Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko työnhakua opettaville firmoille oikeasti tarvetta Suomessa? Luulisi aikuisen ihmisen osaavan hakea töitä.

Vierailija
09.07.2018 |

Käsi pystyyn, kuinka moni työnhaun taitava on joutunut käymään työnhaun opetteluun järjestetyn kurssin? Eikö käy ollenkaan mielessä, että tuo turha opetus jo osaavalle maksaa pirullisen paljon yhteiskunnalle?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissäni käsitellyt erilaisia työhakemuksia ja toivoisin, että osa hakijoista voisi edes googlettaa "työhakemus ja cv". Tai ennen hakemuksen lähettämistä pyytäisi jotain ystävää lukemaan sen läpi. Todella erikoisia tekstejä lähetetään tarkistamatta perusasioita!

- Oikeinkirjoitus: yhdyssanat, pilkut, pisteet, ei puhekieltä

- Älä listaa jokaista marjanpoimintaa ja inventaarioapuhommaa, varsinkin jos ne eivät liity haettavaan työpaikkaan ja olet ollut näissä töissä yli 20 vuotta sitten

- Pelkkä CV ei riitä. Laita myös työhakemus jossa kerrot osaamisesta ja itsestäsi. Kuva on hyvä lisä, kunhan sinulla ei ole siinä tuoppi kädessä Malagan reissulla.

Varsinkin monille miehille ainakin lyhyt kurssi voisi tehdä ihan hyvää. Monen hyvän työntekijän hakemus voi jäädä huomioimatta kömpelöiden rustailujen takia. Lopulta hakemuksen tekeminen on ihan helppoa ja siinä saa näkyä persoonallisuus,  mutta hieman pitää nähdä vaivaa.

Vierailija
22/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku on niin idiootti, ettei osaa hakea töitä niin miksi kukaan haluaisi palkata sellaisen ihmisen? Tekemään mitä?

Juuri näin. Tyyppi, jolle pitää neuvoa viikko tai kaksi työn hakemista, en uskalla edes ajatella, kauanko itse työtehtäviä pitää neuvoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoo ihmisten lähettämiä työhakemuksia tarve on ilmeinen.

Kun katsoo niitä töitä, niin näin ei ole.

Vierailija
24/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käyty työnhakukurssia, pelkän cv:n laatimiskurssia, näiden yhdistävää kurssia ja sun muuta kurssia ja tarpeettomilta tuntuivat kaikki...

Vierailija
25/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ongelmana sairastelusta johtuva osaamisen ja työkokemuksen puute 15 viime vuoden ajalta, mitä ei paikkaa yksikään uravalmentaja tai cv..

Vierailija
26/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hakijalla ei ole työtehtävien hoitamiseen tarvittavaa osaamista, mikään työnhakuvalmennus ei auta. Jos taas hakijalla on osaamista, silloin voi olla vain vaikeuksia "myydä" osaamistaan ja tähän taas jokin valmennus voi olla paikallaan. Me suomalaiset ollaan aika usein varsin vaatimattomia emmekä osaa kehua itseämme riittävästi vakuuttaaksemme rekrytoijan siitä, että juuri minä olen paras valinta ko työtehtävään.

Ja koska joku ei osaa, niin kaikkien täytyy opetella hänen vuokseen?

Jep. Ei taida olla mitään testiä, jonka perusteella vain osaamattomat laitettaisiin tuollaisille kursseille. Jos olisi, testin läpäisseiden ei tarvitsisi osallistua turhaan ja näin säästyisi veronmaksajien rahojakin. 

On kylläkin olemassa täysin pätevä testi. Se on sellanen, jossa TE-virkailija kysyy tarvitseeko apua työhakemusten tekoon. Jos ei tarvitse, niin ei tarvitse. Jostain kumman syystä tuo kysyminen tuntuu jäävän virkailijalta väliin.

Vierailija
27/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useamman vuoden tehnyt uraohjausta työkseni ja voin kyllä sanoa, että sille on todellakin tarvetta. On paljon ihmisiä, jotka aloittavat hakemuksen tyhliin olen 39-vuotias kahden lapsen äiti Porvoodta. Asun perheeni kanssa omakotitalossa jne. Ei tuommoisella tekstillä tule valituksi, jos hakijoita on paljon ja osaamista ei tuoda esille.

Netistä löytyy kyllä malleja mutta moni matkii niitä liian orjallisesti eikä hakupapereissa ole juuri muuta omaa kuin kuva ja osoite. Netin malleissa on muutenkin moni asia toisin kuin itse tekisin. Jokusen kerran olen ollut mukana rekrytoimassa kollegaa tai sijaisia ja täytyy sanoa, että ihmidet suoltavat mitä kummallisimpia asioita hakemukseen ja ansioluetteloon.

Vierailija
28/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen rekrytointeja työkseni ja kyllä, työnhaun ohjaus olisi todella monelle tarpeen. Joskus täytyy tekijäpulan takia ottaa prosessissa eteenpäin myös niitä, joilla on hyvinkin surkeat cv:t ja hakemukset, huonosti tehdyt siis. Kun heidät tapaa face to face, saattavatkin olla oikein sopivia työhön.

Vierailija
29/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne firmat ovat pystyssä vain että saadaan työttömyystilastoja siivottua kauniimmaksi kun työttömät passitetaan valmennuksiin. Toisin sanoen roskat lakaistaan maton alle että hallitus voi ylpeillä kuinka hyviä siivoamaan he ovat.

Vierailija
30/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni näyttää tulleen puolustamaan ammattiaan tänne. Kuvittelevat kaikkien tarvitsevan apua työnhakuun, kun itse työskentelevät sitä tarvitsevien parissa. Tulee mieleen irti huumeista-porukka, jotka työskentelevät ongelmaisten parissa ja luulevat jokaisen kannabiksen polttajan tarvitsevan apua.

Vierailija
31/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävytöntä bisnestä työttömillä.

Vierailija
32/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko työnhaku on menny naurettavaksi pelleilyksi.

Vierailija
33/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta vuotta nuo firmat ovat saaneet tahkota tulosta sillä kun ovat opettaneet jo asian osaaville?

Vierailija
34/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhakemusten tekemistä opetetaan kaikissa kouluissa, hyvä ettei jo ala-asteella. Ja netistä löytyy kaikki maailman tieto.

Minä olin keväällä Spring Housen neljän viikon uravalmennuskurssilla. Siellä sai oikein heidän tekemänsä oppikirjan jossa oli tietoja ja tehtäviä... ihan jokainen asia oli netistä kopioitu, siellä oli kirjan takana oikein sanottu mistä. Eli me olisimme jokainen voineet itse ne etsiä netistä halutessamme. Ja koulutukseen kuului useita päiviä sitä että etsi netistä työpaikkoja ja hae niihin. Eli olisimme kaikki voineet senkin tehdä itse kotona.

Mitään hyötyä siitä kurssista ei ollut meille nelikymppisille eikä kuusikymmpisillekään, kuusikymppiset ei kaikki olleet hyviä tietokoneen kanssa, mutta heille taas on aika epätoivoista yrittääkään töihin päästä. Nuoret vastavalmistuneet taas osasivat kaiken koneella tehdä ja heille oli hyötyä lähinnä siitä että me muut tsempattiin heitä ja kerrottiin työelämästä omasta kokemuksista, osa niistä nuorista sitten saikin työpaikan ja toki me muut oltiin heidän puolestaan onnellisia. Nuorten pitääkin päästä töihin joilla on elämä edessä, lapset ja asuntolainat tulossa.

Toisaalta on järjetöntä laittaa kaksikymppiset ja kuusikymppiset samalle kurssille opettelemaan samoja asioita.

Vierailija
35/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan hakeutua tuollaiselle kurssille ihan vaan, että pääsen nolaamaan sen kurssinpitäjän. Sehän ei ole isokaan homma, kun hän on tuollaisessa ryöstöfirmassa töissä.

Vierailija
36/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni näyttää tulleen puolustamaan ammattiaan tänne. Kuvittelevat kaikkien tarvitsevan apua työnhakuun, kun itse työskentelevät sitä tarvitsevien parissa. Tulee mieleen irti huumeista-porukka, jotka työskentelevät ongelmaisten parissa ja luulevat jokaisen kannabiksen polttajan tarvitsevan apua.

Ovat niin huonoja opettajia, että tarvitsevat viikon sen opettamiseen, minkä minä tavis pystyn opettamaan läheisilleni alle puolessa tunnissa.

Vierailija
37/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hakijalla ei ole työtehtävien hoitamiseen tarvittavaa osaamista, mikään työnhakuvalmennus ei auta. Jos taas hakijalla on osaamista, silloin voi olla vain vaikeuksia "myydä" osaamistaan ja tähän taas jokin valmennus voi olla paikallaan. Me suomalaiset ollaan aika usein varsin vaatimattomia emmekä osaa kehua itseämme riittävästi vakuuttaaksemme rekrytoijan siitä, että juuri minä olen paras valinta ko työtehtävään.

Jep. Ei taida olla mitään testiä, jonka perusteella vain osaamattomat laitettaisiin tuollaisille kursseille. Jos olisi, testin läpäisseiden ei tarvitsisi osallistua turhaan ja näin säästyisi veronmaksajien rahojakin. 

On kylläkin olemassa täysin pätevä testi. Se on sellanen, jossa TE-virkailija kysyy tarvitseeko apua työhakemusten tekoon. Jos ei tarvitse, niin ei tarvitse. Jostain kumman syystä tuo kysyminen tuntuu jäävän virkailijalta väliin.

Miksi virkailija kysyisi, kun voit ilmoittaa sen oma asioinnissa.

Pitääkö työttömille oikeasti kantaa kaikki eteen, itse ei osata mitään.

Vierailija
38/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhakemusten tekemistä opetetaan kaikissa kouluissa, hyvä ettei jo ala-asteella. Ja netistä löytyy kaikki maailman tieto.

Minä olin keväällä Spring Housen neljän viikon uravalmennuskurssilla. Siellä sai oikein heidän tekemänsä oppikirjan jossa oli tietoja ja tehtäviä... ihan jokainen asia oli netistä kopioitu, siellä oli kirjan takana oikein sanottu mistä. Eli me olisimme jokainen voineet itse ne etsiä netistä halutessamme. Ja koulutukseen kuului useita päiviä sitä että etsi netistä työpaikkoja ja hae niihin. Eli olisimme kaikki voineet senkin tehdä itse kotona.

Mitään hyötyä siitä kurssista ei ollut meille nelikymppisille eikä kuusikymmpisillekään, kuusikymppiset ei kaikki olleet hyviä tietokoneen kanssa, mutta heille taas on aika epätoivoista yrittääkään töihin päästä. Nuoret vastavalmistuneet taas osasivat kaiken koneella tehdä ja heille oli hyötyä lähinnä siitä että me muut tsempattiin heitä ja kerrottiin työelämästä omasta kokemuksista, osa niistä nuorista sitten saikin työpaikan ja toki me muut oltiin heidän puolestaan onnellisia. Nuorten pitääkin päästä töihin joilla on elämä edessä, lapset ja asuntolainat tulossa.

Toisaalta on järjetöntä laittaa kaksikymppiset ja kuusikymppiset samalle kurssille opettelemaan samoja asioita.

Kirjoitit sen olennaisen; olisimme voineet ilman valmennustakin etsiä työpaikkoja ja hakea niihin.

Mutta kun te ette hakemeet, niin pääsitte kurssille.

Vierailija
39/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi virkailija kysyisi, kun voit ilmoittaa sen oma asioinnissa.

Pitääkö työttömille oikeasti kantaa kaikki eteen, itse ei osata mitään.

No siksi, että työtön ei tarvitse kyseisiä palveluita, niin turha silloin on mällätä verorahoja turhuuteen. Tuollainen on verorahojen holtitonta tuhlaamista, kun vain osoitetaan jollekin tarpeettomalle kurssille. TE-täti tekee siinä vaiheessa yhteiskunnalle haitallisen peliliikkeen.

Vierailija
40/50 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa työttömistä on töissä 3kk kuluessa työttömäksi ilmoittautumisesta. He eivät tarvitse työnhakukurssia, mutta ne muut, jotka eivät työllistyneet - heille se on tarpeen. Töitä on, koska joku toinen työtön on töihin päässyt.