Hääkutsussa luki " Toivomme, että mikäli imetät, niin hoidat sen erillisessä tilassa, kiitos"
Meidät on kutsuttu miehen ystävän häihin. Hääkutsussa luki viimeisenä toivomuksena, että imetys ei tapahtuisi kenenkään silmien alla.
En tiedä, miten tuohon pitäisi suhtautua. Meillä on seitsemän kuukauden ikäinen lapsi, jota imetän vielä. Tuntuu kylmältä tuo suhtautuminen lapsiin. Minun mielestäni imetys on ihan luonnollinen asia.
Mietinkin tässä, että mitäs jos jätänkin tahallaan menemättä tuonne. Saavatpahan miettiä syytä keskenänsä.
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Meidät on kutsuttu miehen ystävän häihin. Hääkutsussa luki viimeisenä toivomuksena, että imetys ei tapahtuisi kenenkään silmien alla.
En tiedä, miten tuohon pitäisi suhtautua. Meillä on seitsemän kuukauden ikäinen lapsi, jota imetän vielä. Tuntuu kylmältä tuo suhtautuminen lapsiin. Minun mielestäni imetys on ihan luonnollinen asia.
Mietinkin tässä, että mitäs jos jätänkin tahallaan menemättä tuonne. Saavatpahan miettiä syytä keskenänsä.
Imetys on sinulle luonnollinen asia, mutta ei näköjään pariskunnalle joka sinut/teidät kutsui. Miksi et voi kunnioittaa heidän tahtoansa? Mua ärsyttää sinun kaltaisesi minä, minä, minä äidit jotka ovat sitä mieltä että kun heille nyt on niiiiiiiiiin luonnollista imettää tai vaihtaa vauvan vaippaa yleisessä tilassa muiden silmien alla niin, toisten juhlissa, niin sen pitäisi olla kaikille luonnollista. Älä mene sinne juhliin, teet hyvän palveluksen kutsujille ja muulle juhlaväelle.
Meillä oli lapsetomat häät, ei näkynyt imettäjiäkään. Ja ei olla veloja, omat lapset menneet niihin häihin missä nimet mainittu kutsussa, muuten ollaan hankittu hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Tökerösti ilmaistu kutsussa. Miksei voi laittaa, että imetykseen on järjestetty erillinen tila juhlien ajaksi? Nyt ”syytetään” etukäteen julki-imettämisestä eikä saa selvää missä voi hoitaa lasta rauhassa.
Jos ilmoitettaisiin että on varattu erillinen tila imettämiselle, niin vaan ne jotka eivät halua itse imettää juhlakansan edessä menisivät sinne. Mutta sitten osa äideistä ei välitä tuon taivaallista ja ovat sitä mieltä että imetän muiden ruokapöydässä koska tämä ei heitä itseään häiritse. Kutsujat nimenomaan pyytävät että kaikki imettäjät hoitavat asiansa siten että tämä ei tapahdu muiden silmien alla. Tällöin kyse ei ole äitien itsepäättämästä vaapa-ehtoisuudesta vaan pyynnöstä/käskystä.
Jos kutsussa vaivauduttiin erikseen kieltämään imettäminen, vaikea kuvitella ettei saman tien ole kielletty ainakin 10 muutakin häiritsevämpää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsussa vaivauduttiin erikseen kieltämään imettäminen, vaikea kuvitella ettei saman tien ole kielletty ainakin 10 muutakin häiritsevämpää asiaa.
Eihän imettämistä kielletty vaan toivottiin, että se tapahtuu erillisessä tilassa. Uskomatonta kyllä, mutta joillekin tällaisetkin itsestäänselvyydet on väännettävä rautalangasta.
Vierailija kirjoitti:
Ensin kauhistellaan julki-imetystä ja sitten myöhemmin illalla menään älästi sekäsäynään, eikä ketään kiinnosta. Daböl ständööds.
Onko sinusta hääjuhla ja saunailta saman etiketin tilaisuuksia? Menetkö itse iltapukujuhliin festarivaatteissa? Onnitteletko yo-juhlissa ylioppilaan sijaan perheen koiraa? Pieret äänekkäästi työpaikan palaverissa ?
On mennyt vaikeaksi tämä maailma.
90-luvulla käytiin lukuisissa häissä ja vauvojakin oli paikalla. Kuka imetti missä imetti, mutta ei siihen huomiota kiinnitetty.
Törkeää ainakin vertailla juopuneiden ihmisten housuun kusemista ym. vauvan ruokailuun ja naisten tarvetta laittaa tissinsä esiin ihan muussa tarkoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi hääjuhlaan.
Vauvat kotiin.
Ei haisevia, epämiellyttävia ja sotkuisia hommia toisten arvokkaaseen juhlaan.
Yök!!!
Voi suakin raukkaa...
Kukaan ei koskaan ole kutsunut sinua yhtään minnekään. Siitä olen takuuvarma.
On muuten ihan hyvä idea tuo lapsettomat häät. Olen aina ihmetellyt sitä ja pitänyt jotenkin kylmänä käytäntönä, mutta omien häitteni jälkeen ajatus on muuttunut. Meillä tosiaan kaaso imetti koko ajan ja joka paikassa. Appivanhemmat eivät keskittyneet juuri mihinkään muuhun kuin mieheni lapsiin. Näin myös monet muut vieraat. Suuri osa lähti kotiin hyvin aikaisin viemään lapsia nukkumaan. Pieniä, alle kouluikäisiä lapsia häissä oli paljon. Häät olisivat varmasti olleet hyvin erilaiset ja tunnelmallisemmat, jos lapsia ei olisi ollut. Nyt oli hälinää ja vilskettä, rauhatonta ja aikuisten hössötystä lastensa kanssa paljon.
Itse en menisi, tuo on mielestäni todella ahdasmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavia juhlakuvia tulisi. Ei mutta, mieti nyt hieman itsekin. :D
Mä oon ollu häissä kaksi kertaa imetysikäisen vauvan kanssa ja kai sen jo oma järkikin sanoo, että imetys hoidetaan rauhassa sivummalla. Mutta, mun mielestä kyllä kertoo jotain hääparista, jos viitsii tommosesta erikseen mainita hääkutsussa!!
Eiköhän se kerro siitä, että ap tiedetään jo etukäteen törpöksi draamakuningattareksi. Tuskin sinne kovin montaa imettävää äitiä on tulossa, joten korkeintaan muutama ihminen mielessä on tuo ohje laadittu. Toki ihmettelen, että miksi hääpari yleensä haluaa kutsua henkilön joka ei heidän mielestään osaa käyttäytyä ilman erillisiä ohjeita.
Hääparihan on miehen kavereita. Haluavat miehen häihin eivätkä kehtaa jättää imetyshurahtanutta vaimoa kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Imetys on ruokailua ja vauva tarvitsee myös syötävää, kuten myös aikuiset. Jos vauvaa juotettaisiin tuttipullosta, niin kukaan ei valittaisi. Eli miksi rintaruokailu sitten olisi niin inhottavan näköistä?
No ehkä siksi että en itse ainakaan halua nähdä muiden ihmisten yksityisiä ruumiinosia sellaisissa tilanteissa, missä niiden ei kuulu näkyä (eli poislukien peseytyminen, sauna yms.). Tässä ei ole niinkään kyse vauvan syömisestä, vaan siitä, että ei kiinnosta nähdä JUHLISSA toisten paljaita tissejä eikä riisumista ja pukeutumista ja vaatteiden, liivien ja nännin suuhun työntämisen kanssa värkkäämistä, puhumattakaan siitä, että se kyseinen ruumiinerite sitten valuu minne milloinkin ja sitä sitten putsaillaan. Lisäksi se maito haisee. Vauvaa vastaan mulla ei ole mitään, mutta niin kauan kun sen syömiseen liittyy toisen ihmisen puolialastomuus ja erogeenisistä alueista (joka rinta on!!) valuvat eritteet, niin saa kyllä mun puolesta vetäytyä vähän sivummalle niitä bisneksiä hoitamaan. Nämä edellämainitut asiat eivät siis kuulu kutsujen kahvipöytään, juhlakirkkoon tai muihinkaan juhlalliisiin tilanteisiin. Jos olet omassa kodissasi, niin siellä minun puolesta imetä vaikka alastomana eteisessä vieraita vastaanottaessasi, mutta jos tulet toisten ihmisten juhliin, niin vähän tilannetajua peliin kiitos.
Olen ollut häissä joissa tuollainen toive oli muotoiltu paljon fiksummin. Olimme siinä iässä että monella oli vauvoja ja pieniä lapsia.
Kutsussa oli mainittu jotenkin fiksusti, että juhlatilassa on lapsivieraita varten leikkitila jossa on mahdollisuus myös rauhassa imettää.
Imettämistä ruokapöydässä ei mitenkään kielletty, mutta tuolla tilassa oli kolme mukavaa tuolia ja lisäksi hoitopöytä, jossa oli kosteuspyyhkeitä ja muutama vaippakin jne.
Tuollainen oli tosi mukava, meillä oli 3 kk ikäinen esikoinen jota imetin. Meitä oli vielä useampia, joten siinä oli juttuseuraakin ja isommat lapset katsoivat videoita ja leikkivät.
Itse voin imettää bussissa, kaupassa, lentokentällä ja tarpeen vaatiessa vaikka ravintolassakin, mutta en millään keksi miksi haluaisin täydessä juhlatilassa hoitaa imetyksen kaikkien vieraiden keskellä.
Juhlissa on kyse hääparista ei sinusta ja vauvasta!!!
Oho. No, ehkä niillä on aikuisillekin sama sääntö että jokainen hoitaa ruokailunsa jossain erillisessä tilassa muiden näkemättä.
Samalla tavoin wc-asiat on yleensä tähän asti hoidettu wc-tiloissa, nykyään sitä ei tarvitse mainita missään erikseen, toisin kuin imettäisestä, joka on paitsi luonnollinen, myös ehkä etova asia. kaikki eivät, varsinkaan humalaisessa oksetustilanssansa jaksa sitä katsoa, tai haluavat keskittyä muihin asioihin. kohteliastahan se on omissa häissään esittää toiveita vieraiden käytöksestä.
mielestäni kuulostaa, ettette suinkaan ole onnellinen itse omassa liitossanne tai olette haaveilleet kenties kyseisen hääparin juhlien pilaamisesta, ehkä ette ole itse edes saaneet kutsua ja haluatte vain aiheuttaa mielipahaa tuolle tulevalle rouvalle.
Jätä menemättä. He varmasti jäävät palavasti miettimään ja pohtimaan sitä miksi et tullut. Menee varmasti häät pilalle.