G:Oletko ensisijaisesti nainen vai äiti?
Tuttavalleni oli sanottu kun hän sai lapsensa, että " Muista, että olet ensisijaisesti nainen ja sitten vasta äiti."
Mun korviin toi kuulosti ihan tyhmältä. Tunnen olevani joka solulla oman pienen lapseni äiti ja sitten vasta nainen, joka ajattelee itseään.
Miltä teistä tuntuu?
Kommentit (43)
Naiseus, äitiys, yhteisöjen luokittelukeinoja, keinotekoisia määritelmiä roolinmukaiselle käyttäytymiselle. Mitä merkitystä on määritellä itsensä ensisijaisesti jonkin sukupuolen edustajaksi? Tai ensisijaisesti lapsen saaneen ihmisen edustajaksi? Mihin luokitteluilla pyritään? Kuten tälläkin palstalla lähinnä arvostelemaan toisen kokemusta, hallitsemaan mielipiteenmuodostusta ja kategorioimaan ihmisiä.
" Olet huono äiti, jos olet ensisijaisesti nainen" " Tottakai olen ensisijaisesti äiti, hyvänenaika, tietysti huomioin aina lapseni ensin!"
Mitä paskaa, suomeksi sanottuna!
Myös kotona lasten kanssa olen nainen, eihän se äitiyden tieltä minnekään väisty. Toisaalta kodin ulkopuolella olen äiti, sillä lapsi on olemassa, vaikka ei olisikaan näköpiirissä. Luulenpa, että jos jostain kamalasta syystä menettäisin lapseni, olisin silti äiti. Naiseus on mulle laajempi osa mua.
Eikä mulla ole mitään tarvetta olla naisen lisäksi Ihminen, vaikka lajimäärityksen mukaan sellainen olenkin. Ihmiset on yksilöitä, jollakin siihen kuuluu naiseus, jollain mieheys, jollain kumpikin. Mä olen Nainen, ja ylpeä siitä.
sen oman maskin paikalleen, pystyy sen jälkeen auttamaan täysillä sitä lastaankin.