En saa panacod reseptiä
Eli minulla on särkenyt olkapää nyt jo joku reilu kuukausi. Kävin sairaanhoitajalla, joka käski minun ottaa kolme buranaa päivässä noin viikon ajan. Otin kyllä ennen tätäkin noin 2400mg ibuprofeeniä päivässä, ja tiesin jo että ei tule auttamaan. Pääsin sen jälkeen lääkärille, ja kerroin hänelle saman tarinan. Sanoin saaneeni panacodia noin vuosi sitten polvivamman takia, ja että se toimi hyvin. Mutta lääkäri ei silti reseptiä minulle halunnut kirjoittaa!? Miten minä nyt sitten tästä jatkan, jotta sellaisen reseptin saisin?
Kommentit (152)
Usein ihminen itse tietää mikä lääke auttaa. Jos kipuun on ennen määrätty Panacodia ja sen on potilas toimivaksi kokenut, niin en näe syytä miksei sitä voisi kirjoittaa. Eri asia on sitten se, kun tullaan uusimaan reseptiä. Tässäkin oli kuitenkin reilusti aikaa välissä, joten riippuvuudesta ei ole ollut kyse.
Nimenomaan kivun hoito on heikentynyt reilusti viime vuosina ja vuosikymmenenä. Lääkäreille on saarnattu kipulääkkeiden koukusta ja väärinkäytöstä niin paljon, että edes oikeasti tarpeeseen niitä ei uskalleta kirjoittaa. Kuitenkin kivun hoito on usein kaikkein oleellisinta oireenmukaista hoitoa parantavan hoidon ohella. Kova kipu heikentää ihmisen elämänlaatua radikaalisti. Se vie työkyvyn, yöunet ja lopulta mielenterveyden. Kipua pitää osata ja uskaltaa hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Jo on jutut. Minun selkääni särkee ja kävin eilen uusimassa panacodit, joita söin jo ensimmäiset 50. Lääkäri ehdotti itse näin.
Liekö tuo lievä lääke edes auttaa selkäsärkyyn. Mulla ei auttanut. On vähän vahvemmat tropit. En kyllä kerro mitä. Ties vaikka olisin narkkari. :D
Vierailija kirjoitti:
Juu mutta se lääkäri ei tiedä oletko viihdekäyttäjä vai et, ja siksi vaatii seurantaa ennen kuin sinulle voidaan määrätä opiaattipohjaisia särkylääkkeitä. Jos potilas tulee lääkäriin suoraan sellaisia pyytämään, niin ihan varmasti lääkärin hälytyskellot soivat eikä se sellaista siinä tilanteessa määrää. On myös sinun etusi kokeilla ensin miedompia särkyläkkeitä, ja lääkäri tarvitsee ensin seurantaa eikä voi pelkästään sinun sanaasi luottaa. Mene lähiaikoina uudestaan lääkäriin jos kipu on sietämätön, kerro etteivät nykyiset toimi ja pyydä jotain muuta reseptiä, joka ei ole kolmiolääke. Mielellään samalle lääkärille, ettei herätä näitä epäilyksiä. Meitä mahtuu tänne kaikenlaista hiihtäjää ja lääkäri ottaa mieluummin varovasti kun sun vaiva ei kuitenkaan liity hengissäpysymiseen vaan "pelkästään" epämiellyttävään oloon.
Ohis:
Olen kysynyt asiasta lukuisia kertoja. Kertaakaan minulle ei ole vastattu asiallisesti. Kysyn silti.
- Eikö lääkärillä tarvitse olla minkäänlaisia todisteita tai perusteluita ennen kuin hän syyttää tai epäilee potilasta väärinkäytöstä? Tuohan on aivan valtava loukkaus.
- Mitä tehdään, jos olet esimerkiksi vakavasti allerginen useimmille lääkkeille? Pitääkö sinun ostaa (kalliita) tehottomia tai vaarallisia lääkkeitä, ettei lääkäri vain pidä sinua epäilyttävänä?
- Minkä takia kipua vähätellään edelleen ja hyvään & laadukkaaseen kivunhoitoon ei kiinnitetä huomiota?
- Miksi lääkärit eivät ymmärrä ja hyväksy, että potilas saattaa joutua käyttämään kipulääkkeitä koko loppuelämänsä pysyäkseen mahdollisimman toimintakuntoisena ja kivuttomana?
Oot narkkariksi luokiteltu tai olet sen näköinen - tai sekä että.
Ei Panacodia joka katuhipille jaeta.
Lekuri kirjoitti:
Usein ihminen itse tietää mikä lääke auttaa. Jos kipuun on ennen määrätty Panacodia ja sen on potilas toimivaksi kokenut, niin en näe syytä miksei sitä voisi kirjoittaa. Eri asia on sitten se, kun tullaan uusimaan reseptiä. Tässäkin oli kuitenkin reilusti aikaa välissä, joten riippuvuudesta ei ole ollut kyse.
Nimenomaan kivun hoito on heikentynyt reilusti viime vuosina ja vuosikymmenenä. Lääkäreille on saarnattu kipulääkkeiden koukusta ja väärinkäytöstä niin paljon, että edes oikeasti tarpeeseen niitä ei uskalleta kirjoittaa. Kuitenkin kivun hoito on usein kaikkein oleellisinta oireenmukaista hoitoa parantavan hoidon ohella. Kova kipu heikentää ihmisen elämänlaatua radikaalisti. Se vie työkyvyn, yöunet ja lopulta mielenterveyden. Kipua pitää osata ja uskaltaa hoitaa.
Kiitos tuntematon lääkäri sinulle näistä sanoista. Jos tietäisin, missä otat potilaita vastaan, hakeutuisin sinne.
t. kroonisesti sairas, jolla on pahoja ongelmia välttämättömän kipulääkkeen uusimisen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on jutut. Minun selkääni särkee ja kävin eilen uusimassa panacodit, joita söin jo ensimmäiset 50. Lääkäri ehdotti itse näin.
Liekö tuo lievä lääke edes auttaa selkäsärkyyn. Mulla ei auttanut. On vähän vahvemmat tropit. En kyllä kerro mitä. Ties vaikka olisin narkkari. :D
Ai onko tämä joku kilpailu? Naurattava asenne. -ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai onko tämä joku kilpailu? Naurattava asenne. -ohis
Mikä vtun kilpailu? Täällä vaan on palstatohtorit taas asialla ja tietävät mikä on paras lääkitys kaikille. En brassaillut panacodin tehottomuudella vaan minun kokemukseni kautta, ei siis auttanut särkyyn. Onko tässä joku ongelma sinusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Liekö auttaa"? :D Se on suomeksi "auttaneeko". Kyllä auttaa, ainakin minulla. En syö lääkkeitä päihtymistarkoituksessa. Odotan innolla kuurin loppua ja juhlin sitä sitten aikanaan lasillisella skumppaa. Sitä saa ihan Alkosta.
Mulla ois resepti, paljolla ostat ;)
Vierailija kirjoitti:
Pacodia käytetään esimerkiksi leikkauksen jälkeen lyhytaikisesti kovaan kipuun. Buranan ja Panacodin välillä on kyllä suuri kirjo kipulääkkeitä. Esimerkiksi Panadol ja Burana yhdessä on jo aikamoisen tehokasta.
Mikähän se suuri kirjo kipulääkkeitä on ibuprofeenin ja Panacodin välillä? Olisi mielenkiintoista ja hyödyllistä tietää ihan työn kannalta. Minä olen lääkärikoulussa oppinut, että kipulääkkeissä parasetamolin ja tulehdyskipulääkkeiden jälkeen tulevat tehokkuudesa miedot, keskivahvat ja vahvat opioidit. Panacodia minäkään en ehkä olisi ap:lle kirjoittanut (koska osasi sitä pyytää, ehkä korkeintaan ensiavuksi 20 tbl) vaan olisin tutkinut olkapään, mahdollisesti pistänyt kortisonia, määrännyt fysioterapiaa ja aloittanut tarvittaessa kipukynnystä nostavaa/kroonisen kivun lääkitystä (joista niistäkin muuten nykyisin varoitetaan määräämästä: helppoa tämä kivun hoito nykyään, kun mitään ei oikein voi määrätä, onneksi hoidan lähinnä syöpäkipua). T. Kirurgi
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä lääkkeiden väärinkäyttäjän puhetta. Nää on niin nähty.
Yrittäkää nyt ymmärtää että on lääkärin tehtävä valita kuhunkin tilanteeseen sopiva ja turvallinen hoito. Ei jonkun tietyn lääkkeen saaminen ole mikään ihmisoikeus, joka lääkärin on leimasimen tavoin sinulle järjestettävä.
Millä perusteella? Epäileminen syyttä on kunnianloukkaus. En viittaa palstaan vaan tosielämään. Ei lääkärikään saa mitä tahansa laukoa. Kivun hoito on ihmisoikeus, joten olet siinä väärässä. Ei siinä ole mitään järkeä, että ensin kokeillaan epäsopivia lääkkeitä, joista tiedetään, etteivät varmasti sovi tai käy, ettei vaan loukata herra / rouva Tohtorin herkkiä tunteita.
p.s. Terveydenhuollon ammattilaisten lääkkeiden ja alkoholin väärinkäyttö on tilastojen mukaan lisääntynyt huimasti. Keskittyisitte ensin omiin ongelmiinne. Jos kipulääkkeet himottavat oikein kovasti, lyökää vaikka päätänne seinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää, kun kirjotin, että muistakaa pyytää vatsansuojalääkettä, tuli alapeukkuja. Taitaa siis mun syöpätauteihin erikoistunut lääkärini olla väärässä, kun mulle niitä määrää. Kyllähän täällä palstalla asiat tiedetään.
Parasetamolihan onkin niin vatsatoksista :D
Viimeksi lääkärissä käydessäni lääkäri kertoi, että yhä enemmän alkaa tulla näyttöä, että on se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Liekö auttaa"? :D Se on suomeksi "auttaneeko". Kyllä auttaa, ainakin minulla. En syö lääkkeitä päihtymistarkoituksessa. Odotan innolla kuurin loppua ja juhlin sitä sitten aikanaan lasillisella skumppaa. Sitä saa ihan Alkosta.
No kuka niitä päihtymistarkoitukseen syökään, jos on oikeasti kipuja.
Pyh ha puh! Yksityiselle tai kuouklinikalle vaan, ihan varmana saat kunnon mömmöt! Kipu ei kuulu elämään, eka kipu pois ja sitten kuntoutus.
Vierailija kirjoitti:
En tajua sitä miten joku jää Panacodiin koukkuun. Itse syönyt sitä muutaman kerran selkäkipuun yhdistettynä Buranan kanssa, auttoi, ja ei tullut mieleenkään jatkaa syömistä kun kipu oli lähtenyt. Ehkä me ihmiset ollaan sitten erilaisia, toisille tulee huumaantunut olo tuosta vai? Minulle ei tullut alkuunkaan.
Olemme erilaisia, kyllä. Noin 7-10 prosentilta eurooppalaisista puuttuu maksasta se entsyymi, joka muuttaa Panacodin kodeiinin morfiiniksi. Heillä yksi Panacod siis vaikuttaa samalla tavalla kuin 500 mg parasetamolia, kun kodeiini ei potkaise lääkkeessä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olkapääkivun hoito on fysioterapia. Ei opiaattikipulääkitys.
Fysioterapiahan automaattisesti auttaa kaikilla....
Mitä sitten tehdään, jos fysioterapia tai muut lääkkeettömät keinot eivät tehoa? Ja on kokeiltu muita kipulääkkeitä, mutta nekään eivät auta? Kärsitään ja kärsitään vai? Eipä olla ainakaan "addikteja" jonkun virkaintoisen puoskarin mielestä.
Tulee mieleen että onko täällä oikeasti kenelläkään ollut kovia hermosärkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan huuhaata koko riippuvuudet. Olen töissä tarvittaessa ottanu selkäkipuihin jo vuosien ajan. Lomilla ja viikonloppuisin en ota koskaan. Aiheuttaa ummetusta. Ihan per.seestä koko lääke, mutta auttaa tehokkaasti selkäkipuihin.
Minä olen panacodia syönyt päivittäin jo 20 vuoden ajan, viime 10 vuotta maksimiannoksella 8 tabl/vrk, enkä ole tullut riippuvaiseksi.
Mitähän mahtaa tapahtua jos olisit ilman edes yhden annosvälin? Unohtaisit/hukkaisit lääkkeesi? Reseptiäsi ei uusittu. Palataan asiaan sitten, kun mikään edellämainittu ei sinua hetkauta.
Varmasti hetkauttaa, kun sattuu. Se on kuitenkin eri asia kuin riippuvuus (ainakin siten kuten lääkärit sen ymmärtävät).
eri
Mihinkään panacodiin jää koukkuun :D Eihän siitä saa edes mitään oloja. Sama juttu tramalien kanssa.
Onko suomen lääkärit näin sekaisin?