Hääkutsussa luki " Toivomme, että mikäli imetät, niin hoidat sen erillisessä tilassa, kiitos"
Meidät on kutsuttu miehen ystävän häihin. Hääkutsussa luki viimeisenä toivomuksena, että imetys ei tapahtuisi kenenkään silmien alla.
En tiedä, miten tuohon pitäisi suhtautua. Meillä on seitsemän kuukauden ikäinen lapsi, jota imetän vielä. Tuntuu kylmältä tuo suhtautuminen lapsiin. Minun mielestäni imetys on ihan luonnollinen asia.
Mietinkin tässä, että mitäs jos jätänkin tahallaan menemättä tuonne. Saavatpahan miettiä syytä keskenänsä.
Kommentit (482)
Jostain syystä kutsun esittäjä ei täysin luota kutsuttujen käytöstapoihin ja siksi on varmuuden vuoksi
painattanut tuon toivomuksen kutsuun. Haluavat varmistaa arvokkaat ja kauniit häät.
Hinneli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinneli kirjoitti:
Ehkä morsian laittoi imetyksestä kertovan tekstin vain sinun kutsuun koska tiesi, että haluat imettää julkisesti, hän ei siis voinut olettaa, että imetyksen tullessa ajankohtaiseksi kysyt missä olisi rauhallinen paikka jossa voit imettää.
Sinun mielestä imetys on luonnollinen asia niin kuin se onkin, se on ihan yhtä luonnollinen asia kuin naiminen, siis rakastelu, jota pitäisi myös harrastaa EI julkisesti, ehkä haluat senkin tehdä julkisesti??
Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, eli makuja on niin monta kuin on ihmisiäkin, jos haluat, että joku kunnioittaa sinun näkökohtaasi niin kunnioita myös sinä toisen henkilön näkökohtaa.
Ehkä on hyvä ettet häihin mene ja samalla voitkin hyvästellä ystäväsi.
Jos äidiltä kielletään vauvansa ruokkiminen sen perusteella, että on morsiamen vuoro "loistaa", voi aivan samalla perusteella kieltä myös aikuisvieraiden julkisen ruokailun, tanssin, keskustelun, kauniit vaatteet, jne.
Mikä ihmeen "loistelias suoritus" imetys on olevinaan?
Kerro missä kohtaa on kielletty vauvan ruokkiminen?
Vaikka todella onkin morsiamen juhlat, jota hän on voinut odottaa koko ikänäsä, niin ei siitä tarvitse kirjoittaa sitaateissa "loistaa" menee vähän överiksi nämä kieltämiset varsinkin kun vauvan ruokintaa ei ole kielletty missään vaiheessa.
Olet nyt itse keksinyt tämän niin vauvan kuin morisamen "loisteliaan" esityksen, oli se sitten imetys tai häät.
Jos julkinen imetys on kielletty, myös kaikki muu julkinen, missä morsian voi jäädä varjoon, tulisi kieltää. Esim. tanssiminen tai kakun ahmiminen. Tuolla aiemmin perusteltiin, että imetys on syytä kieltää, muuten morsian jää ruokailevat vauvan varjoon.
3 lapsen äiti kirjoitti:
Joo.Olisi kyllä hieman töykeää alkaa imettämään kaikkien silmien edessä.On kummiskin jonkun toisen henkilön aika loistaa tuona päivänä.Omasta mielestä imettäminen kuuluu tehdä rauhallisessa paikassa,kahden kesken vauvan kanssa.En itsekkään haluaisi puolisoni näkevän toisen naikkosen tissejä paljaana.Vaikka kuinka onkin"luonnollinen"tapahtuma.Jotain rajaa.
Tässä vielä tämä "loistava" perustelu.
Saastaiset äidit ja vauvat koppiin häpeämään inhottavuuttaan. Täysin kohtuullinen pyyntö?
Minä juhlien järjestäjänä (morsiamena) haluaisin mahdollisimman *neutraalit* juhlat.
Että suurin osa kutsutuista viihtyisi ja ei tulisi kiusallisia tai epäselviä tilanteita miten toimitaan.
Myös ottaisin huomioon, että juhlissa on kaikenikäisiä ihmisiä ja mielipiteet ja *normit* siis laidasta laitaan.
Yrittäisin siis jo ennakkoon karsia sellaiset asiat pois, joiden luulisin tai tietäisin joitakin oudostuttavan.
Imettäminen julkisesti on asia, jonka tietäisin monelle olevan *tunteita nostattava aaia*. Olis se kuinka luonnollinen asia hyvänsä.
Siksi haluaisin jo etukäteen ilmoittaa, että imettåmiselle ja vauvanhoidolle on oma, rauhallinen tilansa.
Ihan vaan myös oman juhlamukavuuteni vuoksi.
Ajattelen myös, että ne imettäjät, joita juhliin kutsun, ovat niin huomaavaista ja ajattelevaisia, että myös toivomustani noudattavat, ilman sarvia ja hampaita.
Tai että ajattelevat, että olen itsekäs lasten vihaaja.
Ihan vain käytännön kannalta parempi kaikille juhlijoille.
Itse en myöskään haluaisi olla kenenkään juhlissa *silmätikkuna* imettämässä julkisesti. Kun sen voin rauhassa ja poissa silmistä myös tehdä.
Minulle se olisi ihan itsestään selvää, kukaan ei silloin loukkaantuisi tissini paljastamisesta.
Aina en minä ja lapseni ole se ykkönen, myös voi antaa tilaa muille ihmisille, tarpeen tullen.
Kohtuullinen pyyntö on myös se, että imettämisen voi tehdä juhlissa siihen varatusta omassa tilassaan
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaako Iltasanomien toimittaja itse näitä provoja tänne? Ei muuten selitty, miksi näitä ilmiselviä trolleja vielä julkaistaan lehteenkin "totena". :D
Samaa miettinyt. :-D
Ystäväni mielestä luonnollisen julki-imettämisen jälkeen oli kätevää vaihtaa samalla kakkavaipat... Hesburgerin ravintolasalissa, ruokapöydällä, kun yritin vielä syödä. Vähemmälle jäänyt kyseisen ihmisen näkeminen sen jälkeen.
Imetys on ihan luonnollinen tapahtuma. Näin on varmasti. Yhtä varmasti kuin ulostaminenkin.
Vierailija kirjoitti:
Taas lööpeissä:
https://www.is.fi/viihde/art-2000005745535.html
Morsiusparin esittämä pyyntö hääkutsussa oli liikaa – Vauva.fi-palstalla roihahti raivo: ”Mietin, että jätän tahallaan menemättä”
AP: llä hieno hetki päättää mennä vai ei kun avautui valtakunnan uutiskirjeitä. Tuskin jäi kutsujalta huomaamatta 🤣
Meille tuo ei olisi ollut edes ongelmaa. Meidän kaksoset eivät koskaan imettäneet. Nyt he ovat jo normaaleja aikuisia. Ei pikkulapset saa juosta kirkossakaan sermonien aikana, siis muiden kun huonosti käyttäytyvien vanhempien ansiosta!
Pysy kotona imettämässä... jos et voi kunnioittaa hääparin toivetta.
Ei todellakaan soveliasta siinä vieraiden keskellä imettää. Olen itse 3 lapsen äiti ja en ikinä ole tissejä esiin vetänyt julkisissa paikoissa saati jonkun häissä.
Luonnollinen asia tuo Imettäminen mutta ei todellakaan julkisilla paikoilla!!
Mä en ymmärrä niitä äitejä joiden ehdoin tahdoin täytyy tissittää vauvansa vaikkapa ruokapöydässä tai muuten siinä tilassa missä ovat kaikki ihmiset.
Minusta siinä ei kunnioiteta lasta. Imettäminen on äidin ja lapsen oma hetki. Imetys tarjoaa paitsi ravintoa vauvalle myös tilaisuuden vuorovaikutukseen äidin kanssa. Jos äiti siis malttaa olla siinä vuorovaikutuksessa, sen sijaan että lukee kännykkäänsä tai kalkattaa muiden ihmisten kanssa.
Joo kunnioita hääparia sen verran, että pidä juuston hajuiset tissis ihan vaan siellä kotona. Meillä kans häät tulossa, ja sinne ei todellakaan kaivata mitään juustoisia hinkkejä. Häät ovat meidän. Ei kiitos juuston hajuisia akkoja, tai muuten kirkuvia pentuja meidän juhlaan kiitos.
Mä taas en ymmärrä miksi jonkun imettäminen häiritsee ketään muuta? Mä ite olin häveliäis imettäjä, ja suihkutissien vuoksi imetin rauhassa...mutta jos joku pystyy imettämään ihmisten ilmoilla, niin mikä siinä on niin kauheaa? Kauheampaa meidän häissä ainaki oli perseet vetäny appiukko, ku se että joku ois imettäny.
Mä oon ollu häissä kaksi kertaa imetysikäisen vauvan kanssa ja kai sen jo oma järkikin sanoo, että imetys hoidetaan rauhassa sivummalla. Mutta, mun mielestä kyllä kertoo jotain hääparista, jos viitsii tommosesta erikseen mainita hääkutsussa!![/quote]
Niin, miksi laittaa hääkutsuun erikseen maininnan?
Ei mua miehenä kyllä tippaakaan kiinnosta jos joku alkaa imettämään juhlissa, enkä ajattattele siitä mitään. Tietty itse olen sen verran häveliäs että naisena menisin jonnekin viereiseen tilaan imettämään jos mahdollista.
Noloa kirjoittaa lehtijuttuja keksityistä provoista. Hävettäisi kirjoitella tuollaisia juttuja, en kutsuisi itseäni toimittajaksi. Btw en edes avannut linkkiä, mutta otsikko riittää.