Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kenellekään sopinut ehkäisykapseli?

Vierailija
06.07.2018 |

Muuten kiinnostaisi, mutta netistä löytyy vain kauhutarinoita. Hinta on omalle lompakolleni niin kova, etten haluaisi turhaan ostaa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärelläni ja hänen joillakin kavereillaan on. Ihan hyvin tuntuu sopivan ja toimivan. 

Vierailija
2/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin sellaisen ottamassa kolme viikkoa sitten. Ei toistaiseksi mitään oireita. Ensimmäisen viikon käsi oli kipeä. Ihanaa kun ei tarvitse muistaa ottaa pillereitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sopinut minulle ainakaan: ensinnäkin tuli aivan kauhea ja kivualias akne, vaikka normaalisti minulla ei ole näpyn näppyä; toisekseen jatkuva tiputteluvuoto, joka todellakin ehkäisi kaiken seksielämän ja tuli taloudellisestikin aika kalliiksi kun suojaa sai pitää 24/7/12/365; kolmanneksi se vei halut täysin totaalisesti. Kun teho loppui tämän vuoden alussa, fiilis oli kuin olisi herännyt jostakin harmaasta horroksesta. Panettaa koko ajan.

En siis todellakaan suosittele, etenkään jos vielä otse joudut jotain siitä kapselista maksamaan! Helsingissä sen sai sentään ilmaiseksi.

Vierailija
4/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin synnytyksen jälkeen mutta poistatin alle vuoden jälkeen. Oli jatkuvaa tihkuvuotoa eli käytännössä menkat kesti sen vuoden putkeen. Vaihdoin hormoonikierukkaan, jonka kanssa ei mitään ongelmia. Jos tarvitset varman ehkäisyn, suosittelen kierukkaa ehdottomasti!

Vierailija
5/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapseleissa käytetään muistaakseni keltarauhashormonia. Voit testata keltarauhashormonia sisältäviä pillereitä ennen kapselin ottoa, niin näet sopiiko se sinulle.

Vierailija
6/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapseleissa käytetään muistaakseni keltarauhashormonia. Voit testata keltarauhashormonia sisältäviä pillereitä ennen kapselin ottoa, niin näet sopiiko se sinulle.

Nykyään kai sanotaan, ettei pillereiden sopivuus silti kerro kaikkea. Hormonit imeytyy eri tavalla jne.

Luulisi kuitenkin, että jos estrogeeni+keltarauhashormoni on sopinut, niin pelkän keltarauhashormoninkin luulisi sopivan?

Vierailija
7/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka iso sellainen tabletti sitten oikein on?

Vierailija
8/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka iso sellainen tabletti sitten oikein on?

Mitä? :D

Vierailija
9/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvaa tiputteluvuotoa, kunnes poistatin sen. En suosittele.

Vierailija
10/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sopinut hyvin, ollut nyt pari vuotta (olikohan Jadelle tai jotain sinnepäin?). Käytin minipillereitä aiemmin, mutta ei tää ihan samaa ainetta oo kuitenkaan - pillereiden kanssa menkkoja ei ollut lainkaan, mutta kapselin kanssa alkoi n. puoli vuotta sen laittamisen jälkeen tulla "menkat" parin kk välein. Ei mitään haittaa muuten oo ollut, todellakin tykkään kun ei tarvi huolehtia!

Vierailija
11/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kai sanotaan, ettei pillereiden sopivuus silti kerro kaikkea. Hormonit imeytyy eri tavalla jne.

Luulisi kuitenkin, että jos estrogeeni+keltarauhashormoni on sopinut, niin pelkän keltarauhashormoninkin luulisi sopivan?

Olen kuullut samaa, mutta ennen kapselin ottoa lääkäri sanoi, että sopivuutta voi testata ensin esim minipillereillä. :)

Vierailija
12/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on tullut tiputteluvuotoa, olitteko käyttäneet hormonaalista ehkäisyä aiemmin ongelmitta?

Ap

Vierailija
13/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ollut maaliskuusta asti, menkat ovat jääneet pois ja olen ehkä tunneherkempi. Itken helpommin kuin ennen, mutta kuitenkin normaalin rajoissa :D muuten ei ole ollut sivuoireita. Itse tykkään :)

N19

Vierailija
14/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerron mielelläni positiivia kokemuksia kapselista!

Itselleni asennettiin Nexaplanon kesällä 2015. Muutama kuukautta ennen asennusta mun piti alkamaan käyttää minipillereitä. Olin asennuksen jälkeen muistaakseni kolme kuukautta ilman menkkoja ja sen jälkeen ovat tulleet epäsäännöllisen säännöllisesti ehkä 4-7viikon välein? Itselläni vuoto on ollut melko niukahkoa (tyyliin 1-3 päivää tiputtelua), joka on suuri plussa.

Asennuskin meni näppärästi. Alue puudutetaan (nipistää) ja puutuneeseen käteen kapseli ammutaan sisään. Kesä voi olla huono ajankohta ottaa kapseli, sillä ainakin oma käteni tummui todella rumasti. (Ohessa linkki, ei sovellu herkille: http://aijaa.com/BZX4Rp ).

On ihanaa, että seksistä voi nauttia ilman ”vaivaa”. Kondomin laitto vie kuitenkin aina sen pienen hetken (ja onko kumeja just siinä käden etäisyydellä jne) ja esim pillereiden kanssa mua ahdisti niiden päivittäinen ottaminen. Esim mökille mennessä kun arkirutiinit rikkoontuivat niin saatoin huomata päivällä, että hitsi pilleri on unohtunut ottaa aamulla jne. Ja esim lomamatkalle lähtiessä oli hirveä stressi, että muistinhan ottaa sen laatan mukaan jnejne.

Mutta erilaisten ehkäisyjen kanssa pitää kuitenkin muistaa, että kaikki metodit eivät sovi kaikille. Itse olen tosiaan saanut nauttia kapselin kanssa niukoista ja vähistä menkoista. Joskus huomaan kärsiväni turhanpäiväisistä hormonihöyryistä (mm. joskus itkin koska en saanut pyykinpesukoneen kantta auki ja samalla nauroin koska olin niin tyhmä kun itkin), mutta nämä itkutkin ovat pieniä ja tajuan sen itsekin, että ei ole oikeasti syytä itkeä tällaisista syistä jne, ja että ne on ne hormonit.

Mun kaveripiirssä myös kolme muuta ovat ottaneet aikoinaan kapselin, ja heistä kaksi ovat ottaneet kapselin uudestaan ja kolmas otatti sen pois reilun vuoden käytön jälkeen. Hän kärsi pahasta aknesta (naama ja selkä) ja vaihtoi takaisin e-pillereihin.

Nexaplanonin kestoisuus on aiemmin ollut 3v, mutta nyt kun olin soittamassa poistatusaikaa, niin terveydenhoitaja ilmoitti, että tämä kestää nykyisin neljä vuotta käyttöä, jos olen normaalipainoinen. Otan tämän sitten pois ensi kesänä, saan toivottavasti lapsen (/lapsia), ja kun lapsihaaveet on toivottavasti saavutettu niin siirryn mielelläni takaisin kapselin käyttäjäksi. Niin, ja ainakin Helsingissä tuo ensimmäinen kapseli oli nuorelle ilmainen!

Vierailija
15/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kahden vaiheilla, että poistatanko kapselin alle puolen vuoden käytön jälkeen. Menkat tulee usein ja saattaa kestää kaksikin viikkoa. En vaan enää jaksa. Ennen kapselia oli hormonikierukka, mutta en halua sitäkään takaisin, kun oli sen kanssa aika ikävät kuukautiskivut, laiton kamaluudesta puhumattakaan (en ole synnyttänyt).

Seuraavaks kokeilen varmaan Gynefixiä. Todella kiinnostavaa kokeilla elämää hormonittomalla ehkäisyllä, vuosien hormonien jälkeen.

Vierailija
16/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Lisää?

Ap

Vierailija
17/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uup

Vierailija
18/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimi loistavasti. Menkat tulivat noin kerran kuukaudessa. Ei mitään sivuvaikutuksia. Lopussa ennen poistoa menkat tulivat hetken noin kerran kahdessa kuussa. Nyt on pois. En ole vielä uutta tahtonut. Mietin vielä vaihtoehtoja. Ikää on jo sen verran, että en usko olevani enää kovin hedelmällinen. Ei taida useinkaan olla ovulaatiota enää, vaikka kuukautisia vielä on.

Vierailija
19/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiiviset kokemukset. Huolettomuutta, hyvä ehkäisyvarmuus. Menkat jäi pois. Mikäs sen mukavampaa.

Vierailija
20/23 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminut loistavasti 4 v., ei mitään negatiivista. Menkat säännölliset ja minimaaliset. 3 pv. ja pikkuhousunsuoja riittää. Uskomatonta.