Nyt meni lopullisesti hermot miehen itsekkyyteen
Meidän perheestä on tasa-arvoinen vanhemmuus kaukana, vaikka mies sitä korupuheissaan jaksaa toitottakin. Olen alkanut tehdä keikkahommia hoitovapaan ohessa ja esim. nyt olen menossa huomenna tekemään pitkän vuoron. Mies on lomalla.
Tällä viikolla olen joka aamu herännyt lapsen kanssa klo 6 ja antanut miehen nukkua. Mies on valvonut illat katsoen jalkapalloa ja pelaten pleikkaria. Itse olen mennyt nukkumaan ajoissa, että jaksan herätä.
Tänä aamuna jouduin hoitamaan työasiaa, ja mies joutui heräämään katsomaan lapsen perään. Kun olin saanut työasian hoidettua, mies tokaisi vihaisena: ENSI YÖNÄ MÄ SITTEN NUKUN!
Häntä ei kuulemma kiinnosta, että minulla on edessä pitkä työvuoro. Ei kuulemma suostu menemään aikaisemmin nukkumaan, koska ”tarvitsee illalla oman ajan”.
Miehen ollessa töissä hoidin AINA yöheräämiset ja heräsin lapsen kanssa, jos tämä heräsi ennen miehen herätyskellon soittoa.
Mies on myös ollut työvuorojeni jälkeen aivan loppu ja tiuskinut lapselle. Ollut siis korkeintaan kahtena peräkkäisenä päivänä työvuoroni ajan lapsen kanssa lomansa aikana (lapsen päivähoito on alkamassa)... kuitenkin mies on koko ajan painostanut minua töihin, koska ”ei aio elättää meitä”. Vaatii minua osallistumaan kaikkiin menoihin yhtä suurin panostuksin, vaikka tienaa 6000 € /kk (minä töissä ollessani n. 2500 €).
Sanomattakin lienee selvää, että minä hoidan kaikki kotityöt (myös remontit, auton huollot ym.), paitsi pyykit. Koska miehellä on tämä yksi vastuualue (joka toki lapsiperheessä on iso), hän on oikea arjen sankari.
Ei tarvitse kehottaa, että jätä se... taisin tajuta sen juuri itsekin.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Tämän sivun kommenteista tuli mieleen palstamiesten väittämä, että naisen koulutuksella ja tuloilla ei ole mitään merkitystä. Näyttää ainakin tuolle yhdelle tyypille olevan. Miksi ihmeessä miehet pariutuu naisten kanssa, jos nainen ei tienaa tarpeeksi? Miksi miehet haluavat hankkia lapsia, jos se tarkoittaa sitä, että jonkin aikaa mies maksaa enemmän kuluja? Kyllä se kotona oleva nainen kuitenkin tekee lapsen ja kodin eteen enemmän mitä mies.
Kun sinne kotiin EI pidä jäädä. Töihin niin nopeasti kumikin kuin ikinä mahdollista. Suomessa ollaan aivan liian kauan kotona hoitamassa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän sivun kommenteista tuli mieleen palstamiesten väittämä, että naisen koulutuksella ja tuloilla ei ole mitään merkitystä. Näyttää ainakin tuolle yhdelle tyypille olevan. Miksi ihmeessä miehet pariutuu naisten kanssa, jos nainen ei tienaa tarpeeksi? Miksi miehet haluavat hankkia lapsia, jos se tarkoittaa sitä, että jonkin aikaa mies maksaa enemmän kuluja? Kyllä se kotona oleva nainen kuitenkin tekee lapsen ja kodin eteen enemmän mitä mies.
Kun sinne kotiin EI pidä jäädä. Töihin niin nopeasti kumikin kuin ikinä mahdollista. Suomessa ollaan aivan liian kauan kotona hoitamassa lapsia.
Ymmärrätkö mitä se miehelle tarkoittaa, kun nainen palaa töihin ja lapsi laitetaan hoitoon? Se tarkoittaa sitä, että miehen pitää päivittäin joko viedä lapsi hoitoon tai hakea hänet sieltä. Vieminen tarkoittaa sitä, että lapsi pitää herättää, pukea, hoitaa aamutoimet, kerätä päivän tarvikkeet ja vaatteet reppuun ja käydä viemässä lapsi. Hakeminen tarkoittaa sitä, että töistä pitää lähteä ajoissa, ajaa hoitoon, päivittää hoitajien kanssa lapsen päivän kuulumiset ja tuoda lapsi kotiin. Miehen pitää myös vastata osaltaan lapsen sairaspäivistä ja lääkärireissuista.
Eniten lapsen hoidossa oleminen vaikuttaa miehen lomaan: jos nainen ei saa lomaa samaan aikaan miehen kanssa, mies viettää koko lomansa lapsen kanssa. Hoitaa lapsen ja tekee kaiken sen kotona, mitä nainenkin tekee vapaallaan. Ei varmaan tullut sinulla edes mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan surettaa aloittajan puolesta. Miksi suostut tekemään kaiken muun (paitsi sen pyykin)? Mitä jos pikku hiljaa vähentäisit ja pyytäisit miestä osallistumaan kotitöihin ja hieman perustelemaan hänelle syitä. Lisäksi olisi reilua, että hän maksaa enemmän perheen yhteisiä menoja, sillä hänen tulonsa ovat reilusti suuremmat. Noin suuripalkkaisella on tietysti kyllä vaativa ja aikaa vievä työ, mutta tasa-arvoinen ei tämä tilanne ole missään nimessä. Tottunut liian hyvälle, eikä halua luopua siitä.
Järjetön ajatusmaailma. Se että mies on paiskinut töitä koko ikänsä ja saanut paremman työn kuin AP joka ei halua töitä tehdä, ei tarkoita että miehen pitäisi rangaistuksena sitten maksaa rahansa AP:lle.
Avioliitto ei tarkoita että voit saada parempaa elintasoa kuin mihin itse kykenisit. Me ei eletä enää 1950-luvulla missä naiset meni naimisiin jotta pääsi parempaan elintasoon.
Avioliitto tarkoittaa suhdetta, jossa kumpikin osallistuu perheen elatukseen kykynsä mukaisesti. Jos sinulle on tärkeää pitää kiinni omista rahoistasi vain itsesi hyväksi, miksi menisit naimisiin?
Pikku vinkki avioliittoa suunnitteleville.
Itsestäänselvyydet opitaan kotona. Katso, miten kumppaniehdokkaasi vanhemmat elävät. Haluaisitko elää niin?
Mitä vanhemmissaan kumppaniehdokkaasi inhoaa ja tuskailee? Sitä hän kammoaa, mutta samalla tulkitsee sinun samanlaisissa tilanteissa käyttäytyvän kuten toinen vanhempansa, ja usein toimii itse samoin tunnistamatta sitä.
Kestätkö sen? Jos et, unohda avioliitto. Eivät nämä puhumalla muutu.
Väsynyt perhe-elämään tai mieheen lähinnä kirjoitti:
Voi Ap. tiedän niin tunteen :( Meillä ihan samanlaista. Miettinyt monta kertaa lähtöä, lapset vaan niin pieniä ja lisäksi lemmikit. :( Mies ei ole yhtään osallistunut yövalvomisiin ja syöttöihin kummankaan lapsen kohdalla eikä myös aamuheräämisiin. Oma mielenterveys ja jaksamus taitaa kohta tässä mennä. Yritän vaan hokea itselleni, että kestäppä vielä hetki tätä niin saa lapsia isommaksi. Meillä ei edes seksiäkään enää ole, kohta kahteen vuoteen. Mistä löytäisi sen miehen, joka arvostaisi ja olisi tasavertainen puoliso? Jakaisi tätä hoitovastuuta ja kotitöitä ja halaisi ja olisi läsnä. Arvostaisi ja rakastaisi. Tasavertaisesti.
Hetkinen, mitä? Nyt kyllä narraat kyllä itseäsi ja kovaa jos olet oikeasti siinä uskossa, että on lasten etu kasvaa perheessä, joissa isä on itsekäs itsevaltias ja äiti romahduksen partaalle alistettu työjuhta. Tuskinpa nimittäin oikeasti haluat, että lapsesi tottuvat tällaiseen perhemalliin ja alkavat pitää sitä normaalina. Vai tarkoititko siis, että olisi liian raskasta huolehtia pienistä lapsista yksin? Vaikka jo nyt huolehdit yksin heistä sekä yhdestä aikuisesta lapsesta siinä sivussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lasta sulla paapottavana. Mitä tuo rahan tienaaminen tohon edes liittyy.
Kaikella tavalla. Et voi vaatia tasa-arvoa jos et myös itse maksa puolia kuluista. Tämä näyttää naisilta kerta toisensa jälkeen unohtuvan. Jos et maksa 50% perheen yhteisistä kuluista niin sinun pitää korvata se tekemällä enemmän kotona kuin toinen. Mitä vähemmän maksat sitä enemmän teet.
Tässä juuri jankkaat takuuvarmasti toimivaa reseptiä pikaiseen avioeroon. Siinähän sitten maksat elareita tulojesi mukaan hähhää.
Jostain ihmeen syystä toinen kykenee perheessä vetämään lonkkaa, tekemään mitä mieleen juolahtaa tai on tekemättä yhtään mitään, ja sitten itketään kun muija lähti. Aina yhtä kummallista kuulla näitä tarinoita. t. itsekin häipynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitä iloa tuosta miehestä sulle on?
Enpä ole tähän keksinyt vastausta enää vähään aikaan. Mutta mies on niin hankala, että uskon olevan helpompaa pysyä hänen kanssaan yhdessä kuin esim. alkaa tapella elatusasioista.
-Ap
Olkoot hankala. Vähemmän hankala se sulle on eri osoitteessa. Hankit kämpän ja muutat lapsen kanssa pois. Varaat ajan lastenvalvojalle, jonka luona sovitte elatusasioista. Jos mies ei suostu, viet asian oikeuteen.
Mies on nyt jo uhkaillut riidoissa, että aikoo käyttää terveysongelmiani minua vastaan, että saa lapsen huoltajuuden (en kuulemma ole kykenevä huolehtimaan lapsesta). Uhkailullaan hän on saanut minut ajettua nurkkaan, jossa en voi vaatia oikeuksiani. Hänen perheensä on samanlainen, itsekkäitä ihmisiä ja aina syyttämässä muita. Siksikään en eroriitoihin uskaltaisi lähteä, kun miehellä on perheensä takanaan ja minulla ei ketään.
-Ap
Lasta ei kovin helposti äidiltä kokonaan pois saa eli älä suotta tuollaista pelkää. Jos hoidat nyt pääasiassa yksin lapsen ja kodin, niin miksi et sitä pystyisi eron jälkeenkin tekemään. Ja nykyisestä työnjaosta voit mainita lastenvalvojalla, joten huoltajuutta ei sinulta viedä. Monilla vanhemmilla on ties mitä terveysongelmia ja hyvin pärjäävät lastensa kanssa. Ja miehen perhe ei pysty huoltajuusasioihin mitenkään vaikuttamaan, vaan niistä päättää lastenvalvoja. Ja lastenvalvoja toimii lain määräämissä puitteissa eli ei hänkään mitään voi mielivaltaisesti päättää.
Herää kysymys että miten ihmeessä miehesi jaksaisi yksinhuoltajana jos jo nyt on rankkaa, vaikka nainen hoitaa melkein kaiken. Ja elareista päättää myös lastenvalvoja, joten ei niistäkään kannata mitään uhkailuja mieheltäsi kuunnella.
Älä anna perusteettomien uhkailujen tehdä itsestäsi kynnysmattoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö mitä se miehelle tarkoittaa, kun nainen palaa töihin ja lapsi laitetaan hoitoon? Se tarkoittaa sitä, että miehen pitää päivittäin joko viedä lapsi hoitoon tai hakea hänet sieltä. Vieminen tarkoittaa sitä, että lapsi pitää herättää, pukea, hoitaa aamutoimet, kerätä päivän tarvikkeet ja vaatteet reppuun ja käydä viemässä lapsi. Hakeminen tarkoittaa sitä, että töistä pitää lähteä ajoissa, ajaa hoitoon, päivittää hoitajien kanssa lapsen päivän kuulumiset ja tuoda lapsi kotiin. Miehen pitää myös vastata osaltaan lapsen sairaspäivistä ja lääkärireissuista.
Eniten lapsen hoidossa oleminen vaikuttaa miehen lomaan: jos nainen ei saa lomaa samaan aikaan miehen kanssa, mies viettää koko lomansa lapsen kanssa. Hoitaa lapsen ja tekee kaiken sen kotona, mitä nainenkin tekee vapaallaan. Ei varmaan tullut sinulla edes mieleen.
Tuli mieleen. Ei tuossa ole mitään erikoista. Minä en ole ollut aikuisiälläni lomalla koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikella tavalla. Et voi vaatia tasa-arvoa jos et myös itse maksa puolia kuluista. Tämä näyttää naisilta kerta toisensa jälkeen unohtuvan. Jos et maksa 50% perheen yhteisistä kuluista niin sinun pitää korvata se tekemällä enemmän kotona kuin toinen. Mitä vähemmän maksat sitä enemmän teet.
Tässä juuri jankkaat takuuvarmasti toimivaa reseptiä pikaiseen avioeroon. Siinähän sitten maksat elareita tulojesi mukaan hähhää.
Ei minun mitään tarvitse maksaa. Viisas ottaa yrityksestä sen verran rahaa että sieltä ei enää rahaa tarvitse nostaa. Näin ei tarvitse mitään maksaakaan.
Minä en ainakaan rupea elättämään mitään pummia.
Vierailija kirjoitti:
Väsynyt perhe-elämään tai mieheen lähinnä kirjoitti:
Voi Ap. tiedän niin tunteen :( Meillä ihan samanlaista. Miettinyt monta kertaa lähtöä, lapset vaan niin pieniä ja lisäksi lemmikit. :( Mies ei ole yhtään osallistunut yövalvomisiin ja syöttöihin kummankaan lapsen kohdalla eikä myös aamuheräämisiin. Oma mielenterveys ja jaksamus taitaa kohta tässä mennä. Yritän vaan hokea itselleni, että kestäppä vielä hetki tätä niin saa lapsia isommaksi. Meillä ei edes seksiäkään enää ole, kohta kahteen vuoteen. Mistä löytäisi sen miehen, joka arvostaisi ja olisi tasavertainen puoliso? Jakaisi tätä hoitovastuuta ja kotitöitä ja halaisi ja olisi läsnä. Arvostaisi ja rakastaisi. Tasavertaisesti.
Hetkinen, mitä? Nyt kyllä narraat kyllä itseäsi ja kovaa jos olet oikeasti siinä uskossa, että on lasten etu kasvaa perheessä, joissa isä on itsekäs itsevaltias ja äiti romahduksen partaalle alistettu työjuhta. Tuskinpa nimittäin oikeasti haluat, että lapsesi tottuvat tällaiseen perhemalliin ja alkavat pitää sitä normaalina. Vai tarkoititko siis, että olisi liian raskasta huolehtia pienistä lapsista yksin? Vaikka jo nyt huolehdit yksin heistä sekä yhdestä aikuisesta lapsesta siinä sivussa?
Lapset haluavat elää perheessä missä äitikin on valmis elättämään heitä eikä elä miehen lompakolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun mitään tarvitse maksaa. Viisas ottaa yrityksestä sen verran rahaa että sieltä ei enää rahaa tarvitse nostaa. Näin ei tarvitse mitään maksaakaan.
No, hyvää loppuelämää sitten vaan sinulle sen oman rakkaan nyrkkikyllikin kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kaikki nähty AV:llä: mies sanoo lastaan pummiksi (?!)
Tosin todellisuudessahan sinullahan ei ole vaimoa, lasta eikä yritystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan surettaa aloittajan puolesta. Miksi suostut tekemään kaiken muun (paitsi sen pyykin)? Mitä jos pikku hiljaa vähentäisit ja pyytäisit miestä osallistumaan kotitöihin ja hieman perustelemaan hänelle syitä. Lisäksi olisi reilua, että hän maksaa enemmän perheen yhteisiä menoja, sillä hänen tulonsa ovat reilusti suuremmat. Noin suuripalkkaisella on tietysti kyllä vaativa ja aikaa vievä työ, mutta tasa-arvoinen ei tämä tilanne ole missään nimessä. Tottunut liian hyvälle, eikä halua luopua siitä.
Kuinka monta kertaa olenkaan yrittänyt. Ja hyvinhyvin kauniisti ja ymmärtäväisellä otteella. Mies on kotoaan saanut mallin, että miehen ei tarvitse tehdä kotona mitään, nainen tulee vessakäynninkin jälkeen siivoamaan rannut pöntöstä. Häntä ei kuulemma kodin sotkuisuus haittaa, ja itse hän syö aina voileipiä sekä kaakaojauhoihin sekoitettuja kauraryynejä. Hänellä ei ole mitään käsitystä aikuisen elämän hoidosta, ja pitää minua kammottavana akkana (näin aina riidoissa sanoo), kun vaadin häneltä osallistumista.
Voi kunpa olisikin provo tai edes liioittelua..
-Ap
Ja nyt jos jäät tuohon siirrät tuollaisen perheen mallin lapsillesikin. Ihan oikeasti, eroa. Ei isä varmaan edes halua olla yksinhuoltaja kun on noin laiska. Uhkailu sinulle aralla asialla on henkistä väkivaltaa ja lapsesi kasvavat tuossa ympäristössä. Nyt oikeasti!!!
En ymmärrä että miksi miehet tekevät lapsia jos eivät yhtään jaksa niiden kanssa olla. Jos vastaavasti nainen tienaisi miestä enemmän, niin mitä sanoisitte äidistä, joka rahaan vedoten kieltäytyy ottamaan vastuuta omasta lapsestaan? Voisiko äiti ostaa itsensä ulos kaikesta vastuusta? Ei vanhemuudesta voi olla kyse vain siitä, että kuka maksaa mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kaikki nähty AV:llä: mies sanoo lastaan pummiksi (?!)
Ei ne rahat lapselle mene vaan ahneelle naiselle jolle lapsi on vaan tapa ansaita rahaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä että miksi miehet tekevät lapsia jos eivät yhtään jaksa niiden kanssa olla. Jos vastaavasti nainen tienaisi miestä enemmän, niin mitä sanoisitte äidistä, joka rahaan vedoten kieltäytyy ottamaan vastuuta omasta lapsestaan? Voisiko äiti ostaa itsensä ulos kaikesta vastuusta? Ei vanhemuudesta voi olla kyse vain siitä, että kuka maksaa mitäkin.
Lapsesta vastuun ottaminen on eri asia kuin se että maksaa puolison kulut. Jos nainen tienaa enemmän kuin mies niin 99/100 hän ei suostuisi maksamaan euroakaan enemmän kuin mies perheen menoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta kertaa olenkaan yrittänyt. Ja hyvinhyvin kauniisti ja ymmärtäväisellä otteella. Mies on kotoaan saanut mallin, että miehen ei tarvitse tehdä kotona mitään, nainen tulee vessakäynninkin jälkeen siivoamaan rannut pöntöstä. Häntä ei kuulemma kodin sotkuisuus haittaa, ja itse hän syö aina voileipiä sekä kaakaojauhoihin sekoitettuja kauraryynejä. Hänellä ei ole mitään käsitystä aikuisen elämän hoidosta, ja pitää minua kammottavana akkana (näin aina riidoissa sanoo), kun vaadin häneltä osallistumista.
Voi kunpa olisikin provo tai edes liioittelua..
-Ap
Ja nyt jos jäät tuohon siirrät tuollaisen perheen mallin lapsillesikin. Ihan oikeasti, eroa. Ei isä varmaan edes halua olla yksinhuoltaja kun on noin laiska. Uhkailu sinulle aralla asialla on henkistä väkivaltaa ja lapsesi kasvavat tuossa ympäristössä. Nyt oikeasti!!!
Ihminen ei voi olla laiska jos tienaa noin hyvin kuin AP:n mies.
Tulihan se sieltä. Eli SINÄ haluat että teillä siivotaan ja sitten vaadit miestäsi toteuttamaan vaatimuksia joita ainoastaan SINÄ haluat?
Ymmärtääkö täällä keskustelijat mitä tarkoittaa parisuhde? Entä kompromissi?
Se EI ole sitä että nainen määrittele mikä on oikeata ruokaa, miten paljon pitää siivota tai millä tavalla lapsia pitää hoitaa?
Miehellä on ihan yhtä suuri sananvalta jokaiseen asiaan kuin naisella ja JOKAINEN asia on KOMPROMISSI!