Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paksuneulanäyte tisusta?

Vierailija
06.07.2018 |

Rinnastani löytyi kyhmy. Olen alle 20v. Kuinka todennäköisesti lääkäri laittoi lähetteen mämmin ja onko paksuneulanäyte kovin todennäköinen? Kokemuksia rinnanalueen paksuneulanäytteestä? Mitä kannattaa huomioida etukäteen?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lähetteen mammoon :D

Kumman ottavat todennäköisemmin ohut - vai paksuneulanäytteen? Voinko välttää tämän näytteenoton vaikka siellä varmasti kyhmy onkin?

Ap

Vierailija
2/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluaisit välttää näytteenoton?

Paksuneulanäyte otetaan esim. myoomasta (itselläni on rinnassa lihaskasvain, ei vaarallinen, mutta säikäytti ennen kuin oli tutkittu). Koepalan otto ei sattunut, koska alue puudutettiin.

Jos nesterakkula, pehmeä kysta, ohutneulanäyte on todennäköisempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä haluat välttää sen? Tietysti pitää tarkistaa jos on jotain oireita. Ei se kirpaise kuin sekunnin, ja se on ainoa keino selvittää varmasti mikä se patti on.

Vierailija
4/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin menet sinne ja asia tutkitaan.

Todennäköisyys, että kyseessä on vaaraton kysta on suurempi kuin että kyseessä olisi syöpä. Mutta jos kyseessä on jotain vaarallista, niin se ettet tiedä ei tee siitä yhtään vaarattomampaa.

Tsemppiä! Kerran sen kirpaisee. Paitsi mammografia, se litistää vähän pidempään :)

Vierailija
5/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun löysin itseltäni kyhmyn siitä otettiin mammon jälkeen vielä ohutneulanäyte ja sittemmin leikattiin pois nukutuksessa. Missään vaiheessa ei mikään sattunut ja arpikin on huomaamaton:) Hyvä se on käydä selvittämässä mitä siellä on, saat mielenrauhan ja asian hoidettua!

Vierailija
6/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reippaasti vaan mammoon ja näytteenottoon. Näytteenotto ei satu, rintojen litistys voi sattua mutta kestää kerralla 15 sekuntia.

Tämmöistä tää naisen elämä on. Näihin saa tottua.

Vierailija
7/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut useampi patti rinnoissa ja olen saanut lähetteen mammoon, ultraääneen ja neulanäytteeseen. Ovat nuoren ikäni ja pienen rintavarustuksen takia päätyneet aina pelkkään ultraääneen ja siinä ilmeisesti selvinnyt, että neulanäytteellekään ei ole tarvetta. Eli vaikka lähete olisikin useisiin tutkimuksiin, eivät he välttämättä tee niistä kaikkia.

Oman mielenrauhan kannalta tuo neulanäytteen otto olisi kyllä ollut ehkä hyvä ajatus, mutta kyllä kai ne lääkärit tietää mitä tekevät.

Vierailija
8/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo totta kai näyte jos ottavat mutta pelkään että on erityisen kivulias. Lääkärit tehneet paljon hoitovirheitä ja olen kokenut melkoisia juttuja niin vähän arkailen tällaista "epämääräistä " vaikka loppujen lopuksi kipuherkkä en olekaan.

Ap

Vierailija
9/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun löysin itseltäni kyhmyn siitä otettiin mammon jälkeen vielä ohutneulanäyte ja sittemmin leikattiin pois nukutuksessa. Missään vaiheessa ei mikään sattunut ja arpikin on huomaamaton:) Hyvä se on käydä selvittämässä mitä siellä on, saat mielenrauhan ja asian hoidettua!

Oliko hyvänlaatuinen? Millainen patti oli kyseessä; kysta, fibroadenooma? Voiko patin poistaa ilman nukutusta esim.puudutuksessa?

Ap

Vierailija
10/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytteenottoa ei kannata pelätä. Paksuneulanäytteeseen puudutettiin eikä näytteenotto tuntunut missään. Puudutus tuntui yhtä paljon kuin rokotus eli ei juuri yhtään.

Kannattaa mennä lääkäriin. Lääkäri määrää ehkä ultraan ja mahdollisesti näytteenottoon, jos katsotaan tarpeelliseksi. Patti on todennäköisesti hyvälaatuinen, mutta se kannattaa tutkia.

Vierailija
11/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo totta kai näyte jos ottavat mutta pelkään että on erityisen kivulias. Lääkärit tehneet paljon hoitovirheitä ja olen kokenut melkoisia juttuja niin vähän arkailen tällaista "epämääräistä " vaikka loppujen lopuksi kipuherkkä en olekaan.

Ap

No mitä sitä turhaan etukäteen pelkäämään ja panikoimaan. Se mikä pitää tehdä tehdään, sattui tai ei. Turha lietsoa itseään hysteriaan ennen kuin mitään on edes tapahtunut.

Vierailija
12/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kyseessä fibroadenooma ja se leikattiin puudutuksessa. Oli kyllä rauhoittavat lääkkeet ja humautus - nukuin koko operaation ajan.

Vierailija
13/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko hyvänlaatuinen? Millainen patti oli kyseessä; kysta, fibroadenooma? Voiko patin poistaa ilman nukutusta esim.puudutuksessa?

Ap

Kommentoin sivusta keskusteluunne; minulla löydettiin vajaa vuosi sitten papilloomakasvain rinnasta, kova pieni kasvain. Mammon jälkeen pikaisesti ultraan ja samalla otettiin ohutneulanäyte puudutuksessa. Muutaman kuukauden päästä leikattiin puuduttamalla (kasvain todella ihon pinnassa ja pieni), koska niin ehdottomasti halusin, muuten olisivat nukuttaneet. Vartin operaatio ja arpi niin huomaamaton että vain itse tietää missä se on, ei edes näe. Ei mitään kipuja leikkauksen jälkeen. Rohkeasti vain kaikkiin tutkimuksiin mitä lääkäri näkee tarpeelliseksi tehdä. Valtaosa kasvaimista on kuitenkin hyvänlaatuisia. Koepalan tuloksen odottaminen oli kaikkein raskainta vaikka ultraava lääkäri sanoikin että näyttää/vaikuttaa hyvänlaatuiselta.

Vierailija
14/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kyseessä fibroadenooma ja se leikattiin puudutuksessa. Oli kyllä rauhoittavat lääkkeet ja humautus - nukuin koko operaation ajan.

Itse haluaisin mieluummin poiston puudutuksessa ilman humautuksia. Saavat kaivaa vaikka kuinka syvälle sillee että iteki näkee:D Ei järkytä kunhan puuduttavat hyvin :D Ns.turhaa nukutusta jonka voi korvata puudutuksella haluan välttää koska nukutus on epäterveellisempää kuin puudutus.

Ap

Vierailija
15/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata etukäteen stressata. Hyvin mahdollisesti sitä ei tarvitse edes leikata. Tiedän useita naisia, joilla hyvälaatuista pattia ei ole leikattu pois.

Minulla leikkaus olisi tehty ihan hereillä, mutta olin niin paniikissa, että he laittoivat koko ajan lisää rauhoittavia tulemaan ja lopulta jonkun nukuttavan aineen. Se ei ollut varsinainen nukutus. Hengitin itse jne. Kyllä sen saa varmasti vaikka ihan ilman rauhoittaviakin, jos haluaa.

Vierailija
16/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hiljan mammossa ja selvä aihe ohutneulanäytteeseen löytyi. Toisessa rinnassa oli lukuisia kystia, harmittomia kuulemma, eivätkä ne kiinnostaneet lääkäriä yhtään. Tosin kuin tämä yksi patti toisen kainalon lähellä. Sitä tutkittiin ja mammografiakin uusittiin, ultrattiin tosi kauan, kunnes lääkäri sanoi että ohutneulanäyte pitää saada. Paksuneula olisi kuulemma pitänyt ottaa mutta patti oli kiinni jossain isossa verisuonessa, se olisi ollut riskaabelia. Ohutneulanäytyeenotto ei onnistunut tältä lääkäriltä lainkaan. Sanoi sen suoraan. Arvaa jäikös epävarma olo. Ainoa vaihtoehto oli kuulemma kontrolli muutaman kk:n päähän.

Vierailija
17/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse haluaisin mieluummin poiston puudutuksessa ilman humautuksia. Saavat kaivaa vaikka kuinka syvälle sillee että iteki näkee:D Ei järkytä kunhan puuduttavat hyvin :D Ns.turhaa nukutusta jonka voi korvata puudutuksella haluan välttää koska nukutus on epäterveellisempää kuin puudutus.

Ap

Rinnan alue on kuulemma vaikea puuduttaa tai ei puudu kunnolla, vaatii paljon puudutetta ja silläkin voi olla sivuvaikutuksia (kuten itselläni pitkään jatkuneet rytmihäiriöt, joita on ollut jo ennen operaatiota), siksi nukuttavat mieluummin. Ja pienenkin operaation vuoksi sinut valmistellaan salissa kuin isoon leikkaukseen eli mitään et näe, olet "verhon takana", "piuhoissa" ja "aineissa".

Vierailija
18/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todetaan että kyseessä hyvänlaatuinen kasvain esim.kysta tai fibroadenooma niin poistetaanko tällaiset kuinka herkästi? Miten poistetaan? Olisin jollain kertoa kokemusta miten poisto etenee?

Ap

Vierailija
19/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytteenotto ei tosiaan sattunut yhtään vaikka etukäteen jännitti. Mammo itsessään on paljon epämiellyttävämpi kokemus.

Vierailija
20/21 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei puudutetu mutta ei se sattunutkaan.