En vieläkään oikein ymmärrä, mikä on narsistin ja tavallisen ihmisen ero
Onko se puute empatian tuntemisessa?
Kaikkien ihmisen empatia on mielestäni aika valikoivaa, monet ihmiset pystyy julmuuteen ja välinpitämättömyyteen ja vain joskus tai tiettyjä ihmisiä kohtaan myötätunnon tuntemiseen.
Ja kaikki ihmiset ajattelee pääasiassa itseään ja ajaa omia päämääriään, laajentaen sitä omaa panostusta omaan perheeseen ja ystäviin, koska ne koetaan "itsen jatkeena". Kyllähän minäkin elätän ja kasvatan lastani sillä perusteella, että tiedän hänen olevan jälkeläiseni, en ketä tahansa kohtelisi samalla lailla. Onko se sitten se, että narsisti mielellään kaltoinkohtelee myös läheisiään ihan tahallaan, vaikka mieltää ne toisaalta itsensä osaksi? Kuitenkin jälleen moni empatiakykyinenkin väärinkohtelee lapsiaan ja puolisoaan, joko tahattomasti, välinpitämättömyyttään/jaksamattomuuttaan tai jopa tahallaan.
Kaikki ihmiset myös valehtelee ja manipuloi toisia.
Sekin hämää, että yksi narsismin oire on se, että tuntee kuuluvansa eliittiin, joidenkin toisten ihmisten kanssa parempaan kerhoon. Tämäkään ei ole mitenkään tavatonta, koska yleensä ihmiset viihtyvät kaltaistensa kanssa ja ajattelevat omaa porukkaansa paremmaksi, esim. teatteri-ihmiset hengailee yhdessä, äo:ltaan samantasoiset viihtyy toistensa kanssa, samantasoiset ulkonäöltään yleensä pariutuu keskenään ja niin edelleen. Joten mitä ihmeellistä siinäkään on?
Tuntuu, että tämäkin on vain mutu-humpuukia, kun se vaikuttaa aika tulkinnanvaraiselta ainakin mulle, että mikä "oikea narsisti" on.
Selittäkää ihmeessä mulle, jos en ole ymmärtänyt jotain?!
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea loppuun keskustelua, mutta psykologina mua ärsyttää hirveästi tiettyjen diagnoosien, etenkin narsismin ja ADHD:n väärinkäyttö maallikkojen kesken. Koulun pihoilla lapset huutelevat toisilleen kiusaamismielessä "ootsä joku ADHD" --> saa aikaan sitä, että on oikeasti aika inhottava puhua oikeille tarkkaavaisuusvaikeuksille lapsille ja vanhemmille asiasta kun termi on käytössä lasten ja nuorten (aikuistenkin!) kesken haukkumasanana.
Samoin jos eksää, äitiä, pomoa yms. ei ole oikeasti diagnosoitu narsistiksi, kannattaisi jättää narsistihuutelut välistä. Kertoa vaikka, että koki tyypin olevan esim. "itsekäs, tunnekylmä, välinpitämätön, sai minut tuntemaan arvottomaksi" jne. kuin huudella turuilla ja toreilla jotakuta narsistiksi. Tuon takia psykiatrit eivät mielellään aina edes kerro narsismidiagnoosista asianomaiselle itselleen kun sitä käytetään yleisenä p**kasanko-haukkumisnimenä. Muutenkin psyykkisillä diagnooseilla päähän lyöminen on mun mielestä ala-arvioista. Ja en siis tarkoita, että tässä keskusteluketjussa on sellaista harrastettu, anteeksi avautuminen mutta oli pakko. Näen aina punaista näissä narsismikeskusteluissa.
Ja ap:n kysymykseen: narsimi on monin tavoini kulttuuriin sidottu diagnoosi (vai pitäisikö sanoa mielummin määritelmä) ja on totta, että noita piirteitä on kaikilla ihmisillä enemmän tai vähemmän. Voi hyvinkin olla, ettei 50 vuoden päästä psykiatria ja psykologia enää tunne narsismin käsitettä vaan sitä kuvaillaan eri tavoin, riippuen silloisesta kulttuurisesta ja sosiaalisesta konteksista.
Psykologi? Haha!
Kyllä, ihan oikea laillistettu psykologi. Mutta olen aiemminkin huomannut, että mitä tulee narsismiin niin siinä vauvapalstalaiset uskovat mieluiten keittiö- kuin oikeita psykologeja. Joten vetäydyn keskustelusta. Keittiöpsykologien kanssa keskustelu onkin toki värikkäämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se puute empatian tuntemisessa?
1)Kaikkien ihmisen empatia on mielestäni aika valikoivaa, monet ihmiset pystyy julmuuteen ja välinpitämättömyyteen ja vain joskus tai tiettyjä ihmisiä kohtaan myötätunnon tuntemiseen.2)Ja kaikki ihmiset ajattelee pääasiassa itseään ja ajaa omia päämääriään, laajentaen sitä omaa panostusta omaan perheeseen ja ystäviin, koska ne koetaan "itsen jatkeena". Kyllähän minäkin elätän ja kasvatan lastani sillä perusteella, että tiedän hänen olevan jälkeläiseni,
en ketä tahansa kohtelisi samalla lailla. Onko se sitten se, että narsisti mielellään kaltoinkohtelee myös läheisiään ihan tahallaan, vaikka mieltää ne toisaalta itsensä osaksi?
3) Kuitenkin jälleen moni empatiakykyinenkin väärinkohtelee lapsiaan ja puolisoaan, joko tahattomasti, välinpitämättömyyttään/jaksamattomuuttaan tai jopa tahallaan.
Kaikki ihmiset myös valehtelee ja manipuloi toisia.
Sekin hämää, että yksi narsismin oire on se, että tuntee kuuluvansa eliittiin, joidenkin toisten ihmisten kanssa parempaan kerhoon. Tämäkään ei ole mitenkään tavatonta, koska yleensä ihmiset viihtyvät kaltaistensa kanssa ja ajattelevat omaa porukkaansa paremmaksi, esim. teatteri-ihmiset hengailee yhdessä, äo:ltaan samantasoiset viihtyy toistensa kanssa, samantasoiset ulkonäöltään yleensä pariutuu keskenään ja niin edelleen. Joten mitä ihmeellistä siinäkään on?
Tuntuu, että tämäkin on vain mutu-humpuukia, kun se vaikuttaa aika tulkinnanvaraiselta ainakin mulle, että mikä "oikea narsisti" on.
Selittäkää ihmeessä mulle, jos en ole ymmärtänyt jotain?!1) Aidosti empaattinen ihminen on empaattinen kaikkia kohtaan, eikä voi edes halutessaan toimia toisin. Tiedän tämän siitä että itse olen aidosti empaattinen ja tästä tiedän että kaikki aidosti empaattiset tuntee samoin.
2) Myös järkevä empaattinen ihminen toimii näin. Empaattisen ei tarvi imeä itseensä kaikkea maailman tuskaa ja voi tietoisesti vältellääkin sitä koska ei lisää empaattisen hyvinvointia.
3) Aidosti empaattinen ei tee mitään kuvaamistasi asioista. Toki tahattomasti voi jotain tehdä.
En ole narsismin asiantuntija ja vaikea asettua narsistin ajatusmaailmaan.
Ei pidä paikkansa. Empatiakyky on pitkällisen tutkimuksen mukaan todettu valikoivaksi. Ihmiset, kaikki ihmiset, ovat empaattisempia tietyillä kriteereillä määriteltyjä henkilöitä kohtaan.
T. Empatian asiantuntija
En oikein käsitä tuota "empaattisempia" juttua. Eihän empatia silloin ole tunne vaan henkilö itse kontrolloi tätä. Kyseessä ei ole empatia vaan halu tehdä hyvää. Hyvää taas tehdään että saa palkinnon ,ehkä itseltään, samoin saa palkinnoksi hyvän mielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tavannuy vanhassa sekakäyttäjän elämässäni monia erilailla häiriintyneitä ihmisiä. Satoja. Silti vain kaksi heistä nostatti todella karvat pystyyn.
Noh, toinen sitten tuomittiinkin mun useista pahoinpitelyistä, lähestymiskiellon rikkomisista jne. Sitä ilkeyden, manipuloinnin, henkisen sortamisen ja kuin taikaiskusta vaihtuvan julkisen naamion kyhäelmää on todella vaikea sanoin kuvailla.
Tuli aidosti mieleen, että en ole edes missään sairaissa leffoissa nähnyt vastaavaa.
Kiinnostavaa. Millaisia häiriintyneitä olivat nämä, jotka eivät nostattaneet karvoja kunnolla pystyyn? Luuliko joku heitäkin helposti narsistiksi?
Toki oli ihmisiä, jotka kiersin vähän kauempaa, edes haluamatta tutustua. Heh, kuulostaa aika kornilta nyt kun ajattelen. Kaikki oltiin kuitenkin enemmän tai vähemmän kuistilla.
Mutta näistä karvannostattajista, joihin sitten tutustuin, epäilisin ainakin toisen omaavan narsistisen persoonallisuushäiriön. Hän mm. piti mua vankina, kidutti eri tavoin, esimerkiksi estämällä nukahtamisen, raiskasi...ja se henkinen, koko mun henkilään kohdistuva lyttäys oli jotain järkyttävää. Ihan melkein kävi itseä jo sääliksikin.
Tämä kuulostaa kyllä psykopatialta eikä narsismilta. Ovat siis eri asioita ja johtuvat eri syistä, mutta voivat toki joskus esiintyä samassakin henkilössä, ei kuitenkaan välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä narsistin tunnistaa, jos sellaisen kansaa joutuu toimimaan.
Olen tavannut idiootteja ja kusipäitä, mutta niidenkin kanssa tulin toimeen.
Tunnistaa jos pidempään on tekemisissä.
Olen elämäni aikana tavannut yhden varman narsistin. Toinen ehkä.
Tämän lisäksi liuta itsekkäitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistaa jos pidempään on tekemisissä.
Olen elämäni aikana tavannut yhden varman narsistin. Toinen ehkä.
Tämän lisäksi liuta itsekkäitä ihmisiä.
Off topic: Olet varmaan tosi erakko.
Narsisteja on 1-2 % väestöstä. Minä olen amk-ope, ja tapaan vuosittain varmaan 500 uutta opiskelijaa. Eli sormieni läpi kulkee 5-10 narsistia. Ja seuraavana vuonna taas lisää jne.
Plus kaikki maailman muut ihmiset, jotka tunnen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kyllä narsisteja on harvassa elämän jaksossa, itse olen kohdannut varmuudella kaksi, äitiä. Ja yhden äidin jatkeen äärimmäisen kultalapsen, jonka näen ennemminkin narskun uhrina, persoonattomana äidin miellyttäjänä. Monesti huudellaan, että varsinkin exä on narsisti, kun sukset on ristissä, täyttä paskaa. Huutelijoilla ei ole mitään käsitystä kumppanin lapsuudesta, äiti-lapsi-suhteesta. Idiootit huutelee omista epäonnistuneista suhteistaan toista narsistiksi haukkuen ja kun juttuja kaivelee, tulee nimenomaan esiin haukkujan luonne, kun vähän viduddi, ja putosi yhden pykälän rinsessapallilta alespäin.
Monet narsistit on kuitenkin jonkun exiä tai nyksiä, hovia kun kaipaavat.
Pystyykö lapsesta lellimään narsistin? Siis vauvasta asti menemään täysin lapsen ehdoilla.
Narsismi eroaa monesta muusta persoonallisuushäiriöstä siinä, että sen diagnostiset kriteerit ovat paljon epämääräisemmät. Tästä johtuen ammattilaistenkaan ei ole helppo vetää rajaa narsistin ja ei-narsistin välille.
Vierailija kirjoitti:
Niskan punaisuus ja mikroilmeet?
Joo. Ja sykkivät otsasuonet.
Vierailija kirjoitti:
Narsismi eroaa monesta muusta persoonallisuushäiriöstä siinä, että sen diagnostiset kriteerit ovat paljon epämääräisemmät. Tästä johtuen ammattilaistenkaan ei ole helppo vetää rajaa narsistin ja ei-narsistin välille.
Ja mä en olisi täysin vakuuttunut siitä että narsismi on hälyttävässä kasvussa. Kulttuuri on myös muuttumassa. 10 ja varsinkin 20 vuotta sitten oli noloa ja epähienoa kehuskella itseään, nykyään on pikemmin noloa, jos ei osaa tuoda itseään yhtään esille. Nuoret saattaa vastata näihin testeihin erilaisella mindsetillä. Esimerkiksi rastittaa kohdan "Tunnen olevani erityinen" sillä perusteella, että jokaisen on hyvä ajatella olevansa erityinen pikemmin, kuin että ei olisi mitään. Tai "Mielestäni minun pitäisi assosioida vain yhtä spesiaalien ihmisten kanssa" - nykyään ajatellaan, että jokainen voi löytää ne omat ihmisensä ja ketään ikävältä tuntuvaa ei kannata sietää. Lisäksi tuo ulkonäkökeskeisyys ja kehopositiivisuus on uutta. Jokainen SAA ajatella olevansa "kaunein", eikä sillä välttämättä tarkoiteta mitään sen kummempaa. Eivät ne ihmiset välttämättä ole hyvin empatiakyvyttömiä vaan vain korostetun itserakkaita, kuka nyt mitenkin terveellä tai epäterveellä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei kadu mitään ikävää tekoaan. Narsisti ei koe tarvetta pyytää mistään anteeksi, ja jos pyytää anteeksi se on vaan esittämistä. Narsisti ei koe aitoja tunteita, hän on vaan oppinut matkimaan niitä. Narsisti ei ole aidosti kiinnostunut kenestäkään, on vaan ihmisten kanssa tekemisissä koska tarvitsee ympärilleen ihmisiä, ja osaa manipuloida heitä. Ilman ihmisiä narsisti ei ole mitään. Narsisti on yksin kuin musta aukko, ei viihdy yksin, on siksi aina järjestämässä ja säätämässä jotain. Narsisti kerää ympärilleen heikompia ihmisiä, joista osaa kutsutaan hoviksi. Ihmiset ovat pelkästään pelinappuloita hänelle, ja hän aistii herkästi kuka on sopiva hänen uhrikseen, jota vastaan hän sitten kääntää muunkin porukan. Narsisti käyttää rumimmat ja törkeimmät keinot alistaakseen uhria. Usein tämä kestää vuosia. Narsisti on sen verran karismaattinen, että ihmiset eivät tajua kuinka ilkeä hän on sisältään. Menee vuosia ymmärtää että joku ihminen on narsisti, koska narsisti on sekä älykäs, että osaa manipuloida uskomattoman hyvin. KUULOSTAAKO NORMAALILTA IHMISELTÄ? NO EI.
Aggressiivista tekstiä. En usko, että ilmiötä on oikein lähestyä tuolla tavalla. Trumpia pidetään narsistina, mutta vain lähinnä vastustajien taholta. Esimerkiksi Trumpin perhe ja ex-vaimo eivät ole kertoneet Trumpin käyttäytyneen narsistisesti heitä kohtaan. Pointti on se, että usein syytettäessä toista ihmistä narsistiksi johtuu se siitä, että halutaa hyökätä tätä ihmistä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei kadu mitään ikävää tekoaan. Narsisti ei koe tarvetta pyytää mistään anteeksi, ja jos pyytää anteeksi se on vaan esittämistä. Narsisti ei koe aitoja tunteita, hän on vaan oppinut matkimaan niitä. Narsisti ei ole aidosti kiinnostunut kenestäkään, on vaan ihmisten kanssa tekemisissä koska tarvitsee ympärilleen ihmisiä, ja osaa manipuloida heitä. Ilman ihmisiä narsisti ei ole mitään. Narsisti on yksin kuin musta aukko, ei viihdy yksin, on siksi aina järjestämässä ja säätämässä jotain. Narsisti kerää ympärilleen heikompia ihmisiä, joista osaa kutsutaan hoviksi. Ihmiset ovat pelkästään pelinappuloita hänelle, ja hän aistii herkästi kuka on sopiva hänen uhrikseen, jota vastaan hän sitten kääntää muunkin porukan. Narsisti käyttää rumimmat ja törkeimmät keinot alistaakseen uhria. Usein tämä kestää vuosia. Narsisti on sen verran karismaattinen, että ihmiset eivät tajua kuinka ilkeä hän on sisältään. Menee vuosia ymmärtää että joku ihminen on narsisti, koska narsisti on sekä älykäs, että osaa manipuloida uskomattoman hyvin. KUULOSTAAKO NORMAALILTA IHMISELTÄ? NO EI.
Aggressiivista tekstiä. En usko, että ilmiötä on oikein lähestyä tuolla tavalla. Trumpia pidetään narsistina, mutta vain lähinnä vastustajien taholta. Esimerkiksi Trumpin perhe ja ex-vaimo eivät ole kertoneet Trumpin käyttäytyneen narsistisesti heitä kohtaan. Pointti on se, että usein syytettäessä toista ihmistä narsistiksi johtuu se siitä, että halutaa hyökätä tätä ihmistä vastaan.
Koko perhe myöntää, että Ivanka on Trumpin suosikki, ns. golden child. Yksi lapsista, Tiffani, puolestaan on hyljeksitty, Donald Trump muunmuassa on ilmaissut olevansa epätyytyväinen tämän tyttären ulkonäköön. Ivankan vartaloa puolestaan ylistää, aika häiritsevänkin kuuloisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tavannuy vanhassa sekakäyttäjän elämässäni monia erilailla häiriintyneitä ihmisiä. Satoja. Silti vain kaksi heistä nostatti todella karvat pystyyn.
Noh, toinen sitten tuomittiinkin mun useista pahoinpitelyistä, lähestymiskiellon rikkomisista jne. Sitä ilkeyden, manipuloinnin, henkisen sortamisen ja kuin taikaiskusta vaihtuvan julkisen naamion kyhäelmää on todella vaikea sanoin kuvailla.
Tuli aidosti mieleen, että en ole edes missään sairaissa leffoissa nähnyt vastaavaa.
Yhdistikö kaikkia sekakäyttäjiä se, että vanhemmat tai vanhempi halusi lapsestaan tiettyyn muottiin menevän jatkeensa tai hän oli perheen syntipukki? Sisaruksia suosittiin.
Enhän toki kysellyt muiden perhetaustoista. Mulla ainakin varmasti myös toinen vanhemmista kärsii (tai siis me ns. läheiset kärsitään) narsistisesta häiriöstään.
Monia sekoilijoita oli, joihin en edes halunnut lähemmin tutustua. Tämä yksi, josta aiemmin mainitsin, ki.du.tti mua estämällä nukahtamisen, takavarikoi luurin, piti v.ankinaan, r.a.isk.asi....ja nöyryytti mielivaltaisesti, jotta sai mut särkymään, parkumaan kuin lapsi. Jolloin hän tyynellä naamallaan otti etuovesta vieraita vastaan, ihmetellen ääneen kuinka "ei yhtään tiedä mistä on kyse". Viitaten muhun, hyvin merkitsevin elein.
Tätä on, kuten sanoin, vaikea selittää. Kaikki kohtaamamme ikävät ihmiset eivät ole narskuja. 🤔
Ootko se Hulttiotyttö-bloggaaja?
Juuri näin. Kyllä narsisteja on harvassa elämän jaksossa, itse olen kohdannut varmuudella kaksi, äitiä. Ja yhden äidin jatkeen äärimmäisen kultalapsen, jonka näen ennemminkin narskun uhrina, persoonattomana äidin miellyttäjänä. Monesti huudellaan, että varsinkin exä on narsisti, kun sukset on ristissä, täyttä paskaa. Huutelijoilla ei ole mitään käsitystä kumppanin lapsuudesta, äiti-lapsi-suhteesta. Idiootit huutelee omista epäonnistuneista suhteistaan toista narsistiksi haukkuen ja kun juttuja kaivelee, tulee nimenomaan esiin haukkujan luonne, kun vähän viduddi, ja putosi yhden pykälän rinsessapallilta alespäin.