Ihmetyttää ihmiset jotka haluavat salailla kaikki asiansa ettei vaan kukaan saa tietää mitään heistä.
Suomalainen tapa on ollut että palkkaa ei sanota kenellekään, tällä palstalla on ollut jopa ihmisiä jotka eivät tiedä puolisonsa palkkaa vaikka elävät samassa taloudessa, sehän on kuin omistaisi firman jonkun kanssa puoliksi mutta kirjanpidosta näkisi vain puolet.
Toiseksi ihmiset epäilevät että kaikkia muita ihmisiä kiinnostaa kauheasti heidän sairaushistoriansa, minä taas epäilen että hyvin harvaa kiinnostaa muiden sairaudet, yleensä ne on epäkiinnostavimmat puheenaiheet.
Ja tottakai kaikki muut haluavat nähdä mitä teet tietokoneesi edessä, eli kamera pitää peittää ettei vaan joku hakkeri sieltä tarkkaile miten istut sohvalla ja tuijotat vauvapalstaa.
Suurin osa pikkurikollisista on varmoja että poliisi kuuntelee heidän puhelimiaan, ihan kuin poliisia kiinnostaisi heidän puheensa, tai poliisilla olisi rahaa kuunnella kaikkien puhelimia.
Monia häiritsee se jos naapuri näkee heidän pihalleen, koska eihän sillä naapurilla mitään omaa elämää ole, vaan tuijottelee ahnaasti ympäri vuorokauden juuri sinun mielenkiintoisia tekemisiäsi.
Omalle facebook sivulle ei voi tietenkään laittaa mitään kuin kuvan koirasta ja sekin takaapäin, koska vaikka yksityisasetukset on päällä, niin varmasti joku hakkeroi juuri sinun sivullesi koska tottakai kaikkia hakkereita kiinnostaa sinunlaisesi mielenkiintoinen persoona... pakko tietää sinusta kaikki.
Toisaalta valitetaan ettei kukaan nyky-yhteiskunnassa välitä kannsaihmisistä, tuijotetaan kännykkää ja kävellään ohi vaikka kadulla olisi joku kaatunut ja tarvitsisi apua, autolla ajetaan kolaripaikan ohi jne.
Onko oikeasti olemassa ketään sellaista ihmistä jonka asiat kiinnostaisivat kaikkia muita ihmisiä? Trump ja Putin? Ehkä, mutta ei heidänkään asiat kiinnosta kuin pientä osaa maailman kansalaisista. Miksi tavallinen harmaista harmain ihminen saa harhakäsityksen että hänen pitää peitellä asiansa ettei ne vaan tule toisten tietoon?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
En mä ihmettele tuota. Ei mun asiat kuulu naapureille ja juorukelloille.
Kerrotko ap mitä hittoa sä niillä tiedoilla tekisit?
No juuri se. Minä, tai kukaan sun naapuri tai juorukello ei ole oikeasti sun asioista kiinnostunut, joten turhaa salailet. Minä en tee mitään tiedoilla sinusta etkä sinä tee mitään tiedoilla minusta, joten miksi stressata asialla?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia omia asioitaan pitäisi levitellä ympäriinsä? Ja jos ne eivät kerta ketään kiinnosta, niin sitä suuremmalla syyllä niitä ei kannata levitellä.
Ei pidäkään levitellä, vaan olla normaalisti. Jos joku kysyy paljonko palkkasi on, niin voit vastata, ei siinä ole mitään ihmeellistä.
ap
Onko sinulla jotain vaikeuksia käsittää että omasta mielestäni palkkani suuruus on oma asiani? Kyllä minä vastaankin eli kerron ettei asia kuulu tälle uteliaalle lainkaan.
Palkasta kysyminen on Suomessa junttia käytöstä. Ne asiat eivät toisille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
No minkä takia minun yksityiset asiani sinua niin kovasti kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää, että olet niin kiinnostunut minun asioistani. Katsele vaikka salkkareiden uusintoja enemmän, äläkä utele toisten asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ai aloittajaa ärsyttää kun ei pääse mässäilemään toisen yksityiselämän tiedoilla?
Vierailija kirjoitti:
Tämä asenne minuakin ihmetyttää, että kuvitellaan omien asioiden kiinnostavan muita ja ties missä hämärissä tarkoitusperissä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juuri se kun ei kiinnosta. Kiinnostaa vaan se että miksi sinä ja moni muu kuvittelee että olette niin kiinnostavia että muita kiinnostaa? Omituista itsensä jalustalle nostamista vaikka oikeasti on vain massaa.
ap
Olet vähän hakoteillä nyt ap. Ihmiset, jotka eivät jaa asioitaan somessa, ovat usein ihmisiä, jotka kokevat asioidensa jakamisen somessa turhaksi ja ovat siellä lähinnä muodon vuoksi. Toisin sanoen omista asioista ei avauduta koska ajatellaan, että ne eivät kiinnosta ketään, eikä siksi, että kuvitellaan olevansa jotenkin erityisen kiinnostavia. Itsestään kaiken minuutti minuutilta jakavien somettajien on tietenkin vaikea käsittää tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juuri se. Minä, tai kukaan sun naapuri tai juorukello ei ole oikeasti sun asioista kiinnostunut, joten turhaa salailet. Minä en tee mitään tiedoilla sinusta etkä sinä tee mitään tiedoilla minusta, joten miksi stressata asialla?
ap
Ei se ole salailua että on tarkka yksityisyydestään. Se että kutsut sitä salailuksi osoittaa että sinua harmittaa ettet saa tietoa z ihmiseltä y.
Se ettei ihminen kerro asiaa z sinulle tarkoittaa ettei hän luota sinuun tai katso tuntevansa sinua niin hyvin että asia z sinulle kuuluisi.
Eikä muiden asiat kuulu sinulle, olivat he niiden suhteen avoimia tai ei.
Hanki elämä, älä mieti muiden asioita.
Tunnen ihmisiä, jotka ovat hyvin salailevia, enkä oikein tiedä miksi he ovat sellaisia. Sen kyllä ymmärrän, jos joku ei julista facebookissa kaikkia asioitaan. Yllättävän monet julistavat ja se on hyödyllistä sellaiselle, joka tarvitsee tietoja jostain hyvästä tai pahasta syystä.
sanot ettei ketään kiinnosta heidän asiansa, mutta kumman kovasti sinä itse olet niistä kiinnostunut, teit aloituksenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juuri se kun ei kiinnosta. Kiinnostaa vaan se että miksi sinä ja moni muu kuvittelee että olette niin kiinnostavia että muita kiinnostaa? Omituista itsensä jalustalle nostamista vaikka oikeasti on vain massaa.
ap
No miksi et sitä avausviestissäsi sano, vaan ihmettelet miksi ihmiset haluavat salata tietojensa ja asioidensa leviämisen ja naapureiden pihaan kurkkimisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on niin täynnä turhaa tietoa, että en halua osallistua sen lisäämiseen laittamalla kuvia lounaastani tai selfiestä randomissa kohteessa. Joskus aikoinaan minulla oli kotisivu, jossa oli omia (harvoja tieteellisiä) kirjoituksia ja muutama linkki. Siinä menee noin suurin piirtein raja, miten paljon laitan asioita nettiin. Tietysti kirjoittelen myös joskus vaikka tänne...
Pitää paikkansa että netti on täynnä turhaa tietoa, ja siellä saa varsin rauhassa ollakin koska se on turhaa, siksi on hullua niin innokkaasti peitellä jotain omia asioitaa, kuten sitä että mitä söi lounaaksi, koska ketään ei kiinnosta. Se on ihan se ja sama otatko kuvan lounaastasi vai et, se että vaahtoat ympäriinsä että kunhan ei nyt kukaan saa tietää mitä söin lounaaksi on hullua.
ap
Juu. Alussa käsitin aloituksesi hieman toisella tavalla, mutta nyt luin uudestaan, kun muista kirjoituksistasi olin samaa mieltä. Ja olenpa oikeastaan täysin samaa mieltä kanssasi. Lisään vaan, että en ole fesessä, enkä tietysti laita feseen kuvia lounaastani, koska yhdentekevän tiedon jakaminen myös vie aikaa. Ja koen tuollaisen turhana, vaikka joo ei mulla tietenkään muuten ole vaikeuksia tuhlata aikaani paljoon turhaan :-) Mut varsinkin palkan salailu on musta typerää. Itse kerron sen kahden kesken, jos asia tulee puheeksi. Mitä sillä on väliä?
Vierailija kirjoitti:
sanot ettei ketään kiinnosta heidän asiansa, mutta kumman kovasti sinä itse olet niistä kiinnostunut, teit aloituksenkin
Ihmettelen näiden vastaajien logiikkaa. Eivätkö ihmiset näe eroa kahden asian välillä: salailun ja epäluuloisuuden ihmettely ja b) utelias tietämään ihmisten yksityisasioita? Minä ainakin hahmotan nuo selkeästi ihan eri asioina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää, että olet niin kiinnostunut minun asioistani. Katsele vaikka salkkareiden uusintoja enemmän, äläkä utele toisten asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ai aloittajaa ärsyttää kun ei pääse mässäilemään toisen yksityiselämän tiedoilla?
Vierailija kirjoitti:
Tämä asenne minuakin ihmetyttää, että kuvitellaan omien asioiden kiinnostavan muita ja ties missä hämärissä tarkoitusperissä...
Siis mikä sun ongelma on? Se etten jaa itsestäni mitään somessa ja en ole sitä kautta tavoitettavissa, vaikka sinua ei edes kiinostaisi mitään tietääkkään? Jos sinua ei kiinnosta, niin miksi sinua kiinnostaa miksi en tietojani jakele? Eikö se ole lopputuloksen kannalta ihan yhdentekevää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia omia asioitaan pitäisi levitellä ympäriinsä? Ja jos ne eivät kerta ketään kiinnosta, niin sitä suuremmalla syyllä niitä ei kannata levitellä.
Ei pidäkään levitellä, vaan olla normaalisti. Jos joku kysyy paljonko palkkasi on, niin voit vastata, ei siinä ole mitään ihmeellistä.
ap
Onko sinulla jotain vaikeuksia käsittää että omasta mielestäni palkkani suuruus on oma asiani? Kyllä minä vastaankin eli kerron ettei asia kuulu tälle uteliaalle lainkaan.
Palkasta kysyminen on Suomessa junttia käytöstä. Ne asiat eivät toisille kuulu.
Onkohan omistajaportaan edustaja kyseessä? Palkasta puhuminen on hyvinkin tärkeää ihan ihmisarvon kannalta. Jos salailu olisi laajamittaista, niin polkupalkat ja hikipajat senkun yleistyisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näiden vastaajien logiikkaa. Eivätkö ihmiset näe eroa kahden asian välillä: salailun ja epäluuloisuuden ihmettely ja b) utelias tietämään ihmisten yksityisasioita? Minä ainakin hahmotan nuo selkeästi ihan eri asioina.
Onko se salailua jos en halua naapurin näkevän suoraan pihalleni tai en päivitä asioitani someen? Eiköhän tämä ole kumminkin ihan normaalia käytöstä kuten sekin etten kehuskele palkallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä sun ongelma on? Se etten jaa itsestäni mitään somessa ja en ole sitä kautta tavoitettavissa, vaikka sinua ei edes kiinostaisi mitään tietääkkään? Jos sinua ei kiinnosta, niin miksi sinua kiinnostaa miksi en tietojani jakele? Eikö se ole lopputuloksen kannalta ihan yhdentekevää?
Minua kiinnostaa monikin "yhdentekevä" asia. Esim. raha-asioiden tabuus on kiehtova aihe, mutta en silti vaadi ketään kertomaan raha-asioitaan minulle enkä itsekään avaudu omistani kovin avoimesti muille. Raha-asioista utelu on minustakin "junttia" (olen saanut sama vaikutteet kuin muutkin), mutta on kiehtovaa analysoida, miksi sitä pidetään junttina.
Tässäkin aiheessa mielenkiintoista on se, mikä saa ihmiset salailemaan omia asioistaan. Ne salatut asiat eivät ole niin kiinnostavia kuin se syy, miksi niitä ensinkään salataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sellainen, joka ei kerro mitään. Töissäkin kahvipaussikeskusteluissa muut lavertelevat kaiken perheestään, talostaan, lomasuunnitelmistaan, harrastuksistaan jne. Sitten kun tulee ikään kuin minun vuoroni, alan vaan keskustella töistä, säästä tai jostain ajankohtaisaiheesta. En ymmärrä miksi tämä ärsyttää joitakin, yksityisasiat ovat yksityisasioita. Ehkä he haluaisivat päästä minusta jotenkin 'perille', voidakseen asettaa minut jollekin skaalalle. En koskaan anna sitä heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sellainen, joka ei kerro mitään. Töissäkin kahvipaussikeskusteluissa muut lavertelevat kaiken perheestään, talostaan, lomasuunnitelmistaan, harrastuksistaan jne. Sitten kun tulee ikään kuin minun vuoroni, alan vaan keskustella töistä, säästä tai jostain ajankohtaisaiheesta. En ymmärrä miksi tämä ärsyttää joitakin, yksityisasiat ovat yksityisasioita. Ehkä he haluaisivat päästä minusta jotenkin 'perille', voidakseen asettaa minut jollekin skaalalle. En koskaan anna sitä heille.
Jep. Olet todella mielenkiintoinen henkilö.
Itse en kerro koska on menneisyydestä niiin paljon huonoja kokemuksia kun on levitelty asioita eteenpäin juoruina ja pahantahtoisuutena ja haukkumisena. En myöskään utele muiden asioita eikä ne minua juuri kiinnosta. Hyvää toivon kaikille. Yleisellä tasolla voi puhua vaikka heinäseipäistä ja vain kumppani tietää kaiken minusta ja elämästäni. Muille se ei kuulu pätkän vertaa eli en tyydytä kenenkään uteliaisuutta.
Tää koko ketju on itseään toteuttava ennustus. Vainoharhaiset tulee puolustelemaan vainoharhojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on niin täynnä turhaa tietoa, että en halua osallistua sen lisäämiseen laittamalla kuvia lounaastani tai selfiestä randomissa kohteessa. Joskus aikoinaan minulla oli kotisivu, jossa oli omia (harvoja tieteellisiä) kirjoituksia ja muutama linkki. Siinä menee noin suurin piirtein raja, miten paljon laitan asioita nettiin. Tietysti kirjoittelen myös joskus vaikka tänne...
Pitää paikkansa että netti on täynnä turhaa tietoa, ja siellä saa varsin rauhassa ollakin koska se on turhaa, siksi on hullua niin innokkaasti peitellä jotain omia asioitaa, kuten sitä että mitä söi lounaaksi, koska ketään ei kiinnosta. Se on ihan se ja sama otatko kuvan lounaastasi vai et, se että vaahtoat ympäriinsä että kunhan ei nyt kukaan saa tietää mitä söin lounaaksi on hullua.
ap
Se etten kuvaa ja postaa lounaitani on salailua , vaikka sinua edes ei kiinnosta tietää? Mikä tiedonanto velvollisuus minulla muka on?
ap