SOTELI syksy 2018
Onko muita hakijoita? Mihin haetta ja monesko haku kyseessä? Mie haen toista kertaa ja ajatuksena hakea sosionomiksi Hämeenlinnaan. Jännittää jo valmiiks millasta materiaalia tulee esivalintakokeeseen ja tietty pääsykokeet. Jäiks.
Kommentit (3148)
Puuh kirjoitti:
Mulla lukee vaan yhä opintopolussa, että ” opiskelijavalinta kesken ”
Mitä siellä sitten pitäis lukea? Keskenhän se on suurimmalta osalta.
Toisiks viimeinen mahdollisuus saada lton paperit monimuoto opintoinan. Jos ei nyt tai syksyllä pääse opiskelemaan niin on mentävä päivä opintoihin yliopiston puolelle.
Jo kirjoitti:
Toisiks viimeinen mahdollisuus saada lton paperit monimuoto opintoinan. Jos ei nyt tai syksyllä pääse opiskelemaan niin on mentävä päivä opintoihin yliopiston puolelle.
Kun joku kysyi mitä sosionomi opintojen jälkee uskoo tekevänsä
Terv nykyinen lastenhoitaja
☝️☝️
Äikkä, pitkä kieli ja reaali L:t. Silti ei todistusvalinnasta kuulu mitään. Metropolia kyseessä. Luulisi, että todistus riittäisi, kun parempaa haun kannalta on mahdoton saada.
Vierailija kirjoitti:
Jo kirjoitti:
Terv nykyinen lastenhoitaja☝️☝️
Jos nimenomaan lto:ksi haluaa, niin eikö tulevan uudistuksen kannalta oo melkein järkevintä suorittaa kandin tutkinto yliopistossa? Samalla saa eskaripätevyyden, jota ei amkissa saa.
Sain Metropoliasta paikan todistusvalinnalla pisteillä 28/30. Tuli joo vähän yllätyksenä. Veikkaisin että pisterajat on kevään haussa yleisesti ottaen tiukemmat kuin syksyllä hakijamääristä johtuen.
Vertailun vuoksi: Turun AMK:iin pääsi kevään todistusvalinnassa vaihtelevasti pisteillä 28 tai 29 koulutusohjelmasta riippuen. Harmi ettei vastaavaa tietoa löydy Metropolian sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Äikkä, pitkä kieli ja reaali L:t. Silti ei todistusvalinnasta kuulu mitään. Metropolia kyseessä. Luulisi, että todistus riittäisi, kun parempaa haun kannalta on mahdoton saada.
Mulle tuli Metropolian todistusvalinnan tuloksesta sähköposti eilen iltapäivällä. Myös Opintopolusta tulee viestiä kun opiskelupaikka on vastaanotettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan täällä päässyt Metropoliaan todistusvalinnalla? Millaiset pisteet saitte? Itse pääsin pisteillä 27/30 (Magnan paperit parilla Eximialla) ja olen kyllä todella yllättynyt koska vaikka omat pisteeni ihan hyvät onkin, olen ollut aiemmin siinä uskossa että Metropoliaan ei ole todistuksella asiaa ellei pisteet ole vähintään 29/30 tai täydet.
Pääsin myös todistusvalinnalla ja tuli itselle aivan puskista. Pääsin sisään samoilla pisteillä eli 27/30 ja rupesin miettimään, että mikähän taso tänä vuonna on ollut vai onko ollut vain vähemmän hakijoita..
Vierailija kirjoitti:
Reaalia ei soteli-aloilla oteta huomioon todistusvalinnassa vaan matematiikka, ellet ole kirjoittanut ennen vuotta 2006.
Mutta jos ajattelee että on mahiksia todistusvalintaan niin kannattaa käydä opintopolkua tarkastamassa kun näyttää että sinne on tullut tieto pääsystä ennen mitään sähköposteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli Metropolian todistusvalinnan tuloksesta sähköposti eilen iltapäivällä. Myös Opintopolusta tulee viestiä kun opiskelupaikka on vastaanotettavissa.
Ei auta kuin odotella. En kyllä ole ensikertalainen hakija, mutta kohtuuttomalta tuntuu, jos ei sen takia todistusvalinnalla pääse. Valintajutuissa luki vain, että 20 % pääsee todistuksella, ei mitään ensisijaisuuskiintiöistä. Eikä ei-ensikertalaisen sisäänpääsyä saisi kohtuuttomasti vaikeuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan täällä päässyt Metropoliaan todistusvalinnalla? Millaiset pisteet saitte? Itse pääsin pisteillä 27/30 (Magnan paperit parilla Eximialla) ja olen kyllä todella yllättynyt koska vaikka omat pisteeni ihan hyvät onkin, olen ollut aiemmin siinä uskossa että Metropoliaan ei ole todistuksella asiaa ellei pisteet ole vähintään 29/30 tai täydet.
Pääsin myös todistusvalinnalla ja tuli itselle aivan puskista. Pääsin sisään samoilla pisteillä eli 27/30 ja rupesin miettimään, että mikähän taso tänä vuonna on ollut vai onko ollut vain vähemmän hakijoita..
Hieman ahdistaa että kohta tuleekin viestiä että valinnassa on käynytkin joku virhe, enkä pääsekään todistuksellani sisään 🙃 Tämä toki sen jälkeen kun olen jo kerennyt irtisanoutua työstäni. Eihän siitä kovinkaan kauaa ole kun joku korkeakoulu sössi valinnat jokseenkin samalla tavalla, ja ihmisiä jäi aivan puille paljaille
-27/30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reaalia ei soteli-aloilla oteta huomioon todistusvalinnassa vaan matematiikka, ellet ole kirjoittanut ennen vuotta 2006.
Mutta jos ajattelee että on mahiksia todistusvalintaan niin kannattaa käydä opintopolkua tarkastamassa kun näyttää että sinne on tullut tieto pääsystä ennen mitään sähköposteja.
Väärin, jos ei ole kirjoittanut matematiikkaa niin sen sijasta otetaan huomioon opiskelijan paras reaaliaine. Itsellä näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta kuin odotella. En kyllä ole ensikertalainen hakija, mutta kohtuuttomalta tuntuu, jos ei sen takia todistusvalinnalla pääse. Valintajutuissa luki vain, että 20 % pääsee todistuksella, ei mitään ensisijaisuuskiintiöistä. Eikä ei-ensikertalaisen sisäänpääsyä saisi kohtuuttomasti vaikeuttaa.
Saitko kuitenkin kutsun pääsykokeeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman ahdistaa että kohta tuleekin viestiä että valinnassa on käynytkin joku virhe, enkä pääsekään todistuksellani sisään 🙃 Tämä toki sen jälkeen kun olen jo kerennyt irtisanoutua työstäni. Eihän siitä kovinkaan kauaa ole kun joku korkeakoulu sössi valinnat jokseenkin samalla tavalla, ja ihmisiä jäi aivan puille paljaille
-27/30
Jättäisin varuiksi aivan viimetippaan irtisanoutumiset ja muutot sun muut.
Kun tiedossa kuitenkin on tuollainen aiempi sekaannus, niin en heti ryntäisi irtisanoutumaan työstä ja irtisanomaan nykyistä asuntoa. Asuntohaunhan voi jo laittaa, koska voi jättää ottamatta jos tuleekin mutkia matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Matematiikka (lyhyt tai pitkä)
tai paras reaaliaineiden kokeista (ennen v. 2006 kirjoittaneilla reaali)"
Kyllä nykymuotoinen reaaliaine käy matikan sijasta, esim. psyka. Ennenhän reaalissa sai vastata useaan aineeseen (yhteiskuntaoppi, hissa ym.) samalla koekerralla, sillä tossa tarkoitetaan tota vanhaa reaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitko kuitenkin kutsun pääsykokeeseen?
Sain, totta kai. Pisteet siis riitti sotelista. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo kirjoitti:
Terv nykyinen lastenhoitaja☝️☝️
Jos nimenomaan lto:ksi haluaa, niin eikö tulevan uudistuksen kannalta oo melkein järkevintä suorittaa kandin tutkinto yliopistossa? Samalla saa eskaripätevyyden, jota ei amkissa saa.
Ei jos elämäntilanne ei mahdollista täyspäiväsistä opiskelua ja tavoitteena pysyä päiväkodin puolella 👍
Vierailija kirjoitti:
Puuh kirjoitti:
Mulla lukee vaan yhä opintopolussa, että ” opiskelijavalinta kesken ”
Mitä siellä sitten pitäis lukea? Keskenhän se on suurimmalta osalta.
Siellä pitäis lukea et ei ole valittu mihinkään. Kauanko täytyy odotella..
Vierailija kirjoitti:
Oamkin sosionomi puolelle oli pisteraja 54. En päässy. Keväällä taas uus yritys... Ei vain jaksais lukea pääsykokeisiin koko ajan ja aina saada pettymystä pettymyksen perään.
Mistä sait tiedon? Netissä ei ollut vielä pisterajoja.
Ei syksyn pisterajoja ole julkaistu vielä. Mutta joo,rajat on varmaan korkeammat kuin keväällä vaikka yleensä on toisinpäin.