Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SOTELI syksy 2018

Vierailija
06.07.2018 |

Onko muita hakijoita? Mihin haetta ja monesko haku kyseessä? Mie haen toista kertaa ja ajatuksena hakea sosionomiksi Hämeenlinnaan. Jännittää jo valmiiks millasta materiaalia tulee esivalintakokeeseen ja tietty pääsykokeet. Jäiks.

Kommentit (3148)

Vierailija
301/3148 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penkin alle tais mennä, pisteitä noin 49. Lappeenrantaan sairaanhoitajaksi hain. Ei ole toiveet kovin korkealla enää.

Vierailija
302/3148 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millasia todistuspisteitä teillä on? Lähinnä jos hakukohteessanne on todistusvalinta käytössä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/3148 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä turkuun sosionomiksi hakevia? Ootteko aloittaneet jo lukemisen ja millaisia kysymyksiä ne monivalinnat ovat? Pikkutarkkoja vai enemmän kokonaisuuteen painottuvia

Vierailija
304/3148 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä siinä on, ettei ihmiset ymmärrä, et jos kaikki on menestyneet esivalintakokeessa, pisterajat valintakokeeseen pääsyyn nousee?

Sinne otetaan esim. 80 ihmistä, eli jos pisteraja on ollu viime vuonna alimmillaan esim 50, se tarkottaa et niistä 80 ihmisestä, jotka on valintakokeeseen pääseet 80. parhaan pistemäärä on ollu 50. Eli jos tänä vuonna esim. 100 parhaalla hakijalla on pisteet olleet yli 60 ja valintakokeeseen pääsee 80, ei pisteraja voi olla 50 vaan esim 65, jos 80. parhaan pisteet on 65.

Joo ja joka ainoa kevät ja syksy povataan että nyt on rajat nousseet reilusti,kriiseillään ja panikoidaan. Joka haussa huomataan että pisterajat on heittäneet 1-6 pisteellä.

Tästä keskustelusta on turha vetää johtopäätöksiä siitä, mikä pisteraja tulee olemaan tai miten hyvin porukalla on mennyt. Ne joilla ei mene putkeen tai eivät ole tosissaan edes hakemassa,harvoin ovat näissä keskusteluissa pisteitään kertomassa.

Vierailija
305/3148 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Penkin alle tais mennä, pisteitä noin 49. Lappeenrantaan sairaanhoitajaksi hain. Ei ole toiveet kovin korkealla enää.

Miksi et katso hakijatilastoja? Saimiaan ollut sh pisteraja kevään haussa 35,4p. Ei varmaan mitään toivoa noilla sun pisteillä,juu ei..

Vierailija
306/3148 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te saatte tuon että yksi väärä on -1,3p? Kun tuolla oikeiden vastausten sivuilla on oikeasta 1p ja väärästä 0,3p. Joten miksi -1,3p??[/quote]

NONIIN HYVÄT IHMISET!!!

Jos vastaat väärin kysymykseen -1 tulee koska ET SAA SIITÄ PISTETTÄ ja väärästä vastauksesta -0,3 MIKÄ ON TAAS VÄÄRÄN VAATAUKSEN VÄHENNYS

ELI jos sinulla on mennyt 1/80 väärin pisteesi ovat 80-1-0,3= 78,7!!! Jos et osaa laskea, odota kutsua kokeeseen älä vatvo sitä täällä, kiitos. :)

Vierailija
307/3148 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et katso hakijatilastoja? Saimiaan ollut sh pisteraja kevään haussa 35,4p. Ei varmaan mitään toivoa noilla sun pisteillä,juu ei..

Monessakin keskustelussa porukka hehkuttaa miten helppo koe oli, joten tottakai sitä alkaa epäilemään paljonko nuo rajat nousee.

Vierailija
308/3148 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itse n. 57,8 pistettä. Tein huolimattomuusvirheitä varsinkin englannissa. En keskittynyt aivan sataprosenttisesti muutenkaan, sillä syksyn kohde ei nyt ollut niin kiinnostava, lähinnä kevättä ajatellen harjoittelin. Ennakkomateriaaliosuus meni tällä kertaa hyvin, englanti huonoiten. Keväällä sain alle 50 pistettä, vaikka pänttäsin viikkokausia...

Vierailija
309/3148 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakiko joku Laurean verkko-opintoihin?

Minä hain. Pisteitä suunnilleen 70 pintaan. Luulisi pääsevän valintakokeeseen.

Vierailija
310/3148 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko on täydet pisteet? En jaksa nyt mennä katsomaan. Yksi virhe tuli enkusta, yksi Suomesta, matsku täydet oikein ja aineistosta pari virhettä. Pitäisi varmaan päästä läpi?

Onko terkkariksi hakevia? Mä haen metropoliaan aikuispuolelle (olen sh) ja laurea Tikkurilaan monimuotoon. Onkohan laureassa haastattelu vai ryhmätyö? Millaiset kokeet siellä on yleensä ollut? Oletteko valmistautuneet jotenkin?

Vierailija
311/3148 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näit omat pisteesi/oikeat vastaukset?

Vierailija
312/3148 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi noinkin yksinkertaisesta pisteiden laskusta tehdä vaikeeta.. :D 

Vierailija
313/3148 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, vastasitko minulle, mutta itse en enää muista vastauksiani täsmälleen. Matikkaa lukuunottamatta.

Eli onko kellekään lähetetty omia, oikeita pisteitä?

Mielestäni koe oli helppo. Joitakin kompia toki joukossa.

Vierailija
314/3148 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja löysin siis oikeat vastaukset. Mietin vain, että miten voitte muistaa omia vastaksianne. 415

Vierailija
315/3148 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nää on näitä ku on hakenu jo monesti niin joka kerta oppii jotain. itse videoin omat vastaukset lopuksi kun aikaa jäi muutama minuutti tarkistusten jälkeen.

Vierailija
316/3148 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi hakija! Opiskelen toista alaa tällä hetkellä ja alan vaihto sosionomiksi haaveissa. Ennakkomateriaali vaikuttaa nopeasti lukaistuna hyvältä, toivotaan menestystä esivalintakokeessa! Onko kokemuksia sosionomin pääsykokeista? 

Itse aloitin viime syksynä sosionomiopinnot (nyt tosin olen jo 5 kurssia vaille valmis, kun tuli niin paljon hyväksilukuja ja tahti ollut kireä).

Mielestäni oma haastattelijani oli mukava ja hänen kanssaan oli helppo keskustella. Minulla oli 1. vaihtoehtona sosiaalityö Helsingissä ja toisena sosionomi. Siitä psykologi kyseli vähän, että ”no miksi sosionomi, jos 1. on sosiaalityöntekijä”.

Äidinkielen ja englannin tehtävät olivat mielestäni helppoja,

Matikka ja kuvatehtävät eivät olleet ihan niin helppoja (jatka tätä kuvaa jne..).

Sitten oli myös sellaisia keksi mitä tehdä ”tällä esineellä”, muttei se saanut olla sellainen mitä sillä esineellä yleensä tehdään. No, ne olivat mielestäni tosi helppoja.

Sain melkein täydet pisteet, 2 pistettä jäi täysistä pisteistä, vaikka vähän jäi outo olo psykan haastattelusta ja matikan tehtävistä.

Tiedän tyyppejä, ketkä eivät ole läpäisseet edes Sotelia, mutta nämä ovat olleet sellaisia ”minä kyllä tiedän jo niin paljon, varmasti helppo homma jne”.

Ehkä kannattaakin pääsykokeessa kuin pääsykokeessa ottaa vähän nöyryyttä mukaan ja varsinkin, kun luette, niin älkää ajatelko ”tiedän kaiken”.

Itse taas olin pääsykokeissa 2014. Silloinkin piti tosiaan osata perustella valintojaan, jos hakutoiveissa oli muitakin kuin sosionomikoulutus -vaihtoehtoja. Keskeisintähän oli se, että kuinka motivoitunut hakija on.

Haastattelussa heitettiin myös kysymyksiä ja keskusteluaiheita alan ajankohtaisiin asioihin liittyen.

Meillä ei ollut mitään ns. "musteläiskätestejä", mutta muutama psykologinen jippo haastattelussa oli, sellainen joita tajusi vasta jälkikäteen.

Vierailija
317/3148 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisteiden lasku for dummies:

Laske montako kohtaa meni väärin=

Laske erikseen matikan "en tiedä vastaukset"=

Sitten kerro väärin menneet 1,3:lla=

Ja lisää tähän vielä matikan "en tiedä vastaukset joista ei tullut miinuspisteitä=

Vähennä saamasi tulos täysistä pisteistä eli 80-x= pisteesi.

Esimerkiksi = vastaat väärin 3 kohtaan ja yhden matikan laskuun vastasit en tiedä. Laske= 3x1,3 + 1 = 4,9. 80 - 4,9 = 75,1.

Jos laskisit vain 0,3 per virhe, saisit 0,7 pistettä väärästä vastauksesta. Näinhän se ei mene, eihän?

Ole hyvä.

Vierailija
318/3148 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketään viime vuonna ensihoidon valintakokeis käyneitä? saako laskinta käyttää ja minkälaiset oli?

Vierailija
319/3148 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja löysin siis oikeat vastaukset. Mietin vain, että miten voitte muistaa omia vastaksianne. 415

Mä vaan muistin,muistin myös kevään haussa. Keväällä ne viralliset pisteet tais tulla viikko kokeiden jälkeen sähköpostiin.

Vierailija
320/3148 |
12.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomatkaahan, että osoitteeseen sotelika.esivalinta@tamk.fi saa lähettää maanantaihin asti palautetta kysymyksistä, ja maanantaina työryhmä vahvistaa pisteytyksen. Itse laitoin tuosta englannin osion "Tutkimustuloksia voidaan yleistää paremmin sitten, kun siihen saadaan

naisia mukaan ja kasvattamalla osallistujien määrää" -väitteestä.

Myös se ksenofobia-väite oli vähän kyseenalainen. Sehän tarkoittaa muukalaispelkoa eikä maahanmuuttajiin kohdistuvia ennakkoluuloja, kuten oikeissa vastauksissa väitettiin.