Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen niin väsynyt ja huono fiilis kun en saa 3-vuotiasta nukahtamaan päiväunille

Vierailija
12.07.2018 |

Olen yrittänyt tänään jo kahdesti. Lapsi on herännyt klo. 5.30. Minulle sopisi loistavasti sekin että ei nuku, mutta meidän oleminen on täyttä helvettiä nyt kun ei nuku. Hän kirkuu, kiusaa veljeään KOKO AJAN, riehuu, marisee... huomaa että on ihan väsynyt. Mutta kun en vaan saa häntä nukahtamaan, se on yhtä kirkukonserttia.

Vertaistukea etsin, jos jollain on yhtä haastava napero kuin meidän neiti..

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukkuuko joka päivä päiväunet? Miten aikaisin menee yöunille? Entä jos jättää päikkärit pois, pidentyisikö yö?

Meillä ei kukaan lapsista tuonikäisenä enää suostuneet päiväunille mutta sitten tasottui yöt niin että nukkuvat sen 10-12 tuntia.

Alkuun oli yhtä kitinää ja kiukkua ennenku oppivat uuden rytmin.

Toki jokinen lapsi ja jokaisen unentarve erilainen ja vaikea sano mikä kenenllekin hyväksi..

Nukahtaa klo. 21. Usein jos en saa nukkumaan tässä iltapäivästä niin sit kiukkuaa ja reuhoaa kunnes nukahtaa klo. 17 sohvalle tai autoon tai johonkin... mikä on kaikkein huono juttu. Ja sit jos herättää siitä esim. 15-30 minuutin kuluttua on kiukkuinen kuin ampiainen.

Vierailija
22/37 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä lapsi enää 3-vuotiaana nukkunut päikkäreitä vaikka heräs 6 aikaan... ei vaan nukkunut.

Kun kiljui ja riehui eikä suostunut nukkumaan niin pistin vaan kuulokkeet korviin ja vahdin vieressä musaa kuunnellen ettei tee mitään tyhmää.

No meillä kohta 4v ja hyvin tarttee päikkärit. Melkein kolme tuntia tai enemmän voi posottaa menemään, jos nukkuu vain pari, menee illat kiukkuiluksi. Kun saa nukuttua jaksaa olla nätisti, kuunnella ja uskoa, ei tinttaile ja haluaa auttaa. Eipä tartte käyttää mitään kuulokkeita.

No olenpa taas huono äiti kun en saa 3-vuotiasta nukkumaan ja peitän kiukuttelun kuulokkeilla kun ensin olen yrittänyt päivittäin kaikkeni että nukkuisi ja silti ei nuku. Kaikki eivät tarvitse enää päikkäreitä tuossa iässä. Jotkut nukkuisivat vielä ala-asteellakin päikkärit jos saisivat.

Hyvinkin totta on, ettei kaikki 3-vuotiaat nuku, mutta jos ne riekkuu illalla niin pahasti että tarvitset kuulokkeet pitääksesi itsesi rauhallisena, niin kuullostaahan se että kyseinen lapsi hyötyisi edes pienistä unista.

Ja en väittänyt huonoksi äidiksi, mutta ehkä tunnet itsesi sellaiseksi kun niin terhakkaasti oot vetämässä herneenpalkoa nenääsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teitte aamun? Onko päässyt mitenkä purkamaan energiaa.

Oma vilkas napero löysi motivaation nukahtamaan kun otin kainaloon, jolloin ei pystynyt touhullaan pitämään itseään hereillä. Itkujahan tuli moneen otteeseen kunnes kiukuttellen kysyi miksei saa nukkua yksin. Totesin, että jos nukkuu nätisti ja rauhallisesti, saa nukkua yksin, muuten otan kainaloon kunnes on rauhoittunut. Oppi muutaman uhkauksen ja toteutuksen jälkeen, että kivempi nukkua itse kuin kainalossa.

Jotenkin kamala ajatus että lapsen mielestä kainalossa nukkuminen on "rangaistus" tai ylipäätään negatiivinen ajatus.

Paitsi ettei se ole "rangaistus" vaan seuraus. Sylissä olemisen ei ole tarkoitus rangaista, vaan aikuisena autan hillitsemään niitä levottomia jalkoja. Sylittelemme paljon muutenkin, joten lapsi ei miellä sylissä olemista rangainstukseksi.

Ja tietty pientä kiukuttaa kun sängyllä pomppimisen sijasta pitääkin maata ja rauhoittua.

"Totesin, että jos nukkuu nätisti ja rauhallisesti, saa nukkua yksin, muuten otan kainaloon kunnes on rauhoittunut. Oppi muutaman UHKAUKSEN ja TOTEUTUKSEN jälkeen, että kivempi nukkua itse kuin kainalossa."

Ei ole rangaistus?

Vierailija
24/37 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä lapsi enää 3-vuotiaana nukkunut päikkäreitä vaikka heräs 6 aikaan... ei vaan nukkunut.

Kun kiljui ja riehui eikä suostunut nukkumaan niin pistin vaan kuulokkeet korviin ja vahdin vieressä musaa kuunnellen ettei tee mitään tyhmää.

No meillä kohta 4v ja hyvin tarttee päikkärit. Melkein kolme tuntia tai enemmän voi posottaa menemään, jos nukkuu vain pari, menee illat kiukkuiluksi. Kun saa nukuttua jaksaa olla nätisti, kuunnella ja uskoa, ei tinttaile ja haluaa auttaa. Eipä tartte käyttää mitään kuulokkeita.

No olenpa taas huono äiti kun en saa 3-vuotiasta nukkumaan ja peitän kiukuttelun kuulokkeilla kun ensin olen yrittänyt päivittäin kaikkeni että nukkuisi ja silti ei nuku. Kaikki eivät tarvitse enää päikkäreitä tuossa iässä. Jotkut nukkuisivat vielä ala-asteellakin päikkärit jos saisivat.

Hyvinkin totta on, ettei kaikki 3-vuotiaat nuku, mutta jos ne riekkuu illalla niin pahasti että tarvitset kuulokkeet pitääksesi itsesi rauhallisena, niin kuullostaahan se että kyseinen lapsi hyötyisi edes pienistä unista.

Ja en väittänyt huonoksi äidiksi, mutta ehkä tunnet itsesi sellaiseksi kun niin terhakkaasti oot vetämässä herneenpalkoa nenääsi.

Edelleenkin: minkä sille sitten muka voi jos lapsi ei nuku kaikesta huolimatta vaikka ehkä pitäisi ettei tule niitä iltariekkumisia?

Mieluummin olen itse rauhallinen kuulokkeet päässä kuin hermostun lapselle koska ei nukkunut ja riehuu siksi hetken illalla.

Vierailija
25/37 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vilkas napero löysi motivaation nukahtamaan kun otin kainaloon, jolloin ei pystynyt touhullaan pitämään itseään hereillä. Itkujahan tuli moneen otteeseen kunnes kiukuttellen kysyi miksei saa nukkua yksin. Totesin, että jos nukkuu nätisti ja rauhallisesti, saa nukkua yksin, muuten otan kainaloon kunnes on rauhoittunut. Oppi muutaman uhkauksen ja toteutuksen jälkeen, että kivempi nukkua itse kuin kainalossa.

Kyllä, näin se toimii. Ei 3-vuotias osaa vielä itse säädellä omaa hermostoaan, vaan voi tarvita myös ihan konkreettista fyysistä apua. On ihan tavallista, että lapsi, joka ei malttaisi käydä nukkumaan stimuloi itseään pysymään hereillä, Mitä väsyneempi lapsi, sitä kovempaa riehumista hereillä oleminen vaatii.

Ehkä voitte ajan kanssa opettaa säntillisen rytmin päiväunille menoa varten? Esim. lounas, sitten vessassa käynti, runojen lukeminen sylikkäin, unettava musiikki sängyssä. Ja tämä toistuu ihan joka ikinen päivä samaa aikaan vaikka seuraavat 2 viikkoa. Eiköhän se sitten taas nuku.

Vierailija
26/37 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kamala ajatus että lapsen mielestä kainalossa nukkuminen on "rangaistus" tai ylipäätään negatiivinen ajatus.

Paitsi ettei se ole "rangaistus" vaan seuraus. Sylissä olemisen ei ole tarkoitus rangaista, vaan aikuisena autan hillitsemään niitä levottomia jalkoja. Sylittelemme paljon muutenkin, joten lapsi ei miellä sylissä olemista rangainstukseksi.

Ja tietty pientä kiukuttaa kun sängyllä pomppimisen sijasta pitääkin maata ja rauhoittua.

"Totesin, että jos nukkuu nätisti ja rauhallisesti, saa nukkua yksin, muuten otan kainaloon kunnes on rauhoittunut. Oppi muutaman UHKAUKSEN ja TOTEUTUKSEN jälkeen, että kivempi nukkua itse kuin kainalossa."

Ei ole rangaistus?

Mietinkin, että uhkaus olisi pitänyt kirjoittaa "uhkaus"'. Kyseinen prosessi menee siis että jos on levotonta, kallistan päätäni, nostan kulmakarvaani ja muutan ääneni matalammaksi, käskevämmäksi "pitääkö ottaa kainaloon vai osaatko rauhoittua itse?" Ja toteutus on toteutus. Jos hyppiminen jatkuu, nappaan kainalooni ja pistetään maaten. Joskus pitää silittää päätä, joskus selkää. Monesti riittää, että käsi lepää vatsan päällä, joskus pitää olla tiukasti vasten, riippuu mitä hän haluaa ja pyytää.

Vierailija
27/37 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi on pakko nukkua päivällä? Äitini mukaan minä ja veljeni emme koskaan nukkuneet päiväunia.

Samoin minun kaksi lastani lopettivat päiväunet noin vuoden vanhoina, nukkuivat kyllä 11 tuntia yhteen menoon yöunia. Eivät alle vuoden vanhoinakaan nukkuneet kuin vartin tai puolen tunnin tirsoja parit ja sitten pitkät yöunet. Ei kaikki pysty nukkumaan päivällä, valoisuus, kuumuus, jne voivat haitata lastakin. Itse en koskaan osaa nukkua päivällä vailla olisin valvonut koko yön. Harmi, mutta mitään sille ei voi.

Vierailija
28/37 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin: minkä sille sitten muka voi jos lapsi ei nuku kaikesta huolimatta vaikka ehkä pitäisi ettei tule niitä iltariekkumisia?

Mieluummin olen itse rauhallinen kuulokkeet päässä kuin hermostun lapselle koska ei nukkunut ja riehuu siksi hetken illalla.

Ei mitään, kunhan vanhempi varmistaa, että lapsi saa riittävästi unta kokonaisuudessaan, jos rytmi on sellainen, että herää aikaisin ja illalla pitää itseään väkisin hereillä riehumalla, kun ei vain malta rauhoittua.

Se riehuminen ei ole mitään energian purkamista, vaan vireystilan ylläpitoa itseä stimuloimalla.

Tässä on vähän samanlainen ilmiö kuin sokerin syönnissä ja adhd:ssä. Jotkut luulevat, että sokeri aiheuttaa adhd lapsen käytöksen, mutta todellisuudessa adhd-lapsi syö mielellään sokeria, koska keskittyminen on niin vaikeaa ja sokerista saa sopivaa dopamiiniin yms. liittyvää stimulaatiota, joka pitää aivot "hereillä" ja keskittymiskykyisinä.

Vierailija
29/37 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rangaistus?

Ei ole rangaistus sen enempää kuin missään muussakaan toiminnassa auttaminen, esim. vessassa pyyhkiminen: pyyhitkö itse vai pyyhinkö minä (jos sinä et pyyhi)? puetko itse vai puenko minä (jos sinä et pue)? 

Vierailija
30/37 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljen muksu oli juuri sellainen vieteri, ettei unia kaivannut. Mumminsa sitten keksi että otetaan käyttöön lepohetki/rauhallinen tunti, jonka aikana ei ole pakko nukkua mutta silloin köllöteltiin ja luettiin hiljaksiin jotain kirjaa. Tuolle höyrypää-vieterille se sopi oikein hyvin.

Vierailija
31/37 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se hetki taida ihan hetki olla, jos jopa kuulokkeet tarvitset. Ja hienoa, että olet keksinyt keinon joka helpottaa sun oloasi, mutta nyt sun on löydettävä keino mikä helpottaa lapsesi iltaa.

Monilla ja useimmilla asiaa helpottaa liikunta ja lepo ennen kuin menee överiksi. Omaa vilkasta lasta auttaa se, että joka päivä mennään lähes pariksi tunniksi pihalle, illalla ehkä uudestaan, riippuu mitä muuta on tehnyt. Ja pihalla kiipeillään, juostaan ja riehutaan, ei istuta pelkästään keinussa tai hiekkalaatikolla. Potkupyörällä lähdetään reissuun.

Vierailija
32/37 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoivat pikku kakkosen, käytiin isomman hammaslääkärissö, käytiin kaupassa, oltiin pihalla, katsoivat muumeja, syötiin... olen yrittänyt sekä omaan sänkyyn että viereen. Ja kaikki porkkanat ja kepit on käyty monesti läpi.

Ja minua ei tosiaan haittais ollenkaan jättää niitä unia pois, mutta kun siitä olemisesta ei tule sitten yhtään mitään, se väsymyksen aiheuttama perseily ei ole mitään pientä.. 😒

Eli siis

Katsoi telkkaa

Istui autossa, odotti odotushuoneessa

Istui ostoskärryissä

Liikuntaa pihalla (ei ilmeisesti mikään iso hetki)

Lisää telkkaa

Jos sun päiväy käytännössä enimmäkseen koostuu tällaisesta rakenteesta, ei ihme ettei väsytä. Pää on väsynyt, mutta keho kaipaa liikettä.

Vierailija
33/37 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoivat pikku kakkosen, käytiin isomman hammaslääkärissö, käytiin kaupassa, oltiin pihalla, katsoivat muumeja, syötiin... olen yrittänyt sekä omaan sänkyyn että viereen. Ja kaikki porkkanat ja kepit on käyty monesti läpi.

Ja minua ei tosiaan haittais ollenkaan jättää niitä unia pois, mutta kun siitä olemisesta ei tule sitten yhtään mitään, se väsymyksen aiheuttama perseily ei ole mitään pientä.. 😒

Eli siis

Katsoi telkkaa

Istui ostoskärryissä

Lisää telkkaa

Jos sun päiväy käytännössä enimmäkseen koostuu tällaisesta rakenteesta, ei ihme ettei väsytä. Pää on väsynyt, mutta keho kaipaa liikettä.

No tänään oli tälläinen päivä, anteeksi vain jos joskus pitää asioitakin hoitaa enkä aina pysty pitämään sirkuskoulua.

Mutta ihan sama meillä on aina, tehtiin tai oltiin miten vaan. Ja sama juttu päiväkodissa niinkuin jo kerroin.

Vierailija
34/37 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole 3,5 v ole nukkunut nyt kesälomalla ollenkaan päiväunia. Hyvin jaksaa. Toisaalta herää aamulla yleensä vasta 8- 9 jälkeen joten saamme kaikki nukkua tarpeeksi. Illalla menee nukkumaan 20-21 välillä.

Vierailija
35/37 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis

Katsoi telkkaa

Istui ostoskärryissä

Lisää telkkaa

No tänään oli tälläinen päivä, anteeksi vain jos joskus pitää asioitakin hoitaa enkä aina pysty pitämään sirkuskoulua.

Mutta ihan sama meillä on aina, tehtiin tai oltiin miten vaan. Ja sama juttu päiväkodissa niinkuin jo kerroin.

No tottakai pitää, mutta jos se painottuu tuohon liikkumattomuuteen monena päivänä viikosta, niin ei ihme ettei väsytä. Pää on pyörällä, mutta fyysisesti jaksaisi mennä. Kunhan enimmäkseen, eli 5pv viikossa tulee paljon aktiivista liikuntaa, niin päivä siellä ja täällä ei pitäisi levolle rauhoittumista estää.

Sua selvästi harmittaa. Tulee mielikuva, että iskin hermoon tällä, joko sulle tätä on monesti sanottu ja oikeasti liikutte tunteja päivittäis, joten toisto ärsyttää tai sitten itsekin tiedostat, että liikuntaa lapselle on tällä hetkellä liian vähän energiamäärään suhteutettuna.

Jos on eka, älä vaan välitä ja siirry seuraavaan neuvoon ja symppistelijaan. Jos taas vika, niin kaivat sen tikun pois takapuolestasi ja alat miettimään miten voit tehdä päivääsi muutoksia, jotka mahdollisesti helpottavat iltojasi.

Vierailija
36/37 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei nuku niin et voi pakottaakaan nukkumaan. Illalle tekemistä niin että pysyy hereillä. Ei tuo vaihe ikuisuutta kestä vaikka raivostuttavaa onki.

Mutta yhtä raivostuttavaa on ladta taostella nukkumaan väkisin.

Jos haluaisi nukkua nukkuisi/lepäilisi oma aloitteisesti.

Vierailija
37/37 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljen muksu oli juuri sellainen vieteri, ettei unia kaivannut. Mumminsa sitten keksi että otetaan käyttöön lepohetki/rauhallinen tunti, jonka aikana ei ole pakko nukkua mutta silloin köllöteltiin ja luettiin hiljaksiin jotain kirjaa. Tuolle höyrypää-vieterille se sopi oikein hyvin.

Aikuisillekin suositellaan tuota samaa. Eli jos ei syystä tai toisesta pysty nukkumaan tai uni ei tule, niin olisi tärkeää edes (maata) levossa, koska sekin on kuitenkin palauttavaa ja rauhoittavaa.