Mistä saa vaatteita, jotka ei ole tehty hikipajassa?
Kommentit (18)
Tekemällä itse. Ehkä varmimmin myös teettämällä, jollain kotimaisella ompelijalla, räätälillä, tai vaatturilla...
On hyvä uskoista hölmöyttä uskoa, että esimerkiksi vaatteen hinta olisi aina ja joka kerta tae vaatteen eettisyydestä ja kestävyydestä.
Eiköhän niissä kotimaisissa vaatteissa ole käytetty hikipajoissa tehtyjä kankaita, nappeja ja vetoketjuja. Suomessa kun tuo puuvilla kasvaa kovin huonosti. Eikä täällä taida kukaan vetoketjujakaan valmistaa.
Nanso ja R-collection teettävät Virossa. Marimekko teettää myös jotkut vaatteet Euroopassa, tosin osan hikipajoissa.
R/H ilmoittaa myös teettävänsä vaatteet Euroopassa.
Me&I:n vaatteet valmistetaan Euroopassa, Romaniassa ainakin ja jossain muuallakin, en muista missä. Ompelijoilla on työehtosopimuksen mukainen palkka ja lomat. Kaikki ompelijat ovat aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Me&I:n vaatteet valmistetaan Euroopassa, Romaniassa ainakin ja jossain muuallakin, en muista missä. Ompelijoilla on työehtosopimuksen mukainen palkka ja lomat. Kaikki ompelijat ovat aikuisia.
Sori, olikin Turkissa ja Portugalissa. Euroopassa siis kuitenkin.
https://www.meandi.com/sustainability/price-is-not-everything
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän niissä kotimaisissa vaatteissa ole käytetty hikipajoissa tehtyjä kankaita, nappeja ja vetoketjuja. Suomessa kun tuo puuvilla kasvaa kovin huonosti. Eikä täällä taida kukaan vetoketjujakaan valmistaa.
Kun nyt saisi (aluksi) vaikka vain osan tuosta. Mutta nykyään on verraten vaikea päästä selville edes suunnilleen siitä, missä vaate on vaikka "vain" ommeltu, kun yhä harvemmassa vaatteessa enää ilmoitetaan valmistusmaata. - sen sijaan saatetaan kyllä kertoa sen taustaksi, kuten nyt vaikka oman pikkutakkini olevassa lrpäkkeessä näyttää lukevan, että designed in sweden. Mutta ei sanaakaan siitä, missä se on valmistettu. En usko, että Ruotsissa...
Kannattaisi varmaan soitella niihin tehtaisiin ihan itse ja kysellä että onko niissä ilmanvaihto ja ilmastoinnit kunnossa. Jos ne ovat kunnossa ja käytössä, ei siellä kellään pitäisi hiki olla. Mutta mitä tuota täältä kyselet, soita niihin tehtaisiin ja kysele niiltä itseltään. Nehän ne se asian tietää, onko joillain hiki vai ei. Eikä ne ole mitään pikkupajoja, niissähän saattaa yhdessäkin olla monta sataa kiinalaista neeceriä pikkukätösin askartelemassa.
Sellainen nettikauppa kuin Weecos myy eettisesti kestäviä vaatteita. Itse olen ratkaissut asian niin, että olen opetellut ompelemaan. (Neuloa jo osasin ennestään). Jää monta riistovaihetta pois, kun tekee itse. Kankaatkin voi valita eetisesti. Tietenkään ei toimi kaikkien vaatteiden kohdalla, mutta suuren osan voi tehdä itse.
Teetä minulla!
Olen niitä viimeisiä mohikaaneja tässä asiassa eli minulla on kotiompelimo.
Varmista toki, että kankaat ovat myös jostain muualta kuin hikipajoista ja tietty kaikki muu: langat, napit, vetoketjut jne.
Tyyristähän tämä on, tekemäni hameen hinnalla saat ainakin 15 riepua henkkamaukan alesta. Enkä ole mikään kiskuri, mutta yrittäjän kulut ja jotain pitää itsellekin jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Katso facebookissa sellainen yritys kun melutalo
Sitä ei ilmoiteta, kun sitä ei enää tarvitse ilmoittaa, jos on valmistettu Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi varmaan soitella niihin tehtaisiin ihan itse ja kysellä että onko niissä ilmanvaihto ja ilmastoinnit kunnossa. Jos ne ovat kunnossa ja käytössä, ei siellä kellään pitäisi hiki olla. Mutta mitä tuota täältä kyselet, soita niihin tehtaisiin ja kysele niiltä itseltään. Nehän ne se asian tietää, onko joillain hiki vai ei. Eikä ne ole mitään pikkupajoja, niissähän saattaa yhdessäkin olla monta sataa kiinalaista neeceriä pikkukätösin askartelemassa.
Tämä ei nyt ollut edes hauska, vaan enempi todella typerältä vaikuttava viesti. Minusta on hieman ilahduttavaa, että yhä useampi on herännyt kysymään, että hetkinen missä minun vaatteeni on valmitettu. Tai millaisissa olosuhteissa se on valmistettu. - Yksi syy, miksi Suomessa tekstiiliteollisuus voi hyvin heikosti on se, että Suomessa on verraten hyvin valvottu ja seurattu valmistusteollisuus, eikä täältä löydy (toivottvasti) "hikipajoja", joiden työntekijät tekevät ja valmistavat vaatteita monin tavoin epäeettisesti. Tällaisia paikkoja on ja tulee olemaan jatkossakin, jos ainoa asia vaatteen ostajaa kiinnostaa olis vai tai ainoastaan aina ensimmäisenä se, että se on tai sen tulee olla mahdollisimman halpa. - Jos ostat kaupasta 10 €.lla paidan (voit löytää uusia paitoja myynnissä jopa alle 10€:n hintaankin) , niin mitä luulet paljonko ompelija mahd. on saanut palkkaa sen ompelemisesta? - Jos tai kun yritämme edelleen hahmottaa, että jotain on saanut myös sen sinulle myynyt, paidan kankaan ja napit valmistaneet. Sen pakannut ja kauppaan tuonut. Kenties myös sen suunnitellut. Ja vielä olisi kai kohtuullista, että jonkin korvauksen saa myös sen kaavoittanut ja sen osat valmistaneet.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se varmasti niinkin, mutta se suomalainen tuotanto on kovin vaikeaa ylösajaa jo ihan vaiheittainkin, joten jos nyt ei heti odoteta 100 % kotimaisuusastetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt ollut edes hauska, vaan enempi todella typerältä vaikuttava viesti. Minusta on hieman ilahduttavaa, että yhä useampi on herännyt kysymään, että hetkinen missä minun vaatteeni on valmitettu. Tai millaisissa olosuhteissa se on valmistettu. - Yksi syy, miksi Suomessa tekstiiliteollisuus voi hyvin heikosti on se, että Suomessa on verraten hyvin valvottu ja seurattu valmistusteollisuus, eikä täältä löydy (toivottvasti) "hikipajoja", joiden työntekijät tekevät ja valmistavat vaatteita monin tavoin epäeettisesti. Tällaisia paikkoja on ja tulee olemaan jatkossakin, jos ainoa asia vaatteen ostajaa kiinnostaa olis vai tai ainoastaan aina ensimmäisenä se, että se on tai sen tulee olla mahdollisimman halpa. - Jos ostat kaupasta 10 €.lla paidan (voit löytää uusia paitoja myynnissä jopa alle 10€:n hintaankin) , niin mitä luulet paljonko ompelija mahd. on saanut palkkaa sen ompelemisesta? - Jos tai kun yritämme edelleen hahmottaa, että jotain on saanut myös sen sinulle myynyt, paidan kankaan ja napit valmistaneet. Sen pakannut ja kauppaan tuonut. Kenties myös sen suunnitellut. Ja vielä olisi kai kohtuullista, että jonkin korvauksen saa myös sen kaavoittanut ja sen osat valmistaneet.
Vielä voisit muutaman naksun pyörittää myötäpäivään sitä nutturaasi kireämmälle, kun tuntuu että on vielä aavistuksen löysällä . . . .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä voisit muutaman naksun pyörittää myötäpäivään sitä nutturaasi kireämmälle, kun tuntuu että on vielä aavistuksen löysällä . . . .
Niin. Totta, niin totta. Elämä valintoja ja välillä ahdistaa kun toisaalta tiedostaa olevansa länsimainen ja vielä pohjoismaassa elävä ja täällä syntynyt ja täällä opiskeleva...... Ja sitten vaivaan päätäni kolmannen maailman ongelmilla. Mitä sen on väljä. Rahalla saa. Minun vaatekaapissani olisi (myös) alle kolmannes nykyisestä määrästä vaateita, jos jokainen hankintani ja valintani olisi tehty eettisesti ja kestävästi. Tai edes (pohjois)euroopassa.... Eli itsekin olen varmasti hyötynyt halpavaatetuotannosta.
Minäkin haluaisin Suomessa tehtyjä kestäviä vaatteita.