Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perintömökki ja sinne änkeävät sukulaiset! Ärsyttää!!!

Vierailija
07.07.2018 |

Mies peri viime vuonna toiselta vanhemmaltaan mökin missä heidän perheensä on viettänyt aikaa lapsuudessaan.

Remppasimme mökkiä viime kesänä ja nyt olen viettänyt kesälomaa täällä lapsien kanssa.

Miehen muut sisarukset ovat pyytämättä ilman lupaa tulleet mökille ja eivät millään meinanneet uskoa kun sanoin että haluaisin olla ihan rauhassa lapsien kanssa.

Kokevat vissiin vieläkin oikeudekseen tulla ja mennä mökillä miten huvittaa.

Kommentit (430)

Vierailija
301/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi vähän samoin. Oli pakko näyttää sille kälylle, että vaikka testamentin mukaan omistus oli veljellä, niin äidillä oli täysi hallintaoikeus eli hän sai päättää, ketkä mökkiä käyttivät.

Törkeetä yhden suosimista. Kai hoidat anoppiasi vanhana?

Minä ainakin hoidin omaista vanhana, kateellinen sisarus ei tehnyt mitään. Silti hän on kade ja kokee että minua on suosittu. Eli vanhuksen hoivaaminen ei estä kateutta tosiaankaan..

Vierailija
302/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on meidän oma! Mutta ilmeisesti muut sisaret luulevat että se on heidän!

Ap

Se on meidän rakas lapsuuskesien temmellyesta. Testamentti oli yhtä suosiva.

Juuri noin ne hyvöksikäyttäjät ajattelevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ressukka ap provoaa koko päivän aamusta iltaan eikä sillä edes OLE miestä eikä mökkipahasta.  on sillä köyhä elämä, reppana. antakkee ap mielipuolelle jo armoa ja lakatkaa vastaamasta röllittelyynsä. 

ai niin, vastailee itse itselleen. okei.

hyvää loppuelämää.

Sinähän se tässä röllittelet, pikku röllipölli. Anteeksi että vastasin.

Vierailija
304/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattoipa välit mennä yhden tai parin yön takia miehen sisaruksiin nyt? Sekö oli tavoite? Haloo, ne oli aika läheisiä sukulaisia jos miehesi sisaruksia. En olisi itse kehdannut ajaa pois mutta pyytänyt että yhdessä tehdään ruuat sun muut hommat.

Miksi omalle mökille pitäisi pitemmäksi aikaa ottaa vieraita jotka eivät edes ilmoita tulostaan?! Jos suuttuu asiasta, vika on niissä vieraissa kyllä. Antaa mennä moiset välit. Ja kai mies voi sisaruksiaan nähdä niin paljon kuin sielu sietää.

Vierailija
305/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Käytä järkeäsi. Se on heidän lapsuuspaikkansa. Sun asia on kutsua heitä mökille _vieraanvaraisesti_.

Onko vaikeaa?

Jos olet erakkotyyppiä, tarjoa heille mökkiä ostettavaksi. Osta itsellesi uusi jostain luodolta ja eristäydy mukuloinesi sinne.

Provoiletko? Se että oli heidän lapsuuspaikkansa ei tee siitä heidän nykyistä paikkaansa. Tuskin ap on kylässä käyntiä kieltänyt. Ap:lla oikeus olla siellä perheineen rauhassa.

Vierailija
306/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mieheni kanssa välillä tapana viettää kahdestaan viikonloppuja mökillä silloin, kun lapset ovat isovanhemmilla hoidosssa. Ja arvaatte varmaan, että silloin harrastetaan seksiä, eikä aina niin hiljaa tai piilossa. Hyi helvetti, jos siihen paukkaisi sukulaisia yllätysvierailulle kun pannaan vaikka viltin päällä pihalla.

Vierailija
307/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä miestäsi ilmoittamaan, että mökki on nyt teidän ja sinne tullaan vain kutsuttuna. Helpompi, jos asia hoidetaan miehen kautta, ettei siitä tule mitään käly vs. käly -taistelua.

Haluan jatkaa perinteitä. Lapsuuden kesät olivat niin mukavia.

Itsekäs ap. Minun ex oli perimässä myös mökin jossa hänen sisaruksensa oli viettänyt lapsuutensa. Halusin avioehtoon merkinnän että eron yhteydessä mökki jää sisaruksille, ei minulle. Se on HEIDÄN lapsuudenkotinsa, heidän muistot siellä jne. Mikä moraalinen oikeus sinulla ap on tuhota toisten lapsuusmuistot, vaikka laki onkin puolellasi? Miehesi on hölmö, jos antaa sinun pomottaa lapsuutensa maisemia yli sisarustensa.

Miten noin niinkun muuten nukut yösi? Rakentakaa omat muistot älkääkä tuhotko sukulaisten. 

Vierailija
308/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi vähän samoin. Oli pakko näyttää sille kälylle, että vaikka testamentin mukaan omistus oli veljellä, niin äidillä oli täysi hallintaoikeus eli hän sai päättää, ketkä mökkiä käyttivät.

Tässä kyllä äiti toimii todella väärin poikaansa kohtaan, jos tämä yksin remontoi ja hoitaa paikkaa, eikä saa sitten siitä mitään etua itselleen. Minusta pitäisi keskustella ihan suoraan kaikkien kesken siitä, mikä on oikein.

Sen jolla on hallintaoikeus kuuluu maksaa kaikki kulut: rempat, sähköt, kiinteistöverot. Ellei toisin sovita. Jos sovitaan että omistaja maksaa, niin sitten ainoastaan hän sitä myös käyttää.

jos ollaan ihan tarkkoja, niin kiinteistönomistaja maksaa verot ja muut kiinteistöön kohdistuvat maksut (esim. tiemaksu), käyttäjä eli haltija maksaa käyttökulut kuten sähkön ja polttopuut. Mutta kaikki rakennuksiin kohdistuvat ylläpitokorjaukset tai perusparannukset ovatkin sen omistajan vastuulla. Ei tuossa tapauksessa äidin tarvitse maksaa kattoremppaa, se kuuluu omistajalle. Mutta jos äiti haluaa pihan terassin, niin hän maksaa sen itse.

Ei pidä paikkaansa.

Esim. itse olen omistaja mökissä johon äidilläni on hallintaoikeus. Kaikki kulut maksaa äiti (siis järki kädessä - jos ostan ruohonleikkuriin bensaa tai jonkun maalipönikän en todellakaan vaadi siitä rahaa). Myös verolaput menevät suoraan äidille.

Toisinkin voi sopia, mutta laissa se on näin.

Lue linkitetty artikkeli jossa lakimiehen vastaus. Tai googleta.

"Se henkilö, jolla on asunnon hallintaoikeus, vastaa pitkälti myös asunnon kaikista kuluista mukaan lukien perusparannusmenot."

Joo, tiedän. Mulle taas oli itsestäänselvyys maksaa osani kuluista, vaikka sama tilanne mökin suhteen. Tyhmät sukulaiset ei vaan sitä meinanneet uskoa. Enpä olisi kehdannut loisia.

Vierailija
309/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä miestäsi ilmoittamaan, että mökki on nyt teidän ja sinne tullaan vain kutsuttuna. Helpompi, jos asia hoidetaan miehen kautta, ettei siitä tule mitään käly vs. käly -taistelua.

Itsekäs ap. Minun ex oli perimässä myös mökin jossa hänen sisaruksensa oli viettänyt lapsuutensa. Halusin avioehtoon merkinnän että eron yhteydessä mökki jää sisaruksille, ei minulle. Se on HEIDÄN lapsuudenkotinsa, heidän muistot siellä jne. Mikä moraalinen oikeus sinulla ap on tuhota toisten lapsuusmuistot, vaikka laki onkin puolellasi? Miehesi on hölmö, jos antaa sinun pomottaa lapsuutensa maisemia yli sisarustensa.

Miten noin niinkun muuten nukut yösi? Rakentakaa omat muistot älkääkä tuhotko sukulaisten. 

Tarkennus: siis mieheni kuoleman yhteydessä mökki jää miehen suvulle ja eron yhteydessä minulla ei olisi ollut oikeutta miehen lapsuuden mökkiin. Niin kun sitten ei ollutkaan, kun erosimme. 

Vierailija
310/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos vieraat olisivatkin ap:n siskoja ja veljiä?

Niinpä, vaikka tuokin mökki on todennäköisesti vain ap:n miehen. Kaikki järkevät nykyään rajaa puolison perinnön ulkopuolelle (ei avio-oikeutta) puolisoja tulee ja menee, sukulaiset pysyvät

Vierailija
311/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos vieraat olisivatkin ap:n siskoja ja veljiä?

Mitä se asiaan vaikuttaisi? Sama tilanne mulle ainakin. Vieraat on vieraita. Ne saa käydä kunhan eivät jää olemaan.

Vierailija
312/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Käytä järkeäsi. Se on heidän lapsuuspaikkansa. Sun asia on kutsua heitä mökille _vieraanvaraisesti_.

Onko vaikeaa?

Jos olet erakkotyyppiä, tarjoa heille mökkiä ostettavaksi. Osta itsellesi uusi jostain luodolta ja eristäydy mukuloinesi sinne.

Provoiletko? Se että oli heidän lapsuuspaikkansa ei tee siitä heidän nykyistä paikkaansa. Tuskin ap on kylässä käyntiä kieltänyt. Ap:lla oikeus olla siellä perheineen rauhassa.

Onko mökki myös ap:n vai miehen?

Vierailija
313/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljien vaimoilla ei ole mitään asiaan koputtamista. Se ei ollut heidän lapsuudenmökkinsä, oliko? No  niin.  Hyvä, että ollaan kartalla.

Usein lesket alkavat suosimaan yhtä lastaan (usein just poikiaan) miehen kuollessa ja poika  omii mökin sitten nimiinsä, vaikka alkuperäinen tarkoitus on todellakin olla YHTEINEN KESÄPAIKKA KAIKILLE LAPSILLE - sovittuna eri aikataulut esmes.

Meillä sama juttu. Poika ominut paikan ja uhottelee kaikille muille siskoilleen, että paikka on vain hänen, koska ja sitäpaitsi jne. 

Naurettavaa väkeä, varsinkin vaimon tullessa kuvioihin - täysiä omahyväisiä pellejä :) - Isäni tahtoi sen kaikkien sisarustemme käyttöön. Leski dementoitunut, jota veljemme käyttää hyväkseen kinuamalla kaiken itselleen... koska ja sitäpaitsi jne.

Perintömökit pitäisi AINA ja HETI MYYDÄ, alkuperäisen ostajan kuollessa. Pelkkää mielipahaa ja toisen suosimista. Näin monella tässä maassa.

Miten jaksat olla noin kateellinen? Mikset hommaa omaa mökkiä? Testamentin tekijä saa päättää kenelle antaa perinnöksi, kunhan lakiosaa ei loukata. Ei siinä ole mitään pahaa.

Vierailija
314/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä *ttua? Ei muistot tuhoudu, vaikka paikat katoaisivatkin. Ihan hyvin siellä voisi olla joku ihan ulkopuolinen rakentamassa omia muistojaan, eikä silloin sisaruksilla olisi asiaa edes kylään edes kutsuttuna.

Vierailija
315/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse omistan sukumökkimme ja sinne on sisarukset aina tervetulleita. Ei tulisi mieleenkään ajaa pois. Myös miehen sisarukset tervetulleita.

Näinhän normaalit ihmiset toimii.

normaalit? Ei kävisi mulle, raskaan työn vastapainoksi haluan levätä enkä passata vieraita. Ei omaa tartte liiaksi jakaa. Tuskin jakavat ne omijatkaan.

Vierailija
316/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisään vielä että yhteisistä rahoista on maksettu perintöverot ja remontit ja vastaavasti minun aikoinaan saama perintö on käytetty yhteisiin menoihin.

Ollaan oltu jo niin monta vuotta yhdessä ettei lasketa enää sinun ja minun rahoja, kun molemmilla on saman suuruiset tulot ja töitä tehdään yhtä paljon.

Ap

Kenen nimissä mökki on?

Mitä väliä sillä on? Sama asia jos miehen sisarukset tulisivat ap:n kotiin kuin omaansa.

Sitä väliä, että ap:lla ei ole mitään sananvaltaa siihen, ketä kyseiselle mökille tulee, jos hän ei ole omistaja niin kuin nyt vaikuttaa, ettei ole. Miehen olisi tämä sukulaisten tulo kiellettävä.

Kun mökin omistaja on antanut mökin jonkun hallintaan, vaikkapa lainannut viikonlopuksi, kyllä tämä käyttäjä silloin päättää, kuka mökillä voi olla.

En voi käsittää, miten voit ajatella, että joku kolmas saisi änkeä mökille vain, koska omistaja ei juuri nyt ole siellä.

Vaikka mies olisi vuokrannut mökin ulkopuolisille, minulla hänen sisarenaan olisi silti oikeus mennä sinne uimaan ja saunoman

Huutonaurua!!!

Olisi hauska nähdä sinun reaktiosi kun vuokraamasi mökin saunasta löytyisi ihan vierasta porukkaa lapsuuden kesiä muistelemasta

Vierailija
317/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi jos omistaa niin päättää vai kirjattiinko sinutkin omistajaksi?

Näin. epäilenpä, että ap ei omista ko. mökistä senttiäkään, kunhan täällä meuhkaa itsekkyttään. Kysyköön miehensä mielipidettä vierailijoista ja mies sitten sanoo vierailijoille, että jättävät tulematta, jos sitä mieltä on. Ap ilmeisesti kuvittelee, että hän voi alkaa määräilemään ja mahtailemaan ikäänkuin miehensä kautta... Toivottavasti hänelle joku miehen sukulainen tai mies itse tekee selväksi, ettei voi.

Mies voisi varmaan vähintäänkin olla sitten itse paikalla viihdyttämässä sukulaisiaan, vai mitä?

Näin luulis, mutta perinteisesti naisen velvollisuus on passata miehensä sukua, miehellä ei tätä velvollisuutta ole. Mies saa ottaa olutta ja olla rennosti.

Vierailija
318/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies peri viime vuonna toiselta vanhemmaltaan mökin missä heidän perheensä on viettänyt aikaa lapsuudessaan.

Remppasimme mökkiä viime kesänä ja nyt olen viettänyt kesälomaa täällä lapsien kanssa.

Miehen muut sisarukset ovat pyytämättä ilman lupaa tulleet mökille ja eivät millään meinanneet uskoa kun sanoin että haluaisin olla ihan rauhassa lapsien kanssa.

Kokevat vissiin vieläkin oikeudekseen tulla ja mennä mökillä miten huvittaa.

Meillä on perikunnalta ostettu mökki, muille ei kelvannut kimppa omistus ja ahneet sukulaiset halusivat kaikesta vaan rahaa niin paljon kuin mahdollista.

Mökki kaupat tehtiin alkutalvesta jolloin aloitettiin heti metsänraivaukset, keväällä purettiin mökki ja sauna sisältä, kaivinkone kaivoi ympärystät auki.

Täti ilmoitti että menevät sitten juhannukseksi mökille ja haluavat olla siellä omalla porukalla.

Ilmoitin että tietenkin voivat mennä tekemään remonttia sinne.

En tiedä kävivätkö?

Sen jälkeen niistä ei ole kuulunut mitään.

Vierailija
319/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten ap tuhoaa heidän lapsuusmuistojaan? Eihän hän heitä loppuelämäksi ole kieltämässä tulemasta, vaatii vaan normi kohteliaisuutta, että etukäteen kysyvät, onko vierailu ok? Siis oikeesti, tuohan kuuluu jo normaaliin käytöstapoihin.

Se mökki OLI heidän lapsuusmökkinsä, nyt se ON apn miehen, jonka käyttöön on sanomista vai apn miehellä ja hänen puolisollaan, eli apllä.

Vierailija
320/430 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko vaikeaa?

Onko mökki myös ap:n vai miehen?

Jos se kerran on peritty, niin miehen. Eli miehen perhe lomailee siellä kuten kuuluukin, vaikka perheen isä ei sattuisikaan olemaan paikalla.