Tunnetko ihmisiä, jotka tekevät asioita vanhanaikaisesti esim. tiskaavat astiat käsin, pesevät pyykit nyrkkipyykillä, käyvät maksamassa laskut pankissa....?
Mun tuttu joka on 60v pesee edelleen astiat käsin, hän ei ole koskaan käyttänyt eikä omistanut astianpesukonetta eikä aio hankkiakaan. Hänestä on ihanan rentouttavaa keskittyä käsin pesemään astioita.
Hän myös asuu sellaisessa mökissä jossa ei ole suihkua. Kaivosta tulee saunaan vesi ja siellä hän käy päivittäin pesulla.
Tunnetko sinä samanlaisia ihmisiä, jotka tykkäävät tehdä jonkun asian vanhanaikaisesti vaikka mahdollisuus olisi tehdä se nykyaikaisestikin?
Kommentit (122)
Astianpesukonetta ei ole koskaan ollut. Asumme kahdestaan mieheni kanssa, joten ei ole tarvetta koneelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, olisit lisannyt listaasi rumpukuivaajan. On kylla vihonviimeisen vanhanaikaista ripustella markia pyykkeja ympari asuntoa tai viritella niita pyykkinarulle ja taas takaisin koriin. Laskun maksaminen pankissa on pienta taman rinnalla.
Sori, tätä mä en osaa ajatella taas vanhanaikaisena asiana. Jos se sitä on niin melkein kaikki mun tutut tekee näin eli kuivaa pyykit narulla tai kuivaustelineellä. Myös mä itse.
Rumpukuivaaja kyllä olis kätevä mutta sille ei ole tilaa meillä ja tuntuu että se kuluttaisi nopeasti vaatteet ihan nyppyisiksi. Ap
Olen asunut USAssa yli 40 vuotta ja kayttanyt rumpukuivaajaa kaikki nama vuodet. Yksikaan vaate ei ole nyppyyntynyt tai kutistunut. Suomessa joko myydaan huonoja koneita tai kuivaatte liian kuumalla.
Taalla on myos kaupunki kieltanyt pyykkinarut maisemaa pilaamasta.
Maisemaa pilaamasta....☹️ Mikään ei oo kodikkaamman näköistä kuin puhtaat pyykit kuivumassa pihalla leppeässä kesätuulessa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt noita kaikkia. Pesen käsipyykissä aina villa-ja silkkivaatteeni, ellei ole merkintää konepesusta. Ja aamupuuro kattilan pesen aina käsin. Ja kuolinpesän laskuja on tullut käytyä maksamassa pankissa, kun se on ainut mahdollinen tapa.
En pidä ap. mainitsemia juttuja kovin erikoisena esim. laskujen maksaminen pankissa ei ole mitenkään harvinaista, jos maksaa isomia laskuja tai kysymys on perikunnan tilistä.
Eiköhän kyse ollut siitä, että tekee kaiken aina noin, siis pesee kaikki pyykit käsin, tiskaa kaikki astiat käsin ja maksaa kaikki laskut pankissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaikki uudet vempaimet paitsi nettiä ei oo.
Milläs tänne sitten kirjoittelet? 😲
Tietokoneella.
Mä tiskaan toisinaan käsin. Konekin on.
Tiskaaminen on rentouttavaa ja tyydyttävää (siinä näkee kättensä jäljen heti :))
Meillä ei ole mikroa, en tiedä mitä sillä tekee, kun on hyvä liesi ja vedenkeitin..
Lisäksi mankeloin liinavaatteet. Mulla on oma sievä mankeli.
N37
Me varmaan ollaan todella "vanhanaikaisia". Ei nimittäin ole juoksevaa vettä talossa eikä suihkua tai tiskikonettakaan löydy. Pyykkikone on, tosin huippumodernia käsillä veivattavaa mallia. Voin muuten sanoa, että hauista löytyy :'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaikki uudet vempaimet paitsi nettiä ei oo.
Tietokoneella.
No hehhehh....🙄 kyllähän siihenkin nettiä tarttee että pääset tänne palstalle asti keskustelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Me varmaan ollaan todella "vanhanaikaisia". Ei nimittäin ole juoksevaa vettä talossa eikä suihkua tai tiskikonettakaan löydy. Pyykkikone on, tosin huippumodernia käsillä veivattavaa mallia. Voin muuten sanoa, että hauista löytyy :'D
Hauska! 😂
Tiskaan käsin, koska tiskikonetta ei ole. Olen yksineläjä, yksiössä. Matot pesen matonpesupaikalla, jonne suhaan fillarilla. Kerään mustikatkin ihan käsivoimin metsästä. Ihan itse viljelen yrtit parvekkeellani. Ikkunatkin pesen itse ja tänään pesin parvekkeen seinänkin. Huomenna menen isäni luokse ihan itse leikkaamaan ruohon ja hoitamaan kukkapenkit, sekä siivoamaan hänen omakotitalonsa. Ihan omin käsivoimin. T. Työtön 55v. loinen.
Jotkut kiipeää portaita, vaikka hissikin on keksitty.
Televisio-ohjelmat katsotaan suorana, vaikka erilaisilla tekniikoilla toteutettuja tallentimia on ollut markkinoilla vuosikymmeniä.
Keihästä heitettäessä pysytään pystyssä, vaikka nykyään kuuluu sukeltaa.
Vanhempani 60v. tiskaavat kaiken käsin. Tiskikone hajosi 26 vuotta sitten, on edelleen paikallaan toimettomana :D Tiskiä tulee, koska laittavat ruokaa paljon. Itse en tiskaa koskaan käsin, paitsi ne aivan pakolliset kuten juomapullot ja arat viinilasit. En ymmärrä miten porukat jaksaa käyttää tiskaamiseen niin paljon aikaa. Ens kerralla vieraillessani kellotan kauanko siihen menee päivässä aikaa. Minusta tiskikone on ihanan helppo, sinne vaan kaikki ja on takuulla nopeampaa. En edes yksin asuessa tiskannut, kevyt huuhtaisu vaan ja kaikki koneeseen (pieni kone). Ei ollut ongelmaa sen täydeksi saamisessa.
Appivanhemmilla on kuvaputki-TV. Se on jo aika vanhanaikaista.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttuni,30 kymppinen nainen ei omista kahvinkeitintä.Kahvi keitetään pannulla liedellä. Joka kerta kun juon hänen luonaan kahvia,on kahvikupan pohja ihan täynnä kahvinpuruja.
Mulla ei oo kahvinkeitintä. Ei sitä tartte miissän pannulla keittää sellainen muovinen suodatin mukin päälle ja siihen suodatinpussi. Eihän se kahvinkeitin muuta tee kun keittää veden ja liruttaa sen kahvin päälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jokin omituinen kammo että tiskikone aiheuttaa vesivahingon, siksi en sitä uskalla ostaa (mitenköhän pääsisin tästä yli?). Tiskaan käsin vaikka se tympiikin.
Älä osta käytettyä konetta vaan uusi kodinkoneliikkeestä. Samalla kannattaa ostaa koneen alle parikymppiä maksava muovikaukalo, joten vesivahinko tulee heti näkyviin. Sen lisäksi konetta ei kannata kytkeä itse vaan ostaa se palveluna. En ole 30 vuoden aikana kuullut kuin yhdestä perheestä, joiden tiskikone vuoti vettä lattialle, mutta ei siitä isoa vahinkoa tullut.
Kotivakuutus ei korvaa vesivahinkoa, jos esim. jääkaapin alla ei ole muovikaukaloa.
Vierailija kirjoitti:
AP, olisit lisannyt listaasi rumpukuivaajan. On kylla vihonviimeisen vanhanaikaista ripustella markia pyykkeja ympari asuntoa tai viritella niita pyykkinarulle ja taas takaisin koriin. Laskun maksaminen pankissa on pienta taman rinnalla.
Minulla on kuivaava pesukone, mutta käytän kuivatusta vain jos on pakko. Mikään ei ole ilmaisempaa kuin tuuli ja aurinko. Pyykistäkin tulee paljon parempaa, se ei kuivu liikaa tai jää ryppyisen kosteaksi. Pyykätessä käytän kyllä ylimääräistä linkousta, niin että tekstiilit voi olla jo seuraavana päivänä kuivia vaikka kuivaisinkin vessan telineellä.
Vierailija kirjoitti:
Rumpukuivaajaan en huoli enää minäkään. En tykännyt yhtään. Kuivauskaappi on talviajalle, mutta kesäkeleillä on pelkästään ilo ripustella pyykkejä narulle. Jotenkin siitä tulee kotoisa ja mukava olo <3
Niin kuin itse säilötystä hillosta, mustikkapiirakasta, käsitöistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jokin omituinen kammo että tiskikone aiheuttaa vesivahingon, siksi en sitä uskalla ostaa (mitenköhän pääsisin tästä yli?). Tiskaan käsin vaikka se tympiikin.
Älä osta käytettyä konetta vaan uusi kodinkoneliikkeestä. Samalla kannattaa ostaa koneen alle parikymppiä maksava muovikaukalo, joten vesivahinko tulee heti näkyviin. Sen lisäksi konetta ei kannata kytkeä itse vaan ostaa se palveluna. En ole 30 vuoden aikana kuullut kuin yhdestä perheestä, joiden tiskikone vuoti vettä lattialle, mutta ei siitä isoa vahinkoa tullut.
Enpä tiennyt tuollaisista kaukaloista, oli hyödyllinen tieto. T: kommentin lähettäjä
Tokkopa keittiöihin mahtuu mitään kaukaloa astianpesukoneen alle, jos se kone on tavalliseen malliin kaapistoon sovitettu.
Tämä "kaukalo" on pakollinen lähes kaikissa vuokra-asunnoissa ja hyvin mahtuu,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, tätä mä en osaa ajatella taas vanhanaikaisena asiana. Jos se sitä on niin melkein kaikki mun tutut tekee näin eli kuivaa pyykit narulla tai kuivaustelineellä. Myös mä itse.
Rumpukuivaaja kyllä olis kätevä mutta sille ei ole tilaa meillä ja tuntuu että se kuluttaisi nopeasti vaatteet ihan nyppyisiksi. Ap
Olen asunut USAssa yli 40 vuotta ja kayttanyt rumpukuivaajaa kaikki nama vuodet. Yksikaan vaate ei ole nyppyyntynyt tai kutistunut. Suomessa joko myydaan huonoja koneita tai kuivaatte liian kuumalla.
Taalla on myos kaupunki kieltanyt pyykkinarut maisemaa pilaamasta.
Kas kun ei ruohonleikkuuta sunnuntaisin. Nipoa.
Vierailija kirjoitti:
Tiskaan käsin, koska asun yksin ja tiskiä ei tulisi montaa kertaa vuodessa koko koneellista kerralla (jos niitä tiskejä kerää pari viikkoa, ne eivät todellakaan lähde konepesulla vaan saat tiskata ne uudelleen käsin joka tapauksessa).
En myöskään omista autoa, vaan kävelen ja pyöräilen. Olen säästänyt kymmeniä tuhansia euroja, kun olen jättänyt ostamatta asioita joiden kuljetus vaatisi auton. Yhdessä vaiheessa vietin 8 vuotta ilman televisiota. Ei tuntunut missään.
No televisiohan alkaa olla vanhanaikainen kapine. Nykyään ohjelmat katsotaan netistä.