Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kuulemma ylisuojeleva, kun en juo lasteni aikana

Vierailija
09.07.2018 |

Olen siis teini-ikäisten yh ja usein saan kuulla kyselyitä, että enkö vieläkään juo lasteni aikana. Juu, en juo. Ja nyt viimeksi sain kuulla olevani ylisuojeleva. Lisäksi se, etten ole jättänyt koskaan lapsiani yöksi yksin on kummallinen asia.

Minä en tissuta koskaan, mutta nyt minun pitäisi? Miksi? Ja onko mun nyt pakko jättää lapseni yöksi yksin, jotta muille tulee hyvä mieli 😂? Minne ihmeeseen mä sitten menen?

Kommentit (161)

Vierailija
61/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että et osaa kasvattaa lapsille järkevää alkoholinkäyttöä etkä pysty irrottautumaan lapsistasi. Voit kyllä kehittyä vanhempana ja opetella vielä kasvatukseen liittyviä asioita, jos haluat. Suomessa on erittäin tärkeää kuitenkin opettaa järkevä suhtautuminen alkoholiin ja kohtuukäyttöä. Alkoholin demonisoiminen ei auta vaan voi johtaa hyvin ikävään lopputulokseen.

Siis pitäisikö kaikkien absolutistienkin alkaa nyt juomaan se lasi viiniä ruuan kanssa vain siksi, että teinit näkevät vastuullista alkoholinkäyttöä? Eivätkö teinit ymmärrä puhetta, eikö niille voi vain selittää että alkoholi pienissä määrin silloin tällöin nautittuna ei välttämättä johda elämänhallinnan menettämiseen, alkoholisoitumiseen ja ojaan kuolemiseen? Miksi pitäisi erikseen opetella juomaan jotakin, jonka makua pitää vastenmielisenä ja jonka tietää olevan myrkyllistä (etanoli)?

Vierailija
62/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska juttu vielä... teinien alkomyönteinen isä ja hänen uusi vaimonsa kuulemma naureskelevat minulle, kun pidän lapsistani kuulemma ”liian hyvää huolta” 🙄.

En tajua miksi juomattomuuteni teinien aikanaan on näin iso asia. Olen itse ollut hirveä teini, joka ryyppäsi joka vkl. Lasten syntymän jälkeen aikuistuin ja sitä on ollut kai vaikea hyväksyä? Muille tulisi ”hyvä mieli”, jos riekkuisin niinkuin kakarana. Ap

Kun lapset ei ole läsnä riekut kuin teini?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitten ylisuojeleva ihan kaikkiin muihin nähden, kun en käytä alkoholia paitsi kakun mausteena.

Vierailija
64/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska juttu vielä... teinien alkomyönteinen isä ja hänen uusi vaimonsa kuulemma naureskelevat minulle, kun pidän lapsistani kuulemma ”liian hyvää huolta” 🙄.

En tajua miksi juomattomuuteni teinien aikanaan on näin iso asia. Olen itse ollut hirveä teini, joka ryyppäsi joka vkl. Lasten syntymän jälkeen aikuistuin ja sitä on ollut kai vaikea hyväksyä? Muille tulisi ”hyvä mieli”, jos riekkuisin niinkuin kakarana. Ap

Olet siis alkoholistiperheestä,etkä osaa itsekään käyttää alkoa kohtuudella. Olet saanut vain sen mallin,että alkon käyttö on yhtäkuin ryyppääminen ja perseet olalle. Silloin on ihan hyvä,että et käytä alkoa lainkaan.

Noin muuten, jos osaa käyttää alkoa kohtuudella esim.lasi viiniä ruuan kanssa,pari siideriä tms.niin se on hyvä malli lapsille alkoholinkäytöstä. Mutta jos ei käytä muutenkaan niin ei tietysti tarvi alkaa alkoa käyttämään vain "antaakseen mallin".

Vierailija
65/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskitöntä alkoholinkäyttöä ei nykytutkimusten mukaan ole. Ajatus kohtuukäytöstä perustuu vanhentuneeseen tietoon.

Vierailija
66/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän alkoholia käyttäviin suhtaudutaan muutenkin nuivasti, oisko tässä kyse samasta? Tulee huono omatunto omasta juomisesta...

Eihän tässä määristä ollut puhetta.. kyse oli vaan siitä kenen läsnäollessa ap juo. Musta on kyllä vähän outoo, jos teinit ylipäätään tietävät äidin juovan alkoholia, ettei sitä voi joskus ottaa esim saunakaljaa avoimesti siinä lasten nähden. Eikö tämä piilossa juominen herätä hämmennystä teineissä? Jos pitää homman maltillisena, niin ei pitäisi olla ongelmaa.

Teinit ovat äärimmäisen konservatiivisia, eivätkä pidä siitä, että aikuinen juo, edes vähän.

Olen puhunut tästä aikuisten lasteni kanssa nyt myöhemmin ja he ovat olleet aikanaan hyvin hämmentyneitä näistä sivistyneistä, vähän viiniä ruoan kanssa juovista aikuisista kuten me itseämme kutsumme. Heistä siinä ei ole mitään opettavaista.

Päin vastoin teinit kunnioittavat niitä vanhempia, jotka heidän aikanaan eivät juo. Ja tissuttelu yksin kotona on heistä äärimmäisen huono esimerkki.

Siis oman kokemuksen vuoksi yleistät tällä tavalla?! Kyllä minusta ainakin kaverien vanhemmat hoitivat asian fiksusti, kun eivät tehneet mitään tabukysymystä siitä, että nauttivat maltillisesti alkoholia joskus meidänkin seurassa. En nähnyt heitä humalassa.

Lasi viiniä ruoan kanssa yksin = huono esimerkki, vääriä vaikutteita, epämääräistä tissuttelua

Lasi viiniä kahdestaan ruoan kanssa = jotenkin sivistyneempää... eurooppalaista?

Vierailija
67/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että et osaa kasvattaa lapsille järkevää alkoholinkäyttöä etkä pysty irrottautumaan lapsistasi. Voit kyllä kehittyä vanhempana ja opetella vielä kasvatukseen liittyviä asioita, jos haluat. Suomessa on erittäin tärkeää kuitenkin opettaa järkevä suhtautuminen alkoholiin ja kohtuukäyttöä. Alkoholin demonisoiminen ei auta vaan voi johtaa hyvin ikävään lopputulokseen.

Siis pitäisikö kaikkien absolutistienkin alkaa nyt juomaan se lasi viiniä ruuan kanssa vain siksi, että teinit näkevät vastuullista alkoholinkäyttöä? Eivätkö teinit ymmärrä puhetta, eikö niille voi vain selittää että alkoholi pienissä määrin silloin tällöin nautittuna ei välttämättä johda elämänhallinnan menettämiseen, alkoholisoitumiseen ja ojaan kuolemiseen? Miksi pitäisi erikseen opetella juomaan jotakin, jonka makua pitää vastenmielisenä ja jonka tietää olevan myrkyllistä (etanoli)?

Ap ei tainnut olla absolutisti. Kyse oli edelleen siitä, KENEN seurassa on suotavaa juoda(edes pisaraa) ja kenen ei

Vierailija
68/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän alkoholia käyttäviin suhtaudutaan muutenkin nuivasti, oisko tässä kyse samasta? Tulee huono omatunto omasta juomisesta...

Eihän tässä määristä ollut puhetta.. kyse oli vaan siitä kenen läsnäollessa ap juo. Musta on kyllä vähän outoo, jos teinit ylipäätään tietävät äidin juovan alkoholia, ettei sitä voi joskus ottaa esim saunakaljaa avoimesti siinä lasten nähden. Eikö tämä piilossa juominen herätä hämmennystä teineissä? Jos pitää homman maltillisena, niin ei pitäisi olla ongelmaa.

Salaa juomisen pointti on, että teinit eivät tiedä siitä.

Salaa juominen?? Eikö tämä nyt ole sairasta.

Entä sitten ku ne teinit saa tietää? Ja hyvin todennäköisesti saavat.

Vierailija
69/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei muutenkasn juo alkoholia, niin ok.

Mutta jos juo, niin ei ole lainkaan haitaksi opettaa lapsille esimerkillään kohtuullista alkoholin käyttöä, esim. lasillinen viiniä ruoan kanssa/ 1-2 saunakaljaa.

Siinä lapsikin näkee vanhempansa esimerkistä, että alkoholi ei ole yhtäkuin perseet olalle.

Kännääminen lasten nähden onkin sitten ihan eri asia.

Alkoholi on aina huono asia. Siitä pitäisi yhteiskunnan päästä eroon ihan samalla lailla kuin tupakasta. Alkoholi on tupakkaa paljon vaarallisempi aine. 

Vierailija
70/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista ei olekkaan kuin järkevä alkoholinkäyttö.

Vierailija
71/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis alkoholistiperheestä,etkä osaa itsekään käyttää alkoa kohtuudella. Olet saanut vain sen mallin,että alkon käyttö on yhtäkuin ryyppääminen ja perseet olalle. Silloin on ihan hyvä,että et käytä alkoa lainkaan.

Noin muuten, jos osaa käyttää alkoa kohtuudella esim.lasi viiniä ruuan kanssa,pari siideriä tms.niin se on hyvä malli lapsille alkoholinkäytöstä. Mutta jos ei käytä muutenkaan niin ei tietysti tarvi alkaa alkoa käyttämään vain "antaakseen mallin".

Kohtuu käyttöä ei ole olemassakaan. Alkoholi on MYRKKY! Ihminen ei tarvitse alkoholia yhtään mihinkään koskaan.

Vierailija
72/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Laitetaan mitali postiin.

Voi sinua, loukkasiko ap nyt elämällä elämää eritavalla kuin sinä. Ota kalja tai "vähän viiniä" niin kääntyy suupielet taas ylöspäin. :)

Vierailija
73/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liian paljon perheitä joissa juodaan. Lapset tuntevat silloin olonsa turvattomaksi kun vanhemmat käyttäytyvät oudosti ja ehkä väkivaltaisesti.

Liian usein meillekin lapsena kutsuttiin poliisi ryypiskelyn ja hakkaamisen päätteeksi.

Vierailija
74/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pakolla tietenkään.

Mutta jos joskus haluat saunasiiderin tai juoda lasillisen punaviiniä ruoan kanssa tai ilman, niin miksi et voisi ottaa? On sekin hieman sairasta alkoholikulttuuria, jos ei "uskalla" juoda edes yhtä annosta, koska muuten lapset menisivät pilalle. Silloinhan lapset näkevät, ett alkoholilla on joku ihme lähes taianomainen rooli, ei siis todellakaan mikään normaali vaan aikuisiltakin kielletty asia.

Vierailija
75/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja järkevä tapa opettaa alkoholin käyttöä on ryypätä itse? Ryyppääminen ei oikeastaan ole järkevää koskaan. Terveyskysymykset, rahanmeno, vaaratilanteet, estoisuuden poistumiset jne. Toisista ehkä hauskaa, mutta jos jotain järkevää haluaa lapsilleen opettaa,niin käyttää senkin ajan paremmin ja opettaa jotain muuta.

Sekin on järkevämpää, että opettaa ne lapset olemaan juomatta.

Mutta eihän sellainen sovi ainakaan Suomessa. Suomessa on osattava ja juotava oikein. Ja sitä sitten vanhempien on opetettava teineilleen. Mielellään omalla esimerkillään.

Ap, ensin kerralla kun joku kysyy ja ihmettelee, kerrot kuinka valtavirtavastaisesti olet päättänyt esimerkilläsi tehdä teineistäsi raittiita. Kyse ei ole ylihuolehtivuudesta vaan tietoisesta kasvatusratkaisusta.

Vierailija
76/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tämä suomalainen kulttuuri. Kaikkien pitää haluta ryypätä tai tissutella. Vaikken itte juo ni en mä siittä muita tuomitse. Senkus tissuttelee ja tulkoot vaikkä seuraan juoruamaan ja juomaan ne parit. Mut ittee kyl ärsyttää nää jotka kokee mun holittomuuden jotenkin niuhottamiseks tai yli huolehtimiseks. Ihan sama vaikka sanoo että ei vaan halua ni silti tulee kommentteja "ei se susta huonoo äitiä tee", "kyl sä nyt voit juoda" tai "pitää sunkin rentoutua joskus" ... Et kun ainut tapa minkä äiti voi kokee rentoutumiseks on vaan ja ainoastaan se alkoholi. Ja mun muksu on vasta 1v. Et innolla odotan tulevia 17 vuotta et millanen tiukkapipo musta tehään asian takia :)! N23

Vierailija
77/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä malli lapsille on se, että oppivat, että ruokaa voi syödä juomatta alkoholia ja saunassakin voi käydä ilman alkoholipitoisia juomia. Ei ihme, että ihmiset lihovat, kun kaikkiin tilaisuuksiin pitää saada kaloripitoiset alkoholijuomat.

Vierailija
78/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään juo lasten aikana. Aistin herkästi lasteni tunteita ja tiedän, että he ahdistuisivat. Kuuntele vaan ap itseäsi ja tuntemuksiasi. Ei niitä vastaan kannata toimia.

Meidänkin nyt 16v ahdistui aikanaan, jos otin yhden siiderin. Mielestäni tehtäväni oli opettaa hänelle, että yhden alkoholi-annoksen nauttimisesta ei tarvitse ahdistua. Minusta on huono jos lähdetään pönkittämään lapsen ahdistumisia, ei, vaan kerrotaan tästä elämästä laajemmin ja avarretaan joskus lapsen ahdasta mieltä ja korostetaan, että kaikki on hyvin, lapsi on turvassa, yhdestä ei aikuinen tule humalaan ym. Nyt ei onneksi enää ahdistu :) 

Vierailija
79/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen surkea äiti sitten ilmoittautuu. Pakko kai se on opetella harvase ilta tissuttelemaan, pari kaljaa tai pari lasia viiniä jotta ei lapsista tule epäkelpoja yksilöitä ja päihderiippuvaisia. Viikonloppuna voi sitten lasten nukkumaanmenon jälkeen vetäistä semmoset kevyet kännit ja hillua kotosalla. Lapset koululaisia, mutta nuorin 8v ei ehkä voi olla yksin kotona, täytyy odottaa vuosi pari baareissa käymisen suhteen jos ei ole lapsenvahtia.

Vai toiminkohan noin sittenkään, enpä taida. Minun äitini ei ole käyttänyt lapsuudessani alkoholia eikä käytä vieläkään.

Isäni muistan juoneen ehkä viitenä kertana lapsuuteni/nuoruuteni aikana. Ne oli erikoistilaisuuksia ja hän joi yhden oluen tai lasin kuoharia riippuen tilanteesta. Minun ollessa jo aikuinen hän on juonut muutaman kerran jokusen oluen, erikoistilaisuuksissa nekin, esimerkiksi lasteni varpajaisissa. Nyt hän ei ole juonut noin 6 vuoteen yhtään koska ei ole ollut tilannetta, että huvittaisi joku juoma ottaa.

Itse juon nykyään 1-2 kk välein 4-10 pikkusiideriä. Tuo on se tahti miten järkkään jonkun illanistujaisen kaverien kanssa, minun irrottautumista arjesta. Muuten en juo yhtään alkoholia. Enkä todellakaan usko, että olisi kenenkään etu, että alan juoda "kasvatuksellisista" syistä.

Vierailija
80/161 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen surkea äiti sitten ilmoittautuu. Pakko kai se on opetella harvase ilta tissuttelemaan, pari kaljaa tai pari lasia viiniä jotta ei lapsista tule epäkelpoja yksilöitä ja päihderiippuvaisia. Viikonloppuna voi sitten lasten nukkumaanmenon jälkeen vetäistä semmoset kevyet kännit ja hillua kotosalla. Lapset koululaisia, mutta nuorin 8v ei ehkä voi olla yksin kotona, täytyy odottaa vuosi pari baareissa käymisen suhteen jos ei ole lapsenvahtia.

Vai toiminkohan noin sittenkään, enpä taida. Minun äitini ei ole käyttänyt lapsuudessani alkoholia eikä käytä vieläkään.

Isäni muistan juoneen ehkä viitenä kertana lapsuuteni/nuoruuteni aikana. Ne oli erikoistilaisuuksia ja hän joi yhden oluen tai lasin kuoharia riippuen tilanteesta. Minun ollessa jo aikuinen hän on juonut muutaman kerran jokusen oluen, erikoistilaisuuksissa nekin, esimerkiksi lasteni varpajaisissa. Nyt hän ei ole juonut noin 6 vuoteen yhtään koska ei ole ollut tilannetta, että huvittaisi joku juoma ottaa.

Itse juon nykyään 1-2 kk välein 4-10 pikkusiideriä. Tuo on se tahti miten järkkään jonkun illanistujaisen kaverien kanssa, minun irrottautumista arjesta. Muuten en juo yhtään alkoholia. Enkä todellakaan usko, että olisi kenenkään etu, että alan juoda "kasvatuksellisista" syistä.

Miksi pitää heittäytyä idiootiksi  ja lonksahtaa äärilaitaan? Nyt oli (käsittääkseni) kyse siitä, että ap kyllä käyttää alkoa, mutta ei KOSKAAN lasten/nuorten nähden. Ei edes sitä sinun isäsi viitenä kertana lapsuudessa/nuoruudessa. Menitkö sinä tästä pilalle? Jos et, en näe syytä miksi alholia käyttävä ei voisi JOSKUS ottaa lasillisen jotain, ihan jopa vaikka jälkikasvu on paikalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan