Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylipainoisen perheen kanssa mökillä oltuani ymmärrän, miksi oma perheeni ei ole ylipainoinen.

Vierailija
14.07.2018 |

Olen aina ajatellut, että syön liikaa makeaa ja herkkuja. Meillä on kotonakin aina jotain hyvää kaapissa ja tyttärenikin syövät varmasti jotain karkkia tai karkintapaista joka päivä. Mutta oltuani ylipainoisen perheen kanssa mökkiviikonlopulla ymmärrän, minkälaisia todelliset erot syömisissämme ovat.

Ystäväperheen lapset syövät esim. muroja 3-4 lautasellista. Omani eivät varmasti osaa edes ajatella, että niitä voisi ottaa lisää. Kun tuttavalapset hotkivat saamansa karkkipussit niin nopeasti kuin voivat ja kinusivat sitten lisää. Omilla tytöilläni pussista oli saatu ehkä 1/4 syötyä saman päivän aikana ja karkkia riitti vielä seuraavaankin päivään.

Tuttaville oli hyvin tärkeää, että syödään lämmin lounas ja vielä lämmin päivällinen. Annokset olivat valtavia. Omassa perheessäni on tavallista, että viikonloppuisin syödään vain yksi lämmin ruoka vähän myöhemmällä tai jotain hyvin kevyttä lounaaksi (esim. salaattia tai keittoa) ja sitten isompi päivällinen.

Minun lapseni toivoivat välipalaksi ruisleipäpalasta juustolla kun taas tuttavat mättivät taas niitä sokeroituja muroja ja peanutbutter + jelly -leipiä...

Eli summa summarum, uskon että kyse on tottumuksista.

Kommentit (447)

Vierailija
421/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaapa YouTubesta secret eaters. Miten paljon tulee syötyä "itse huomaamatta". Ei kuulemma herkutella ja syödään teveellisesti ja silti lihotaan. Totuus olikin se, että syötiin huimasti enemmän mitä kuvittelivat.

Vierailija
422/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kuin aloituksen ja muutamat muut kirjoitukset.

Lapsia käy sääliksi.

Rasvasolut lisääntyvät eivätkä vanhemmat tajua sitä, että laihtuminen aikuisena on paljon hankalampaa, jos on ollut lihava lapsi.

Mahdollista se on, muttei helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tätä ketjua nyt lukee mietin vaan mitä joidenkin päässä liikkuu. Eli ihan vanhempien mielenpahoittamisen välttämiseksi lapsista saa hyvällä omatunnolla kasvattaa ylipainoisia jotka todennäköisesti tulevat tuomaan mukanaan sairauksia lapsen tulevaisuuteen ja näin tekevät elämisestä hankalampaa? Ok... Hyvä tietää että ihmisen terveys ei tunnu olevan täällä minkäänlaisessa arvossa! Seuraavan kerran kun joku ylipainoisista ystävistäni alkaa valittamaan haitoista jotka ylipaino on tuonut heidän elämäänsä niin sanonko minä sitten hänelle hänelle; ”mitä sinä nyt valitat, tätähän vanhempasi toivoivat sinulle?”

Koittaisitte ymmärtää että kyse ei ole vain ulkonäköön liikkuvista seikoista vaan siitä mitä sen sisällä tapahtuu! Moni ei ymmärrä terveyden arvoa kuin vasta sitten kun sen on menettänyt. Ja sitten itketään sitä kum ei aikaisemmin ”ymmärretty” tehdä asialle mitään.

Vierailija
424/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus 15 vuotta sitten R-kioskissa töissä, se täti.

Oli pakko myydä superjättisipsipusseja ja cocacolamiljoonapäkkejä superylipainoisille perheille.

...

Olisin halunnut olla myymättä, muttten voinut.

Vierailija
425/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa sanojen tyyliin "mättäminen " ja sikailu" käyttö ylipainoisista puhuttaessa. Joo jos sitä on kymmeniä kiloja liikaa, niin sitten ymmärrän. Mutta sanoisin että suurimmalle osalle ihmisistä on nykypäivänä todella vaikeaa pysyä normaalipainossa jos ei ole ihan oikeasti todella tarkka syömisistään ja energiankulutuksestaan. Mihinkään 10 kg ylipainoon ei todellakaan tarvita mitään armotonta mässäilyä vaan syömisen ero normaalipainoiseen voi olla todella pieni.

Vierailija
426/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko "ylimääräistä" pitää syödä , että lihoo kilon joka kuukausi?

Vierailija
427/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä, että muiden virheistä voi oppia. Ps. näillä helteillä maistuu pieni matka Tallinkin risteilyllä.

Vierailija
428/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että ovat säästöliekillä tai kilpirauhasen vajaatoiminta.

Jokaisella perheenjäsenellä? Joo varmaan siitä on kyse......

Mikä siinä on, että joillekin ihmisille on mahdotonta myöntää, että jotkut nyt vain syövät liikaa, se liika on vääränlaista moskaa eivätkä liiku ja sen vuoksi ovat lihavia. Sairaus tai sen lääkitys on ylipainon syynä about parilla prosentilla ylipainoisista, googlettamalla löytyy tämäkin tieto, joten ei todellakaan ole ylipainon syyynä mitenkään yleisin aiheuttaja joku kilpirauhanen tai vastaava, vaan se, että syödään enemmän kuin kulutetaan.

Tämän ymmärtäminen, hyväksyminen ja myöntäminen ei jostakin syystä moneltakaan onnistu.

Tässähän tämä fakta jälleen tarjolla selkosuomella, mutta kohta alkaa taas raivokas puolustus ja "läskivihaajaksi" syyttely.

Täysin sama juttu, kuin esim. "kissat luonnossa ja naapurien pihoissa"-aihe saa hurjimmista kissojen omistajista suorastaan pelottavan karmivat luonteenpiirteet esiin; "Kissavihaajat"!!!! kun kyse on ihan aluksi siis kissan parhaasta, eli turvallisuudesta, ja toinen pointti on, kuinka omalla pihalla on oikeus kieltää kissojen kulku. Miksi lakikin sanoo, että tietyille alueille ei saa mennä? Milläs vahdit, jos et ole itse kissasi mukana? (Nyt vain tilanne se, että ylipaino ei ole hyväksi, vaikka kuinka muuta uskottelisi itselleen.)

Eli hyökkäys on aina se paras puolustus (tässä vertaan näitä kahta asiaa keskenään), kun tietää olevansa väärässä ja ns. "tappiolla". Palstalla ei voi raivota kenellekään, koska tulee banni, joten aletaan esim. jänkkäsemään puuta heinää, kielioppi- ja kirjoitusvirheistä jne.

Ja hei, olen ex-lihava. Tiedostin tuon faktan ja laihdutin. En silti ole mikään pyhimys, tunnustin ainoastaan tosiasiat ja toimin itseni parhaaksi. Tosin en ole koskaan edes väittänyt, että olisi sairaus, suolistobakteerit sekaisin tai "mikro- ja makromaailmat persiillään". Söin oikein, mutta aivan liikaa. Ruoka on hyvää...

Vierailija
429/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, tottakai se on syömistottumukset  ja siihen päälle se, että liikkuu tarpeeksi päivän aikana. Harrastaa liikuntaa, oman maun mukaan mistä kukin pitää. Itse en ole koskaan mitään hikitreeniä tarvinnut ollakseni hoikka. Mulla tulee syötyä kyllä 2 lämmintä ateriaa, syön melkein päivittäin jotain herkkuja. Aamupalalla menee ihan perus leipää, juustolla ja kalalla. Mutta liikun vähintään sen 2, 5h joka päivä ja siitä syystä olen hoikka. En voi ymmärtää, mitä ihmiset tekevät, jotka eivät liiku. Itse en viihdy paikoillaan yhtään ja nytkin kesällä on ihanaa lähteä rannalle uimaan tai mennä kävelylle metsään. Surullista toki, että lapset oppivat vääriä syömistottumuksia ja syövät kuin hevoset. Minusta aikuisen kuuluu huolehtia, että lapsi ei ahmi ruokaa. Lapset toki syövät luonnostaa paljon, mutta täytyy muistaa ne vihannekset ja hedelmät. Mitkään kauppojen lisäaine-väriainepommit eivät ole hyviä ollenkaan.

Vierailija
430/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa sanojen tyyliin "mättäminen " ja sikailu" käyttö ylipainoisista puhuttaessa. Joo jos sitä on kymmeniä kiloja liikaa, niin sitten ymmärrän. Mutta sanoisin että suurimmalle osalle ihmisistä on nykypäivänä todella vaikeaa pysyä normaalipainossa jos ei ole ihan oikeasti todella tarkka syömisistään ja energiankulutuksestaan. Mihinkään 10 kg ylipainoon ei todellakaan tarvita mitään armotonta mässäilyä vaan syömisen ero normaalipainoiseen voi olla todella pieni.

Miksi se olisi todella vaikeaa?

Vierailija
431/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Aurinko nousee idästä, PERUSTELE! ja laskee länteen, KUVAT TAI EN USKO!  

Tämäkin on ihan yleinen totuus. Laihduttajat, ainakin( kaikki tuntemani ) sanovat kuin yhdestä suusta, kuinka laihdutus onnistui, mutta nyt alkaakin se vaikein taistelu, eli pysyminen siinä ihannepainossa. Samoin olen kuullut useiden (ihan aina olleet hoikkia) normaalikokoistenkin kertovan, kuinka jatkuvasti saa palauttaa itseään ruotuun. eri

Vierailija
432/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska luonto on suunnitellut syömisen olevan suuri nautinto? Ihminen on luotu himoitsemaan kaloreita. Ennen ruokaa ei ollut aina saatavilla niin on syöty niin että napa rutisee, kun sitä on ollut saatavilla, että selviytyy nälkäkausista. Miksi himot olisi mihinkään hävinneet? Ei kroppa tiedä, että ruokaa saa nykyään rajattomasti ja aina lisää. Noh toivottavasti evoluutio korjaa tuon ongelman.

Vierailija
433/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloitus menee niin usealla ihon alle? Aloittaja vain teki havaintoja toisen perheen arjesta ja syömisestä, mikä on ihan normaalia ja tervettä kunhan ei ole törppö ja tee sitä ilkeästi ääneen. Anonyyminä on helppo pohtia tällaisia asioita kenenkään nimiä mainitsematta, jolloin perhekään ei joudu kiusaamisen kohteeksi. Omia elämäntapoja on hyvä pohtia, toisia ihmisiä tarkkaillessa voi oppia jotakin uutta.

Miksi kukaan terve ihminen tekisi havaintoja toisen perheen elämästä ja raportoisi niitä vauvapalstalle? Kyllä vierailulla ollessa on terveempää keskittyä siihen yhdessäoloon muiden havainnoimisen sijaan.

Älä viitsi. Toinen juttu, jos ap olisi alkanut mökillä saarnata ivallisena perheen ylipainosta ja antanut kokopäiväisesti jotain terveysneuvontaa ja päivitellyt heidän tekemisiään, maininnut jopa syyttävästi lapsille lihavuudesta, sekä kertonut täällä pilkallisena kuinka rasvat vaan pursuivat suupielistä! 

Mutta ottikin asian fiksusti esille, eikä tässä ole ketään loukattu, paitsi mitä nyt ehkä kalikka joillekin kalahtanut? Ei pitäisi ampua sitä viestintuojaa, vaan kurkata peiliin. Ja nyt on kyse syyntakeettomista lapsista, eikä kukaan huutele kaupassa kellekään ulkonäköön liittyvää tai kyttää ostoskärryjä!

Ei kuitenkaan ottanut kantaa, eikä puuttunut, vaan teki huomioita ja hokasi vieläpä, että itselläkin on paljon korjattavaa asian suhteen.

Ja mitään "Läski, valas norsu" tyylistä ei ole aloituksessa, vaan ainoastaan pohdintaa tosiasioista. Miksi väännät faktan päälaelleen?

Itse katselin vierestä ystäväni harkittua ja määrätietoista laihdutusprojektia aluksi ihastellen ja TEIN HAVAINTOJA! Huomasin mm. kuinka itsetunto alkoi kasvaa, ja naisesta tuli, kas kummaa, ivallinen ja ilkeä kuittailija lihavia kohtaan sitä mukaa kun laihtui.

Tämä pointti oli mulle oleellinen varoitus, kun itse laihdutin. Hän muuttui aivan eri persoonaksi, mitä katselin vierestä. Ystävyytemmekin hän pisti poikki ja alkoi saalistaa miestäni! Kannattaa siis tehdä noita havaintoja :D

Ja tämä palsta on nimenomaan tällaisia keskusteluja/pohdintoja varten! Jos sua ei miellytä, niin mene vaikka jääkaapille!  eri

"Jos sua ei miellytä, niin mene vaikka jääkaapille! " Ehkä ystäväsi alkoi ilkeäksi ja pisti välinne poikki, koska sinäkin olet sellainen. Ilkeä siis.

Mitä konkreettistä hyötyä näistä pohdinnoistanne on kenellekään? Olette kiusaajia vaikka mitenpäin yrittäisitte nämä opettavaiset pohdintanne kääntää.

Millä tavalla näet tämän kiusaamisena?

Selvästi tämä keskustelu ja sen pohdinnat aiheuttavat sinulle mielipahaa, mutta sen mielipahan syytä tulisi etsiä muualta kuin tämän keskustelun keskustelijoista. Tässä on yllättävän asiallisesti pohdittu sitä, miten paino-ongelmat voivat lähteä liikkeelle lapsuudenperheestä.

Ketjussa puhutaan ylipainosta ja ihmistä, joka pitää ketjua typeränä pidetään automaattisesti ylipainoisena ja käsketään häipymään ketjusta ja menemään jääkääpille. Etkö todellakaan ymmärrä? Ja nyt mielikuvituksessasi kehittelet minulle ongelmia. Hirveän älykkäältä ja hedelmälliseltä pohdinnalta todellakin tuntuu.

Edelleen toistan, mitä hyötyä kenellekään oon tästä pohdinnasta, joka on tasoa, että "läskit syövät liikaa" tai "läskit ovat läskejä, koska ovat oppineet väärät ruokailutottomukset".

Ylipainon syitä ja länsimaiden kasvavaa lihavuusongelmaa pohditaan laajasti asiantuntija-tasolla, eli siltä kantilta ei ole lainkaan huono juttu, että tehdään niitä havaintoja ja pohditaan myls omia ruokailutottumuksia.

Näistä vaan ei oikein meinaa saada keskustella, kun näitä asioita kohtaan aina hyökätään julistamalla ne "läskivihaksi".

Koska nämä ketjut ovat läskivihaa.

Millä tavalla?

Näissä ketjuissa normaalipainoiseti ihmiset asettelevat päähänsä, jotain erinomaisuudee kruunua ja puhuvat ongelmasta, josta heillä ei ole minkäälaista omakohtaista kokemusta. Hyvä heittää neuvoja asiasta, josta eivät tiedä mitään.

Anteeksi vaan, mutta itse olen -kiitos lapsuudenperheeni ruokatottumusten- takia kamppaillut koko elämäni painon kanssa. Nytkin yritän karistaa raskauskiloja, ja onneksi näyttää onnistuvan kun alkuun on päässyt. Jos työntäisin pääni pensaaseen kuten monet näyttävät tekevän, olisin ikuisesti ylipainoinen ja takuulla väsyneempi ja huonotuulisempi kuin normaalipainoisena.

Tämä on erittäin tärkeä keskustelu. Ylipainoisena on helppo keksiä tekosyitä, jotka oikeuttavat huonot elintavat, ja pahimmillaan sairastuttaa samalla lapsensakin.

Miksi päästit raskauskiloja ylipäätään tulemaan?

Vierailija
434/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloitus menee niin usealla ihon alle? Aloittaja vain teki havaintoja toisen perheen arjesta ja syömisestä, mikä on ihan normaalia ja tervettä kunhan ei ole törppö ja tee sitä ilkeästi ääneen. Anonyyminä on helppo pohtia tällaisia asioita kenenkään nimiä mainitsematta, jolloin perhekään ei joudu kiusaamisen kohteeksi. Omia elämäntapoja on hyvä pohtia, toisia ihmisiä tarkkaillessa voi oppia jotakin uutta.

Miksi kukaan terve ihminen tekisi havaintoja toisen perheen elämästä ja raportoisi niitä vauvapalstalle? Kyllä vierailulla ollessa on terveempää keskittyä siihen yhdessäoloon muiden havainnoimisen sijaan.

Älä viitsi. Toinen juttu, jos ap olisi alkanut mökillä saarnata ivallisena perheen ylipainosta ja antanut kokopäiväisesti jotain terveysneuvontaa ja päivitellyt heidän tekemisiään, maininnut jopa syyttävästi lapsille lihavuudesta, sekä kertonut täällä pilkallisena kuinka rasvat vaan pursuivat suupielistä! 

Mutta ottikin asian fiksusti esille, eikä tässä ole ketään loukattu, paitsi mitä nyt ehkä kalikka joillekin kalahtanut? Ei pitäisi ampua sitä viestintuojaa, vaan kurkata peiliin. Ja nyt on kyse syyntakeettomista lapsista, eikä kukaan huutele kaupassa kellekään ulkonäköön liittyvää tai kyttää ostoskärryjä!

Ei kuitenkaan ottanut kantaa, eikä puuttunut, vaan teki huomioita ja hokasi vieläpä, että itselläkin on paljon korjattavaa asian suhteen.

Ja mitään "Läski, valas norsu" tyylistä ei ole aloituksessa, vaan ainoastaan pohdintaa tosiasioista. Miksi väännät faktan päälaelleen?

Itse katselin vierestä ystäväni harkittua ja määrätietoista laihdutusprojektia aluksi ihastellen ja TEIN HAVAINTOJA! Huomasin mm. kuinka itsetunto alkoi kasvaa, ja naisesta tuli, kas kummaa, ivallinen ja ilkeä kuittailija lihavia kohtaan sitä mukaa kun laihtui.

Tämä pointti oli mulle oleellinen varoitus, kun itse laihdutin. Hän muuttui aivan eri persoonaksi, mitä katselin vierestä. Ystävyytemmekin hän pisti poikki ja alkoi saalistaa miestäni! Kannattaa siis tehdä noita havaintoja :D

Ja tämä palsta on nimenomaan tällaisia keskusteluja/pohdintoja varten! Jos sua ei miellytä, niin mene vaikka jääkaapille!  eri

"Jos sua ei miellytä, niin mene vaikka jääkaapille! " Ehkä ystäväsi alkoi ilkeäksi ja pisti välinne poikki, koska sinäkin olet sellainen. Ilkeä siis.

Mitä konkreettistä hyötyä näistä pohdinnoistanne on kenellekään? Olette kiusaajia vaikka mitenpäin yrittäisitte nämä opettavaiset pohdintanne kääntää.

Selvästi tämä keskustelu ja sen pohdinnat aiheuttavat sinulle mielipahaa, mutta sen mielipahan syytä tulisi etsiä muualta kuin tämän keskustelun keskustelijoista. Tässä on yllättävän asiallisesti pohdittu sitä, miten paino-ongelmat voivat lähteä liikkeelle lapsuudenperheestä.

Ketjussa puhutaan ylipainosta ja ihmistä, joka pitää ketjua typeränä pidetään automaattisesti ylipainoisena ja käsketään häipymään ketjusta ja menemään jääkääpille. Etkö todellakaan ymmärrä? Ja nyt mielikuvituksessasi kehittelet minulle ongelmia. Hirveän älykkäältä ja hedelmälliseltä pohdinnalta todellakin tuntuu.

Edelleen toistan, mitä hyötyä kenellekään oon tästä pohdinnasta, joka on tasoa, että "läskit syövät liikaa" tai "läskit ovat läskejä, koska ovat oppineet väärät ruokailutottomukset".

Ylipainon syitä ja länsimaiden kasvavaa lihavuusongelmaa pohditaan laajasti asiantuntija-tasolla, eli siltä kantilta ei ole lainkaan huono juttu, että tehdään niitä havaintoja ja pohditaan myls omia ruokailutottumuksia.

Näistä vaan ei oikein meinaa saada keskustella, kun näitä asioita kohtaan aina hyökätään julistamalla ne "läskivihaksi".

Millä tavalla?

Näissä ketjuissa normaalipainoiseti ihmiset asettelevat päähänsä, jotain erinomaisuudee kruunua ja puhuvat ongelmasta, josta heillä ei ole minkäälaista omakohtaista kokemusta. Hyvä heittää neuvoja asiasta, josta eivät tiedä mitään.

Mistä päättelet, että kaikki keskustelijat, jotka eivät puolustele lasten ylipainon kerryttämistä, ovat normaalipainoisia tai hoikkia?

T. BMI 29

Missä sanoin, että kaikki keskustelijat olisivat normaalipainoisia tai hoikkia? Luetun ymmärtäminen pikkasen hakusessa...

Vierailija
435/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N. 200 kcal päivä.

Vierailija
436/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla?

Anteeksi vaan, mutta itse olen -kiitos lapsuudenperheeni ruokatottumusten- takia kamppaillut koko elämäni painon kanssa. Nytkin yritän karistaa raskauskiloja, ja onneksi näyttää onnistuvan kun alkuun on päässyt. Jos työntäisin pääni pensaaseen kuten monet näyttävät tekevän, olisin ikuisesti ylipainoinen ja takuulla väsyneempi ja huonotuulisempi kuin normaalipainoisena.

Tämä on erittäin tärkeä keskustelu. Ylipainoisena on helppo keksiä tekosyitä, jotka oikeuttavat huonot elintavat, ja pahimmillaan sairastuttaa samalla lapsensakin.

Miksi päästit raskauskiloja ylipäätään tulemaan?

Koska joillekin meistä imetyksen onnistuminen ja lapsen hyvinvointi on tärkeämpää kuin se tuleeko raskausaikana muutama ylimääräinen kilo?

Vierailija
437/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla kilotolkulla muroja mukana, jos tuohon tahtiin syövät.

Vierailija
438/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten jotkut ylipainoiset tässäkin ketjussa kertovat syövänsä kohtuudella ja terveellisesti, kuitenkaan laihtumatta. En oikein ymmärrä, miten samoilla ruokatottumuksilla toinen voi olla laiha ja toinen lihava. Osaako joku kertoa, mitä tutkimukset sanovat tästä ilmiöstä, onko tosiaan mahdollista?

Ihmisillä on erilainen aineenvaihdunta, ja tutkimusten mukaan myös suoliston bakteerikanta voi ylläpitää lihavuutta. Tämä on todettu ulosteensiirroissa, joissa jollekulle antibioottiripulista kärsivälle on siirretty lihavan ihmisen ulostetta sillä seurauksella, että tuo siirron saanut on lihonut, vaikka syö samoin kuin aiemmin.

Mutta jos joku sairaalloisen lihava väittää syövänsä vain pari salaatinlehteä, niin hän valehtelee.

Monitahoinen asia. Syömiset pitäisi siis suhteuttaa omaan kulutukseen. Minullakin on todettu kehonkoostumusmittauksella olevan normaalia alhaisempi lepokulutus (en muista oikeaa sanaa), joten syön aika vähän pysyäkseni normaalipainoisena. Joku toinen olisi ruokavaliollani varmaankin tosi hoikka. :)

Juuri näin. Ylipaino ja lihominen niin monen asian summa, kuin pelkkää syömistä tai syömättä jättäminen.

Siihen vaikuttavat suolistobakteerit, aineenvaihdunta, geenit, stressi, lepo ja yöunien pituus, ympäristö, terveys, lääkkeiden käyttö, elämäntilanne, taloudellinen tilanne, jne. jne.

Monet kommentoijat, myös ap. voisi haukkumisen ja parjaamisen sijaan lukea eri tutkimiksia, myös kansainvälisiä tutkimuksia ja sivistää itseään.

Ja millainen ihminen ja "ystävä" mökkivierailun jälkeen haluaa haukkua ja parjata "ystäväänsä" ja hänen perhettään ja arvostella perheen ruokailutottumia, kun sitä ennen on nauttinut vieraanvaraisuudesta perheineen.

Ymmärtäisin jos aihetta olisi käsitelty yleisellä tasolla, mutta "ystävän" vetäminen keskiöön kertoo ap. moraalista ja luottamuksesta paljon ja millainen hän on ystävänä. Empä itse haluaisi ap. ystävä ja kiertäisin kaukaa.

Eikö ap. omatunto yhtää kolkuta ja voitko vielä tämän jälkeen kohdata ystävän ja perheen kirkkain silmin.

Väärät ruokailutottumukset ja rasva- ja sokeripitoinen ruokavalio kyllä aiheuttavat lihavuutta. Jotta pysyisi normaalipainoisena tai laihtuisi, niin ruokavalio pitää suhteuttaa omaan kulutukseen.

"Vääränlaiset" suolistobakteerit eivät oikeuta mässäilyä. Normaalipainoiset harvemmin vetävät mättöä kaksin käsin.

Eikä ole olemassa terveellistä ylipainoa.

Kuulostat hyvältä ja pätevältä asiantuntijalta.

Meillä on 11v ja 14v tytöt ja syödään samaa ruokaa. Esikoinen on aina ollut erittäin hoikka, vaatteita joudutaan usein kaventamaan ja on syönyt lapsesta lähtien todella hyvin.

Kuopus 11v on jo syntyessään ollut "pyöreä" ja taipuvainen ylipainoon, on liikkuvainen ja aina syönyt vähemmän kuin siskonsa saman ikäisenä.

Eikä syynä voi olla, että olisin raskausaikana lihottanut lapseni, koska oksensin raskauden ensimmöiset 7kk ja kävin sairaalassa viikottain tipassa ja raskauden loppuvaiheessa oli reilusti alipainoinen.

Kerro, miksi näin paljon sisarukset voivat erota toisistaan, kun sama ruoka ja pituuskasvu on ollut suurin piirtein sama, mutta paino eri ikävaiheessa eri.

Kiitos etukäteen vastauksesta.

Sen pulleamman lapsen kulutus on vähäisempää, todennäköisesti liikkuu vähemmän, on esim. rauhallisempi liikkeissään kuin tämä hoikempi. Lepokulutus on tuolla pulleammalla todennäköisesti alhaisempi kuin hoikemmalla, eli pulleampi tarvitsee vähemmän ruokaa kuin tuo hoikempi. On hulluutta syöttää näitä kahta samalla tavalla.

Ole hyvä.

Kerroin kommentissani hänen olevan myös liikkuvainen. Käveli jo 8kk ikäisenä ja juoksi vuoden ikäisenä. Ja 4v alkaen harrastanut akt.liikuntaa ja nyt kilpailutasolla. Ja pärjää erinomaisesti, vaikka onkin muita "pyöreämpi".

Ja edelleen syö vähemmän kuin sisarensa, vaikka liikkuu enemmän.

Oletko varma, ettei syö salaa? Nykyään monella koululaisella tuntuu olevan tapana käydä koulun jälkeen kaupassa ostamassa ties mitä naposteltavaa, joka huuhdellaan alas jollain sokerilitkulla, oli se sitten mehua tai energiajuomaa. Yläkoululaiset skippaavat kouluruoan ja käyvät ostamassa einespizzoja ja -hampurilaisia, tai valmiiksi paistettuja patonkeja.

Ja vaikka ei ostaisi kaupasta, niin löytyy monen kotikeittiöstäkin ainekset, joilla lapsi saa nopeasti syötyä ylimääräisiä kaloreja. Lapsuuden kaverini teki koulun jälkeen aina jotain sotkuja, joihin tuli sokeria, kaakaojauhetta, kaurahiutaleita ja maitoa. Tämän hän söi siis välipalan lisäksi. Joskus saattoi syödä sokeripaloja makeannälkäänsä.

Olit siis alipainoinen odottaessasi häntä. Lapsen aineenvaihdunta ei ole koskaan toiminut normaalitilassa vaan hän on syntynyt keskelle "nälänhätää" ja hänen elimistönsä säilöö jokaikisen kalorin pahan päivän varalle. Ei mikään uusi asia, tämän voi tarkistaa ihan terveysalan julkaisuista. 

Vierailija
439/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi "mättää" vaikka olisi 50kg ylimääräistä. Minä painan 130kg enkä koskaa mätä ruokaa. Syön kyllä suklaalevyn päivässä, mutta en mitenkään mättämällä. Lämmintä ruokaa, tai edes mitään suolaista en edes syö joka päivä ollenkaan ja jos syön niin pienen annoksen. Monet päivät menee jugurtilla ja suklaalla. Tänään olen esim. syönyt kolme 150g jugurttia ja 100g suklaata. Illalla varmaan syön vielä jotain, mutta en edelleenkään mätä. 

Toki en ole juurikaan lihonut 15 vuoteen, enkä kyllä tiedä miten oikein silloin viimeksi lihoin 30kg aika lyhyessä ajassa, mulla on pari kertaa käynyt niin että olen lihonut vuodessa tosi paljon, ja omasta mielestäni en ole syönyt tai elänyt juurikaan eri tavalla kuin silloin kun en ole lihonut.

Vierailija
440/447 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa se se 7000 kaloria on yksi kilo, kuten kuulemma laihduttaessa on. 

Toki pitää ymmärtää se, että jokainen lihava ihminen ei liho joka kuukausi tai edes joka vuosi. Iso osa on laihdutuskuurilla jatkuvasti ja laihtuvatkin, vain osa lihavista on lihomisvaiheessa, suuri osa varmaan pysyy myös samoissa lukemissa pitkiäkin aikoja, muutenhan kaikki läskit olisivat jotain 300 kiloisia jotka ei pääse enää sängystä ylös. 120-150 kiloinen pystyy vielä kuitenkin elämään ihan normaalia elämää.