Ja taas neljän lapsen äiti tekoripsissään valittaa, että ei ole rahaa
https://yle.fi/uutiset/3-10296697
Minäkin olisin halunnut vaikka kuinka monta lasta mutta ymmärrän sen, että lapset myös maksavat.
Kommentit (380)
Pienituloinen työssäkäyvä tässä päivää. Ei saada tukia, täysi pk-maksu kun tulot ylittyy juuri (5700€ brutto 2+2 perheessä). Tänä vuonna ei päivääkään yhteistä lomaa vanhempien kesken, joten senkään puolesta ei juhlita. Kiky vei viimeisenkin mahdollisuuden kesämatkailuihin, kun lomarahat molemmilta vanhemmilta vietiin. Se parisataa mikä jää, menee uuteen pyykinpesukoneeseen. Meillä ei käydä kampaajilla, ei ole ripsiä, ei varaa hoploppeihin eikä huvipuistoihin. Ei törpötellä viinasten kanssa tai tupakoida tms. Tätä on työssäkäyvän arki, töitä painetaan niska limassa vuoden ympäri eikä kukaan maksa mun lapsille huvituksia. Asuminen, sähkö jne - kaikki kallistuu. Mihinkään ei tule tukia, viimeisimpänä omat silmälasit 600€, tälläiseen työssäkäyvän ihmisen palkka menee (monitehot).
No juu, meidän lapsia ei olekaan opetettu siihen että joku muu maksaa. Ilmaista hupia on maailma pullollaan, huomenna mennään ilmaiselle retkelle ja yövytään teltassa, vain eväät maksaa mutta maksaa se ruoka kotonakin. Lapsilla on ollut kivaa uimarannoilla, leikkipuistossa ja ennen kaikkea vanhempien kanssa. Sadepäivinä katsotaan leffaa ja herkutellaan, nukutaan pitkään. Kivaa on kuulemma ollut, lasten kavereita on ollut yötä jne.
En vain kestä tuota valitusta tukipiireissä, miten nämäkin pitäisi kustantaa mun veroeuroilla, kun se nettopalkka riittää hädin tuskin itselläänkään mihinkään huvituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko huostaanoton peruste tosiaan nykyään myös vähävaraisuus kuten nainen sanoo jutussa?
Mitäs jos on monta lasta ja joutuu työttömäksi yhtäkkiä? Aika monta lasta varmaan sitten saa huostata sosiaalitoimi näinä aikoina.
Vähävaraisuus ei ole peruste, mutta perheen holtiton rahankäyttö on. Jos rahaa löytyy ei-elintärkeisiin asioihin, joiden tarkoitus on poistaa äidin masennus ja tuoda hetken lohtua kovaa kohtaloon, mutta rahaa ei ole lasten ruokkimiseen, niin kyseessä on vakava elämäntapaongelma.
Työttömyys ei muuten ole mikään synonyymi köyhyydelle. Aika moni työtön elää varsin mukavaa elämää työttömyysetuudella jo siksikin, että 75% työttömistä saa uuden työpaikan alle 6 kk kuluessa työttömäksi joutumisesta. Sitten meillä on nämä elämäntapatyöttömät, jotka osaavat lisääntyä ja hankkia lemmikkejä, mutta työnteko onkin sitten vähän vieraampaa. Aina on joku este: ei ole varaa matkakorttiin, ei hyväksytä kuin päivätyö, pakko saada 3-4 kuukauden vapaajaksoja pitkin vuotta, koska lasten sukulaiset kaukana ja niitä pitää päästä tapaamaan jne.
Boheemiin elämäntyyliin kuuluu hankkia lapsia ja koiria ja harrastaa kaikenlaista askartelua ja muuta kivaa. Yhteiskunnan tuet kattaa peruselämisen, niin sitten voi taskurahoilla ostaa olutta ja innostua tekoripsistä ja tatskoista. Sitten keksitään huippukiva askarteluidea, jolla päästään telkkariin.
Aku Ankkakin menee töihin aina silloin kun Iinekselle pitää ostaa lahja.
No mutta, hän sentään yrittää hankkia rahaa eikä istu valittamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Hänelläkö ei ole mitään ammattia hankittuna, joten pitää tehdä kärpässieniä. Toivottavasti verottaja huomaa olla kiinnostunut ja työkkäri toteaa yrittäjäksi.
Ja joutuu kadulle lastensa kanssa sen jälkeen?
Täällä päivästä toiseen pauhataan, että miksei köyhät sitä ja miksei köyhät tätä ja blaablaa.
Sitten kun joku yrittää ja näyttää onnistuvan jossain, sekin on tällä palstalla väärin.
Mitä ihmettä pitäisi tehdä, että se palstalla huutelijoille kelpaisi? ? Tappaa itsensä ja perheensä? ?
No sehän vasta innostaa. Saa taas kehua itseään ja omaa erinomaisuuttaan niiden epäonnistuneiden kustannuksella. Ihan hullua, että tuntemattomat ihmiset itkevät kuinka paha mieli heille tulee toisten onnettomuudesta. Ja samaan hengenvetoon kuitenkin ylistetään itseä, en mä vaan, kyllä mä vaan, mää mää mää...
Tekoripset ja rastat huoltoineen, tatskaa, olutta, lemmikki. Rahaa palaa jo noihin. Ehkä tämä valittaja voisi hieman tinkiä omista huveistaan ja jäisi mukuloillekin lomarahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa kuinka moni paheksui ripsien pidennyksiä. Menee naisilla vaikeaksi kun toisissa ketjuissa paheksutaan sitä, että pitää huolta ulkonäöstään ja lopuissa ketjuissa haukutaan kuinka suomalainen nainen ei lainkaan pidä huolta ulkonäöstään.
Mielenkiintoinen näkökulma.
Olen jo työnikin vuoksi aina huoliteltu ja siisti. Silti minulla ei ole koskaan ollut tekoripsiä, hiusten tuuhennoksia, tekokynsiä. En myöskään värjää hiuksiani joka kuukausi tai tilaile viikoittain vaatteita halpakaupoista.
Itsestään pystyy huolehtimaan melko pienellä budjetilla, siihen ei tarvita some-elämän t
markkinoimaa tekotodellisuutta.
Jep. Suosittelen katsomaan dokkarin minimalism. Avartaa näkökulmaa kummasti. Äkkiä huomaa, että rahaa menee kaikkeen muuhun kuin mihin oikeasti haluaisi sitä käyttää. Elämänlaatu paranee, kun miettii edes hetken.
- En myöskään käytä mitään turhia lisäkkeitä tai värjää hiuksiani. Vaatteita ostan todella harvoin, mutta ne ovat tarkkaan harkittuja ja hyvin laadukkaita. Sisustuksen pidän minimalistisena, ja ruoka on terveellistä sekä osittain itse kasvatettua. Matkoilla käydään pari kolme kertaa vuodessa. - Eikä tähän tarvitse olla rikas.
Käsi sydämellä: kuka tarvitsee betonisen kärpässienen? Ei kukaan.
Mutta kuka sen ostaa: no joku, jolla itselläänkin on holtiton rahankäyttötapa. Jos hyvän mielen saa pienistä turhista hankinnoista, niin tuollainen puutarhataideteos tuo 5 minuutiksi iloa ja samalla tililtä lähtee iso osa yhden lapsen huvipuistorannekerahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa kuinka moni paheksui ripsien pidennyksiä. Menee naisilla vaikeaksi kun toisissa ketjuissa paheksutaan sitä, että pitää huolta ulkonäöstään ja lopuissa ketjuissa haukutaan kuinka suomalainen nainen ei lainkaan pidä huolta ulkonäöstään.
Mielenkiintoinen näkökulma.
Olen jo työnikin vuoksi aina huoliteltu ja siisti. Silti minulla ei ole koskaan ollut tekoripsiä, hiusten tuuhennoksia, tekokynsiä. En myöskään värjää hiuksiani joka kuukausi tai tilaile viikoittain vaatteita halpakaupoista.
Itsestään pystyy huolehtimaan melko pienellä budjetilla, siihen ei tarvita some-elämän t
markkinoimaa tekotodellisuutta.Jep. Suosittelen katsomaan dokkarin minimalism. Avartaa näkökulmaa kummasti. Äkkiä huomaa, että rahaa menee kaikkeen muuhun kuin mihin oikeasti haluaisi sitä käyttää. Elämänlaatu paranee, kun miettii edes hetken.
- En myöskään käytä mitään turhia lisäkkeitä tai värjää hiuksiani. Vaatteita ostan todella harvoin, mutta ne ovat tarkkaan harkittuja ja hyvin laadukkaita. Sisustuksen pidän minimalistisena, ja ruoka on terveellistä sekä osittain itse kasvatettua. Matkoilla käydään pari kolme kertaa vuodessa. - Eikä tähän tarvitse olla rikas.
Minä taas valitsin toisen tyylin, mutta tosiaan valinta sekin ja vaatii ymmärrystä siitä, että jostain on luovuttava, että jotain saa. Niin kauan kun pystyn työhön ja sitä riittää, aherran mielelläni, jotta voin rahalla helpottaa arkeani. Olen priorisoinut sinkkutalouteeni kauniin ihanan oman kodin (perheettömäksi jääminen oli sen verran kipeä paikka, että halusin edes asua suurin piirtein samalla tasolla kuin perheellinen), koiran ja tarpeen mukaan elämääni helpottavia palveluita (kodinhoito, ruoka). Näin arki joka päivä on nautittavaa ja olen elämääni tyytyväinen. Ulkomaanmatkoja en ole tehnyt vuosiin, mutta ei se haittaa.
Esim Särkänniemen rannekkeet maksaa, jumalauta, 30-50 euroa!!
Ihmettelen kenellä on varaa maksaa 4x30=120 suoraan ilman säästöä tuommoinen summa, edes hieman parempituloisella..
Ja meillä 120 on n. 2,5 viikon ruuat.
T. 2 aikuista ja 1 muksu
Miten se kesäloma tulee joillekin yllätyksenä? Kuten joulu, kohta alkaa ulina että ei ole varaa jouluun. Alkakaa säästää nyt, niin löytyy joululahjarahat sitten.
Wt-tä parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
rastatkin on aika kalliita, ja tatskat...
... ja lisäksi rumia, kuten tekoripsetkin.
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin yks kesä neljä viikkoa kiertelemässä eurooppaa autolla ja sitten oma reissu köpikseen pariksi yöksi, viikko mökillä, käynti powerparkissa ja särkänniemessä. Lapsi vastasi opettajan mitä teit lomalla kysymykseen "en oikein mitään, pelasin pleikkaa kaverin kanssa." Totta, pelasi pleikkaa, mutta vain loman kaksi viimeistä päivää.
Vaikka meidän perheellä on ihan kivasti rahaa, niin ei me silti käydä joka kesä ulkomailla tai edes huvipuistossa. Esimerkiksi viime kesänä mun loma oli toukokuussa ja miehen elokuussa, niinnri käyty missään. Tänä vuonna mies on ollut koko kesän sairaana ja tulee olemaan vielä pitkään, niin minä kävin lasten kanssa korkeasaaressa ja käydään vielä yhden sukulaisen luona viikonloppuna. Tuskinpa kuolussa muistavat mainostaa mitään tekemisiä.
Ymmärrätkö, mikä ero on tilanteilla:
a) emme voineet käydä missään ja se oli mielessä koko loman
b) kävimme vaikka missä ja se oli itsestäänselvyys, jota ei tule edes mieleen mainita
Lisäksi en ymmärrä, miten se, että vanhemmilla on lomat eri aikaan, vaikuttaa reissumahdollisuuksiin. Kyllähän yhdenkin vanhemman kanssa voi matkustaa, jos varaa on. Se matkustamattomuus on silloin valinta, ei pakko. Yh-perheissä kaikki reissut tehdään yhden vanhemman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen työssäkäyvä tässä päivää. Ei saada tukia, täysi pk-maksu kun tulot ylittyy juuri (5700€ brutto 2+2 perheessä). Tänä vuonna ei päivääkään yhteistä lomaa vanhempien kesken, joten senkään puolesta ei juhlita. Kiky vei viimeisenkin mahdollisuuden kesämatkailuihin, kun lomarahat molemmilta vanhemmilta vietiin. Se parisataa mikä jää, menee uuteen pyykinpesukoneeseen. Meillä ei käydä kampaajilla, ei ole ripsiä, ei varaa hoploppeihin eikä huvipuistoihin. Ei törpötellä viinasten kanssa tai tupakoida tms. Tätä on työssäkäyvän arki, töitä painetaan niska limassa vuoden ympäri eikä kukaan maksa mun lapsille huvituksia. Asuminen, sähkö jne - kaikki kallistuu. Mihinkään ei tule tukia, viimeisimpänä omat silmälasit 600€, tälläiseen työssäkäyvän ihmisen palkka menee (monitehot).
No juu, meidän lapsia ei olekaan opetettu siihen että joku muu maksaa. Ilmaista hupia on maailma pullollaan, huomenna mennään ilmaiselle retkelle ja yövytään teltassa, vain eväät maksaa mutta maksaa se ruoka kotonakin. Lapsilla on ollut kivaa uimarannoilla, leikkipuistossa ja ennen kaikkea vanhempien kanssa. Sadepäivinä katsotaan leffaa ja herkutellaan, nukutaan pitkään. Kivaa on kuulemma ollut, lasten kavereita on ollut yötä jne.En vain kestä tuota valitusta tukipiireissä, miten nämäkin pitäisi kustantaa mun veroeuroilla, kun se nettopalkka riittää hädin tuskin itselläänkään mihinkään huvituksiin.
Onko sinulla tuossa bruttosummassa lapsilisät mukana? Meillä kumpikin vanhemmista on pienituloinen, kaksi lasta on meilläkin, mutta tulot teidän tuloja pienemmät. Silti meillä on tehty ulkomaanmatkoja ja autojakin on kaksi. Lääkekulut on minulla isot, joka vuosi tulee maksukatto täyteen. Silmälasit maksoi viimeksi 800 euroa, nyt kuusi vuotta myöhemmin on taas lasien uusiminen edessä. Teillä asuminen maksaa varmaan tolkuttomasti, mutta nelihenkinenkin perhe pärjää kerrostalokaksiossa. Moni on hankkinut sen "unelmien omakotitalon" eikä sitten rahat riitä mihinkään.
Minun käsittääkseni rastat voi tehdä itsekin ja olen ymmärtänyt, että ne on huoltovapaat. Ei tarvitse käydä kampaajalla kahden kuukauden välein ja tukka on aina kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Esim Särkänniemen rannekkeet maksaa, jumalauta, 30-50 euroa!!
Ihmettelen kenellä on varaa maksaa 4x30=120 suoraan ilman säästöä tuommoinen summa, edes hieman parempituloisella..
Ja meillä 120 on n. 2,5 viikon ruuat.
T. 2 aikuista ja 1 muksu
Meitä on 1 aikuinen ja kaksi lasta. Tuloni ovat keskituloisen alarajalla. Asumme omistusasunnossa korkeiden asumiskustannusten kaupungissa, ja auto on välttämätön työn vuoksi.
Minulla on aina jäänyt palkasta vähän säästöön. Kulutustottumusten vuoksi siis, ilman erityistä säästämistä.
Joten kyllä, olisi varaa mennä huvipuistoon. Emme mene, koska lapset eivät halua käyttää kesäpäiviä jonottamiseen.
Osa saman tulotason omaavista työkavereista valittaa, kun ei ole varaa siihen tähän eikä tuohon. Yksi viettää pitkät vapaat kaljoitellen, toinen täyttää autotalliaan työkaluilla joita käyttää kerran, kolmas ajelee viikoittain satoja kilometrejä ns. harrastuksen perässä.
Kaikki nuo mulle ok, jokainen tekee mitä haluaa. Mutta se valitus...
Kovin on näköalatonta, jos ei mihinkään voi mennä. Ei retkelle omin eväin, ei museoihin ilmaistunteina, ei uimaan. Joku Korkeasaarikaan ei maksa älyttömästi, ja niin köyhä ei ole Suomessa kukaan, ettei yhteen lintsireissuun saisi säästettyä, ei noissa kukan käy joka viikko. Ulkomaille ei ole mikään pakko lähteä, hellettä riittää kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohisalon mielestä pienituloiset eivät ymmärrä, millaista on, kun palkasta jää jotain käteen? Voi kuule Ohisalo, se mitä pienituloinen - ja näköjään rikas kansanedustaja -
ei ymmärrä on se, miten vähän keskituloiselle jää käteen. Keskituloisella kaikesta menee täydet maksut ja mitään tukia ei saa (kuin lapsilisät ja nekin uhataan viedä pois, kun ei rikkaan kansanedustajan mielestä tarvita). Keskituloinen tekee joka euronsa eteen töitä ja säästää palkastaan matkansa, jonka tekee lomalla, kun ei ole hetkeksi pakko mennä sinne töihin. Kaupan päälle saa kuulla, ettei ymmärrä, millaista on, kun on tiukkaa. Törkeää puhetta.Tämä. Tämä on suurimpia epäkohtia mitä ei todellakaan ymmärrä kuin toinen keskituloinen.
Kaikki asumismenot kallistuu, mutta palkka ei nouse samaa tahtia. Ei ole sellaista luukkua, jonne voisi kuitit viedä ja saisi tukia nosteltua.Työn pitäisi kannattaa ja yhteiskunta pysyy kasassa työnteolla. Keskituloisten ahdinkoon pitäisi puuttua. Erityisesti jos on yksin lasten kanssa, niin palkasta menee todella iso osuus jo päivähoitoon ja iltapäivätoiminnan maksuihin.
Ja esim. tämän kesän odotetu lomaraha; paljon ei jäänyt käteen, kun veroja meni niin älyttömästi. Verotus todellakin vie lähes puolet, kun tulot nousee. Olen aina miettinyt, että emme ole nettomaksajia, mutta kyllä siinä palkkakuittia katsoessa tuli varma fiilis, että vaikka lapsiperhe olemmekin, niin nettomaksajia tässäkin vaiheessa.
Eri asia olisi, jos olisi vaikka perittyä (kiinteistö)omaisuutta tai rahaa sijoitettuna osakkeisiin, joista olisi hyötyä. Palkkatulojen kautta ei oikein pääse kyllä rikastumaan, koska tuloverotus nappaa niin ison osa pois. Sanoisin itsekin, että omissa opiskelukavereissani (yliopisto) parhaiten menestyvät taloudellisesti he, jotka ovat vaikka saaneet asunnon vanhemmiltaan/suvultaan tai ovat lähteneet onnistuneesti yrittäjiksi. Ihan työnteolla on mahdoton voida varakkaasti pks:lla. Mm. asunnon maksu vie niin ison siivun koko elämän ajan, että rahaa ei jää ulkomaan matkoihin tai mihinkään luksukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohisalon mielestä pienituloiset eivät ymmärrä, millaista on, kun palkasta jää jotain käteen? Voi kuule Ohisalo, se mitä pienituloinen - ja näköjään rikas kansanedustaja -
ei ymmärrä on se, miten vähän keskituloiselle jää käteen. Keskituloisella kaikesta menee täydet maksut ja mitään tukia ei saa (kuin lapsilisät ja nekin uhataan viedä pois, kun ei rikkaan kansanedustajan mielestä tarvita). Keskituloinen tekee joka euronsa eteen töitä ja säästää palkastaan matkansa, jonka tekee lomalla, kun ei ole hetkeksi pakko mennä sinne töihin. Kaupan päälle saa kuulla, ettei ymmärrä, millaista on, kun on tiukkaa. Törkeää puhetta.Tämä. Tämä on suurimpia epäkohtia mitä ei todellakaan ymmärrä kuin toinen keskituloinen.
Kaikki asumismenot kallistuu, mutta palkka ei nouse samaa tahtia. Ei ole sellaista luukkua, jonne voisi kuitit viedä ja saisi tukia nosteltua.Työn pitäisi kannattaa ja yhteiskunta pysyy kasassa työnteolla. Keskituloisten ahdinkoon pitäisi puuttua. Erityisesti jos on yksin lasten kanssa, niin palkasta menee todella iso osuus jo päivähoitoon ja iltapäivätoiminnan maksuihin.
Jep. Päivähoito kahdesta lapsesta oli pahimmillaan noin 500€, eikä oltu edes ihan korkeimmassa maksuluokassa. Nyt tammikuussa maksut laskivat hiukan, eli tää viimeinen 6kk, kun meillä on kaksi lasta päivähoidossa, ollaan saatu nauttia vähän alle 400€ kuukausimaksusta, ja heti näkyy kyllä tilissä, että jää vähän ylimääräistä. Maksetaan lainaa yht. 900€/kk, asumiskulut omakotitalossa, vakuutukset, jätemaksut, autot (työn takia oltava ja surkea julkinen liikenne). Nettopalkoista jää toiselle pari sataa ja toiselle n. 450€ kuukaudessa ja nelihenkisellä perheellä nyt menee kauppaan jo sen 400€/kk vähintään. Mitään lehtiä ei tilailla, ei matkustella, ei harrasteta kalliita juttuja eikä tehdä todellakaan heräteostoksia ikinä. Bensatkin maksetaan tuosta käyttörahasta. Lapsilisä parisataa tulee ja pelastaa loppukuusta ennen seuraavaa palkkapäivää, niin pääsee vielä pari kertaa kauppaan. Onneksi tuo lainanlyhennys tippuu vihdoin vuoden vaihteessa, kun saadaan osa lainasta kokonaan maksettua pois. Sitten jää jo käyttövaraakin ja voi ehkä alkaa haaveilla lomareissustakin ensi vuodelle :)
Omakotitalo ja omistusasuminen ovat omia valintoja.
4-henkinen perhe pärjäisi hyvin kolmiossakin, jolloin jäisi hyvin varaa matkustella :)Meillä on omakotitalosta lainaa ollut yht. 100 000€. Kyse ei siis ole siitä, että on ostettu ökytalo, vaan talo on suhteellisen vanha ja oli edullinen, mutta ei ole vaatinut mitään älyttömiä remppoja kuitenkaan. Vuokraa jouduttaisiin maksamaan monta sataa euroa enemmän kolmiosta kuin mitä maksetaan lainaa talosta vuoden vaihteen jälkeen :)
T. edellinen
Kolmioita voi myös ostaa, ei ole pakko mennä vuokralle. Halvempia ne on mitä omakotitalot.
Äitihän tässä ei lapsilleen matkaa suo, koska käyttää matkarahat ripsiin ja ties mihin.