SOTELI syksy 2018
Onko muita hakijoita? Mihin haetta ja monesko haku kyseessä? Mie haen toista kertaa ja ajatuksena hakea sosionomiksi Hämeenlinnaan. Jännittää jo valmiiks millasta materiaalia tulee esivalintakokeeseen ja tietty pääsykokeet. Jäiks.
Kommentit (3148)
Omasta mielestäni valintakoe yhteistyö on epäreilu, koska kokeet niin erilaisia. Tähän onneksi tulossa muutos, kun ensi syksynä otetaan valtakunnallinen koe käyttöön.
Laurean valintakokeessa (sosionomi) jäi itseäni ärsyttämään se että ryhmästämme puuttui 1, joten meitä oli vain kaksi keskustelemassa. Eikä siinäkää joo mitään haittaa ollut aluksi, mutta ryhmäkeskustelu meni vähän yksin keskusteluksi kun toinen osapuoli vain myöntäili ja oli samaa mieltä kaikesta kanssani. En sitten osannut loppuen lopuksi jatkaa keskustelua kun toiselta ei tullut oikein mitään uutta kommenttia ja keskustelu sitten tyssäsi suht. Nopeasti
Onko kukaan ollut Kajaanissa pääsykokeissa? Millainen fiilis jäi?
Alko kyllä tympii toi Metropolian sh- koe ihan tosissaan. Tuosta ei ole montaa pistettä saatavissa :( Näin ollen en ole pääsemässä kakkosvaihtoehtoihinkaan kun toisilla ehkä eri ja helpompi koe prkl
Hiljaista täällä.. Ketä oli tänään diakin pääsykokeissa? Itse hain sosionomiksi. Niin vaikee arvioida miten meni. Kirjoitustehtävässä ainakin puol tuntii hujahti ihan hetkessä.
Mulla oli koko sen kahden tunnin ajan kamala pissahätä ja meinasin jo lähteä :D Metropolian sh-koe siis.
Oliko millasta matikkaa kokeissa olleilla?
Vierailija kirjoitti:
Hiljaista täällä.. Ketä oli tänään diakin pääsykokeissa? Itse hain sosionomiksi. Niin vaikee arvioida miten meni. Kirjoitustehtävässä ainakin puol tuntii hujahti ihan hetkessä.
Mä olin. Helppo oli mut jännitys teki vaikeeksi helponki tilanteen. Jäi ihan hyvä fiilis kuitenkin.
Mutenkäs vasassa kävijöt?
Yuntui että matikka oli aivan liian helppo? 🤔
Mutta taas aineistotehtävässä aikaa oli hyvin niukasti.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin kanssa. Varsinkin ryhmäkeskustelu meni ihan plörinäksi jännittämisen takia. En usko pääseväni opiskelemaan.
Olin tänään Metropoliassa sh kokeessa. Aineisto oli ihan järkyttävän vaikea, ja meni suurin osa myös arpomalla. Loppupeleissä huomasinkin että suurimpaan osaan olin vastannut "kyllä", joten varmaan penkin alle meni se. Matikkasta en ehtinyt tehdä 2 viimeistä tehtävää loppuun, joten laitoin sattumavaraisesti nekin. Huomenna päivällä ryhmähaastattelu, toivottavasti se menee hyvin, niin edes mahis päästä Saloon (:0). Kaiken lisäksi sinä kakkapää, joka et laittanut puhelmen pois päältä (Vaikka se Tuijakin oli siitä erittäin dramaattisesti muistuttanut)ja sun herätyskello soi koko kokeen aikana toivottavasti astut legopalan päälle ja samalla lyöt pikkuvarpaasi pöydänkulmaan :-)
Metropolian sh aineisto oli kyllä vaikea! Tai lähinnä se, että noin lyhyessä ajassa pitäis pystyä sisäistämään ja tajuta just ne oikeat ottaa ylös muistiin. Kaikenlisäks keväällä oli 30 min enemmän aikaa tehdä koetta mikä oli myös kummallista. Lottoamiseks se meni, saa nähdä miten hyvä tuuri käy! Matikka oli helppo onneksi, mutta siitä ei tuu kun max 10 pistettä joten ei paljoo auta jos aineisto-osuus muodosti 30 p :/
Saiko metropolian kokeissa käyttää laskinta?
Vierailija kirjoitti:
Saiko metropolian kokeissa käyttää laskinta?
Ei saanut ainakaan ensihoidossa
joo... metropolia sh täälläkin ja koko aineisto tuntui aivan ufolta. 80 prossaa noin meni arvaamiseks ku keskityin vaan lukemiseen :/ ei sit jääny kauheesti matikkoihin aikaa vaik joo vaan 10:nen pistettä niistä. saa nähä huomenna miten haastattelu tulee menemään....
Mitä meiltä olitte tämän päiväisetä Lauren kokeesta?:) itse hain porvooseen..
Vierailija kirjoitti:
Karelia amk terveydenhoitaja kokeessa ei ollut kuin yksilöhaastattelu ja ryhmätehtävä jossa itselle sattui hyvä ja tasapainoinen ryhmä :)
Mikä oli aiheena ryhmätehtävässä?
Kauanko yksilöhaastattelu kesti, entä ryhmätehtävä?
Ja mitenkä pitkä oli valintakoepäivä?
Karelia amk sosionomin valintakokeissa olleet miten meni? Mikä fiilis jäi?
No niin nyt on varmaadn aika monella pääsykokeet taputeltu ja nyt vaan odotellaan tuloksia. Jotenkin helpottunut olo, kun kaikki voitava on nyt tehty.
Metropoliaan shksi hain. Pääsykokeista jäi sillä tavalla vähän huono fiilis ettei oikeen saanut missään vaiheessa kertoa itsestään tai miksi alalle haluaa yms. Odotin että eilisen matikka ja järkyttävän aineistopläjäyksen jälkeen tänään olisi ollut sellaisen vuoro, mutta eipä ryhmähaastattelussa paljon päässyt sellaista puhumaan jos ei halunnut ihan ohi aiheen lähteä puhumaan. Muuten tämän päivän haastattelusta jäi ihan hyvä mieli.
Mitenköhän tuo valintakoeyhteistyö toimii käytännössä, kun esim. Metropolian ja Saimian eh kokeet on olleet ihan erilaisia, vaikka tekevät valintakoeyhteistyötä?