Tunnetko ihmisiä, jotka tekevät asioita vanhanaikaisesti esim. tiskaavat astiat käsin, pesevät pyykit nyrkkipyykillä, käyvät maksamassa laskut pankissa....?
Mun tuttu joka on 60v pesee edelleen astiat käsin, hän ei ole koskaan käyttänyt eikä omistanut astianpesukonetta eikä aio hankkiakaan. Hänestä on ihanan rentouttavaa keskittyä käsin pesemään astioita.
Hän myös asuu sellaisessa mökissä jossa ei ole suihkua. Kaivosta tulee saunaan vesi ja siellä hän käy päivittäin pesulla.
Tunnetko sinä samanlaisia ihmisiä, jotka tykkäävät tehdä jonkun asian vanhanaikaisesti vaikka mahdollisuus olisi tehdä se nykyaikaisestikin?
Kommentit (122)
Nnnnmmm kirjoitti:
Äitini (60 v) tiskaa käsin. Asuu yksin, eikä koe tiskaamista ongelmaksi.
Isäni (60 v) ei omista pankkikorttia. Hakee pankista käteistä, maksaa laskut pankissa ja maksaa kaiken ostamansa käteisellä. Syynä se että ei luota nykyaikaiseen maksujärjestelmään ja sanoo "katsoneensa herrojen läpi". On muutenkin hyvin vainoharhainen, kapeakatseinen ja vastustaa kaikkea normaalia kehitystä / muutosta yhteiskunnassa.
Siirryin nyt takaisin käteisen käyttöön, vaikka olen maksanut vuosikaudet pelkästään kortilla. Käytiin nimittäin pankissa järjestelemässä tilejä ja käyttöoikeuksia ja siellä virkailija piti pitkän kuulustelun rahankäytöstämme ja maksutavoistamme, että onko meillä tapana sitä ja tätä. Yritin vastata ympäripyöreästi, mutta en siltikään halua mitään yhteydenottoa pankista, jos joskus tuleekin eteen käteisellä hoidettava asia. Käytän nyt enimmäkseen käteistä ja satunnaisesti korttia ja nettipankkia.
En ole mitenkään vainoharhainen esim. ihmisten tai tieteen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jokin omituinen kammo että tiskikone aiheuttaa vesivahingon, siksi en sitä uskalla ostaa (mitenköhän pääsisin tästä yli?). Tiskaan käsin vaikka se tympiikin.
Voi jessus. Ja minä kun luulin olevani pelokas.
Isäni tiskaa käsin, koska uudessa asunnossa ei ollut tiskikonetta eikä yksin sotke paljoa asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, olisit lisannyt listaasi rumpukuivaajan. On kylla vihonviimeisen vanhanaikaista ripustella markia pyykkeja ympari asuntoa tai viritella niita pyykkinarulle ja taas takaisin koriin. Laskun maksaminen pankissa on pienta taman rinnalla.
Sori, tätä mä en osaa ajatella taas vanhanaikaisena asiana. Jos se sitä on niin melkein kaikki mun tutut tekee näin eli kuivaa pyykit narulla tai kuivaustelineellä. Myös mä itse.
Rumpukuivaaja kyllä olis kätevä mutta sille ei ole tilaa meillä ja tuntuu että se kuluttaisi nopeasti vaatteet ihan nyppyisiksi. Ap
Olen asunut USAssa yli 40 vuotta ja kayttanyt rumpukuivaajaa kaikki nama vuodet. Yksikaan vaate ei ole nyppyyntynyt tai kutistunut. Suomessa joko myydaan huonoja koneita tai kuivaatte liian kuumalla.
Taalla on myos kaupunki kieltanyt pyykkinarut maisemaa pilaamasta.
Maisemaa pilaamasta....☹️ Mikään ei oo kodikkaamman näköistä kuin puhtaat pyykit kuivumassa pihalla leppeässä kesätuulessa. Ap
Muista, amerikka on vapaa maa, maailman kehittynein siinä suhteessa. Siellä vain rosvot ammutaan heti tuoreeltaan, poliisin toimesta. Täältä tullaan amerikka.
Vähän ohis mutta asun yksin ja mulla on tiskikone ja kuivausrumpu. Pienessä asunnossa en halua että kämppä on täynnä pyykkejä kuivumassa ympäriinsä. Ettekö te yksin asuvat ihmiset tee ruokaa? Mua aina ihmetyttää toi ettei tule paljon tiskiä kun asuu yksin. Itse kokkailen alusta asti kaikki ruokani ja kyllä sitä tiskiä vaan tulee. Ja just pienessä kämpässä on kätevää kun saa tiskit koneeseen eikä tarvi miettiä mihin astiat laittaa kuivumaan.
Täällä yksi "vanhanaikaisesti" elävä 24-vuotias nainen.
En omista pesukonetta, tiskikonetta, kuivausrumpua, tietokonetta, televisiota, mikroa, irtolamppuja, eli pesen pyykit ja tiskit käsin, kuivaan vaatteet henkareissa & narulla. Ruoan syön kylmänä, suurimmaksi osaksi ns raakaruokaa (työpaikalla syön kypsennettyä ruokaa työsuhde-etuna).
Asun Helsingissä vuokra-asunnossa, niin sähköt on ja juokseva vesi, muuten eläisin ilman niitäkin. Samoin hella/ uuni ja jääkaappi asunnostani löytyy, mutta en käytä niitä lainkaan. Lamppuja on ainoastaan vessassa ja keittiössä kiinniolevat loisteputket yms, omia lamppuja en ole hankkinut.
Älypuhelin löytyy, mutta senkin ostin aikoinaan vain kun täytyi työvuorot varata netistä, muuten en omistaisi älypuhelinta vieläkään. Tietokoneasiat hoidan kirjastossa, laskut menee automaattisesti tililtä.
Olen asunut maallakin aikuisiällä, ja siellä hain vedet kaivosta ja kuivana kesänä traktorin vesitankin kanssa järvestä. Sähköä ei ollut, vaan pari öljylamppua. Ja talon lämmitin ja ruoat tein leivinuunissa.
En vain ole koskaan välittänyt elektroniikasta, ei se minua kiinnosta ja vapaa-ajankin kulutan mieluummin luonnossa, kävelyillä, uimassa ja lukemassa. Olen kieltämättä vanhanaikainen ja olisi ehkä ollut helmpompaa jos olisin syntynyt muutaman kymmenen vuotta aiemmin.
Helsingissäkin asun vain töiden ja opiskelujen takia, paremmin minä maalla viihdyn. Olen outo, tiedetään. :)
Mutta kun tottunut tietynlaiseen elämään niin ei sitä osaa kaivata muuta.
Tiskaan käsin, koska astianpesukoneaineet ovat myrkkyjä ja astioista lähtee myrkkyjä kun astianpesukone hajottaa astioiden pinnat ja rakenteet.
Anoppini tiskaa käsin vaikka hänellä on tiskikone. Ja sen kyllä näkee astioista :( Eipä ole kovin puhtaita ne kahvikupit... Tiskikonetta hän pitää astioiden säilytyspaikkana. Vie kuulema liikaa sähköä ja kuluttaa vettä.
Perikunnan laskuista.... ei niitä tarvitse pankkiin viedä maksettavaksi. Kaikkien osakkaiden valtakirjalla perikunnan tili liitetään sen verkkopankkiin, joka niitä asioita hoitaa. Miksi niiden takia pitäisi hypätä pankissa?
Tiskaan toisinaan syystä että tiskaamalla saa astiat nopeasti puhtaiksi, tiskikone peseä prutkuttaa puoltoista tuntia.
Olin yhdellä rippileirillä töissä ja siellä suurin osa leiriläisistä EI osannut tiskata, siis todellakaan ei mitään käsitystä, miten tiskaaminen etenee. Nuo olivat ymmärtääkseni saaneet koulussakin kotitalouden opetusta....
Vierailija kirjoitti:
AP, olisit lisannyt listaasi rumpukuivaajan. On kylla vihonviimeisen vanhanaikaista ripustella markia pyykkeja ympari asuntoa tai viritella niita pyykkinarulle ja taas takaisin koriin. Laskun maksaminen pankissa on pienta taman rinnalla.
Turhake, jos ei ole pieniä lapsia. Käytin kuivausrumpua silloin, kun pyykkiä oli paljon ja esim. toppapuvut piti saada aamuksi kuivaksi. Nyt sillä ei ole mitään virkaa. Tehokas linko niin farkutkin kuivavat aamuksi. Pyykit ripustetaan kuivaustelineeseen. Ei ympäri asuntoa eikä koria tarvita mihinkään. Niin ja tiskaan käsin.
-Anopilla ja apella ei ole mikroa, eivät koe tarvitsevansa.
-Meillä ei ole tiskikonetta, kahvit tehdään pressopannulla.
-Minä ja äiti korjaamme vaatteita (sukista takkeihin) vaikka uusia saisi kaupasta. Monelle jo sentin purkautunut sauma tai irronnut nappi tuntuu olevan (teko)syy heittää ihan käyttökelpoinen vaate pois ja rynnätä kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ei kyllä ikinä tule kuivausrumpua. Pyykit kuivuvat nopeasti kesällä ulkona ja talvella sisällä tulisijan edessä. Untuvapeitotkin kuivavat tuulessa todella paljon nopeammin kuin rummussa. Pitää vain valita pesupäiväksi tuulinen ja aurinkoinen päivä.
Noh viikon on satanut vettä niin valitse tässä pyykinpesupäiviä. Onneksi ei tarvi sään mukaan pyykkiä pestä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ei kyllä ikinä tule kuivausrumpua. Pyykit kuivuvat nopeasti kesällä ulkona ja talvella sisällä tulisijan edessä. Untuvapeitotkin kuivavat tuulessa todella paljon nopeammin kuin rummussa. Pitää vain valita pesupäiväksi tuulinen ja aurinkoinen päivä.
Noh viikon on satanut vettä niin valitse tässä pyykinpesupäiviä. Onneksi ei tarvi sään mukaan pyykkiä pestä...
Puhumattakaan siitä, ettei kaikilla ole takkaa tai pihaa, tai edes parveketta. Ei kuivausrumpu kaikille varmastikana ole tarpeen, mutta esim. meillä kylppärissä on tilaa yhdelle pyykkitelineelle, ja siihen ei mahdu edes täyden koneellisen kaikki pyykit, saati jos pesee useamman koneellisen, liinavaatteita tjsp. Mieluummin valitsimme rummun kuin sen että olkkarissa on jatkuvasti pyykkiteline.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskaan käsin, koska asun yksin ja tiskiä ei tulisi montaa kertaa vuodessa koko koneellista kerralla (jos niitä tiskejä kerää pari viikkoa, ne eivät todellakaan lähde konepesulla vaan saat tiskata ne uudelleen käsin joka tapauksessa).
En myöskään omista autoa, vaan kävelen ja pyöräilen. Olen säästänyt kymmeniä tuhansia euroja, kun olen jättänyt ostamatta asioita joiden kuljetus vaatisi auton. Yhdessä vaiheessa vietin 8 vuotta ilman televisiota. Ei tuntunut missään.
No televisiohan alkaa olla vanhanaikainen kapine. Nykyään ohjelmat katsotaan netistä.
Ja millähän ne katsotaan netistä? No sillä televisiolla tietysti.
En ole koskaan asunut asunnossa, jossa olisi astianpesukone, joten pesen astiat käsin. Joskus asuin taloyhtiössä, jossa ei ollut pesutupaa eikä mulla pesukonetta, joten pesin myös pyykkiä käsin.
Entisessä elämässä oli astianpesukone, inhosin sitä niin paljon, ettei enää talouteemme moista tule.
Tikskataan käsin, kuten mm. Bill Gates tiskaa liki joka ilta.
.
Pyykinpesukone on ehdoton, kuivausrumpua emme tarvitse.
Tietokone, kannettavat, tabletti ja älypuhelin löytyvät ja niitä käytetään päivittäin.
Mun äiti! Vesi tulee järvestä, ei ole suihkua, tiskikonetta tai pyykinpesukonetta. Pulsaattori on saunalla. Saunan padassa lämmitetään järvivedet peseytymiseen ym, tuvassa puuhellalla lämmitetään tiskivedet. Kahvikin valmistetaan puuhellalla pannussa 😊 joka onkin parhaan makuista ja tuoksuista. Lähteestä haetaan juomavesi vaikka kunnalistekniikkakin on päätalossa muttei halua käyttää koska a) kallista ja b) pahan makuista. Vain kovilla pakkasilla käy sisävessassa muuten hyyskässä. Eikä ole mikään mökkipahanen vaan keskellä kylää oleva 10 vuotta sitten remontoitu talo.
Siellä on aina ihanan rentouttavaa käydä ja puuhailla noinkin arkisia askareita. Kiire loppuu samantein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskaan käsin, koska asun yksin ja tiskiä ei tulisi montaa kertaa vuodessa koko koneellista kerralla (jos niitä tiskejä kerää pari viikkoa, ne eivät todellakaan lähde konepesulla vaan saat tiskata ne uudelleen käsin joka tapauksessa).
En myöskään omista autoa, vaan kävelen ja pyöräilen. Olen säästänyt kymmeniä tuhansia euroja, kun olen jättänyt ostamatta asioita joiden kuljetus vaatisi auton. Yhdessä vaiheessa vietin 8 vuotta ilman televisiota. Ei tuntunut missään.
No televisiohan alkaa olla vanhanaikainen kapine. Nykyään ohjelmat katsotaan netistä.
Meillä projektorilla tai ihan vaan läppärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä katsotaan läppärillä tai tabletilla. Meillä on ollut viimeksi televisio vuonna 2009.
Lisään vielä, että tiskikoneen ja pyykkikoneen kyllä hommasin jos olisi isompi perhe. Nyt vain yksi lapsi.