Paljonko sinulle on "pari" ja "muutama"?
Kommentit (42)
Pari on kaksi, muutama on jotain ehkä viiden molemmin puolin. Ei eroa.
Pari on 2, muutama 3-4. Paitsi jos lähdetään parille kaljalle, sen on lukematon määrä pilkkuun asti.
Pari = 2 tai mahdollisesti 3. Esim. jos ei muista tarkalleen. Voin sanoa vaikkapa käyneeni Raxissa pari kertaa, koska muistan käyneeni siellä ainakin kaksi kertaa, mutta olen saattanut käydä useamminkin.
Muutama on vähän epäselvempi, kuitenkin yli 2 kertaa. "Paikalla oli vain muutama ihminen" voi tarkoittaa vähän eri asioita riippuen siitä, miten isoa laumaa sinne oli odotettu. Esim. jos leffasalissa oli vain muutama ihminen, se voi olla vaikka 15, jos sali on iso. Mutta jos joku pyytää muutamaa euroa lainaksi, olettaisin sen tarkoittavan noin 3 - 6 euroa.
Pari on 2, muutama on 3-4. Näin on äiti opettanut. ”Vasta toinen” on viides tai kuudes.
Oman autoni ja rekan välissä on 2 autoa: pari
Autoja onkin 5: muutama
Autoja on kymmenen: monta
Pari on 2, muutama 3-6.
Tosin parikin on häilyvä käsite. Saatan sanoa "pari viikkoa sitten" ja se tarkoittaa 2-3 viikkoa sitten.
Pari on kaksi, muutama yleensä noin viisi.
Muutamuus kyllä riippuu kontekstista. Jos Lapin matkalla teltassa on 15 hyttystä, niin se on muutama, mutta jos Helsingin asunnossani olisi 15 hyttystä, niin se olisi aivan saatanasti.
Vierailija kirjoitti:
Pari on 2, muutama on 3-4. Näin on äiti opettanut. ”Vasta toinen” on viides tai kuudes.
Mulle ei nyt auennut tuo "vasta toinen"?
Kallistun siihen, että pari on 2-3 kpl. Muutama on tätä enemmän, mutta selvästi vähemmän kuin 10.
Pari on 2. Niin kuin aviopari on kaksi ihmistä.
Muutama 2-4.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on juomassa kaljaa ja vaimo kysyy että monesko menossa? Mies vastaa että ”vasta toinen”, mutta siis valehtelee kun tosiasiassa on viides tai kuudes menossa. Vaimolle pitää vähätellä kaljanjuomista koska nalkutus.
Perujaan siltä ajalta kun miltei kaikki miehet oli juoppoja ja vaimot sietivät sen koska eroaminen tai miehen alkoholismin myöntäminen olisi ollut häpeä.
Pari tarkoittaa kahta, eli se on se kaksi, ei se ole mikään tulkintakysymys. Eihän pariskunnastakaan puhuta parina jos niiden avioliittoon kuuluu joku muu määrä henkilöitä kuin kaksi. Tai kenkäpari, niitä on aina kaksi.
Muutama on mielestäni sitten 3-5, jos alkaa olla yli viisi niin niitä on jo paljon ei muutama on kuitenkin vain kohtuu pieni määrä.
Pari on aina kaksi (vrt. kenkäpari). Muutama 3-5.
Vierailija kirjoitti:
Pari on 2, muutama 3-6.
Tosin parikin on häilyvä käsite. Saatan sanoa "pari viikkoa sitten" ja se tarkoittaa 2-3 viikkoa sitten.
Sano seuraavan kerran "parisen viikkoa sitten", niin siinä on enemmän varaa.
Pari on 2 ja muutama 3-9.