaan menee niin.
Eikä mene. Puhut täyttä soopaa. Lapsilla on ihan omat aivot ja ajattelutapansa. Ei niihin vanhemmat voi vaikuttaa millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on teille kaikille mietittävää. Voitte sitten illalla ennen nukkumaanmenoa miettiä tätä:
Miksi sinä koet tuntemattomien ihmisten kehot niin voimakkaasti itsessäsi? Oletko ajatellut että saattaisit tarvita mielenterveysapua, koska ei ole tervettä käyttää elämästään noin isoa osaa toisten kehojen miettimiseen?
Mitä voisit itse tehdä? No ainakin nyt ihan ensin yrität olla ajattelematta toisten vartaloita. Se onnistuu ensin ehkä pari sekuntia, mutta tiiviillä harjoittelulla aika pitenee, ja huomaat että ahdistus helpottaa pikkuhiljaa. Jos tämä ei itsenäisesti onnistu, on pakkomielle päässyt joa sairauden tasolle, ja tarvitset ammattilaisapua. Rohekasti vain, tk:n kautta pääset eteenpäin, eikä maksa paljoa!
Tsemppiä kaikille tuntemattomien ihmisten kehoista pakkoajatuksia kokeville!
Jaa, kyllä mun mielestä elintapojen ajattelu, vertailu ja seurausten vertailu on hyvinkin järkevää. Pakkoajatuksia tämä ei vaadi. Miksiköhän tämä aloitus menee niin monella näin pahasti tunteisiin? Ovatko mammat lihavempia kuin olin kuvitellut?
Ymmärrän sua. Se on rankkaa kun ainoa saavutus elämässä on normaalipainon puolella oleva painoindeksi. Jaxuhali.
Annetaan ihmisten lihoa. Minusta on mukavaa katsella XXXL, kun tuntee itsensä aina niin sutjakaksi.
Yllättävän kiukkuisia reaktioita sait aikaan, ap. Taisit osua asian ytimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri lomalla perheen kanssa, jossa lapset juovat aina janoonsa limuja tai mehua. Mikään oikea ruoka ei kelpaa, herkuilla mennään.
Miten näiden lasten ylipaino vaikuttaa sinun elämääsi? Ei pitäisi vaikuttaa mitenkään. Kannattaisiko sinun hankkia jotain mielekästä sisältöä tyhjään elämääsi, että tarvitsisi lasten painoja arvioida?
Vanhemmat tekevät paljon muutakin haitallista lapsilleen. Esimerkiksi aiheuttavat mielenterveysongelmia tai siirtävät ahdasmielisia ajatusmaailmojaan. Lapset ovat aina alttiita vanhempien vaikutteille. Se vaan menee niin.
Eikä mene. Puhut täyttä soopaa. Lapsilla on ihan omat aivot ja ajattelutapansa. Ei niihin vanhemmat voi vaikuttaa millään tavalla.
LOL. Esimerkkinä vaikka uskovaisten perheiden lapset, heko omat aivot omaavina ihan itse löytävät uskon? Kyllä vanhemmat ne lapset siihen uskovaiseen ajatteluun kasvattaa. Jne.
Tämä ketju on aika hyvä todiste siitä miten monet vanhemmat vetäytyvät vastuusta lastenhoidon suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Annetaan ihmisten lihoa. Minusta on mukavaa katsella XXXL, kun tuntee itsensä aina niin sutjakaksi.
Voi sinua, joudutko aina löytämään jonkun joka on mielestäsi itseäsi huonompi, että voit tuntea itsesi kelvolliseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sinua, joudutko aina löytämään jonkun joka on mielestäsi itseäsi huonompi, että voit tuntea itsesi kelvolliseksi?
Huonompi? En puhunut huonommuudesta mitään.
Itse olen avioeroperheestä, jossa äitin luona syötiin kermaisia, rasvaisia ruokia ja to-del-la paljon herkkuja. Siis että sipsit ja jäätelä aamupalaksi olivat normaali juttu. Sanomattakin selvää, että olin lihava (ja kamppailen painonhallinnan kanssa edelleen). Isän luona syötiin ranskalaisia ja nakkeja, muusia ja kalapuikkoja, vaaleaa leipää, sokerimuroja, karkkeja ja sipsejä ja limsaa - silti isä perheineen ovat kaikki hoikkia. Olin aina "nälässä" koska ruokaa oli tehty kaikille yhden annoksen verran.
Lapsena mietin pääni puhki tätä, kunnes joskua tajusin - se karkkipussi, jonka minä syön yksin äidin luona, jaetaan isän luona koko perheen kesken ja yleensä kestää pari-kolme päivää. Siinä missä äitin luona tehtiin iso kattilallinen muusia kolmelle ja se syötiin kerralla, isän luona tehtiin pieni kattilallinen neljälle-viidelle. Äiti osti meille omat sipsipussit, isän luona yksi Pringles-tuubi jaettiin perheen kesken.
Ruoat olivat yhtä epäterveellisiä molemmilla, mutta määrät kaikessa dramaattisesti erit.
Seuraavaksi tulee varmaan joku alkoholistien positive drinking kampanja jossa korostetaan kuinka jokaisella on oikeus dokata kuinka paljon vaan. Eri addiktioille omansa: Ylensyöjille, sokerikoukussa oleville, alkoholisteille, seksiriippuvaisille, shoppailuaddikteille..
Ylensyönti muistuttaa alkoholismia, epänormaali muuttuu normaaliksi.
Alkoholistiperheessä kaljatölkit ja riidat kuuluvat normaaliin elämään, ehkä lastenkin mielestä.
Ruokailutottumukset: sama juttu. Sipsit, roiskeläpät ha sokerilimpparit ovat ehkä jokapäiväistä ravintoa, eikä siinä nähdä mitään outoa olevan.
Ruoka (rasva ja sokeri) koukuttaa samoin kuin päihteet holiongelmaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin nämä faktat ovat kenellekään epäselvät, mutta tämän ketjun pointti ja aihe onkin lasten ylipaino ja perheiden erilaiset tottumukset ja tavat syömisten suhteen. Ap jopa kertoi, kuinka heilläkin on paljon parannettavaa asian suhteen, vaikka eivät (vielä) ylipainosta kärsikään! Tässähän voivat vahingossa jopa saada neuvoja ja vinkkejä sellaiset vanhemmat, joilla on ongelmia lasten syömisten kanssa! Monilla kun taitaa olla vaikeaa kieltää lapseltaan mitään!
Käsitellään noita mainitsemiasi, erittäin tärkeitä asioita, toisissa ketjuissa, jotteivat puurot, vellit ja ne isot annokset muroja mene keskenään sekaisin, jos sopii? -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ihan idiootiksi heittäydy.
Mikäköhän läskivihaajien kasvatuksessa on mennyt pieleen? Miten läskiviha eroaa esimerkiksi rasismista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonompi? En puhunut huonommuudesta mitään.
Tarvitset viereesi XXXL-kokoisen henkilön, että voit tuntea itsesi sutjakaksi. Voi reppanaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ajatellut, että syön liikaa makeaa ja herkkuja. Meillä on kotonakin aina jotain hyvää kaapissa ja tyttärenikin syövät varmasti jotain karkkia tai karkintapaista joka päivä. Mutta oltuani ylipainoisen perheen kanssa mökkiviikonlopulla ymmärrän, minkälaisia todelliset erot syömisissämme ovat.
Ystäväperheen lapset syövät esim. muroja 3-4 lautasellista. Omani eivät varmasti osaa edes ajatella, että niitä voisi ottaa lisää. Kun tuttavalapset hotkivat saamansa karkkipussit niin nopeasti kuin voivat ja kinusivat sitten lisää. Omilla tytöilläni pussista oli saatu ehkä 1/4 syötyä saman päivän aikana ja karkkia riitti vielä seuraavaankin päivään.
Tuttaville oli hyvin tärkeää, että syödään lämmin lounas ja vielä lämmin päivällinen. Annokset olivat valtavia. Omassa perheessäni on tavallista, että viikonloppuisin syödään vain yksi lämmin ruoka vähän myöhemmällä tai jotain hyvin kevyttä lounaaksi (esim. salaattia tai keittoa) ja sitten isompi päivällinen.
Minun lapseni toivoivat välipalaksi ruisleipäpalasta juustolla kun taas tuttavat mättivät taas niitä sokeroituja muroja ja peanutbutter + jelly -leipiä...
Eli summa summarum, uskon että kyse on tottumuksista.
Oho! Minulla kokemus aivan toinen. Me olemme itse ennemmin pyöreitä vanhempia, kuin hoikkia, lapset tosin normaalipainoisia. Mutta voisi olettaa meidän vanhempien perusteella, että myös lapset helposti saisivat liikaa syötävää.
Olemme olleet hoikkien perheiden luona kylässä ja lomaillut myös pidempään hoikkien kanssa. Ensimmäinen ihmetykseni on ollut, ettei näillä ihmisillä ole joko ollenkaan tai todella vähän kasviksia ja hedelmiä kotonaan. He eivät myöskään syö niitä esim. hotelleissa. Heidän lapset myös kinuvat kokoajan herkkuja ja syö niitä kaksin käsin. Nämä lapset ovat myös juurikin niitä murojen tankkaajia. Meidän lapset pystyy käsittelemään herkut ihan neutraalisti, eivätkä ainakaan syön kuin viimeistä päivää.
Tmä ap:han oli provo mutta kerroin nyt omista kokemuksista. Enpä ole kuullut että ainakaan näissä kotimaan oloissa kovin moni söisi peanutbutter+jelly leipiä.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi tulee varmaan joku alkoholistien positive drinking kampanja jossa korostetaan kuinka jokaisella on oikeus dokata kuinka paljon vaan. Eri addiktioille omansa: Ylensyöjille, sokerikoukussa oleville, alkoholisteille, seksiriippuvaisille, shoppailuaddikteille..
Positive drinking -kampanja on jo. Tunnetaan nimellä Suomi.
Sä et ole tainnut edes peruskoulua läpäistä. Henkilöitä, jotka ovat käyneet kouluja noin 15 vuotta ei voi pitää kouluttamattomina. Sairaanhoitajat työskentelevät myös terveydenhuollossa eli heillä pitäisi olla tietoa myös ylipainon haitoista.