Olen kuulemma ylisuojeleva, kun en juo lasteni aikana
Olen siis teini-ikäisten yh ja usein saan kuulla kyselyitä, että enkö vieläkään juo lasteni aikana. Juu, en juo. Ja nyt viimeksi sain kuulla olevani ylisuojeleva. Lisäksi se, etten ole jättänyt koskaan lapsiani yöksi yksin on kummallinen asia.
Minä en tissuta koskaan, mutta nyt minun pitäisi? Miksi? Ja onko mun nyt pakko jättää lapseni yöksi yksin, jotta muille tulee hyvä mieli 😂? Minne ihmeeseen mä sitten menen?
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta 😂😂😂. Aikuinen ihminen ei saa käyttää hymiöitä 🙃🙃🙃.
Mitäköhän hymiöitä nämäkin 🙃🙃🙃 ovat?
Vierailija kirjoitti:
Hauska juttu vielä... teinien alkomyönteinen isä ja hänen uusi vaimonsa kuulemma naureskelevat minulle, kun pidän lapsistani kuulemma ”liian hyvää huolta” 🙄.
En tajua miksi juomattomuuteni teinien aikanaan on näin iso asia. Olen itse ollut hirveä teini, joka ryyppäsi joka vkl. Lasten syntymän jälkeen aikuistuin ja sitä on ollut kai vaikea hyväksyä? Muille tulisi ”hyvä mieli”, jos riekkuisin niinkuin kakarana. Ap
Argh. Alkoholinkäyttö = lapsellista riekkumista
Ihmisuhteet on yleensä kahden kauppaa ja pelkän "yhden" osapuolen syyttelyn sijaa voisi miettiä olisikohan siinä omassakin asenteessa jotakin vikaa.
Mitäköhän ap:n kaverit sanois musta? En juo koskaan. Olen absolutisti.
En juo ilman lapsia enkä lasten kanssakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähän alkoholia käyttäviin suhtaudutaan muutenkin nuivasti, oisko tässä kyse samasta? Tulee huono omatunto omasta juomisesta...
Eihän tässä määristä ollut puhetta.. kyse oli vaan siitä kenen läsnäollessa ap juo. Musta on kyllä vähän outoo, jos teinit ylipäätään tietävät äidin juovan alkoholia, ettei sitä voi joskus ottaa esim saunakaljaa avoimesti siinä lasten nähden. Eikö tämä piilossa juominen herätä hämmennystä teineissä? Jos pitää homman maltillisena, niin ei pitäisi olla ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Hauska juttu vielä... teinien alkomyönteinen isä ja hänen uusi vaimonsa kuulemma naureskelevat minulle, kun pidän lapsistani kuulemma ”liian hyvää huolta” 🙄.
En tajua miksi juomattomuuteni teinien aikanaan on näin iso asia. Olen itse ollut hirveä teini, joka ryyppäsi joka vkl. Lasten syntymän jälkeen aikuistuin ja sitä on ollut kai vaikea hyväksyä? Muille tulisi ”hyvä mieli”, jos riekkuisin niinkuin kakarana. Ap
Nyt meni ap vähän yli tuo huonosti piilotettu itsekorostus. Muut haistaa lempeän hymyilevän nenän vartaan pitkin katsomisen kuinka sinä olet suhteessa muita parempi ihminen, kun olet niin aikuinen?
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Laitetaan mitali postiin.
Vierailija kirjoitti:
Piti päästä exää ja tämän uutta puoliokin haukkumaan. Niin, aikuista että...
Vierailija kirjoitti:
Eli voiko tästä päätellä et sun mielestä kaikki alkoholin käyttö johtaa "riekkumiseen", kun et muuta tiedä kuin ääripäät? Sitten tosiaan kannattaakin olla ottamatta kokonaan
En minäkään juo lasten aikana. Aistin herkästi lasteni tunteita ja tiedän, että he ahdistuisivat. Kuuntele vaan ap itseäsi ja tuntemuksiasi. Ei niitä vastaan kannata toimia.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään juo lasten aikana. Aistin herkästi lasteni tunteita ja tiedän, että he ahdistuisivat. Kuuntele vaan ap itseäsi ja tuntemuksiasi. Ei niitä vastaan kannata toimia.
Eihän tässä lapisista ole kyse! Vaan siitä, että ap on parempi ihminen kuin muut (ex+puolisonsa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän alkoholia käyttäviin suhtaudutaan muutenkin nuivasti, oisko tässä kyse samasta? Tulee huono omatunto omasta juomisesta...
Eihän tässä määristä ollut puhetta.. kyse oli vaan siitä kenen läsnäollessa ap juo. Musta on kyllä vähän outoo, jos teinit ylipäätään tietävät äidin juovan alkoholia, ettei sitä voi joskus ottaa esim saunakaljaa avoimesti siinä lasten nähden. Eikö tämä piilossa juominen herätä hämmennystä teineissä? Jos pitää homman maltillisena, niin ei pitäisi olla ongelmaa.
Teinit ovat äärimmäisen konservatiivisia, eivätkä pidä siitä, että aikuinen juo, edes vähän.
Olen puhunut tästä aikuisten lasteni kanssa nyt myöhemmin ja he ovat olleet aikanaan hyvin hämmentyneitä näistä sivistyneistä, vähän viiniä ruoan kanssa juovista aikuisista kuten me itseämme kutsumme. Heistä siinä ei ole mitään opettavaista.
Päin vastoin teinit kunnioittavat niitä vanhempia, jotka heidän aikanaan eivät juo. Ja tissuttelu yksin kotona on heistä äärimmäisen huono esimerkki.
Suomalaisille tämä alkoholittomuus on arka aihe. Ihminen ei sitä alkoholia tarvitse yhtään mihinkään. Se on hermomyrkky. Mutta kun sitä omaa juomista pitää aina perustella jollain. Ei ap:n tarvitse juoda alkoholia, jos häntä ei kiinnosta ja vielä vähemmän lasten aikana.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisille tämä alkoholittomuus on arka aihe. Ihminen ei sitä alkoholia tarvitse yhtään mihinkään. Se on hermomyrkky. Mutta kun sitä omaa juomista pitää aina perustella jollain. Ei ap:n tarvitse juoda alkoholia, jos häntä ei kiinnosta ja vielä vähemmän lasten aikana.
Mutta ei sen pidä hattunkaan nousta, jos ei sitä alkoholia juo.
Vierailija kirjoitti:
Juomattomuutesi on oman egon jatko?! Neliöhymiö.
Tuntuu, että et osaa kasvattaa lapsille järkevää alkoholinkäyttöä etkä pysty irrottautumaan lapsistasi. Voit kyllä kehittyä vanhempana ja opetella vielä kasvatukseen liittyviä asioita, jos haluat. Suomessa on erittäin tärkeää kuitenkin opettaa järkevä suhtautuminen alkoholiin ja kohtuukäyttöä. Alkoholin demonisoiminen ei auta vaan voi johtaa hyvin ikävään lopputulokseen.
Ap, ne sanojat lienevät itse ongelmajuojia. Niille tulee raittiin seurassa ahdistunut ja syyllinen olo. Ongelma on niiden, ei sinun. Arvostan sinua!!!
Vierailija kirjoitti:
Ap, ne sanojat lienevät itse ongelmajuojia. Niille tulee raittiin seurassa ahdistunut ja syyllinen olo. Ongelma on niiden, ei sinun. Arvostan sinua!!!
Tämäkin paheksunta juontaa juurensa siitä, että meillä alkoholinkäyttöä ei osata ajatella sivistyneenä käytöksenä. Meillä viinaan liittyy myyttisiä ja humoristisia piirteitä, jolloin kohtuullista käyttöä ei edes nähdä vain ongelmakäyttö. Ylimielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaa juomisen pointti on, että teinit eivät tiedä siitä.
Parempi olla lasten aikaan juomatta, jos esimerkiksi tulee mieleen paloittelu surmata lapsensa tai jotain muuta outoa!
Olen huomannut, että huonoa omaatuntoa omasta vanhemmuudestaan potevat leimaavat yleensä toiset "ylihuolehtiviksi". Kaikkihan aivan varmasti tietävät, että lasten ja nuorten aikana ei ryypiskellä, koska mallioppiminen on erittäin tehokasta. Sitten kun sitä omaa alkoholinkäyttöä ei pystytä hillitsemään, niin ainoa keino on mollata sitä toista. Pidä ap kiinni periaatteistasi. Olet toiminut juuri niin kuin lapsistaan huolehtivan ja välittävän vanhemman kuuluukin.