SOTELI syksy 2018
Onko muita hakijoita? Mihin haetta ja monesko haku kyseessä? Mie haen toista kertaa ja ajatuksena hakea sosionomiksi Hämeenlinnaan. Jännittää jo valmiiks millasta materiaalia tulee esivalintakokeeseen ja tietty pääsykokeet. Jäiks.
Kommentit (3148)
Joo, olen opiskelutaidoiltani hyvä. Myönnän, että luulin AMK-koulutuksien olevan läpihuutojuttuja.
Tosin ainakin matikasta tuli täydet pisteet, miinuspisteitä taisi sitten ropista aineistokysymyksistä. Eihän siinä mitään, nyt osaan paremmin ammattiin opiskelijoitakin arvostaa.
Milloin alkaa kevään yhteishaku?
Tää tais mennä nyt ohi.
Millä todistuspisteillä porukka päässy suoraan toimintaterapeutiks ja mihin kaupunkiin? Kevään hakua ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
XAMK! Onko tullu kutsuja? Opintopolku sanoo, että valinta kesken, mutta en luota siihen :D Ja sammalla toivon, että valinta on kesken etten jäänyt nyt oikeasti ilman kutsua:D
Vaikka et saiskaan kutsua niin opintopolku näyttää että valinta on kesken niin kauan kunnes lopulliset pääsykoetulokset tulee, eli 29.11 :/
Mutta toivottavasti saat kuitenkin sen kutsun vielä!!
Niin aattelinki sen toimivan. Kyllä saisivat viestiä laittaa myös jos ei kutsua tule xD
Odottava kirjoitti:
Laureasta kuulunu mitään ??
Laureasta tuli tiistaina kutsu valintakokeeseen.
Jos olette hakeneet useampaan kouluun samaa tutkintoa (esim. sosionomi) opiskelemaan, niin kutsu valintakokeeseen tulee vain yhdestä amk:sta. Jos teillä on vaikka kolme hakukohdetta, niin kutsu tulee siitä koulusta (ylhäältä alaspäin toivomasi järjestys), mihin pisteesi riittävät.
Jos nämä koulut tekevät yhteistyötä haussa, niin sinulla on mahdollisuus päästä valintakokeen perusteella vielä vaikka ykköstoiveeseesi, jos valintakokeen pisteet riittävät.
Koepaikka ei vaikuta, vaan valintakokeen tulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan hakijoissa muita ketä mietityttää alan pakkorokottamiset🤔?
Kyllä mietityttää, olen kerran erehtynyt ottamaan rokotteen jokunen vuosi sitten ja se oli elämäni kamalin influenssa! Rokotteesta huolimatta olin hirveässä kunnossa pari vk, sen jälkeen en ole ottanut. Tietysti en ole ollut sairaanhoidossa töissäkään.
Mielestäni jos rokotus tulee pakolliseksi aivan kaikkialla niin myös kaikista sairaanhoidon paikoista on tehtävä savuttomia. Kaikki lääkärit ja hoitajat saavat luvan lopettaa polttamisen.
Annappas ku arvaan. Sait influenssan influenssarokotteesta?
Hoitsu88 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mietityttää, olen kerran erehtynyt ottamaan rokotteen jokunen vuosi sitten ja se oli elämäni kamalin influenssa! Rokotteesta huolimatta olin hirveässä kunnossa pari vk, sen jälkeen en ole ottanut. Tietysti en ole ollut sairaanhoidossa töissäkään.
Mielestäni jos rokotus tulee pakolliseksi aivan kaikkialla niin myös kaikista sairaanhoidon paikoista on tehtävä savuttomia. Kaikki lääkärit ja hoitajat saavat luvan lopettaa polttamisen.Annappas ku arvaan. Sait influenssan influenssarokotteesta?
En tiedä sainko rokotteesta vai ihan tartuntana, mutta ennen sairastumista otettu rokote ei suojannut taudilta.
Oamkin pisterajat löytyvät koulun sivuilta mutta jos joku ei löydä niin tässä olisi:
Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus, Oulu 43,6 pistettä
Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus, Oulainen -
Sosionomi (AMK), monimuotototeutus 54,0 pistettä
Terveydenhoitaja (AMK), monimuotototeutus 55,3 pistettä
Vierailija kirjoitti:
Millä todistuspisteillä porukka päässy suoraan toimintaterapeutiks ja mihin kaupunkiin? Kevään hakua ajatellen.
Minä ihmettelen edelleen että miten pelkällä lukion todistuksella voi päästä sote-alalle ilman että edes näyttää naamaansa koululla? Koska eiköhän tuommoisissa ammateissa tarvitse vähän jotain muutakin kuin hyviä numeroita matikasta ja kielistä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitsu88 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jos rokotus tulee pakolliseksi aivan kaikkialla niin myös kaikista sairaanhoidon paikoista on tehtävä savuttomia. Kaikki lääkärit ja hoitajat saavat luvan lopettaa polttamisen.Annappas ku arvaan. Sait influenssan influenssarokotteesta?
En tiedä sainko rokotteesta vai ihan tartuntana, mutta ennen sairastumista otettu rokote ei suojannut taudilta.
Et saanut. Influenssa rokotteesta ei voi saada influenssaa. Yhden AMK opettajan sanoin" jos influenssarokotus aiheuttaa ongelmia, kannattaa vaihtaa alaa". On totta että influenssarokote ei estä sairastumista influenssaan, mutta se estää noin 6/10 sairastumasta. Rokote jokatapauksessa heikentää taudin kestoa sekä oireita. Rokotteen ottamisessa on tärkeää että se otetaan ajoissa ennen influenssakautta. Rokote ei myöskään estä sairastumasta nuhakuumeeseen, jonka oireet voivat olla täysin samat kuin influenssan. Perusterve ihminen sairastaa influenssan tarvittaessa ja parantuu siitä täysin. Sen takia sinä et rokotuksella suojaakkaan itseäsi vaan potilaita joita hoidat. Joka vuosi meillä kuolee ihmisiä sairaalassa ja hoitolaitoksissa influenssan aiheuttaminiin jälkitauteihin tai itse influenssaan. Asia on vakava.
https://yle.fi/uutiset/3-9540436
Tuolla on niille tietoa jotka miettii millainen on sairaanhoitajien,terkkojen ym. sähköinen pääsykoe ja mitä sisältää.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-9540436
Tuolla on niille tietoa jotka miettii millainen on sairaanhoitajien,terkkojen ym. sähköinen pääsykoe ja mitä sisältää.
Myös ensihoidon. Testi tuohon emotiaaliseen hahmottamiseen löytyy täältä: https://greatergood.berkeley.edu/quizzes/ei_quiz/take_quiz
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen edelleen että miten pelkällä lukion todistuksella voi päästä sote-alalle ilman että edes näyttää naamaansa koululla? Koska eiköhän tuommoisissa ammateissa tarvitse vähän jotain muutakin kuin hyviä numeroita matikasta ja kielistä.
Oon pohtinu ihan samaa! Miten tossa alalle soveltuvuus arvioidaan? Niinpä, ei mitenkään..
Eks Metropoliassa nää ensihoidon,saairaanhoidon, kätilön ja tällästen alojen valintakokeet oo kuitenki vielä paperisia niinku viime keväänäki oli? Tai tälleen ymmärsin opintopolusta et koe ois ainaki ensihoidossa ja sairaanhoidossa paperinen? :o
Hoitsu88 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitsu88 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saanut. Influenssa rokotteesta ei voi saada influenssaa. Yhden AMK opettajan sanoin" jos influenssarokotus aiheuttaa ongelmia, kannattaa vaihtaa alaa". On totta että influenssarokote ei estä sairastumista influenssaan, mutta se estää noin 6/10 sairastumasta. Rokote jokatapauksessa heikentää taudin kestoa sekä oireita. Rokotteen ottamisessa on tärkeää että se otetaan ajoissa ennen influenssakautta. Rokote ei myöskään estä sairastumasta nuhakuumeeseen, jonka oireet voivat olla täysin samat kuin influenssan. Perusterve ihminen sairastaa influenssan tarvittaessa ja parantuu siitä täysin. Sen takia sinä et rokotuksella suojaakkaan itseäsi vaan potilaita joita hoidat. Joka vuosi meillä kuolee ihmisiä sairaalassa ja hoitolaitoksissa influenssan aiheuttaminiin jälkitauteihin tai itse influenssaan. Asia on vakava.
Samalla paasauksella sitten osalle riskiryhmää pakolliseksi tuo rokotus. Eli ainakin sairaille (astma ym) sekä vanhuksille. Ja mieluusti sitä parempaa rokotusta, sekin on ihme että terveydenhuollon porukalle jaetaan ilmaiseksi sitä laimeampaa ja huonompaa rokotetta.
Yksityiseltä saa kuitenkin "vaan" 37e hintaan sen pätevämmän.
Jos riskiryhmään kuuluva vanhus ei ole rokotuttanut itseään hänelle se tehtäisiin ja ne hoitajat jotka eivät itseään halua rokottaa eivät sitten näitä kaikkein huonompikuntoisia hoitaisi. TAI kuten tähänkin asti, hoitajille suojus naamaan ja tottakai ne haskat.
Vierailija kirjoitti:
Eks Metropoliassa nää ensihoidon,saairaanhoidon, kätilön ja tällästen alojen valintakokeet oo kuitenki vielä paperisia niinku viime keväänäki oli? Tai tälleen ymmärsin opintopolusta et koe ois ainaki ensihoidossa ja sairaanhoidossa paperinen? :o
Paperinen + ryhmähaastis
Mielestäni jos rokotus tulee pakolliseksi aivan kaikkialla niin myös kaikista sairaanhoidon paikoista on tehtävä savuttomia. Kaikki lääkärit ja hoitajat saavat luvan lopettaa polttamisen.