Tunnetko ihmisiä, jotka tekevät asioita vanhanaikaisesti esim. tiskaavat astiat käsin, pesevät pyykit nyrkkipyykillä, käyvät maksamassa laskut pankissa....?
Mun tuttu joka on 60v pesee edelleen astiat käsin, hän ei ole koskaan käyttänyt eikä omistanut astianpesukonetta eikä aio hankkiakaan. Hänestä on ihanan rentouttavaa keskittyä käsin pesemään astioita.
Hän myös asuu sellaisessa mökissä jossa ei ole suihkua. Kaivosta tulee saunaan vesi ja siellä hän käy päivittäin pesulla.
Tunnetko sinä samanlaisia ihmisiä, jotka tykkäävät tehdä jonkun asian vanhanaikaisesti vaikka mahdollisuus olisi tehdä se nykyaikaisestikin?
Kommentit (122)
Minä tiskaan asiat käsin samasta syystä kuin aloittajan tuttava. Tiskaaminen on todella rentouttavaa ja mukavaa puuhaa, siinä saa ajatukset lentää omia teitään ja samalla tulee puhdasta. Astiatkin pysyvät paremmassa kunnossa.
Kuivausrumpuakaan en käytä. Minulla on kuivaava pyykkikone, mutta enpä ole paria kertaa enempää käyttänyt sitä kuivausominaisuutta. Pyykkien ripustamisessa on jotain samaa rauhoittavaa tunnelmaa kuin tiskaamisessa.
Olen viiskymppinen mamma.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttu joka on 60v pesee edelleen astiat käsin, hän ei ole koskaan käyttänyt eikä omistanut astianpesukonetta eikä aio hankkiakaan. Hänestä on ihanan rentouttavaa keskittyä käsin pesemään astioita.
Hän myös asuu sellaisessa mökissä jossa ei ole suihkua. Kaivosta tulee saunaan vesi ja siellä hän käy päivittäin pesulla.
Tunnetko sinä samanlaisia ihmisiä, jotka tykkäävät tehdä jonkun asian vanhanaikaisesti vaikka mahdollisuus olisi tehdä se nykyaikaisestikin?
Tunnen erittäin hyvin erään.Se olen minä.Ei yksineläjä tiskikonetta tarvitse ja saunassa on ihana käydä joka päivä.Se on havaittu terveelliseksikin.
Eikö ketään häiritse se meteli, mitä koneista lähtee? Rumpukuivaaja on vihoviimeisin metelintekijä. Olen sellaista kuunnellut jonkun toisen kotona eikä sellaista meille koskaan tule! Kuivauskaappi meillä on vaatteille, mutta sekin laitetaan kuivaamaan korkeintaan talvella. Tavallisesti vaatteet ripustetaan sinne ja ne kuivuvat vuorokauden kuluessa ilman koneen käyttämistä.
Tv ja läppäri saadaan hiljaiseksikin. Jääkaappi (Gram) pitää meteliä, lämpöpumppu (Mitsubiscthi) oli muka "markkinoiden hiljaisin!". Hah! Tiskikone ja pyykkäri samoin. Jos puutarhakoneista puhutaan, ne vielä haisevatkin polttoaineelta.
Saunassa meillä on puulämmitteinen kiuas ja siinä kyljessä vedenlämmitin. Se on meidän kesämökki.
Järjestelin laskut suoraveloitukseen, ja irtisanoin nettiliittymäni. Puhelimessa minulla ei ole nettiä koskaan ollutkaan. ELi elän siis netittä muutoin, paitsi kaksi kertaa viikossa käyn kirjastossa nettailemassa. Perjantaisin ja tiistaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mun 90v mummo maksaa laskut pankissa ja tiskaa astiat käsin. Pesi myös lattiat kontaten vielä kun pystyi. Pyykkikone on ollut jo pidempään käytössä.
Mä pesen lattiat kontaten, koska mopilla en omasta mielestäni saa lattioita riittävän puhtaaksi.
T: N40
Koska jokin on keksitty, sitä _täytyy_ käyttää!!! KAIKKIEN täytyy!! Se KUUUULUUUU nykymaailmaan se!!! Vain WT:t ja yksinkertaiset tekevät asioita vanhaan tapaan, hyi että!!! Terveisin AV-päättäjät
Jos on kerran tai kaksi kokenut astianpesukoneen tai pyykinpesukoneen aiheuttaman vesivahingon asianosaisena, ei haluakaan kohta mitään vettä käyttäviä koneita kotiinsa. Varsinkin jos huono taloyhtiö, jossa rempat laahaa jäljessä ja kaikki kulut ja syyt halutaan tunkea niskaan. Onneksi ei aina onnistu, vaan taloyhtiölläkin vastuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut tiskikonetta. Yksi oli aiemmin, mutta se meni rikki. Nyt omassa asunnossani on tiskikone, mutta sitä ei tule käytettyä. Olen niin tottunut tiskaamaan vähäiset tiskini käsin. Pyykkikonetta ei myöskään ole, joten "lainaan" välillä vanhempien konetta isompaan pyykkiin. Monet hehkuttavat e-laskua, mutta itse koen sen jotenkin hankalaksi. Tuppaa ne laskut "katoamaan" sähköpostiin ja sitten huomaa, että jäi taas maksamatta. Ja olen vielä nuori. Siinä mielessä aika vanhanaikainen jos moniin vertaa. Sitten minulla ei myöskään ole mitään "keittiölaitteita". Yksi vanha tehosekoitin ja vatkain sekä mikro ja tietenkin jääkaappipakastin. Tietokone ja nyt juuri lahjaksi saatu tv, kun olin ilman sitä 5 vuotta. Sekä vanha puhelin. Muita laitteita minulla ei ole.
Mä jäin nyt miettimään kun ensin sanot että ei ole mitään "keittiölaitteita" ja sitten luettelet kaikki yleisimmät laitteet mitkä sinultakin kuitenkin löytyy. Mitä puuttuu? Sulla ei ole hellaa?
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi "vanhanaikaisesti" elävä 24-vuotias nainen.
En omista pesukonetta, tiskikonetta, kuivausrumpua, tietokonetta, televisiota, mikroa, irtolamppuja, eli pesen pyykit ja tiskit käsin, kuivaan vaatteet henkareissa & narulla. Ruoan syön kylmänä, suurimmaksi osaksi ns raakaruokaa (työpaikalla syön kypsennettyä ruokaa työsuhde-etuna).
Asun Helsingissä vuokra-asunnossa, niin sähköt on ja juokseva vesi, muuten eläisin ilman niitäkin. Samoin hella/ uuni ja jääkaappi asunnostani löytyy, mutta en käytä niitä lainkaan. Lamppuja on ainoastaan vessassa ja keittiössä kiinniolevat loisteputket yms, omia lamppuja en ole hankkinut.
Älypuhelin löytyy, mutta senkin ostin aikoinaan vain kun täytyi työvuorot varata netistä, muuten en omistaisi älypuhelinta vieläkään. Tietokoneasiat hoidan kirjastossa, laskut menee automaattisesti tililtä.
Olen asunut maallakin aikuisiällä, ja siellä hain vedet kaivosta ja kuivana kesänä traktorin vesitankin kanssa järvestä. Sähköä ei ollut, vaan pari öljylamppua. Ja talon lämmitin ja ruoat tein leivinuunissa.
En vain ole koskaan välittänyt elektroniikasta, ei se minua kiinnosta ja vapaa-ajankin kulutan mieluummin luonnossa, kävelyillä, uimassa ja lukemassa. Olen kieltämättä vanhanaikainen ja olisi ehkä ollut helmpompaa jos olisin syntynyt muutaman kymmenen vuotta aiemmin.
Helsingissäkin asun vain töiden ja opiskelujen takia, paremmin minä maalla viihdyn. Olen outo, tiedetään. :)
Mutta kun tottunut tietynlaiseen elämään niin ei sitä osaa kaivata muuta.
Hei,
On ihan pakko kysyä sinulta, jotta oletko enimmäkseen jossain muualla kuin kotonasi. Kerrot, että kodissa on valaistus vain vessassa ja keittiössä. Suomessa on paljon pimeää vuodenaikaa, miten viihdyt pimeässä kodissa iltaisin tai viikonloppuisin, jos asuinhuoneessa ei ole valaisinta? Eihän silloin voi lukeakaan.
Trine kirjoitti:
Anoppini tiskaa käsin vaikka hänellä on tiskikone. Ja sen kyllä näkee astioista :( Eipä ole kovin puhtaita ne kahvikupit... Tiskikonetta hän pitää astioiden säilytyspaikkana. Vie kuulema liikaa sähköä ja kuluttaa vettä.
Perikunnan laskuista.... ei niitä tarvitse pankkiin viedä maksettavaksi. Kaikkien osakkaiden valtakirjalla perikunnan tili liitetään sen verkkopankkiin, joka niitä asioita hoitaa. Miksi niiden takia pitäisi hypätä pankissa?
Perikunnan laskut täytyy maksaa pankissa ennen perunkirjoitusta. Pankissa tarkistetaan virkatodistuksesta, että asioiva hlö on todella kuolinpesän osakas ja maksaa nimenomaan kuolinpesälle tulleita laskuja, kuten vainajan vielä eläessä tulleita laskuja tai vaikka yhtiövastike.
Vasta perunkirjoituksessa selviää kaikki pesän osakkaat, jotka voivat tehdä valtakirjan pesän asioiden hoitajalle ja hänelle oikeus käyttää tiliä verkkopankissa.
Minulla ei ole tiskikonetta koska se ei mahtuisi keittokomeroon. Tiskaan siis käsin ja kyllä ne astiat mahtuu hyvin kuivumaan kuivauskaappiin. Suuri osa astioista ei edes kestäisi tiskikonetta. Mikroakaan ei ole. Kahvinkeitin on ehdoton.
Telkkari on 20 vuotta vanha putkimalli ja toimii hyvin. Miksi ostaa uutta kun on jo toimiva?
Pyykinpesukone on, se on mielestäni tosi tärkeä. En saa käsin samalla lailla puhtaaksi vaatteita enkä rutistetua tarpeeksi kuivaksi ettei ne alkaisi haista kuivuessaan jo.
Makan laskut netissä, olen niin persaukinen ettei suoraveloituskaan sovi.
N37
Meillä tiskataan käsin, paikka koneelle kyllä olisi, mutta eipä kahdella niin paljoa tiskiä tule. Pyykkikonetta en myöskään hanki ennen kuin on pakko, pesen mieluummin pyykkituvan tehokkailla koneilla. Ärsyttäisi raahata lakanapyykkiä kotoa kuivaushuoneeseen tai ulos kuivumaan, enkä ainakaan halua pilata tekstiilejä rumpukuivaamalla.
Lisäksi meillä on pöytäkone, ei läppäreitä. Opiskeluissa läppäri olisi toki eduksi, mutta mieluummin teen esseet ynnä muut kotona ergonomisesti työpöydän ääressä kunnon koneella kuin milloin missäkin hitaalla läppärillä, joka pitäisi vaihtaa uuteen parin vuoden välein, jos tehoja haluaa. Ollaan reilu parikymppisiä ja nämä asiat on eri lailla meillä kuin kavereilla. Ja niin, muutama vuosi oltiin ilman mikroakin ja hyvin pärjäsi, mutta sitten saatiin vanha käytetty romu tutulta ja onhan siinä etunsa :D
Suomalaisten kauhistukset:
Veden kulutus
Sahkon kulutus
Rumpukuivaaja (luullaan etta se kuluttaa vaatteita enemman kuin tuulessa, narulla liehuminen.)
Automaattivaihde autossa. USAssa kaytossa jo 50 vuotta. Keppivaihde pitaa tilata erikseen jos on edes mahdollista.
Eräs kommentoija kertoi pesevänsä lattiat kontaten, koska mopilla ei saa puhdasta. Ihan samaa mieltä! Hiukan nuorempana ja vähemmän polvi- ja selkävaivaisena harjasin kontaten lattiat juuriharjalla ja sitten pyyhin harjatun kohdan rätillä. Kyllä lattiat tuli kiiltävän puhtaiksi! Nyt on käytössä lankamoppi eikä se vaan puhdista kunnolla :(
Tiskaan käsin, koska asun yksin ja tiskiä ei pitäisi tulla paljon, tosin kyllä sitä tulee ihan liikaa. Selkäni takia en pysty kauaa seisomaan, joten tiskaan erissä, joten aina on tiskattavaa. Ehkä voisin hankkia tiskikoneenkin, mutta se veisi pois liikaa kaappitilaa, jota tässä huushollissani ei muutenkaan ole tarpeeksi.
Ajoittain olen omistanut vaatteiden pesukoneen, kuten nytkin. Valitsin sen lahjaksi "uskollisesta 40 vuoden palvelusta työnantajaltani...". Meillä olisi ilmainen talon kone alakerrassa, mutta on käynyt ilmi, että kaikki asukkaat eivät ole kovin siistejä, joltakin on jäänyt (koneeseen ja lattialle) nakinpalasia ja myöskin kortsu...;)Hrrrrr! Mietin, että onkohan nakinpalat oksennettu erään asukkaan lakanoihin, ja teinkin päätöksen, että laitan sen saamani rahan pesukoneeseen. Ihan omaan! Aikoinaan lapsen ollessa vauva, pesin pyykit käsin keittiössä, kaikkien kolmen. Sideharsovaipat keittelin vadissa levyllä...Lakanat vietiin pesulaan. Koska ei ollut pesukonetta ja saunallekaan ei putkien jäätymisen takia tullut talvella vettä:(. Totuin niin siihen käsinpyykkäämiseen, että nytkin pesen omia paitojani yms. käsin, koska en halua pestä niin vajaita koneellisia.
Kahvin keitän vanhalla kunnon tavalla, eli kahvipannulla. Niin saan ainakin kuumaa kahvia. Suodatinkeittimet eivät aina keitä kuumaa kahvia. Olen harkinnut pressopannua, kun en enää kuo niin hirveästi kahvia.
Ikäähän minulla on 60+. Laskut tietenkin maksan koneella kotona, kuten naapurissani asuva juuri 80 täyttänyt rouvakin. Talon kaikki ikäihmiset eivät kyllä edes omista tietokonetta.
Vierailija kirjoitti:
Tiskaan, koska minulla ei ole astianpesukonetta. Asun yksin, joten tiskattavaa on melko vähän.
Hassu kysymys.
Ei ole meilläkään, eikä tule niin kauan kuin kädet pelaa! Meitä on 2 aikuista ja tiskiä tulee tosi vähän. Käsitiskin voi hoitaa taloudellisestikkin. Aikoinaan kantovesien aikaan oppi taloudellisen veden käytön!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jokin omituinen kammo että tiskikone aiheuttaa vesivahingon, siksi en sitä uskalla ostaa (mitenköhän pääsisin tästä yli?). Tiskaan käsin vaikka se tympiikin.
Älä osta käytettyä konetta vaan uusi kodinkoneliikkeestä. Samalla kannattaa ostaa koneen alle parikymppiä maksava muovikaukalo, joten vesivahinko tulee heti näkyviin. Sen lisäksi konetta ei kannata kytkeä itse vaan ostaa se palveluna. En ole 30 vuoden aikana kuullut kuin yhdestä perheestä, joiden tiskikone vuoti vettä lattialle, mutta ei siitä isoa vahinkoa tullut.
Enpä tiennyt tuollaisista kaukaloista, oli hyödyllinen tieto. T: kommentin lähettäjä
Meidän taloyhtiössä on pakollinen tuo kaukalo. Jos sitä ei ole, vakuutus ei korvaa mitään vahingon sattuessa. Tuo kaukalo maksoi muistaakseni 30e ja sieltä liikkeestä tuli asentajat laittamaan koneen ja kaukalon paikoilleen. Tämäkin on taloyhtiön säännöissä, ei sitä itse kannata alkaa asentamaan muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen, esim. anoppini, 65 v. ja hänen äitinsä, 90 v. Molemmilla kotona tiskikoneet, mutta tiskaavat mieluummin. Mummo tietysti myös käy maksamassa laskunsa pankissa, eikä ymmärrä muutenkaan mistään älypuhelimista, neteistä tai ylipäätään nykymaailman menosta mitään.
Oli mielestäni loukkaavasti sanottu näistä ihmisistä! Ehkä heillä ei ole hallinnassa näitä nykysysteemejä, mutta älä ihmeessä pidä heitä ymmärtämättöminä. He tajuavat ja tietävät paljon asioita, joista sinä et tiedä mitään!! Kunnioitusta hieman. Kaikkien ei tarvitse pyöriä samassa "karusellissa"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskaan, koska minulla ei ole astianpesukonetta. Asun yksin, joten tiskattavaa on melko vähän.
Hassu kysymys.
Ei ole meilläkään, eikä tule niin kauan kuin kädet pelaa! Meitä on 2 aikuista ja tiskiä tulee tosi vähän. Käsitiskin voi hoitaa taloudellisestikkin. Aikoinaan kantovesien aikaan oppi taloudellisen veden käytön!
Meitäkin vain kaksi, mutta noin vuosi sitten hommattiin astianpesukone (olemme 45v ja 50v ). Ihanaa, kun voi tehdä ruokaa niin, ettei tarvitse koko ajan miettiä tiskien määrää! Mekin ajateltiin vuosikaudet, että ei kai nyt sentään kahden ihmisen talouteen konetta, mutta onneksi hankittiin. Ihan liian myöhään. Turhaan tiskattiin käsin vuositolkulla. Ja totuushan on, että käsin pesemällä ei tule mitenkään yhtä puhdasta kuin koneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, olisit lisannyt listaasi rumpukuivaajan. On kylla vihonviimeisen vanhanaikaista ripustella markia pyykkeja ympari asuntoa tai viritella niita pyykkinarulle ja taas takaisin koriin. Laskun maksaminen pankissa on pienta taman rinnalla.
Meille ei kyllä ikinä tule kuivausrumpua. Pyykit kuivuvat nopeasti kesällä ulkona ja talvella sisällä tulisijan edessä. Untuvapeitotkin kuivavat tuulessa todella paljon nopeammin kuin rummussa. Pitää vain valita pesupäiväksi tuulinen ja aurinkoinen päivä.
Hyvä! Rumpukuivain on sähkösyöppö ja kuluttaa vaatteet aika nopeasti! Kokemusta on!
Mä pesen vaatteita aina aluksi käsin, koska se on hellävaraisempaa ja vaatteet kestävät siten pidempään. Treenivaatteiden huljautus esimerkiksi riittää usein, ja niistä ei sit irtoa mikrokuituja niin paljon veteen.
Meillä ei myöskään ole astianpesukonetta, mielestäni se on kahden hengen taloudessa tarpeeton. Joskus tosin haaveilen siitä että voisi kaikki astiat kertaalleen pesettää koneella tosipuhtaiksi, mutta kyllä se käsinpesukin normiarjessa riittää.
Äiti jostain syystä haluaa että maksan hänen laskunsa vanhanaikaisesti pankkiin. Enpä ole jaksanut väggätä vastaan.
Joten itse joudun vastaamaan myöntävästi kaikkiin kolmeen kohtaan.