Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetyttää ihmiset jotka haluavat salailla kaikki asiansa ettei vaan kukaan saa tietää mitään heistä.

Vierailija
12.07.2018 |

Suomalainen tapa on ollut että palkkaa ei sanota kenellekään, tällä palstalla on ollut jopa ihmisiä jotka eivät tiedä puolisonsa palkkaa vaikka elävät samassa taloudessa, sehän on kuin omistaisi firman jonkun kanssa puoliksi mutta kirjanpidosta näkisi vain puolet.
Toiseksi ihmiset epäilevät että kaikkia muita ihmisiä kiinnostaa kauheasti heidän sairaushistoriansa, minä taas epäilen että hyvin harvaa kiinnostaa muiden sairaudet, yleensä ne on epäkiinnostavimmat puheenaiheet.
Ja tottakai kaikki muut haluavat nähdä mitä teet tietokoneesi edessä, eli kamera pitää peittää ettei vaan joku hakkeri sieltä tarkkaile miten istut sohvalla ja tuijotat vauvapalstaa.
Suurin osa pikkurikollisista on varmoja että poliisi kuuntelee heidän puhelimiaan, ihan kuin poliisia kiinnostaisi heidän puheensa, tai poliisilla olisi rahaa kuunnella kaikkien puhelimia.
Monia häiritsee se jos naapuri näkee heidän pihalleen, koska eihän sillä naapurilla mitään omaa elämää ole, vaan tuijottelee ahnaasti ympäri vuorokauden juuri sinun mielenkiintoisia tekemisiäsi.
Omalle facebook sivulle ei voi tietenkään laittaa mitään kuin kuvan koirasta ja sekin takaapäin, koska vaikka yksityisasetukset on päällä, niin varmasti joku hakkeroi juuri sinun sivullesi koska tottakai kaikkia hakkereita kiinnostaa sinunlaisesi mielenkiintoinen persoona... pakko tietää sinusta kaikki.

Toisaalta valitetaan ettei kukaan nyky-yhteiskunnassa välitä kannsaihmisistä, tuijotetaan kännykkää ja kävellään ohi vaikka kadulla olisi joku kaatunut ja tarvitsisi apua, autolla ajetaan kolaripaikan ohi jne.

Onko oikeasti olemassa ketään sellaista ihmistä jonka asiat kiinnostaisivat kaikkia muita ihmisiä? Trump ja Putin? Ehkä, mutta ei heidänkään asiat kiinnosta kuin pientä osaa maailman kansalaisista. Miksi tavallinen harmaista harmain ihminen saa harhakäsityksen että hänen pitää peitellä asiansa ettei ne vaan tule toisten tietoon?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minkä takia minun yksityiset asiani sinua niin kovasti kiinnostaa?

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää, että olet niin kiinnostunut minun asioistani. Katsele vaikka salkkareiden uusintoja enemmän, äläkä utele toisten asioita.

Vierailija kirjoitti:

Ai aloittajaa ärsyttää kun ei pääse mässäilemään toisen yksityiselämän tiedoilla?

Vierailija kirjoitti:

En mä  ihmettele tuota. Ei mun asiat kuulu  naapureille ja juorukelloille.

Kerrotko  ap mitä hittoa sä niillä tiedoilla tekisit?

Tämä asenne minuakin ihmetyttää, että kuvitellaan omien asioiden kiinnostavan muita ja ties missä hämärissä tarkoitusperissä...

Siis mikä sun ongelma on? Se etten jaa itsestäni mitään somessa ja en ole sitä kautta tavoitettavissa, vaikka sinua ei edes kiinostaisi mitään tietääkkään? Jos sinua ei kiinnosta, niin miksi sinua kiinnostaa miksi en tietojani jakele? Eikö se ole lopputuloksen kannalta ihan yhdentekevää?

Minua kiinnostaa monikin "yhdentekevä" asia. Esim. raha-asioiden tabuus on kiehtova aihe, mutta en silti vaadi ketään kertomaan raha-asioitaan minulle enkä itsekään avaudu omistani kovin avoimesti muille. Raha-asioista utelu on minustakin "junttia" (olen saanut sama vaikutteet kuin muutkin), mutta on kiehtovaa analysoida, miksi sitä pidetään junttina.

Tässäkin aiheessa mielenkiintoista on se, mikä saa ihmiset salailemaan omia asioistaan. Ne salatut asiat eivät ole niin kiinnostavia kuin se syy, miksi niitä ensinkään salataan.

Onko se että toinen ei avaudu esim. seksielämästään, sairauksistaan tai perheväkivallasta yhtä mielenkiintoista?

Vierailija
42/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää koko ketju on itseään toteuttava ennustus. Vainoharhaiset tulee puolustelemaan vainoharhojaan.

Samaa ajattelin. Tai no kyllä osa on osannut vastata kysymykseenkin eli miksi ei halua kertoa asioitaan. Mutta suuri osa kiertelee ja sillä vain todistaa juuri tuota asiaa mistä aloittaja puhui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää koko ketju on itseään toteuttava ennustus. Vainoharhaiset tulee puolustelemaan vainoharhojaan.

Ketkä sinusta ovat vainoharhaisia?

Se joka vaatii täyttä avoimuutta vai se jonka mielestä hän voi itse määritellä rajansa?

Vierailija
44/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää, että olet niin kiinnostunut minun asioistani. Katsele vaikka salkkareiden uusintoja enemmän, äläkä utele toisten asioita.

Vierailija kirjoitti:

Ai aloittajaa ärsyttää kun ei pääse mässäilemään toisen yksityiselämän tiedoilla?

Vierailija kirjoitti:

Tämä asenne minuakin ihmetyttää, että kuvitellaan omien asioiden kiinnostavan muita ja ties missä hämärissä tarkoitusperissä...

Siis mikä sun ongelma on? Se etten jaa itsestäni mitään somessa ja en ole sitä kautta tavoitettavissa, vaikka sinua ei edes kiinostaisi mitään tietääkkään? Jos sinua ei kiinnosta, niin miksi sinua kiinnostaa miksi en tietojani jakele? Eikö se ole lopputuloksen kannalta ihan yhdentekevää?

Minua kiinnostaa monikin "yhdentekevä" asia. Esim. raha-asioiden tabuus on kiehtova aihe, mutta en silti vaadi ketään kertomaan raha-asioitaan minulle enkä itsekään avaudu omistani kovin avoimesti muille. Raha-asioista utelu on minustakin "junttia" (olen saanut sama vaikutteet kuin muutkin), mutta on kiehtovaa analysoida, miksi sitä pidetään junttina.

Tässäkin aiheessa mielenkiintoista on se, mikä saa ihmiset salailemaan omia asioistaan. Ne salatut asiat eivät ole niin kiinnostavia kuin se syy, miksi niitä ensinkään salataan.

Onko se että toinen ei avaudu esim. seksielämästään, sairauksistaan tai perheväkivallasta yhtä mielenkiintoista?

Yhtä kiinnostavaa kuin mikä? Kyllä, kaikki tuollainen on kiinnostavaa.

Vierailija
45/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni ei ole yhtään vainoharhaista siinä, ettei postaa asioitaan someen, kehuskele palkallaan, tavaroillaan , tuttavillaan tai tekemisillään tai että haluaa olla omalla pihalla rauhassa ilman naapurien kyyläystä.

Vierailija
46/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun pointti oli, että juuri ketään ei oikeesti kiinnosta, vaikka sä niin luulet.

Poikkeuksia tietysti löytyy, niitä kyyliä joita kiinnostaa ihan kaikkien asiat.

Oon ap:n kans samaa mieltä.

Mun kaveri on alkkis ja luulee, että kaikki seuraa sen tekemisiä kun se käy kaupassa ja alkossa.

Vierailija
47/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä kiinnostavaa kuin mikä? Kyllä, kaikki tuollainen on kiinnostavaa.

Tarkennan tähän (koska tuntuu että muuten ymmärretään väärin), että mua kiinnostaa miksi meillä ihmisillä on tällainen tapa, ettei noista asioista haluta puhua. En ole itse mikään poikkeus. Mutta osaako joku selittää - syvällisemmin kuin "ei kuulu muille" - mistä tiettyjen asioiden salaaminen johtuu?

Vierailija
48/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä tuota niiltä jotka ovat joutuneet hakkerin, stalkkerin tai kyttäävän naapurin häiriköinnin uhreiksi. Kyllä sitä tapahtuu vaikka sinä luuletkin että kun ketään kiinnosta sinun elämäsi, ei voi kenenkään muunkaan touhut kiinnostaa.

Vierailija
49/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadin parempia provoja.

Tällaista jälkeä tulee kun laitetaan aloitteleva kesätyöntekijä hommiin ilman kokeneemman opastusta. Parempia provoja - heti!

Vierailija
50/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

on muuten harvinaisen epäkohteliasta  olla tervehtimättä naapureita

Vierailija
51/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysypä tuota niiltä jotka ovat joutuneet hakkerin, stalkkerin tai kyttäävän naapurin häiriköinnin uhreiksi. Kyllä sitä tapahtuu vaikka sinä luuletkin että kun ketään kiinnosta sinun elämäsi, ei voi kenenkään muunkaan touhut kiinnostaa.

Kyttäävä naapuri on todellisuutta. Stalkkeri, ööö, ehkä jotain julkkista joku hullu stalkkailee. Hakkerin uhri? Suomessa? Öööö... Vähänkö vainoharhasta.

Vierailija
52/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juuri se kun ei kiinnosta. Kiinnostaa vaan se että miksi sinä ja moni muu kuvittelee että olette niin kiinnostavia että muita kiinnostaa? Omituista itsensä jalustalle nostamista vaikka oikeasti on vain massaa.

ap

Mutta yritäthän sinäkin ap jollakin tapaa nostaa itseäsi jalustalle ja kerätä huomiota tai vaikuttaa mielipiteisiin. Kaikki me ihmiset olemme sosiaalisia jollakin tapaa, jotkut enemmän jotkut vähemmän korostellen. Kukapa ei halua omaisuutta ja valtaa päästä piiskaamaan muiden kannikat punaisiksi.

En halua omaisuutta ja valtaa päästäkseni piiskaamaan muita, yököttävä ajatus. Tosin olen politiikassa mukana, se on totta että yritän saada huomiota ja vaikuttaa mielipiteisiin, mutta sitä teen sen takia koska haluan puolustaa heikompiosaisia, kannatan tasavertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Sekin ärsyttää kieltämättä että myös puoluekantaa monet salailee vaikka senhän juuri pitäisi olla ylpeyden aihe, että minä seison näiden asioiden takana...

ap

Ymmärrän, mitä tarkoitat aloituksella. Itsekin ihmettelen näitä, jotka eivät esim halua kanta-asiakaskortteja, ettei kukaan kauppias vain seuraa heidän ostokäyttäytymistään. Tota noin, itse en ainakaan osta mitään, mitä häpeäisin tai piilottelisin, joten mitä väliä, mitä tilastoja siitä tehdään? Eikä minua toisaalta haittaa kohdistettu mainontakaan tipan tippaa - sehän vain helpottaa elämää, kun joku muu etsii minulle valmiiksi asian, josta kiinnostun. Palkoista pitäisi taas olla paljon avoimempi noin yleisesti, koska vain sillä lailla ihmiset osaavat alkaa vaatia itselle kuuluvia tuloja, kun tietävät että muut saavat enemmän.

Mutta tuo mainitsemasi puoluekanta on sellainen, etten ihan oikeasti enää uskalla kertoa sitä missään sellaisessa yhteydessä, jota en tiedä täysin turvalliseksi. En jaksa eikä kiinnosta alkaa vääntää joidenkin mahdollisten persujen ja rajakkien kanssa, saati vastaanottaa suoria uhkauksia ja haukkumista jokaisesta tuutista. Sen tiedon pidän visusti itsellä, mikäli vastapuoli ei anna ymmärtää olevansa samaa kuplaa.

En myöskään somessa jaa oikein mitään oikeasti henkilökohtaista, ihan vain koska oma kiinnostukseni keskustelussa on muualla. Facebook on ilmiöistä ja uutisista keskustelua varten (vrt mikä tahansa keskustelufoorumi), Instagramiin kuvaan lähinnä reissumaisemia enkä esim itseä. Molemmat on myös rajattu tiukasti tietylle yleisölle, koska joskus kun olin vielä avoimempi, sain melko paljon yhteydenottoja tuntemattomilta (suomalaisilta) miehiltä enkä sellaista todellakaan kaipaa...

Mutta noin muuten puhut kyllä asiaa! Joskus vielä 15 vuotta sitten jokaiseen kotiin jaettiin puhelinluettelo, jossa oli jengin numero ja osoite ihan vakiona! Nyt se tuntuisi todella oudolta, tällaisista asioista on tullut jotenkin niin henkilökohtaisia yksityisasioita.

Vierailija
53/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja mielenterveysongelmainen, elämässäni ei ole mitään minkä tahtoisin jakaa kenekään kanssa.

Vierailija
54/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sinä utelias näätä mietiskele minun yksityisasioitani

Vierailija
55/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ei kirjoita omalla nimellään? Haluaisin myös nähdä kun hän harrastaa seksiä, videokin käy jos hän ei halua minua paikalle.

Vierailija
56/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen tapa on ollut että palkkaa ei sanota kenellekään, tällä palstalla on ollut jopa ihmisiä jotka eivät tiedä puolisonsa palkkaa vaikka elävät samassa taloudessa, sehän on kuin omistaisi firman jonkun kanssa puoliksi mutta kirjanpidosta näkisi vain puolet.
Toiseksi ihmiset epäilevät että kaikkia muita ihmisiä kiinnostaa kauheasti heidän sairaushistoriansa, minä taas epäilen että hyvin harvaa kiinnostaa muiden sairaudet, yleensä ne on epäkiinnostavimmat puheenaiheet.
Ja tottakai kaikki muut haluavat nähdä mitä teet tietokoneesi edessä, eli kamera pitää peittää ettei vaan joku hakkeri sieltä tarkkaile miten istut sohvalla ja tuijotat vauvapalstaa.

Suurin osa pikkurikollisista on varmoja että poliisi kuuntelee heidän puhelimiaan, ihan kuin poliisia kiinnostaisi heidän puheensa, tai poliisilla olisi rahaa kuunnella kaikkien puhelimia.
Monia häiritsee se jos naapuri näkee heidän pihalleen, koska eihän sillä naapurilla mitään omaa elämää ole, vaan tuijottelee ahnaasti ympäri vuorokauden juuri sinun mielenkiintoisia tekemisiäsi.
Omalle facebook sivulle ei voi tietenkään laittaa mitään kuin kuvan koirasta ja sekin takaapäin, koska vaikka yksityisasetukset on päällä, niin varmasti joku hakkeroi juuri sinun sivullesi koska tottakai kaikkia hakkereita kiinnostaa sinunlaisesi mielenkiintoinen persoona... pakko tietää sinusta kaikki.

Toisaalta valitetaan ettei kukaan nyky-yhteiskunnassa välitä kannsaihmisistä, tuijotetaan kännykkää ja kävellään ohi vaikka kadulla olisi joku kaatunut ja tarvitsisi apua, autolla ajetaan kolaripaikan ohi jne.

Onko oikeasti olemassa ketään sellaista ihmistä jonka asiat kiinnostaisivat kaikkia muita ihmisiä? Trump ja Putin? Ehkä, mutta ei heidänkään asiat kiinnosta kuin pientä osaa maailman kansalaisista. Miksi tavallinen harmaista harmain ihminen saa harhakäsityksen että hänen pitää peitellä asiansa ettei ne vaan tule toisten tietoon?

Osa ihan hyviä pointteja , mutta osa ihan pskaa. 

1. Aika ristiriitaista se että ensin väität miten ihmiset salaavat asiansa, mutta sitten sinua ärsyttääkin kun saat liikaa informaatiota jonkun sairauksisa (eli ei salaile?? :D)

2. Ihan tiedoksi, moni sovellus minkä netistä lataat vaativat käyttöluvan kuviisi ja kameraasi. Eli todellakin on vaarana että altistut tirkistelylle. Moni virus myös avaavat sinun webkamerasi ja tallentavat kuvia sinusta tai videoivat sinua vaikka itse hakkeri ei istuisikaan paikalla katsomassa 24/7.

Pahimmillaan uhrina on lapsi joka ei ymmärrä ja pedofiilit saavat haltuunsa vääränlaista materiaalia lapsistakin. Muistaakseni poliisi itse on varoittanut ihmisiä siitä että kannattaa 

teipata kamera piiloon. 

3. Voi kun tietäisitkin miten paljon on tirkistelijöitä. Jotkut vaan katselevat toisten pihoille tai rupeavat stalkkaamaan vaikka itse et niin tekisi. Moni ei näin varmasti tee, mutta sekopäitä mahtuu joukkoon.

En kuitenkaan usko että kaikki kuvittelee heti että naapurit stalkkaavat?

4. En ole ikinä törmännyt tällaisiin profiileihin missä ollaan noin yksityistietoisia? :D Toisaalta kaikki eivät halua omaa naamaa laittaa nettiin ja siihen heillä on myös oikeus ilman että sinä voit mieltäsi pahoittaa.

Kyse ei välttämättä ole siitä että tyyppi kuvittelee kaikkia kiinnostavan, vaan netin ihmeellisessä maailmassa kuviasi voidaan käyttää myös väärin. Tiesitkö että facebook ottaa oikeudet kaikkiin kuviisi jotka sinne laitat? Saatat löytää omat kuvasi jopa mainoksista, joihin et ole lupaa antanut. Sitähän me kaikki toivomme, eikö? Not.

https://www.mtv.fi/lifestyle/hyvinvointi/artikkeli/luitko-oikeasti-facebookin-kayttoehdot-tietoturva-

asiantuntija-olisi-kannattanut/4689448#gs.==K=BYo

Vierailija
57/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap ei kirjoita omalla nimellään? Haluaisin myös nähdä kun hän harrastaa seksiä, videokin käy jos hän ei halua minua paikalle.

Koska AP on Mark Zuckerberg, jota vtuttaa kun ei saa enempää tietoja kaivettua facebook käyttäjistään.

Tiesittekö, että JOPA Zuckerberg teippaa koneensa kameran? :D

Vierailija
58/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen näitä henkilöitä jotka eivät koskaan kerro mitään tekemisistään. Yksi kaveri ei suostunut kertomaan missä se on töissä vaikka vuosia tunsin. Eikä ketä sen kaverit olivat. Koskaan en edes tavannut yhtäkään sen kaveria. Myöhemmin sitten selvisi muuta kautta että olikin moni yhteinen tuttu. Ja se flippas ihan jos kysyin mitäs se on puuhaillu tms.

Nyt se jätkä on kyllä entinen kaveri. Muutenki aika kusipää. En kyllä ymmärrä miksi se mun kaa niin paljon halusi hengailla.

Onks tää jotain aspergeriä autismii tms? Mihin tuollaiset oireet viittaavat?

Vierailija
59/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyttäävä naapuri on todellisuutta. Stalkkeri, ööö, ehkä jotain julkkista joku hullu stalkkailee. Hakkerin uhri? Suomessa? Öööö... Vähänkö vainoharhasta.

Ei lainkaan vainoharhaista. Ilmeisesti sulla ei ole koskaan ollut exää jonka vuoksi  joudut muuttamaan fyysista osoitettasi ja hakemaan turvakiellon ja laittamaan kaikki  tiedot salaisiksi ettei henki tai  terveys kärsisi eikä  myöskään sellaista kaveria jolle ois noin käynyt.

Sellaista kokematon voi just kirjoittaa noin aivottoman kommentin kuin sinä.

Vierailija
60/62 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm. poliisit, sosiaalityöntekijät, opettajat ja monet muutkin ihan "tavalliset" viranhaltijat valitettavasti todellakin saavat kaikenlaisia uhkailjoita peräänsä. Eipä tee mieli riskeerata omaa ja perheensä turvallisuutta levittelemällä tietoja somessa tai muualla. Olet melko sinisilmäinen, jos kuvittelet vain julkkisten kärsivän uhkailusta ja vainoamisesta.

https://www.ksml.fi/teemat/sunnuntaisuomalainen/Sosiaalityöntekijä-jout…-–-Minun-väitettiin-harrastaneen-seksiä-poliisin-kanssa/1042600

https://www.aamulehti.fi/uutiset/uhkailu-on-saanut-poliiseja-jopa-luopu…

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/ammun-sut-haulikolla-oppil…

https://www.iltalehti.fi/perhe/2011060113820630_pr.shtml

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi