Ja taas neljän lapsen äiti tekoripsissään valittaa, että ei ole rahaa
https://yle.fi/uutiset/3-10296697
Minäkin olisin halunnut vaikka kuinka monta lasta mutta ymmärrän sen, että lapset myös maksavat.
Kommentit (380)
Vierailija kirjoitti:
Koira pois, kaljat pois, röökit pois, ripset pois ja sitten!!! vasta vingutaan, eikö? Mutta kaljaa näyttää menevän siihen malliin että se on katkon kautta lopetettava.
Häh? Minä näen _yhden_ kaljatölkin :D Hinta näkyy tätä nykyä olevan 0,90€. Sillä ei ihan hirveää laatumatkaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa kuinka moni paheksui ripsien pidennyksiä. Menee naisilla vaikeaksi kun toisissa ketjuissa paheksutaan sitä, että pitää huolta ulkonäöstään ja lopuissa ketjuissa haukutaan kuinka suomalainen nainen ei lainkaan pidä huolta ulkonäöstään.
Juu, minustakin aika ristiriitaista, että haukutaan irtoripsiä, mutta silti tunnistetaan suttuisista kuvista huoltovälit ja ripsirajat. Mistä ihmiset tietävät/ huomaavat tällaisia juttuja, jos eivät omasta kokemuksesta tai jopa ammattitaidosta?
Mutta toisaalta, tässä ketjussa nuo irtoripset kyllä saavat kritiikkiä siksi, että tällä ihmisellä ei olisi niihin varaa. Mutta silti ihmettelen, kun palstalla melko yleisesti aina karjutaan luonnollisuuden nimiin ja kammoksutaan räpsyripsiä, niin kuitenkin ihmeen paljon löytyy asiantuntemusta siihen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Hänelläkö ei ole mitään ammattia hankittuna, joten pitää tehdä kärpässieniä. Toivottavasti verottaja huomaa olla kiinnostunut ja työkkäri toteaa yrittäjäksi.
Ja joutuu kadulle lastensa kanssa sen jälkeen?
Täällä päivästä toiseen pauhataan, että miksei köyhät sitä ja miksei köyhät tätä ja blaablaa.
Sitten kun joku yrittää ja näyttää onnistuvan jossain, sekin on tällä palstalla väärin.
Mitä ihmettä pitäisi tehdä, että se palstalla huutelijoille kelpaisi? ? Tappaa itsensä ja perheensä? ?
Ei. Pitää miettiä, mihin laittaa rahansa ja pohtia sitä, ovatko omat kulutustottumukset syynä siihen, että lasten elämä on ankeaa. Jos yksi yrittäjä A joutuu maksamaan verot ja yrittäjä B ei, koska hän et oikeastaan tee muuta kuin vähän askartelee ja myy tuotteita alihintaan (samalla romuttaen yrittäjä A:n tulot), niin lopputulos ei ole kenellekään hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa kuinka moni paheksui ripsien pidennyksiä. Menee naisilla vaikeaksi kun toisissa ketjuissa paheksutaan sitä, että pitää huolta ulkonäöstään ja lopuissa ketjuissa haukutaan kuinka suomalainen nainen ei lainkaan pidä huolta ulkonäöstään.
Mielenkiintoinen näkökulma.
Olen jo työnikin vuoksi aina huoliteltu ja siisti. Silti minulla ei ole koskaan ollut tekoripsiä, hiusten tuuhennoksia, tekokynsiä. En myöskään värjää hiuksiani joka kuukausi tai tilaile viikoittain vaatteita halpakaupoista.
Itsestään pystyy huolehtimaan melko pienellä budjetilla, siihen ei tarvita some-elämän t
markkinoimaa tekotodellisuutta.
Hyi, kyllä suomalainen nainen on ruma, varsinkin henkisesti ja näkyy myös ulospäin tämä rumuus.
Hyi, mitä "ihmisiä" tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
”En ymmärrä politiikasta mitään, se ei minua kiinnosta. Käytännönläheisesti voin sen sanoa, että enemmän pitäisi paneutua nuorten mahdollisuuksiin, ja niitä parantaa. Ja pitäisi voida sanoa ääneen, että meillä ei ole rahaa. Ilman, että saa pelätä, että lapset otetaan huostaan. Tänä päivänähän yksi huostaanoton peruste on taloudelliset syyt.”
Enpä ole kuullut, että yhtäkään lasta olisi otettu huostaan puhtaasti taloudellisista syistä. Taitaa tämä mammalla olla pelko persiissä ihan muista syistä jos moisen ”tulkinnan” on lastensuojelun toimenkuvasta saanut...
Tuskin 'taloudellinen syy' on vähärahaisuus. Sen sijaan syy voi olla se, että huoltaja ei osaa käyttää rahojaan vaan tärkeysjärjestyksessä esimerkiksi lapsen harrastukset ovat toissijaiset, ja oma ulkonäkö tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, minustakin aika ristiriitaista, että haukutaan irtoripsiä, mutta silti tunnistetaan suttuisista kuvista huoltovälit ja ripsirajat. Mistä ihmiset tietävät/ huomaavat tällaisia juttuja, jos eivät omasta kokemuksesta tai jopa ammattitaidosta?
Mutta toisaalta, tässä ketjussa nuo irtoripset kyllä saavat kritiikkiä siksi, että tällä ihmisellä ei olisi niihin varaa. Mutta silti ihmettelen, kun palstalla melko yleisesti aina karjutaan luonnollisuuden nimiin ja kammoksutaan räpsyripsiä, niin kuitenkin ihmeen paljon löytyy asiantuntemusta siihen nähden.
"Asiantuntemus" tulee esimerkiksi mainoksista, joissa on hinta. Itselläni ei ole koskaan ollut irtoripsiä, ei rakennekynsiä ja hiusväriä (hennaa) olen käyttänyt hyvin harvoin.
Ulkonäöstä voi pitää huolta hyvinkin vähällä rahalla. Tunnetusti halpakosmetiikka voi olla aivan yhtä hyvää kuin merkkituote. Ei ulkonäöstä huolehtiminen vaadi jatkuvia manikyyrejä, kosmetologi- ja kampaajakäyntejä, tatuointeja ja muotivaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo työnikin vuoksi aina huoliteltu ja siisti. Silti minulla ei ole koskaan ollut tekoripsiä, hiusten tuuhennoksia, tekokynsiä. En myöskään värjää hiuksiani joka kuukausi tai tilaile viikoittain vaatteita halpakaupoista.
Itsestään pystyy huolehtimaan melko pienellä budjetilla, siihen ei tarvita some-elämän t
markkinoimaa tekotodellisuutta.
Jokaisella on oma käsityksensä siitä mikä on kaunista ja mitä tyyliä tavoittelee. Minusta vain on huvittavaa, että juuri se ulkonäköön panostaminen (oli tulos nyt sitten hyvä tai huono kenenkin mielestä) on tässä tapauksessa suuri synti. Muuten taas saa jatkuvasti lukea kuinka suomalainen nainen ei lainkaan panosta itseensä toisin kuin muualla maailmassa, jossa naiset kulkevat kuulemma aina meikattuina, laitettuina, tyylikkäinä ja naisellisina.
Oli kyllä ryöttäsen näköinen terassikin, onkohan muutenkin talouden pidossa oltu vähän boheemeja. Koira ja 4 lasta... valintoja, valintoja. Olin itse kotihoidontuella ja työttömyystuella kotona muutaman vuoden (yh) ja tultiin hyvin toimeen yhden lapsen kanssa. Käytiin ilmaisien tuntien aikana museossa, muutoin kirjastossa, tapahtumissa, retkeiltiin yms. Ei lapsi valittanut, että jäisi mistään paitsi. Eikä tarvinnut käydä leipäjonossa, rahat riitti, kun osasi laskea menot ja tulot ja elää sen mukaisesti. Opiskelijana ja yrittäjänä sitä on vasta oppinutkin rahaa venyttämään ja näiden aikana on kyllä tullut mieleen, että missäs se leipäjono olikaan, kun voi olla oikeasti tarvetta käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Asiantuntemus" tulee esimerkiksi mainoksista, joissa on hinta. Itselläni ei ole koskaan ollut irtoripsiä, ei rakennekynsiä ja hiusväriä (hennaa) olen käyttänyt hyvin harvoin.
Ulkonäöstä voi pitää huolta hyvinkin vähällä rahalla. Tunnetusti halpakosmetiikka voi olla aivan yhtä hyvää kuin merkkituote. Ei ulkonäöstä huolehtiminen vaadi jatkuvia manikyyrejä, kosmetologi- ja kampaajakäyntejä, tatuointeja ja muotivaatteita.
Juupa juu. Niissä mainoksissahan tosiaan näkyy myös, miltä näyttävät huoltamattomat ripset ja ripsirajat. Ja niin kattavasti myös erinäköisten ripsien hinnat ja huoltojen hinnat, että maallikkokin sen osaa suttuisesta kuvasta päätellä. :D
Itsekin sanoit, että halpakosmetiikka voi olla yhtä hyvää kuin merkkituote. Silti palstalla tiedetään tosi tarkkaan kunkin kosmetiikkatuotteisiin käyttämä rahamäärä pelkästään kuvaa katsomalla.
Miksi näillä valittajilla on aina tuon kokoisia koiria? Pieni koira syö murto-osan isojen koirien ruokamäärästä. Juu, ripsistä en jaksa edes mainita, ne ovat täysin turhat ja myös kammottavan näköiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
markkinoimaa tekotodellisuutta.Jokaisella on oma käsityksensä siitä mikä on kaunista ja mitä tyyliä tavoittelee. Minusta vain on huvittavaa, että juuri se ulkonäköön panostaminen (oli tulos nyt sitten hyvä tai huono kenenkin mielestä) on tässä tapauksessa suuri synti. Muuten taas saa jatkuvasti lukea kuinka suomalainen nainen ei lainkaan panosta itseensä toisin kuin muualla maailmassa, jossa naiset kulkevat kuulemma aina meikattuina, laitettuina, tyylikkäinä ja naisellisina.
Kukaan ei kai ole väittänyt, että olisi "suurin" synti. Juttu ei tuonut esille mitään perheen kulutustottumuksista, mutta ripset ja koira olivat selkeästi näkyvillä olevia ilmentymiä kulutusvalinnoista.
Ja tiedän, että koira on monelle perheenjäsen, ja sitä en halua vähätellä. Joskus ihminen kuitenkin joutuu erilaisista pakottavista syistä tehdä hyvinkin vaikeita valintoja.
Onko huostaanoton peruste tosiaan nykyään myös vähävaraisuus kuten nainen sanoo jutussa?
Mitäs jos on monta lasta ja joutuu työttömäksi yhtäkkiä? Aika monta lasta varmaan sitten saa huostata sosiaalitoimi näinä aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Onko huostaanoton peruste tosiaan nykyään myös vähävaraisuus kuten nainen sanoo jutussa?
Mitäs jos on monta lasta ja joutuu työttömäksi yhtäkkiä? Aika monta lasta varmaan sitten saa huostata sosiaalitoimi näinä aikoina.
Niin että jos vanhempi tai vanhemmat jäävät työttömiksi niin tulee sosiaalitoimi ja huostaa lapset, koska työtönhän on köyhä, ellei ole säästöjä ja nekin hupenevat aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin yks kesä neljä viikkoa kiertelemässä eurooppaa autolla ja sitten oma reissu köpikseen pariksi yöksi, viikko mökillä, käynti powerparkissa ja särkänniemessä. Lapsi vastasi opettajan mitä teit lomalla kysymykseen "en oikein mitään, pelasin pleikkaa kaverin kanssa." Totta, pelasi pleikkaa, mutta vain loman kaksi viimeistä päivää.
Vaikka meidän perheellä on ihan kivasti rahaa, niin ei me silti käydä joka kesä ulkomailla tai edes huvipuistossa. Esimerkiksi viime kesänä mun loma oli toukokuussa ja miehen elokuussa, niinnri käyty missään. Tänä vuonna mies on ollut koko kesän sairaana ja tulee olemaan vielä pitkään, niin minä kävin lasten kanssa korkeasaaressa ja käydään vielä yhden sukulaisen luona viikonloppuna. Tuskinpa kuolussa muistavat mainostaa mitään tekemisiä.
Hupaisa vastaus lapselta. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä puhutaan jostain tekoripsistä? Kaksi kaukaa otettua kuvaa ja mammat tietävät, miten paljon noihin menee rahaa. Eikö tekoripsiä saa marketista vitosella? Eipä sillä kummoista lomaa osteta.
Ripsirajasta ja kunnosta tunnistaa pidennyksiksi, joiden huolto voi helposti kivuta 100€/kk
Ihan uskomattomia ihmisiä! Ette siis soisi lapsille matkaa, koska äidillä on mahdollisesti tekoripset!
Henkilökohtaisesti toivon että myy niitä sieniä niin paljon, että lapset pääsevät matkalle.
Pointti ei ole missään ripsien hinnassa, vaan lasten kesässä.
Yksityishenkilön talous on yksi kokonaisuus. Mitä johonkin kulutatat, on automaattisesti pois jostain muusta. Yksinkertaista.
Minä valitsisin koiran, mutta en itkisi seurauksia.
Meilläkin ollaan käyty ulkomailla nyt kesällä, mökillä ja kaupunkireissulla. Mutta mistä lapsi puhuu vaikka juttu tapahtui alkukesällä: isän kanssa kävivät pyörällä laavulla grillaamassa makkaraa ja vaahtokarkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Lemmikki. Vieläpä iso koira. Työssäkäyvänäkään en raaski pitää lemmikkiä. En ole hankkinut kuin kaksi lasta, vaikka kuinka tahtoisin. Menisi liian tiukille.
Kuka tahansa saattaa joutua yh:ksi tai työttömäksi tai sairastua. Mutta en ymmärrä valintoja jotka tehdään tieten tahtoen perustuen siihen että kyllä yhteiskunnan pitäisi huolehtia, koska minäminäminä tahdon.
Juuri näin. Lukekaapa facen avustusryhmien perheiden tarinoita. Aikani autin, sitten meni kuppi nurin. Rahaa on ripsiin, tatskoihin ja uusimpiin älypuhelimiin, mutta ei yllätys yllätys ruokaan ja hygieniatarvikkeisiin. Rakkauden hedelmiä on siunaantunut useampi, ehkäisy on lienee tuntematonta. Perheestä löytyy jopa useampi lemmikkieläin, joiden eläinlääkärikulut kaatavat koko talouden. Äiti syö vain laktoositonta ruokaa ja pojalla on keliakia. Lääkkeisiin menee rahaa, kun miehellä on selkä paskana (ollut saikulla ja kelan sairaspäivärahalla ja maannut sohvalla viimeiset 4 v katsoen 72 tuumaista töllöään, sillähän se selkä paranee). Ja masentaa, kun lasten kanssa olisi niin kiva tehdä jotain. Näille kansakunnan toivoille kun viet muutaman ruokakassin, niin aina ei edes kiitosta heru. "Eikö täältä löydy mitään einestä, pitääkö mun keittää perunat itse? Mitä mä näillä porkkanoilla teen?". Niin monenlaista tarinaa on tullut eteen, että valitettavasti joudun toteamaan, että osin vähävaraisuus on itse aiheutettua.
Päinvastoin. Ala yh:ksi niin saat rahaa lapsista.