Olen niin väsynyt ja huono fiilis kun en saa 3-vuotiasta nukahtamaan päiväunille
Olen yrittänyt tänään jo kahdesti. Lapsi on herännyt klo. 5.30. Minulle sopisi loistavasti sekin että ei nuku, mutta meidän oleminen on täyttä helvettiä nyt kun ei nuku. Hän kirkuu, kiusaa veljeään KOKO AJAN, riehuu, marisee... huomaa että on ihan väsynyt. Mutta kun en vaan saa häntä nukahtamaan, se on yhtä kirkukonserttia.
Vertaistukea etsin, jos jollain on yhtä haastava napero kuin meidän neiti..
Kommentit (37)
Mitä teitte aamun? Onko päässyt mitenkä purkamaan energiaa.
Oma vilkas napero löysi motivaation nukahtamaan kun otin kainaloon, jolloin ei pystynyt touhullaan pitämään itseään hereillä. Itkujahan tuli moneen otteeseen kunnes kiukuttellen kysyi miksei saa nukkua yksin. Totesin, että jos nukkuu nätisti ja rauhallisesti, saa nukkua yksin, muuten otan kainaloon kunnes on rauhoittunut. Oppi muutaman uhkauksen ja toteutuksen jälkeen, että kivempi nukkua itse kuin kainalossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä lapsi enää 3-vuotiaana nukkunut päikkäreitä vaikka heräs 6 aikaan... ei vaan nukkunut.
Kun kiljui ja riehui eikä suostunut nukkumaan niin pistin vaan kuulokkeet korviin ja vahdin vieressä musaa kuunnellen ettei tee mitään tyhmää.
No meillä kohta 4v ja hyvin tarttee päikkärit. Melkein kolme tuntia tai enemmän voi posottaa menemään, jos nukkuu vain pari, menee illat kiukkuiluksi. Kun saa nukuttua jaksaa olla nätisti, kuunnella ja uskoa, ei tinttaile ja haluaa auttaa. Eipä tartte käyttää mitään kuulokkeita.
Vierailija kirjoitti:
Oma vilkas napero löysi motivaation nukahtamaan kun otin kainaloon, jolloin ei pystynyt touhullaan pitämään itseään hereillä. Itkujahan tuli moneen otteeseen kunnes kiukuttellen kysyi miksei saa nukkua yksin. Totesin, että jos nukkuu nätisti ja rauhallisesti, saa nukkua yksin, muuten otan kainaloon kunnes on rauhoittunut. Oppi muutaman uhkauksen ja toteutuksen jälkeen, että kivempi nukkua itse kuin kainalossa.
Jotenkin kamala ajatus että lapsen mielestä kainalossa nukkuminen on "rangaistus" tai ylipäätään negatiivinen ajatus.
Ei kotihoidetut välttis enää tuossa iässä nuku. Kai te ulkoilitte ja liikuitte aamupäivän että sai purettua.
Vierailija kirjoitti:
Katsoivat pikku kakkosen, käytiin isomman hammaslääkärissö, käytiin kaupassa, oltiin pihalla, katsoivat muumeja, syötiin... olen yrittänyt sekä omaan sänkyyn että viereen. Ja kaikki porkkanat ja kepit on käyty monesti läpi.
Ja minua ei tosiaan haittais ollenkaan jättää niitä unia pois, mutta kun siitä olemisesta ei tule sitten yhtään mitään, se väsymyksen aiheuttama perseily ei ole mitään pientä.. 😒
Vierailija kirjoitti:
Ei kotihoidetut välttis enää tuossa iässä nuku. Kai te ulkoilitte ja liikuitte aamupäivän että sai purettua.
Lomalla ollaan, ollaan ja aina sama juttu. Tappelua teit mitenpäin vaan.
Ikävä tilanne sinulla. Vaikea neuvoa. Itsellä on kaksi lasta jotka ovat jo isoja. Helppo sanoa mutta sinun pitää opetella rauhoittamaan ensin itsesi. Lapsi ottaa elämänenergian äidistä, ja jos äiti ei ole tasapainossa ei lapsikaan ole.
Mitä elämääsi kuuluu? Onko lapsen isä kuvioissa, tai joku muu aikuinen joka voisi katsoa lapsia niin että saisit levättyä ja vaikka harrastettua jotain?
Teille kaikille tekee hyvää pitää tv kiinni, syödä säännöllisesti ja käydä joka päivä ulkona luonnossa. Isompi lapsi voisi hyötyä esim seurakunnan pöiväkerhosta jossa saisi oman ikäistä seuraa.
Älä yritä lasta väkisin unille. Lounaan jälkeen voitte koko porukka mennä sängylle köllöttelemään tai lueskelemaan mutta jos uni ei tule niin nousette ylös ja rupeatte yhdessä vaikka viikkaamaan pyykkejä.
Lämmin halaus, kaikkea hyvää elämääsi.
Miksi on pakko nukkua päivällä? Äitini mukaan minä ja veljeni emme koskaan nukkuneet päiväunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä lapsi enää 3-vuotiaana nukkunut päikkäreitä vaikka heräs 6 aikaan... ei vaan nukkunut.
Kun kiljui ja riehui eikä suostunut nukkumaan niin pistin vaan kuulokkeet korviin ja vahdin vieressä musaa kuunnellen ettei tee mitään tyhmää.
No meillä kohta 4v ja hyvin tarttee päikkärit. Melkein kolme tuntia tai enemmän voi posottaa menemään, jos nukkuu vain pari, menee illat kiukkuiluksi. Kun saa nukuttua jaksaa olla nätisti, kuunnella ja uskoa, ei tinttaile ja haluaa auttaa. Eipä tartte käyttää mitään kuulokkeita.
No olenpa taas huono äiti kun en saa 3-vuotiasta nukkumaan ja peitän kiukuttelun kuulokkeilla kun ensin olen yrittänyt päivittäin kaikkeni että nukkuisi ja silti ei nuku. Kaikki eivät tarvitse enää päikkäreitä tuossa iässä. Jotkut nukkuisivat vielä ala-asteellakin päikkärit jos saisivat.
Jaksamisia aloittajalle!
Tiedän tunteen, esikoinen ei enää (juuri koskaan) tuossa iässä nukkunut kotona ollessaan päiväunia. Päiväkodissa kyllä nukkui. Kolmas lapsi on nyt reilu 2 vee, eikä enää nuku läheskään joka päivä päiväunia. Menee sitten illalla yleensä jo tosi aikaisin nukkumaan.
En ole kotiäiti, me olemme kesälomalla. Päiväkodissa sama juttu että ei meinaa millään nukahtaa, mutta siellä on sentään vieraskorrekti.
Millään en voi laittaa kuulokkeita päähän ja olla olematta, kun se tekeminen on sitten isoveljen hakkaamista (jonka jälkeen saa kyllä itse köniinsä nopeasti), koiran härkkimistä, kirkumista ja paukuttelua (asutaan kerrostalossa).
Ja joo, koitan pitää malttini mutta jossain kohtaa se omakin pinna pettää väkisinkin. Kirjaan jaksaa keskittyä ehkä 3 minuuttia jos sitäkään.
Lapset ovat erilaisia.
Meillä tyttö nukkui päikkärit 4,5v asti ja poika lopetti päikkärit kun täytti 2v.
Tyttö rakasti nukkumista...nukkui päiväunien lisäksi 12h yöunet. Pojalle riitti yöunet 22-08.
Poika oli rauhallinen ja tyytyväinen tapaus. Leikki pikkuautoilla ja dinosauruksilla tuntikausia ja välillä kävi antamassa mammalle halit. Ruokaa kun vielä tuuppasi tarpeeksi tasaisin välein niin rauha oli talossa.
Päiväunet loppui kotihoidossa jo 2v. Mutta vastaavasti meni iltaisin ajoissa nukkumaan. Ehdottaisin että yrität saada siihen yöhön riittävästi tunteja menemällä nukkumaan ajoissa. Kyllä se siitä asettuu.
Lapsi ei selvästikään ole saanut tarpeeksi liikuntaa. Pitäisi päästä energiaa poistamaan. Asioilla käynnit ei lapsia väsytä hyvällä tavalla. Nukuttamiseen tarvitaan myös vanhemmilta energiaa. Että jaksaa olla vieressä, rauhallisena. Lapsi vaistoaa heti, jos vanhempaa ärsyttää. Kauan nukutat lasta ja miten? Se täytyy vielä sanoa, että jos lapsi huomaa, että pääsee ylös tietyllä käytöksellä, tulee käyttämään sitä aina.
Meillä on 3-vuotiaalla puolen tunnin lepo. Pitää siis olla rauhassa ja hiljaa, saa katsella kirjoja tai leikkiä, mutta mä en pidä seuraa. Nukahtaa, jos tarvitsee unta ja ei nukahda jos ei tarvitse. Kuukaudessa ehkä viitenä päivänä nukkuu.
Silloin, kun alkoi jättämään päiväunia välistä niin oltiin paljon ulkona ja muissa hauskoissa paikoissa koko ilta, tultiin vasta iltapesuille ja iltapalalle kotiin. Ei tuo kiukkuinen 'päikkäreistä valvomiseen' vaihe kestänyt kuin viikon.
Tiedän kyllä että lapset jättää eri ikäisinä päikkäreitä pois, toiset tarvii ja toiset ei. Mutta vertaistukea kaipaan niiltä joilla on niitä ongelmia; ei nuku vaikka tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä että lapset jättää eri ikäisinä päikkäreitä pois, toiset tarvii ja toiset ei. Mutta vertaistukea kaipaan niiltä joilla on niitä ongelmia; ei nuku vaikka tarvitsee.
Kyllä tuo 'ei nuku' viittaa siihen, ettei tarvitse unta varsinkin jos nukkumattomuus on uusi juttu. Kiukkuinenhan se siirtymisvaihe on lähes kaikilla. Virikkeitä illalle, ja aikaisin yöunille vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kamala ajatus että lapsen mielestä kainalossa nukkuminen on "rangaistus" tai ylipäätään negatiivinen ajatus.
Paitsi ettei se ole "rangaistus" vaan seuraus. Sylissä olemisen ei ole tarkoitus rangaista, vaan aikuisena autan hillitsemään niitä levottomia jalkoja. Sylittelemme paljon muutenkin, joten lapsi ei miellä sylissä olemista rangainstukseksi.
Ja tietty pientä kiukuttaa kun sängyllä pomppimisen sijasta pitääkin maata ja rauhoittua.
Nukkuuko joka päivä päiväunet? Miten aikaisin menee yöunille? Entä jos jättää päikkärit pois, pidentyisikö yö?
Meillä ei kukaan lapsista tuonikäisenä enää suostuneet päiväunille mutta sitten tasottui yöt niin että nukkuvat sen 10-12 tuntia.
Alkuun oli yhtä kitinää ja kiukkua ennenku oppivat uuden rytmin.
Toki jokinen lapsi ja jokaisen unentarve erilainen ja vaikea sano mikä kenenllekin hyväksi..