SOTELI syksy 2018
Onko muita hakijoita? Mihin haetta ja monesko haku kyseessä? Mie haen toista kertaa ja ajatuksena hakea sosionomiksi Hämeenlinnaan. Jännittää jo valmiiks millasta materiaalia tulee esivalintakokeeseen ja tietty pääsykokeet. Jäiks.
Kommentit (3148)
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette jos ette pääse opiskelemaan? Onko täällä joku alan- ja tai koulutuksen vaihtaja? 😊 Itse haluaisin vaihtaa käytännönläheisimpiin opintoihin.
Olen ollut koko välivuoden vaatekaupassa töissä ja jatkan samalla linjalla jos ei paikkaa tipu. Kunpa tää nyt olis se kerta kun mäkin pääsisin kouluun☹️
Mä haen lukiopohjalta. Toivon, että pääsen kouluun, mutta jos en niin jatkan aiempia opintoja edes joitakin kursseja sekä harkitsen amk:n polkuopintoja.
Onko joku täällä halunut metropoliaan? Onko eka hakukerta? Mulla on.
Löytyykö täältä muita ei-ensikertalaisia hakijoita? Täällä ilmoittautuu yksi ja pelottaa, etten pääse just tuon ensikertalaisjutun vuoksi 😐
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö täältä muita ei-ensikertalaisia hakijoita? Täällä ilmoittautuu yksi ja pelottaa, etten pääse just tuon ensikertalaisjutun vuoksi 😐
Löytyy joo. Aika valitettavan pienet kiintiöt monessa paikassa meille ei-ensikertalaisille. Tuntuu kohtuuttomalta "rangaistukselta" muinoin tehdystä väärästä alavalinnasta vaikeuttaa näin paljon ei-ensikertalaisten pääsyä uusiin opintoihin. Sitten vielä tulevat todistusvalinnat. Ahtaalle ajetaan mahdollisuudet alan vaihtoon.
Mulla lukio/lähäri pohjalla, ekaa kertaa hain. Jos ei opiskelupaikkaa tuu, niin nykyisessä duunissa jatkan ja kokeilen päästä polkuopintoihin tai sit keväällä uusiks.
Ja todennäköisesti näin käy, koska ryhmätehtävästä jäi paska fiilis, jännitti ja puhuin ihan sontaa joten en usko että pääsen.
Vierailija kirjoitti:
Hakeeko kukaa lähäripohjalta?
Mie haen lähäri pohjalta
Lähäri täälläkin :) vakkarityö nii siellä jatkan jos opiskelemaan ei nyt pääse
Ite hain ekaa kertaa amk:hon ja työttömänä tällä hetkellä. Jos en pääse sisään niin tehostan työnhakua ja odottelen kevään yhteishakua.
Lähäri täälläkin :) vakkarityö nii siellä jatkan jos opiskelemaan ei nyt pääse
Syksyllä valmistuva ensikertalainen, hain Meteopoliaan sh. Toisin koe meni niin perseilleen, että tuskin sisään pääsen. Eniten harmittaa ehkä se, ettei pääsykokeeseen pysty valmistua, koska silloin voisi itse vaikuttaa tulokseen. Aineistokysymykset kokeessa tuntuivat hepralta, verrattuna tekstiin jonka luin.
Aikooko kukaan muu yrittää polkuopintoihin jos ei pääse? Itse pääsin lapin amk sosionomiksi polkuopintoihin, sinne oli haku jo viimekuussa. Pääseepä aloittamaan opinnot niin ei tule välivuotta taas
Vierailija kirjoitti:
Aikooko kukaan muu yrittää polkuopintoihin jos ei pääse? Itse pääsin lapin amk sosionomiksi polkuopintoihin, sinne oli haku jo viimekuussa. Pääseepä aloittamaan opinnot niin ei tule välivuotta taas
Mielestäni noiden polkuopintojen rahoitus eli tukiasia jokseenkin epäselvä kun mun työkkärintätikin sanoi että siinä ei oo yhtenäistä linjaa. Piti syksyllä koittaa onneaan mutta sit päätin että en jaksa alkaa paperisotaan työkkärin ja Kelan kanssa.
Yritän hakeutua Seamkkiin polkuopintoihin. Tietääkö joku millä perusteilla niihin valitaan?
Vierailija kirjoitti:
Yritän hakeutua Seamkkiin polkuopintoihin. Tietääkö joku millä perusteilla niihin valitaan?
Vastaan vaikken Seamkista tiedä mut siis Hamkissa on ihan typerä systeemi, haku aukee kello 8.00 ja kaks ekaa nopeinta klikkaajaa/ilmoittautujaa otetaan. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan vaikken Seamkista tiedä mut siis Hamkissa on ihan typerä systeemi, haku aukee kello 8.00 ja kaks ekaa nopeinta klikkaajaa/ilmoittautujaa otetaan. 🙄
Seamkissa sama.
Polkuopinnot ensinnäkin a) maksaa b) nopeimmat ilmottautujat pääsee, paitsi osassa kouluja etusijalla ne joilla hyväksytty valintakokeen tulos c) millä elät kun et ole työtön etkä opiskelija.
Mulla oli elokuussa polkuopintoihin paikka, mutta päätin luopua ja hakea syksyn haussa vielä kertaalleen.
Itse yritän päästä opiskelemaan päivärahalla eli omaehtoinen opiskelu ko se on mutta en usko että sillä pääsen niin sitten työt tai toimeentulotuki. Pääsin siis monimuotoon niin työnteko mahdollista. 300e maksoi ekan vuoden opinnot ja sen jälkeen voi hakea erillishaussa tutkinto-opiskelijaksi. Ihan hyvä väylä tämäkin jos vaan rahallisesti mahdollista.
Kela katsoo polkuopinnot niin, ettet ole päätoiminen opiskelija, joten ei myönnetä opintotukea. Työkkäri taas katsoo, että olet päätoiminen opiskelija, joten ei myönnetä työttömyystukia. Eli pitäs pystyä työllä elättämään itsensä samalla, kun opiskelee.
Asiasta toiseen, millaiset teidän haastattelukokemukset oli? Millaisiin asioihin siellä kiinnitettiin huomiota? Kiinnostaa, että oliko kaikille samantyyppiset kysymykset, vai riippuko enemmän siitä, mitä oli ennakkotehtäväänsä kirjoittanut?
Mikä ihme toi lähdekoodi juttu oikein on?