Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon hinnan romahtaminen, eikä silti mene kaupaksi :-/

Vierailija
11.07.2018 |

Taas yksi huonosti nukuttu yö takana raha-asioiden vuoksi.
Asuin taannoin vuosikausia pienemmällä paikkakunnalla, ja tulin ostaneeksi asunnon. Virhe. Hinnat olivat silloin korkealla, eikä voinut ennustaa millaine romahdus oli tulossa. Asuntoja myytiin vilkkaasti.

Kävipä sitten niin, että työnantaja möi firman ja uusi omistaja muutti painotuksia niin, että oma ammattiryhmäni sai kenkää. Sain äkkiä töitä toiselta paikkakunnalta, vakituisen paikan. Lasten elämän vuoksi tuli äkkiä selväksi, että kannattaa muuttaa uudelle paikkakunnalle. Muuten olivat hoitopäivät todella raskaita ja koululainen liikaa yksin (olen yh, leski).

Tuolloin yritin myydä asuntoa 1. kerran, tuloksetta. Myöhemmin virlä uudestaan, sama tulos.
Nyt asunnossa on ollut vuokralaiset, onneksi. Taloyhtiössä kuitenkin tehtiin mittavat remontit ja se on erittäin hyvässä kunnossa nyt. Tarkoittaa, että erittäin hyvin on myös nyt velkaa ja hoitovastike & rahoitusvastike yhteensä aika suuret. Vuokra ei ihan riitä kukuihin, kun omakin pankkilainan lyhennys juoksee. Lisäksi pääomaverot, joita tulee lähes 1000€ vuodessa...

Tämä on ihan painajaista! Vuokraa en voi nostaa tai vuokralaiset todennäköisesti häipyvät. Hintataso paikkakunnalla on pudonnut niin, että myydessä saisin kyseisestä asunnosta noin 20 000€ vähemmän kuin itse ostaessani, vaikka silloin ei ollut näitä isoja remontteja edes tehty. En ehkä saisi edes pankkilainaani kokonaan pois :-/ Paljon on ihan hyviä asuntoja vuosia ja vuosia myytävänä, kun kukaan ei vaan osta.

Mitä teen? Itse olen ajatellut neuvotella pankin kanssa oman lainanlyhennykseni mahdollisimman pieneksi.
Olen myös ajatellut, jos möisi vaan sillä hinnalla kuin menee, ja nöyrästi maksaisi loppuvelan pois jos sitä jää. Mutta mitähän pankki on tällaisesta mieltä?

Kommentit (177)

Vierailija
141/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy sillä mitä saat - mitä jää jäljelle lainaa niin neuvottele pankin kanssa. Kyllä pankitkin joustaa (ja samalla katsoo, että omansa takaisin saavat) jos on sellainen tyyppi, joka tunnollisesti raha-asiansa hoitanut aiemmin.

Lähtee huoli vastikkeista ja muista.

Vierailija
142/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainan uusiksi neuvottelu on varmasti järkevin vaihtoehto, jos ei järkevään hintaan mene. Toinen vaihtoehto on pienentää omia asumiskuluja. Ja onhan sijoitusasunnon lainat siinä muodossa, että korot saa vähentää...

Juuri noin. Suomi on vasta alkanut nousta taloudellisesta suosta. En lähtisi myymään kämppää nyt, vaan neuvottelisin lainanlyhennykset pienemmiksi. Pitkällä tähtäimellä sinulla on sitten myös sijoitusasunto, joka tuottaa. Joskus kannattaa kiristää vyötä, jotta myöhemmin saa siitä hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyseessä siis kaksi lainaa: taloyhtiön laina, ja minun oma henkilökohtainen asuntolainani.

Vuokra siis kattaa hoitovastikkeen ja rahoitusvastikkeen (= taloyhtiön lainaosuus) ja pystyn jonkin verran lyhentämään myös omaa pankkilainaani. Lisäksi olen "omistani" maksanut sitä omaa pankkilainaani 100€ kuukaudessa. Näinhän vielä pärjäisi, mutta ne verot.... niihinkin täytyy rahat repiä.

Kävin siis pankissa pyytämässä, että maksaisin 100€ vähemmän kuussa lainaa, niin silloin enisi vain nuo verot omasta pussista.

Kaikki eivät täällä tunnu ymmärtävän, että kaikki se vuokrasta tuleva raha, millä lyhennän tätä henkilökohtaista pankkilainaani asunnosta, on verotuksellisesti minulle pääomatuloa. Siitä siis menee se 30% veroa.

Ap

Tietysti. Mutta jos maksat tonnin veroa vuodessa (=vajaa satanen kuussa), nettotulo (= vuokra - verot - vastikkeet -muut kulut, jos on) vuokrauksesta on kolmisen sataa kuussa, tai jotain 3500 vuodessa. Jos kämppä on vaikka 100 000 arvoltaan, tuo on ihan kohtuullinen tuotto, jos kerran isot remontit on tehty ja sitä investointia maksellaan vastikkeissa pois. Niin kauan kuin saat pidettyä hyvän vuokralaisen, ei kannata myydä.

Juu eihän sitä nyt myydä kannata, vaikka vuokrapaaria sitä täällä huuteleekin.

Jos se vaikka tulee parinkymmenen vuoden sisällä pikkuhiljaa maksettua vuokratuloilla pois, niin sinulla on sen jälkeen omaisuutta. Vaikka myisit se velattomana pois kolmellakymmenellä tuhannella, niin sekin on 30 tonnia rahaa. Toisin kuin nämä ”sijoitusvinkkejä” antavat vuokralaiset, jotka ehdottavat 20 tontun persnettoa, ettei tarvitsisi ”stressata” omaisuudestaan. Heillä ei ole edes sitä muutamaa kymppiä, jonka varmasti siitä saat näppiin, kunhan pikkuhiljaa makselet velat pois. Pidät vuokratason kohtuullisena, niin kyllä se siitä. Kannataa miettiä omaisuusjuttuja pidemmällä, kuin muutaman kuukauden aikajänteellä, kuten nämä persaukiset sijoittajanerot vuokra-asunnoissaan.

Meillä kesti kymmenen vuotta, että saimme oman sijoituskolmiomme maksettua vuokralaisen maksamilla vuokrilla. Nyt siitä tulee vajaat kolmesataa kuussa voittoa ja meillä on 100 tonnia ”säästöpossussa” asunnon muodossa remontoidussa yhtiössä pahan päivän varalle. Tai kun lapsi aikanaan muuttaa pois kotoa, on perheasunto valmiina.

Nämä ovat ihan hyviä vinkkejä. Todellisuus kuitenkin on se, että nyt kun olen maksanut kuukausittain sen 100€ omaa lainaani kyseisestä kämpästä, ja n. 100€ veroa, niin minulla menee vuodessa käytännössä yhden kuukauden nettopalkka tuohon asuntoon. Tosiaan, olen kahden lapsen ainoa huoltaja, ja muitakin rahallisia menoja on ja olisi paljon. Siksi ei lohduta, että 20 vuoden päästä voin saada rahaa.

Mutta onneksi sain neuvoteltua tuon lainan, joten nyt menoni ovat vain nuo verot.

Hyvää keskustelua onkin tullut aiheesta. Edelleen tsemppiä kovasti toisillekin!

Itse pidän suurimpana syynä tilanteeseen jatkuvasti kiristyviä lainaehtoja. Tiedän montakin asuntoa, erityisesti omakotitaloa, jotka olisivat menneet työssäkäyville ihmisille, mutta eivät vaan enää saa sitä lainaa.

Ap

Vierailija
144/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on nykyisen vuokran ja kulujen (vastikkeet ja lainanlyhennys) ero? Pystyisitkö neuvottelemaan pankin kanssa pidemmän laina-ajan ja sitä kautta pienemmän lyhennyksen? Tai nostat vuokraa sen verran, että saat homman tässä vaiheessa nollasummapeliksi. Ja sitten kun markkina edes vähän vilkastuu, että saat asunnosta omasi pois, myyt sen. Olethan huomioinut tuon remontin verovähennysoikeuden? Jos sulla on siis tuloja tuista asunnosta?

Joo olen huomioinut nämä verotusasiat.

Tässä on kyseessä siis kaksi lainaa: taloyhtiön laina, ja minun oma henkilökohtainen asuntolainani.

Vuokra siis kattaa hoitovastikkeen ja rahoitusvastikkeen (= taloyhtiön lainaosuus) ja pystyn jonkin verran lyhentämään myös omaa pankkilainaani. Lisäksi olen "omistani" maksanut sitä omaa pankkilainaani 100€ kuukaudessa. Näinhän vielä pärjäisi, mutta ne verot.... niihinkin täytyy rahat repiä.

Kävin siis pankissa pyytämässä, että maksaisin 100€ vähemmän kuussa lainaa, niin silloin enisi vain nuo verot omasta pussista.

Kaikki eivät täällä tunnu ymmärtävän, että kaikki se vuokrasta tuleva raha, millä lyhennän tätä henkilökohtaista pankkilainaani asunnosta, on verotuksellisesti minulle pääomatuloa. Siitä siis menee se 30% veroa.

Ap

Hyvä että on nyt suunnitelma.

Mua häiritsee tämä sinun ”omistani” ja ”omasta pussistani” maksaminen. Kenen ajattelit olevan vastuussa viime kädessä, kenelle verot kuuluvat? Kyllä ne jokainen ”omasta pussistaan” ja ”omistaan” tavalla tai toisella maksavat. Vaikka vuokralainen maksaa sinulle vuokraa, niin sekin on sinun ihan omaa tuloasi.

Vierailija
145/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on nykyisen vuokran ja kulujen (vastikkeet ja lainanlyhennys) ero? Pystyisitkö neuvottelemaan pankin kanssa pidemmän laina-ajan ja sitä kautta pienemmän lyhennyksen? Tai nostat vuokraa sen verran, että saat homman tässä vaiheessa nollasummapeliksi. Ja sitten kun markkina edes vähän vilkastuu, että saat asunnosta omasi pois, myyt sen. Olethan huomioinut tuon remontin verovähennysoikeuden? Jos sulla on siis tuloja tuista asunnosta?

Joo olen huomioinut nämä verotusasiat.

Ap

Hyvä että on nyt suunnitelma.

Mua häiritsee tämä sinun ”omistani” ja ”omasta pussistani” maksaminen. Kenen ajattelit olevan vastuussa viime kädessä, kenelle verot kuuluvat? Kyllä ne jokainen ”omasta pussistaan” ja ”omistaan” tavalla tai toisella maksavat. Vaikka vuokralainen maksaa sinulle vuokraa, niin sekin on sinun ihan omaa tuloasi.

Totta kai jokainen vastaa itse hölmöyksistään :-)

Tuo nyt vain oli tapa kuvailla, miksi tilanne on niin hankala kuin on. En kai ole missään vaiheessa väittänyt, että minun ei kuuluisi maksaa veroja tai ne kuuluisi jollekin toiselle.

Ap

Vierailija
146/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottele vielä miten se Saulin presidentin vaaleissa ehdottama ajatus, jossa valtio tulisi vastaan syrjäseutujen asuntoja myytäessä (tappiolla) etenee.

Vierailija
147/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En selannut koko ketjua, mutta onko ap maininnut paljonko hän on laskenut asunnon hintaa alkuperäisestä pyyntihinnasta?

Asunnon arvon romahtaminen ja hinnan romahtaminen tarkoittaa kahta eri asiaa.

Vierailija
148/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras asunnonostaja sinulle olisi ne vuokralaiset, jos he kerran on pitkäaikaisia. Sano heille: "Aina joskus mietin tämän myyntiä, mutta tietysti vasta sen jälkeen kun te joskus lähdette, koska saan tästä tuloa. Se on muutenkin sellainen raskas ruljanssi. Kerrottehan muuten sitten jos olisitte kiinnostuneet tämän ostosta. En etsi tästä voittoa, mutta myisin mielellään teille, kun olette pitäneet tästä hyvää huolta"

Istuta ajatus heidän päähän muhimaan ja anna ymmärtää, että saisivat edullisesti ja helposti, kun ei tarvitse välittäjää.

T. Lkv

Samaa mieltä. Olen itse vuokralla ja haluaisin ostaa tältä alueelta tämäntyylisen asunnon. Olisin siis hyvin tyytyväinen, jos vuokranantaja ilmoittaisi myyntiaikeistaan ensin minulle. Kyllä vuokralainenkin kiintyy kotiinsa ja alueeseen. Minullakin on lapsi niin en voi tuosta vaan muuttaa ties minne.

Samaa minäkin mietin.

Vierailija
149/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jos esim. tuota katsoo niin landepaikat on pahimpia pummeja! Uudellamaalla yksityisten työpaikkojen osuus kaikista työpaikoista suurin.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/201705232200156222_tb.shtml

Vierailija
150/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jos esim. tuota katsoo niin landepaikat on pahimpia pummeja! Uudellamaalla yksityisten työpaikkojen osuus kaikista työpaikoista suurin.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/201705232200156222_tb.shtml

Maakunnat elättävät suuren lauman 'Statin' jonnijoutavia virkamiehiä, jotka maksavat veronsa 'Statiin.' On se niin väärin...

Vierailija
151/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten nauretaan asunnonvuokraajille! Olen varoittanut ostamasta ssuntoa. Menetät vaan. Ja saat harmin

.

Niinpä. Epäonnistuneilla asuntokaupoilla voi saada itsensä sellaiseen liriin, joka muuten ei olisi mahdollista. Ihmiset ostavat tuloihinsa nähden liian kalliita asuntoja, jotka sitten jäävät käsiin tai myydään kovalla tappiolla. Iso laina jää.

Monet kuvittelevat asunnon olevan ikuinen sijoitus tulevaisuuteen, mutta eihän se näin ole, vaan myös asunnoilla on elinkaarensa.

Suomessa puhutaan jopa miljoonasta asunnosta, jotka jäävät ihmisteen käsiin, kun ihmiset muuttavat työnperässä kasvukeskuksiin.

Eikä siinä tarvitse epäonnistuneita asuntokaupoja, sama ongelma oli Ruotsissa parikymmentä vuotta sitten, eikä Suomi voi olla rakennemuutoksessa poikkeus.

Vierailija
152/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odottele vielä miten se Saulin presidentin vaaleissa ehdottama ajatus, jossa valtio tulisi vastaan syrjäseutujen asuntoja myytäessä (tappiolla) etenee.

Niinistö ehdotti asuntojen romutuspalkkiota, niin kuin maksetaan autoista. Tähän tarttuivat monet asiantuntijat ja pitivät sitä hyvänä. Todellisuudessa moni okt on tyhjänä, vaikka olisi uusi ja kulut juoksevat, kun työn perässä on jouduttu muuttamaan.

Niinistön idea oli valtion maksama romutuspalkkio ja talo purettaisiin pois.

Vierailija
153/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä maksat pääomaveroa 1000€?

Se ei liity asiaan. Asunnosta ei veroa mene, paitsi kiinteistöstä kiinteistövero.

Vuokraa voi nostaa ihan helposti.

Vierailija
154/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy pois hinnalla, jonka nyt saat. Neuvottele pankin kanssa. Todella monelle on käynyt näin ennen vuotta 2008 ostettujen kiinteistöjen ja asuntojen kanssa. Olen omaan talooni laittanut noin 300 000 euroa (talon hinta+remontit). Tällä hetkellä sausin tästä noin 220 000. Tämmöistä tämä on.

Sijainti on tärkeää. Oman asunnon arvo on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa.

Ei ole mahdollista, ei edes Helsingin seudulla. Tuo vaatisi asuntohintojen nousua lähes 10% joka vuosi eikä tuollaisia prosentteja lähellekään olla päästy pk-seudullakaan. Mutta hieno trollivastaus kuitenkin tai sitten olet todella typerä unelmoija.

Täysin mahdollista. Ostin asunon hieman yli 200 000 eurolla, mutta nyt sen arvo on yli 400 000 euroa. Eikä ole mikään trolli vaan täysi fakta. 

Ottaen negatiiviset tykkäykset huomioon, kukaan ei taida uskoa. Mutta ei sillä ole väliä. Tsekkaappa Helsingin asuntojen hintojen nousut viimeiseltä kymmeneltä vuodeltä tiettyjen alueiden kohdilta. 

Ei tietenkään usko koska se ei ole tilastojen mukaan mahdollista. Mutta ainahan sitä saa unelmoida, tai tässä tapauksessa trollailla.

No on siinä etäisesti se mahdollisuus että kirjoittajan naapurissa on parhaillaan myynnissä asunto tuolla pyyntihinnalla, siihenhän kirjoittajan viestin aikamuoto viittaa. Myyjänä siis toinen unelmoija.

Asunto jo myytiin jo. Voitte uskoa mitä haluatte, mutta joskus joku tekee hyvät asuntokaupat vaikka te ette siihen usko niin. 

Linkin siihen talosivulle voisi edelleen laittaa, jos tarina olisi totta.

En ole tuo kirjoittaja, mutta linkkaisin oman edellisen asuntoni tähän mikäli mikään talosivu riittävän pitkää historiaa näyttäisi. Jo myydyn helsinkiläisasunnon arvo nousi 15 vuodessa rahanarvokertoimet huomioiden 3,5-kertaiseksi. Hinnannousu 200.000 e -> 400.000 e per 10 vuotta on vielä maltillinen.

Vierailija
155/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakepuolella on sanonta: tappiot otetaan nopeasti ja voitot hitaasti. Minä kyllä itse suosittelisin sitä tähänkin tilanteeseen. Jos noinkin vähällä tappiolla selviät niin anna mennä ja äkkiä. 

Vierailija
156/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En selannut koko ketjua, mutta onko ap maininnut paljonko hän on laskenut asunnon hintaa alkuperäisestä pyyntihinnasta?

Asunnon arvon romahtaminen ja hinnan romahtaminen tarkoittaa kahta eri asiaa.

Heippa taas!

Joo no asunto ei siis tällä hetkellä ole myytävänä.

Kun minä sen ostin, vastaavista pyydettiin noin 80 000 ja asunnot menivät. Itse maksoin noin 70 000.

Nyt sanoisin että hyvällä tuurilla max 50 000 on se arvo, jolla se vaihtaisi omistajaa, ja kuitenkin asunto ja koko taloyhtiö on todella paljon paremmassa kunnossa kuin ennen omia kauppojani (tiedän kyllä, etteivät remontit suoraan nosta arvoa, mutta onnellisesti takana päin kuitenkin remonttiaika).

Mutta, sellaista se on tämä elämä.

Ap

Vierailija
157/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras asunnonostaja sinulle olisi ne vuokralaiset, jos he kerran on pitkäaikaisia. Sano heille: "Aina joskus mietin tämän myyntiä, mutta tietysti vasta sen jälkeen kun te joskus lähdette, koska saan tästä tuloa. Se on muutenkin sellainen raskas ruljanssi. Kerrottehan muuten sitten jos olisitte kiinnostuneet tämän ostosta. En etsi tästä voittoa, mutta myisin mielellään teille, kun olette pitäneet tästä hyvää huolta"

Istuta ajatus heidän päähän muhimaan ja anna ymmärtää, että saisivat edullisesti ja helposti, kun ei tarvitse välittäjää.

T. Lkv

Samaa mieltä. Se asunto on vuokralaisen koti. Jos he saisivat sen sopivalla summalla niin miksi eivät ostaisi?

Vierailija
158/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy suunnilleen hinnalla millä hyvänsä. Saat mielenrauhan.

Mua huvittaa mun tsägä. Myin kaksion, en suostunut välittäjän suoranaisen määräilyyn tarjoukseen tarttumisesta. Lopputuloksena pyydetty hinta, joka oli 20000 suurempi kuin ehdotettu. Asunnon osti sijoittaja, joka ei näköjään ole ollenkaan kartalla vuokraushinnoista. Asunto roikkuu edelleen vuokraamatta. Roikkunut jo kolme kuukautta netissä aivan liian kalliilla. Sijainti hyvä, mutta asunnon kunto tyydyttävä, hinta taivaissa.

Lanseeraa myydä kun vielä saa myytyä.

Vierailija
159/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinistö ehdotti asuntojen romutuspalkkiota, niin kuin maksetaan autoista. Tähän tarttuivat monet asiantuntijat ja pitivät sitä hyvänä. Todellisuudessa moni okt on tyhjänä, vaikka olisi uusi ja kulut juoksevat, kun työn perässä on jouduttu muuttamaan.

Ymmärrän että ei ole hyvä jättää taloja mätänemään, mutta eikö silti olisi parempi yrittää saada ihmisiä pysymään pois pääkaupunkiseudulta? Etätyön tekemistä pitäisi tukea. Pikkukaupunkeihin muuttamista pitäisi tukea. Raideliikennettä pitäisi kehittää. Vanhojen talojen kunnostusta pitäisi tukea. Kuka haluaa talottoman, aution maaseudun?

Miksi meitä kaikkia yritetään jatkuvasti pakottaa Helsinkiin?

Vierailija
160/177 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että ei ole hyvä jättää taloja mätänemään, mutta eikö silti olisi parempi yrittää saada ihmisiä pysymään pois pääkaupunkiseudulta? Etätyön tekemistä pitäisi tukea. Pikkukaupunkeihin muuttamista pitäisi tukea. Raideliikennettä pitäisi kehittää. Vanhojen talojen kunnostusta pitäisi tukea. Kuka haluaa talottoman, aution maaseudun?

Miksi meitä kaikkia yritetään jatkuvasti pakottaa Helsinkiin?

Miksi joku alapeukuttaa tämänkin? Haluat kaikki Suomen ihmiset Helsinkiin? Haluat ihan tyhjän aution lahoavan umpeenkasvaneen maaseudun? Kiva käydä mökilläkin sitten kun siellä ei ole minkäänlaista kylää, ei ruokakauppaa, (ei edes bensa-asemaa koska miksi sitä kukaan Helsingistä mihkään lähtisi).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi