Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko ihmisiä, jotka tekevät asioita vanhanaikaisesti esim. tiskaavat astiat käsin, pesevät pyykit nyrkkipyykillä, käyvät maksamassa laskut pankissa....?

Vierailija
05.07.2018 |

Mun tuttu joka on 60v pesee edelleen astiat käsin, hän ei ole koskaan käyttänyt eikä omistanut astianpesukonetta eikä aio hankkiakaan. Hänestä on ihanan rentouttavaa keskittyä käsin pesemään astioita.

Hän myös asuu sellaisessa mökissä jossa ei ole suihkua. Kaivosta tulee saunaan vesi ja siellä hän käy päivittäin pesulla.

Tunnetko sinä samanlaisia ihmisiä, jotka tykkäävät tehdä jonkun asian vanhanaikaisesti vaikka mahdollisuus olisi tehdä se nykyaikaisestikin?

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani 60v. tiskaavat kaiken käsin. Tiskikone hajosi 26 vuotta sitten, on edelleen paikallaan toimettomana :D Tiskiä tulee, koska laittavat ruokaa paljon. Itse en tiskaa koskaan käsin, paitsi ne aivan pakolliset kuten juomapullot ja arat viinilasit. En ymmärrä miten porukat jaksaa käyttää tiskaamiseen niin paljon aikaa. Ens kerralla vieraillessani kellotan kauanko siihen menee päivässä aikaa. Minusta tiskikone on ihanan helppo, sinne vaan kaikki ja on takuulla nopeampaa. En edes yksin asuessa tiskannut, kevyt huuhtaisu vaan ja kaikki koneeseen (pieni kone). Ei ollut ongelmaa sen täydeksi saamisessa.

Appivanhemmilla on kuvaputki-TV. Se on jo aika vanhanaikaista.

Meillä on enää 3 henkeä kotona, mutta edes uuden tiskikoneen tila ei riitä. Usein kattilat tms. on järkevääkin pestä käsin, ellei niitä halua putsata vähän tarkemmin.

Vierailija
62/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta, jotka asuvat kaupungin vuokra-asunnossa ja tiskaavat käsin, kun ei ole konetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta, jotka asuvat kaupungin vuokra-asunnossa ja tiskaavat käsin, kun ei ole konetta.

Vierailija
64/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiskaan käsin, koska asun yksin ja tiskiä ei tulisi montaa kertaa vuodessa koko koneellista kerralla (jos niitä tiskejä kerää pari viikkoa, ne eivät todellakaan lähde konepesulla vaan saat tiskata ne uudelleen käsin joka tapauksessa).

En myöskään omista autoa, vaan kävelen ja pyöräilen. Olen säästänyt kymmeniä tuhansia euroja, kun olen jättänyt ostamatta asioita joiden kuljetus vaatisi auton. Yhdessä vaiheessa vietin 8 vuotta ilman televisiota. Ei tuntunut missään.

No televisiohan alkaa olla vanhanaikainen kapine. Nykyään ohjelmat katsotaan netistä.

Harvemmin katson, muttei tv ole minullekaan se media nro 1. Tuskin enää monelle ihmiselle, ehkä vanhemmille.

Vierailija
65/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystävä joskus sanoi, että astianpesukonetta ei tarvita, ja sellaista ei muuten sitten joskus tulevaisuudessa meidän talouteen hankita. Vuosi oli 1992. En jäänyt katsomaan, miten hänen talousprojektinsa toteutui.

Vierailija
66/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jokin omituinen kammo että tiskikone aiheuttaa vesivahingon, siksi en sitä uskalla ostaa (mitenköhän pääsisin tästä yli?). Tiskaan käsin vaikka se tympiikin.

Ystäväiseni, siksi on kotivakuutus.

Vierailija
67/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut tiskikonetta. Yksi oli aiemmin, mutta se meni rikki. Nyt omassa asunnossani on tiskikone, mutta sitä ei tule käytettyä. Olen niin tottunut tiskaamaan vähäiset tiskini käsin. Pyykkikonetta ei myöskään ole, joten "lainaan" välillä vanhempien konetta isompaan pyykkiin. Monet hehkuttavat e-laskua, mutta itse koen sen jotenkin hankalaksi. Tuppaa ne laskut "katoamaan" sähköpostiin ja sitten huomaa, että jäi taas maksamatta. Ja olen vielä nuori. Siinä mielessä aika vanhanaikainen jos moniin vertaa. Sitten minulla ei myöskään ole mitään "keittiölaitteita". Yksi vanha tehosekoitin ja vatkain sekä mikro ja tietenkin jääkaappipakastin. Tietokone ja nyt juuri lahjaksi saatu tv, kun olin ilman sitä 5 vuotta. Sekä vanha puhelin. Muita laitteita minulla ei ole.

Vierailija
68/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ollut tiskikonetta. Yksi oli aiemmin, mutta se meni rikki. Nyt omassa asunnossani on tiskikone, mutta sitä ei tule käytettyä. Olen niin tottunut tiskaamaan vähäiset tiskini käsin. Pyykkikonetta ei myöskään ole, joten "lainaan" välillä vanhempien konetta isompaan pyykkiin. Monet hehkuttavat e-laskua, mutta itse koen sen jotenkin hankalaksi. Tuppaa ne laskut "katoamaan" sähköpostiin ja sitten huomaa, että jäi taas maksamatta. Ja olen vielä nuori. Siinä mielessä aika vanhanaikainen jos moniin vertaa. Sitten minulla ei myöskään ole mitään "keittiölaitteita". Yksi vanha tehosekoitin ja vatkain sekä mikro ja tietenkin jääkaappipakastin. Tietokone ja nyt juuri lahjaksi saatu tv, kun olin ilman sitä 5 vuotta. Sekä vanha puhelin. Muita laitteita minulla ei ole.

E-laskusta on pakko sanoa, että:

a) ne laskut voi laittaa automaattisesti niin että lähtevät eräpäivänä sun tililtä eikä sun tarvii tehdä mitään (vai oletko niin persaukinen, että koko ajan pitää vahtia saldoa ja venyttää penniä?)

b) voit ottaa tavaksi käydä hyväksymässä laskut heti kun niistä tulee ilmoitus, terveisin junassa/bussissa/hotellissa/ravintolassa laskun maksanut muutamalla painalluksella mobiilisovelluksen kautta

Vierailija
69/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotku vaihtaa renkaansa itse, vaikka senkin voi ostaa palveluna.

Vierailija
70/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh tässähän ihan sydänmestä ottaa ku lukee näitä, olen niin VANHAnaikainen :D

Mut mitä tässä eniten jään pohtii et onko sillä loppujen lopuks väliä onko se vanhanaikanen tapa vai teknologisempi tapa tehdä jos on sama lopputulos.

Toki aikaahan säästyy, mutta ei ole niin paljon eroa esim. tiskien pesussa. Ainakaa itselläni kai? Menee noin 30-40 min tiskata käsin.

Noh, jokainen tehköön miten tykkää asiat kuhan tulee hommat tehtyä :)

Vierailija
71/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden hengen taloudessa astianpesukone ainoastaan monimutkaistaa asioita. Ja vie tilaa.

Miten se kone monimutkaistaa asioita ja vie tilaa? Avaas nyt vähän ajatusmaailmaasi.

Asun yksin ja hyvin se tuonne keittiöön sille varatulle paikalle sopii. Mun mielestä se taas on erittäin yksinkertaista latoo astiat sinne ja 1-2 kertaa viikossa pestä koneellinen. Puhdastakin joka kerta tulee. Tietysti joitain astioita ja tarvikkeita  joutuu pesemään käsin (mm. paistinpannu ja puulastat), mutta se nyt on muutaman minuutin homma.

Tietysti, jos ei kotona kauheasti kokkaile tai edes syö paljon aterioita, niin helpompihan se sitten on jokunen kuppi ja lusikka pestä käsin kuin että keräilisi niitä monta viikkoa koneeseen.

Vierailija
72/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani 60v. tiskaavat kaiken käsin. Tiskikone hajosi 26 vuotta sitten, on edelleen paikallaan toimettomana :D Tiskiä tulee, koska laittavat ruokaa paljon. Itse en tiskaa koskaan käsin, paitsi ne aivan pakolliset kuten juomapullot ja arat viinilasit. En ymmärrä miten porukat jaksaa käyttää tiskaamiseen niin paljon aikaa. Ens kerralla vieraillessani kellotan kauanko siihen menee päivässä aikaa. Minusta tiskikone on ihanan helppo, sinne vaan kaikki ja on takuulla nopeampaa. En edes yksin asuessa tiskannut, kevyt huuhtaisu vaan ja kaikki koneeseen (pieni kone). Ei ollut ongelmaa sen täydeksi saamisessa.

Appivanhemmilla on kuvaputki-TV. Se on jo aika vanhanaikaista.

Mun äitikin nauttii aina käsin tiskaamisesta. Odottaa useamman päivän että tiskejä kertyy iso läjä. Sitten yhtenä päivänä tiskaa kaikki kerralla pois. Laittaa radion tai jonkun suosikkilaulajansa (kuten vaikkapa Souvarit) levyn soimaan ja laulaa mukana ja tiskaa koko iltapäivän tiskejä. Se tuntuu olevan hänelle nautinto. 😁

Vierailija
73/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttuni,30 kymppinen nainen ei omista kahvinkeitintä.Kahvi keitetään pannulla liedellä. Joka kerta kun juon hänen luonaan kahvia,on kahvikupan pohja ihan täynnä kahvinpuruja. 

Mulla ei oo kahvinkeitintä. Ei sitä tartte miissän pannulla keittää sellainen muovinen suodatin mukin päälle ja siihen suodatinpussi. Eihän se kahvinkeitin muuta tee kun keittää veden ja liruttaa sen kahvin päälle

Mulla on kahvinkeitin mutta se pölyttyy vaan käyttämättömänä pöydällä kun oon pitkään jo juonut pelkkää murukahvia. Kahvinkeitintä ei kuitenkaan raaskia heittää pois tai laittaa kaappiin kun se jotenkin sopii keittiön sisustukseen. 🤗

Vierailija
74/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on edelleen normikännykkä,älypuhelinta en ole hankkinut niiden surkean akunkeston vuoksi. Kännykkäni akku kestää yhdellä latauksella kaksi viikkoa..

Naapurilla on lankapuhelin.

Kahvilassa otan aina tavallisen kahvin.

Coca-Colan ostan 0,33 l "oikeassa" lasipullossa,tuntuu ja maistuu aidolle.

Vierailija
75/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rumpukuivaajaan en huoli enää minäkään. En tykännyt yhtään. Kuivauskaappi on talviajalle, mutta kesäkeleillä on pelkästään ilo ripustella pyykkejä narulle. Jotenkin siitä tulee kotoisa ja mukava olo <3

Niin kuin itse säilötystä hillosta, mustikkapiirakasta, käsitöistä...

Ja räsymatoista. 🤗 Ja kiikkustuolista. 🙂

Vierailija
76/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesee lattiat juuriharjalla

Veljeni pesee lattiat nelin kontin muttarätillä.

Mun veli taas pesee pyykkinsä juuriharjalla vessan lavuaarissa vaikka pyykkikonekin löytyy. 🙄 Oon tätä aina ihmetelly että olis niin paljon helpompaa ja ystävällisempää niille pyykeillekin pestä ne pesukoneessa kuin jynssätä juuriharjalla puhki. 😆

Vierailija
77/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E-laskusta on pakko sanoa, että:

a) ne laskut voi laittaa automaattisesti niin että lähtevät eräpäivänä sun tililtä eikä sun tarvii tehdä mitään (vai oletko niin persaukinen, että koko ajan pitää vahtia saldoa ja venyttää penniä?)

b) voit ottaa tavaksi käydä hyväksymässä laskut heti kun niistä tulee ilmoitus, terveisin junassa/bussissa/hotellissa/ravintolassa laskun maksanut muutamalla painalluksella mobiilisovelluksen kautta

Kohta a) osui. Olen niin köyhä, että saldoa vahdin :)

Vierailija
78/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskaan käsin, meillä ei ole tiskikonetta. Onhan siinä hommaa ja teinitkin jotuu vuorollaan tiskaamaan ja marisevat siitä. Sanon, että no ostetaan tiskikone ja vähennetään se teidän viikkorahoista. Loppuu marinat :D. Meillä ei ole myöskään mikroa, en ole vielä keksinyt mihin sitä käyttäisin. Pyykinpesukone kyllä on, ja siitä en kyllä helpolla luopuisi. Kuivuria ei ole, en tiedä mitä silläkään tekisin. Kahvi keitetään pannulla, emme omista keitintä. Laskujen maksaminen pankissa olisi kyllä kallista! Uskon, että näin toimien olen säästänyt aika paljon rahaa. 

Vierailija
79/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh tässähän ihan sydänmestä ottaa ku lukee näitä, olen niin VANHAnaikainen :D

Mut mitä tässä eniten jään pohtii et onko sillä loppujen lopuks väliä onko se vanhanaikanen tapa vai teknologisempi tapa tehdä jos on sama lopputulos.

Toki aikaahan säästyy, mutta ei ole niin paljon eroa esim. tiskien pesussa. Ainakaa itselläni kai? Menee noin 30-40 min tiskata käsin.

Noh, jokainen tehköön miten tykkää asiat kuhan tulee hommat tehtyä :)

No muuten vaan kiinnosti että kuinka moni vielä pärjää ilman nykyajan laitteita ja teknologiaa.

Tiskikoneen plussaksi voin sanoa sen että sen aikana kun se jyllää ja puhdistaa tiskit voi tehdä samalla jotain muuta. Käsin tiskatessa ei voi. Ap

Vierailija
80/122 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiskikonetta, pyykkikonetta, mikroa tai televisiota.

Vedenkeittimen hommasin kun tajusin sen olevan ekologisempaa kuin hellalla kattilassa keittely.