Mies lähti toisen naisen matkaan- jäin viiden lapsen yksinhuoltajaksi..
Meillä on exän kanssa viisi lasta. Ex- mies lähti puoli vuotta sitten nuoren 27v naisen matkaan. Jäin yksin viiden lapsen kanssa. Minulla ei ole mitään tukijoukkoja. Ex-Mies näkee lapsia vain harvoin, koska asuu 300 km: n päässä tämän uuden naisen kanssa.
Kaikkein kamalinta on miehen käytös minua kohtaan, nimittäin kun erosimme, niin mies juhli sitä " saavutusta" , että sai jätettyä minut viiden lapsen kanssa yksin. Oikein exän kaveritkin rehvastelivat " kuinka rohkea veto tuo oli". En voi käsittää.
Tuo ex- miehen uusi nainen on inhottava minua kohtaan. Rehvastelee omalla kauneudellaan instassa ja laittelee minulle viestejä kuinka ihanaa exällä ja hänellä on, kun lapsetkin ovat vain harvoin tiellä ja kuinka heillä on nyt vapaa- aikaa ja rakkaus kukoistaa. Oksettavaa. Olen täynnä vihaa. En edes pysty sanoin kuvailemaan.
En varmaan ikinä tule löytämään enää suhdetta. Kuka tahtoo viiden lapsen äidin? Ei varmasti kukaan. Kai mä vanhenen vain yksin. Eikai tässä muu auta.
Kommentit (241)
Olen ap pahoillani puolestasi. Mut ei se mies sua onnelliseksi tee vaan sinä itse. Älä siis haikaile parisuhdetta sen vuoksi, että se tekisi sinut onnelliseksi. Yritä nauttia siitä, kun lapset ovat vielä sulla siinä vaikka tosi raskasta onkin. Ole heille läsnäoleva äiti, se palkitaan myöhemmin. Elämä on kokonaisuus ja tämä on yksi vaihe sun elämässä. Kun sä hoidat tämän vaiheen niin hyvin kuin pystyt, niin saat nauttia sen hedelmistä myöhemmin elämässäsi. Lapsesi tulevat olemaan aikuisena sulle kiitollisia, että jaksoit. He ovat läheisiä kanssasi, auttavat sinua, kun sinä puolestasi tarvitset apua. Exäsi tuskin tulee saamaan kunnioitusta lapsiltanne ja aivan varmasti katuu 20 vuoden kuluttua sitä, että on ollut etäinen isä.
Naisten elinajanodote on 84 vuotta. Jos elät näin pitkään, tulee tämä rankka jakso olemaan kuitenkin vain pieni osa kokonaisuutta. Mutta palkitsevin. Sen voin taata.
Kaikkea hyvää sulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltajuus ja tapaamisoikeus ovat kaksi eri asiaa. Yhteishuoltajat päättävät yhdessä lapsen koulunkäynnistä, asuinpaikasta, terveysasioista jne, yksinhuoltaja päättää nämä asiat yksin. Tapaamis- ja asumisasiat voivat sitten mennä miten menevät, riippuen siitä miten ne saadaan sovittua, mutta on toki vaikea olla lapsen huoltaja jos ei tätä koskaan tapaa. Missään tapauksessa eksäsi ei voi sinua kiristää sillä, ettei tapaisi lapsia ollenkaan, sillä tapaamisoikeus on lapsen oikeus, ei vanhemman.
Tapaamisoikeus on lapsen oikeus tavata etävanhempaa halusi tai ei, mutta oikeus toteutuu vain jos etävanhempi näin haluaa. Mikään ei velvoita etävanhempaa tapaamaan lapsia sopimuksen mukaan. Laki velvoittaa ainoastaan maksamaan elatusmaksuja.
Aivan, näinhän se juuri on. Pointti oli kuitenkin se, ettei ap:n eksä voi tällä asialla kiristää. Ilmeisesti tapaamis- ja huoltosopimukset on tehty, jos kerran elaritkin on sovittu.
Kyllä voi. Vaikka tapaamissopimus olisi ei se sido exää tapaamaan lapsia. Se on oikeus, ei lain uhalla oleva velvoite, hänelle ei tule mitään sanktioita vaikka ei tapaisi lapsia.
Elatusmaksut sitten asia erikseen, ne on pakko maksaa. Mikäli ex ei maksa elatusmaksuja ap:n pitää toimittaa elatussopimus Kelaan jolloin Kela perii vaikka ulosoton kautta maksut ja maksaa ne ap:lle. Minimiosan ap saa säännöllisesti Kelasta vaikka ex ei niitä sinne maksaisi ja mikäli elatusmaksu on sovittu minimiä suuremmaksi Kela maksaa minimin yli olevan osuuden sitä mukaa ap:lle, kun saa exältä perittyä.
Vielä tähän lisäyksenä, että en kyllä suosittelisi edes viemään lapsia isälleen mikäli hän sanoo, että ei heitä halua ottaa. Tilanteesta kärsii eniten lapset jos heidät viedään isälle joka ei heitä luokseen halua.
Lasten kanssa tukeutuisin ystäviin ja sukulaisiin jotka haluavat auttaa. Mikäli kukaan ei halua auttaa lastenhoidossa sinnittelisin yksin. Sijaisperheissä ja tuliperhe/kummitoiminnassa on aina omat riskinsä. On paljastunut mm pedofilista toimintaa noissa kummitoiminnan jutuissa ja sijaisperheasioissa ollut tapauksia, että lapset vehkeilty lastensuojelun avulla sijaisperheeseen. Lisäksi vaikka kaikki menisikin hyvin näiden kautta niin on äärimmäisen epätodennäköistä saada viisi lasta samaan hoitopaikkaan / sijaisperheeseen.
Muista ap, että sillä nyxällä on sama kohtalo edessään kuin sinulla:DDDDD
Sinulle onkin jo annettu muutama hyvä neuvo. Älä ole missään tekemisissä miehen ja sen uuden kanssa. Sairaitahan he ovat päästään kun tuollaisia juttuja laukovat. Eikä heidän suhde voi mitenkään voida hyvin, jos pitää sinua kiusata. Joten estä heidät niinkuin on kehotettu. Elä elämääsi ja unohda heidät.
Nyt on kyllä ihan pakko kysyä että sattuuko miehesi olemaan joku karvakäsi?
Ja sitten suomalaiset miehet ihmettelevät, kun iso osa heistä ei saa naista...? Ei muissa maissa miehillä ole tapana hylätä perhettä nuoremman akan takia. Taidampa etsiä oman miehen ulkomailta. Ei ole tuolla uudella naisella minkäänlaista moraalia kun ei kiinnosta että mies hylkäsi lapsensa.
N18
Ap, sulla on ne 5 parasta mitä maa päällään kantaa. Älä haikaile uusien miesten perään kuin vasta sitten kun lapset ovat kaikki jo vähintään teinejä.
Uusi mies ei tule lapsiasi hoitamaan, uusi mies tulee olemaan mustasukkainen jos vietät aikaa lapsiesi kanssa. Uusi mies oottelee äkäisenä makkarissa, kun hoitelet lapsiesi iltahommia ja vaatii seksiä rättiväsyneeltä sinulta, eikä ymmärrä yhtään, että sinäkin tarvitset lepoa.
Luuseri tuo on eikä mikään mies. Ei normaali mies hauku vaimoaan ja hylkää lapsiaan. Ei tervejärkinen vaan voi tehdä tuollaista. Hyvä että pääsit hänestä eroon mutta lapsia käy sääliksi, että tuommoisen isän ovat saaneet. Uusi akka vaikuttaa samanlaiselta eli sopivathan toisillensa! Yleensä tuon luonteisilla pareilla ei onni hirveän kauaa kukoista. Voimia! Yhteishuoltajuus peliin ja lapset miehen ja uuden akan luo joka toinen viikko, mahtaa siihen heidän onni kaatua, mutta tärkeintä tietysti että lapset ovat onnellisia.
Älä edes mieti vielä uutta suhdetta. Keksitä kaikki rakkautesi lapsiin. Tulee päivä, jolloin tajuat, että ero oli parasta mitä sinulle tapahtui....
Itse heräsin puolisen vuotta ahdistukseen, kun ex jätti kylmästi sähköpostiviestillä ja vaihtoi 15 vuotta nuorempaan. Minulla onneksi vain yksi lapsi ja hyvä työ, joten taloudellisesti kaikki oli hyvin.
Tänään katson teinipoikaani, jolle minä olen tärkeä ja läheinen, isäsuhde tottakai erilainen. Nykyään isänsä soittelee perään ja poika menee käymään jos sattuu huvittamaan. Minulle uskoutuu ja luottaa minuun kaikessa. Minulla on ollut pari kivaa suhdetta, mutta tärkeintä on meidän pieni perhe, enkä tähän ketään ota ennen kuin tuo tärkein pikkumies lähtee omilleen...
Tee itsellesi tärkeitä asioita (lue, urheile) ja nauti lapsistasi. Rakkaus tulee kun olet rakentanut onnen itsesi kanssa...älä katkeroidu, älä seuraa instanssi naista, päästä irti eksästä....
AV -palstan kirjoitteluun perusteella keski-ikäistyvät miehet ovat semmoisia pa...kiaisia, että hyvä vaan kun pääsit eroon.
Ai niin... Kelpasi 27v babelle.
- -
Ensin haaveillaan isosta perheestä, sen hoitaminen on työlästä ja itsestä huolehtiminen jää laimin. Miestä ei enää rupsahtanut vaimo ja perhe-elämä työreissusta palattua kiinnosta. Noin se helposti käy.
Näitä pitäisi miettiä jo etukäteen.
Miehesi teki väärin.
Olen 38v mies. Vaimoni kanssa meillä on kolme lasta. Vaimoni ei ole aikoihin huolehtinut ulkonäöstään ja muutenkaan hän ei enää herätä rakkautta. Lasten vuoksi en ole edes ottanut puheeksi eroa.
Oman hyvinvointiin vuoksi pidän yllä sivusuhdetta (seksiäkin kyllä, mutta ei vain sen vuoksi) kymmenkunta vuotta nuoremman naisen kanssa. Vaimoni ja lapseni eivät tästä tiedä ja parempi niin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on exän kanssa viisi lasta. Ex- mies lähti puoli vuotta sitten nuoren 27v naisen matkaan. Jäin yksin viiden lapsen kanssa. Minulla ei ole mitään tukijoukkoja. Ex-Mies näkee lapsia vain harvoin, koska asuu 300 km: n päässä tämän uuden naisen kanssa.
Kaikkein kamalinta on miehen käytös minua kohtaan, nimittäin kun erosimme, niin mies juhli sitä " saavutusta" , että sai jätettyä minut viiden lapsen kanssa yksin. Oikein exän kaveritkin rehvastelivat " kuinka rohkea veto tuo oli". En voi käsittää.
Tuo ex- miehen uusi nainen on inhottava minua kohtaan. Rehvastelee omalla kauneudellaan instassa ja laittelee minulle viestejä kuinka ihanaa exällä ja hänellä on, kun lapsetkin ovat vain harvoin tiellä ja kuinka heillä on nyt vapaa- aikaa ja rakkaus kukoistaa. Oksettavaa. Olen täynnä vihaa. En edes pysty sanoin kuvailemaan.
En varmaan ikinä tule löytämään enää suhdetta. Kuka tahtoo viiden lapsen äidin? Ei varmasti kukaan. Kai mä vanhenen vain yksin. Eikai tässä muu auta.
Hei, sulla on lapset. Mihin tarvitset miestä? Rakasta ja kasvata heidät aikuidikdi ja keskity sitten taas kumppanin etsintään. Apua saat perhetyöstä lastenhoitoon, ovatko lapset päiväkodissa?
Vierailija kirjoitti:
Miehesi teki väärin.
Olen 38v mies. Vaimoni kanssa meillä on kolme lasta. Vaimoni ei ole aikoihin huolehtinut ulkonäöstään ja muutenkaan hän ei enää herätä rakkautta. Lasten vuoksi en ole edes ottanut puheeksi eroa.
Oman hyvinvointiin vuoksi pidän yllä sivusuhdetta (seksiäkin kyllä, mutta ei vain sen vuoksi) kymmenkunta vuotta nuoremman naisen kanssa. Vaimoni ja lapseni eivät tästä tiedä ja parempi niin.
Entä vaimosi hyvinvointi? Ei sitten tullut mieleen, että olisit voinut helpottaa hänen taakkaansa niin, että hänellekin olisi jäänyt aikaa ja voimia itsestään huolehtimiseen? Teit naimisiin mennessäsi hänelle lupauksen, oliko se pelkkää tyhjää puhetta?
Nyt vaan lastenvalvojalle ja vaadit paitsi kovat elarit, myös tapaamiset. Tarvittaessa oikeuteen. Kyllähän viimeistään oikeuden päätöksen jälkeen tulee eteen tilanne että miehen on järjestettävä elämänsä sen mukaan että pystyy hoitamaan tapaamiset. Jos on töissä viikot niin viikonloput on varmaankin kotona. Lapset vaan viikonlopuksi iskälle, voi olla että nuorikkokin herää todellisuuteen.
Melko ääääshoul tämä entinen ukkosi eikä nyxänsä vaikuta yhtään fiksummalta. Positiivista asiassa on se että pääsit tuollaisesta ukosta eroon mutta hänellä on edelleen velvollisuutensa isänä ja lapsilla oikeus tavata isäänsä. Viimeistään sitten tuomarin sanan jälkeen. Ja oikeuskulut maksaa exäsi.
Ok. Nyt sinä pyrit luopumaan vihastasi ja katkeruudestasi, jotka kylläkin ovat täysin oikeutettuja, mutta nyt niiden aika on ohi. Nautit ihanista lapsistasi ja keskityt tekemään kaikkesi heidän menestymisen eteen. Löydät vielä elämäsi rakkauden, mutta et ihan lähivuosina. Elät loppuelämäsi onnellisena, ja paljon onnellisempana kuin ex-miehesi ja tämän uusi (uudet, niitä tulee vielä enempikin) narttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko saat elareita, olisiko mahdollista vaatia korotusta.
Todella pienen minimaalisen määrän. Ei paljon lohduta. Korotusta olen hakenut, mutta tuli kielteinen päätös.
AP.
Tää nyt kuulostaa provolta. Kelasta voi saada kielteisen päätöksen elatustukeen, mutta elatusavusta sovitaan lastenvalvojalla vanhempien kesken. Lastenvalvoja voi tehdä laskelmia, mikä on sopiva summa tuloihin ja menoihin suhteutettuna. Oikeudessa voi myös saada pääätöksen elatusmaksuista, mutta siitäkään ei ap puhu mitään.
Lisäksi ap varmaan osaisi sanoa, että heillä on yhteishuoltajuus. Harvemmin parisuhteessa, jossa on viisi lasta, vain toisella vanhemmalla on lasten huoltajuus.
Tuskin ne lapset olivat se miehen lähdön syy.
Mulle kävi samoin. Uudesta en ollut kyllä varma.
Muutama vko muutosta alkoi taas yhteydenpito minuun, liekö uusi ei ollutkaan mitä kaipasi. Kuitenkin, sen verta perseestä oli miehen jutut että saipa jäädä itekseen itkemään.
Etsi Yhden Vanhemman Perheiden Liitosta sinua lähin paikallisyhdistys ja tutustu heidän vertaistukitoimintaa.
Suosittelen itseasiassa kaikille YH ja yhteisvanhemmuusyksilöille, jotka on yksin lapsista vastuussa aina tai edes joka toinen vko.
Vihan tunteisiin yms avuksi esim Suomalainen eroseminaari.
Katkeruudella myrkytät vain oman elämäsi. Tunteet on ymmärrettäviä ja Ok, mutta niistä kannattaa opetella myös irti.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia kannattaa tehdä sitä silmälläpitäen, että jaksaa niistä myös itse huolehtia, jos parisuhde syystä tai toisesta loppuu.
Aika huono kommentti. Ei kukaan varmasti valmiiksi odota jäävänsä lasten kanssa yksin, vaan oletus on, että eron tullessa myös mies ottaa yhtälailla vastuuta lapsistaan.
Kyllä voi. Vaikka tapaamissopimus olisi ei se sido exää tapaamaan lapsia. Se on oikeus, ei lain uhalla oleva velvoite, hänelle ei tule mitään sanktioita vaikka ei tapaisi lapsia.
Elatusmaksut sitten asia erikseen, ne on pakko maksaa. Mikäli ex ei maksa elatusmaksuja ap:n pitää toimittaa elatussopimus Kelaan jolloin Kela perii vaikka ulosoton kautta maksut ja maksaa ne ap:lle. Minimiosan ap saa säännöllisesti Kelasta vaikka ex ei niitä sinne maksaisi ja mikäli elatusmaksu on sovittu minimiä suuremmaksi Kela maksaa minimin yli olevan osuuden sitä mukaa ap:lle, kun saa exältä perittyä.