"Perjaatteessa"? Ei voi olla totta. Miten tyhmä saa olla, että kirjoittaa "perjaatteessa"?
Kysymys otsikossa. Ja kyllä – tuota sanaa oikeasti käytetään. Googlatkaa vaikka.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ole näppäilyvirhe, koska oppilaat kirjoittavat niin käsinkin. Minä korjaan ja opetan. Jotkut oppivat, jotkut eivät. Tämä perjaate on kyllä niitä virheitä, joita itsekin jaksan vielä ihmetellä. Toinen käsittämätön on erinlainen.
Mielenkiintoista. Olin jo vastaamassa avaukseen että tuohan on hauskaa leikittelyä kielellä mutta että ihmiset eivät oikeasti tiedä tai osaa...
Väärin kirjoitettu juu, mutta ääntäessä jii tulee siihen vähän väkisin. Mutta palaveri, se kyllä äännetään aan kanssa. Raastan hiuksiani aina kun näen kirjoitetun palveri.
Peerjaatteesa
Periatteessaa
Perjaatteensa
Periäpyliansa
Näköjään ei onnistu ainakaan enää ÄO:lla 154.
Eiks ole sev vertaa tiatoa mite pittee kirjoittaa et etelässäki stondaa.
Yksi opettajani käytti johdonmukaisesti sanaa ”orjentaatio”.
Joku mainitsi tuolla aiemmin tekniikan tohtorit. On kyllä totta että jotkut tekniikan alan ihmiset eivät osaa kovin kummoisesti kirjoittaa. Työskentelen itse nimittäin ko. alalla ja ihan arkipäivää teksteissä ovat esimerkiksi ”lookinen”, ”enään”, ”ompa” jne.
Minä yliopisto-opiskelija saattaisin hyvin erehtyä kirjoittamaan perjaatteessa. Mutta yhtä hyvin saattaisin kirjoittaa peratessa tai perjantaina. - Kiitos tai moite puhelimeni autocorrect toiminnolle. Eikä se ole ainoa syy kirjoitusvirheisiini, joita tulee turhauttavan usein. En ole asiasta erityisen ylpeä. Ehkä olen tyhmemepi, kuin mitä olen joskus luullut olevani kun yhä useammin huomaan kysyväni myös itseltäni, että onko se mitä kirjoitan todella niin tai noin vai olisiko paremmin näin. Tämän lisäksi yhä harvempi asia on sellainen, josta uskaltaisin varmaksi sanoa, että se olisi jotain varmasti ja ehdottomasti. Toisin sanoen hyvin harva asia on enää itselleni täysin musta tai valkoinen.
Perjaatteessa yhtä tyhmä kuin tämä kysymys.
Perjaatteessa, enään, niimpä jne on sinänsä ymmärrettäviä, että puheessa sanat voi kuulla noin (enää jonkun n-alkuisen sanan edessä esim).
Sen sijaan palveri, serpettiini, proteeni, gluteiini jne menee yli ymmärryksen.
Autocorrectia on hyvä syyttää kun omat kyvyt ovat vajaat.
Jonkun näin kirjoittavan ”ainekin” (=ainakin). Ei ollut näppäilyvirhe kun toistui joka kerta.
Tässäkin ketjussa osa mainituista sanoista on puhekielisiä tai murresanoja ja ihmiset kirjoittaa ne tarkoituksella väärin.
Vierailija kirjoitti:
Onpas taas kiva haukkua lukihäiriöisiä. Mitäs virheitä teissä on? Ainakin tyhmyys, joka kuuluu kauaksi.
Lukihäiriöstä voi parantua. Olet vaan laiska, lukihäiriötä ei ole olemassakaan, on vain laiskuutta
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte olla ku savolaenen.
Savolaeene
Monet myös lausuvat tuon perjaatteessa, eli ei ole näppäilyvirheestä kyse.
Samoin kun sanovat kuullostaa ja viellä. Ei nekään näppäilyvirheitä ole.
Ei ole kyllä tullut koskaan vastaan tuo perjaatteessa.
Äikkänatsi kirjoitti:
Tämä ”perjaatteessa” on yleistynyt niin hirveästi, että ei todellakaan ole näppäinvirhe! Suomenkieli on rappiolla!
*suomen kieli
Vierailija kirjoitti:
Jonkun näin kirjoittavan ”ainekin” (=ainakin). Ei ollut näppäilyvirhe kun toistui joka kerta.
Sehän on ainankin. Hyvä tulla pätemään, kun ei itsekään osaa.
Lauvantai, lukia, kirjailia, vartia... Argh!!
Ja sinä osaat mielestäsi?