Nainen tai mies! Millon sinua on ensimmäisen kerran ahdisteltu tai kosketeltu vastoin tahtoasi?
Sain vastikään takaisin vanhat päiväkirjani, joista lievästi järkyttyneenä luin tarinan siitä, miten kutosluokalla koulun diskossa luokkakaveri puristi vasta kasvaneita rintojani. Tästä eteenpäin puristelu- ja ahdistavat huutelukokemukset toistuivat päiväkirjoissani säännöllisin väliajoin. Vaikkei minua koskaan ole hyväksikäytetty, raiskattu tai muutenkaan julmasti kaltoinkohdeltu, näyttää silti vielä 2000-luvun alkupuolella (varhais)teinin elämä varsin karulta seksuaalisen itsemääräämisoikeuden näkökulmasta. Milloin sinä muistat ensimmäisen kerran koskemattomuuteesi kajotun? Vaikuttiko kokemus pitkään, kenties vielä nykyisinkin?
Kommentit (73)
Olin vielä 12v, hiljattain muuttanut Espooseen äidin luokse aloittaakseni sinä syksynä seiskaluokan. Kävin säännöllisesti uimassa hallilla sen kesän, useamman kerran viikossa. Yhtenä päivänä olin käynyt apteekissa ja kaupassa äidin ollessa kotona kipeänä ja kävellessäni kotiin, 25-30v mies lyöttäytyi seuraani. Hän kertoi nähneensä minut bussissa, jolla aina kuljin uimaan (en ollut edes huomannut koko tyyppiä!) ja jutteli niitä näitä. Hän vaikutti mukavalta ja ystävälliseltä ja halusin olla mukava hänelle, koska hän oli ulkomaalainen (ajattelin hänen olevan yksinäinen, koska puhuu tuntemattomalle ihmisille). Hän ehdotti että mentäisiin hänen luokseen (enkä vieläkään tajunnut pelätä), sanoin että minun pitää viedä lääkkeet äidille jne. Mies jäi vänkäämään ja hokemaan "please Laura* please" ja kun hän silminnähden suuttui kieltäytymisestäni ja tarttui käsivarteeni, tajusin, millaisessa pinteessä olin. Olimme siis kävelleet koko keskustelun ajan, mutta kotiin oli vielä matkaa, ihmisiä ei näkynyt missään enkä olisi jaksanut juosta karkuun kantamusten kanssa. Aloin itkemään ja mies alkoi "lohduttamaan", eli halauksen varjolla alkoi hieromaan lantiotaan minuun jne. Hyi että miten vit-uttaa vieläkin muistella sitä. Työnsin miehen pois ja hän alkoi raivoissaan huutaa, haukkua ja syyllistää minua. Hän seurasi minua siihen saakka, kunnes naapuri miehensä kanssa pysäytti auton viereemme ja puuttui tilanteeseen.
Äiti oli aivan raivoissaan tapahtuneesta ja nyt aikuisena olen sitä mieltä, että minun olisi pitänyt suostua tekemään rikosilmoitus, johon äiti yritti minua taivutella.
Tapahtuneesta on nyt 13 vuotta, mutta muistan edelleen, miten kauhuissani ja epätoivoinen olin.
Kouriminen alkoi 4-5-luokalla. Koulussa ja muualla. Toki minun syy ja minä aloitin, minullahan alkoi kasvaa rinnat ihan vain muiden kiusaksi.
N 45
Olin 5v ja naapurin tyttö 9v. Hänen koko sisarussarjansa olivat tosi latautuneita ja he halusivat aina leikkiä tosi seksuaalissävytteisiä leikkejä. Tämä tyttö mm. painoi minut sänkyä vasten ja tuli päälleni "seksimään", pakotti minut näyttämään alapäätäni tai koskettamaan häntä, aina leikin varjolla painosti ja joskus teki väkisin. Joskus hän kaatoi tyttöjä, myös minut, maahan ja hinkutti itseään reiteeni ja hoki "mä n*ssin sua" yms...
Tytöllä oli omassa huoneessaan telkkari, josta hän sisaruksineen näytti meille kaikkien elokuvien seksikohtaukset ja halusi leikkiä "seksijöitä". Joskus hän painosti meitä muita lapsia esim. pussailemaan toisiamme.
Kaikki pihan lapset välttelivät tätä tyttöä ja kun hänen äitinsä valitti asiasta meidän muiden lasten vanhemmille, oli meidän muiden aina pakko tiettyinä päivinä leikittävä hänen kanssaan, eikä kukaan meistä uskaltanut kertoa kotona, mitä tämä tyttö teki.
Tytön ja hänen sisarustensa touhut jatkuivat monta vuotta ja vanhemmat vaan luulivat tämän tytön opettaneen muille lapsille sanoja, joita itse kuuli koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Olin 5v ja naapurin tyttö 9v. Hänen koko sisarussarjansa olivat tosi latautuneita ja he halusivat aina leikkiä tosi seksuaalissävytteisiä leikkejä. Tämä tyttö mm. painoi minut sänkyä vasten ja tuli päälleni "seksimään", pakotti minut näyttämään alapäätäni tai koskettamaan häntä, aina leikin varjolla painosti ja joskus teki väkisin. Joskus hän kaatoi tyttöjä, myös minut, maahan ja hinkutti itseään reiteeni ja hoki "mä n*ssin sua" yms...
Tytöllä oli omassa huoneessaan telkkari, josta hän sisaruksineen näytti meille kaikkien elokuvien seksikohtaukset ja halusi leikkiä "seksijöitä". Joskus hän painosti meitä muita lapsia esim. pussailemaan toisiamme.
Kaikki pihan lapset välttelivät tätä tyttöä ja kun hänen äitinsä valitti asiasta meidän muiden lasten vanhemmille, oli meidän muiden aina pakko tiettyinä päivinä leikittävä hänen kanssaan, eikä kukaan meistä uskaltanut kertoa kotona, mitä tämä tyttö teki.
Tytön ja hänen sisarustensa touhut jatkuivat monta vuotta ja vanhemmat vaan luulivat tämän tytön opettaneen muille lapsille sanoja, joita itse kuuli koulussa.
Hyväksikäytetty lapsi, aika selvästi. Sääli, jos ei kukaan auttanut.
Olinkohan viidennellä, kun kaupassa joku vanhempi mies puristi mun persettä.
N27
9-vuotiaana koulussa oli jotain aika ikävää kiusaamista, mutta varsinaisesti lähentelyä se ei ollut. Paremminkin pahoinpitelyä.
12-vuotiaasta asti selkeää ahdistelua. Minulle tuntemattomien taholta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikinä tapahtunut vaikken mikään sotavalas olekaan.
N27v
Kuulut onnekkaaseen vähemmistöön. (Tai sitten olet ehkä vain haudannut ikävät muistot esim. lapsuudesta niin syvälle, että et muista niitä, tai et ole tajunnut mitä se puiston penkillä istunut setä oikein yritti tms.)
Olin muistaakseni 8-vuotias, kun joku tuntematon pakotti minun koskemaan penikseensä, kun olin menossa soittotunnille. N. 12-20-vuotiaana perseen puristukset ja muut käsiksikäymiset olivat valitettavan säännöllisiä. Oppi liikkumaan baariss valmiina läimäisemään saman tien.
Olin 12-13v ja junassa joku englantia puhuva mies tuli juttelemaan ja alkoi hieroa sisäreidestä siinä samalla. Hämmennyin täysin tilanteesta ja jotenkin ajattelin, että kyseessä on kulttuuriero. Jälkeenpäin teki kyllä häijyä.
Muistan hieman hämmentäviä tilanteita 5. ja 6. luokan väliseltä kesältä. Olin 11v, täytin syksyllä 12. Perheemme vietti kesälomaa suvun kesänviettopaikassa. Pomputtelin palloa pihassa T-paidassa ja sortseissa, ja yhtäkkiä äitini siskon mies, joka oli jolkutellut siinä pihapiirissä, tuli tunkemaan palloni sortsieni persuksiin. Olin ihan ihmeissäni, että mitä tämä nyt on, ja hänen virnuillessaan lähdin sisälle. Vähän myöhemmin samana kesänä, kun pyöritin vannetta saman kesänviettopaikan rannassa (ja kävelin samalla - minusta oli mahtavaa, että osasin kävellä samalla kun sain pyöritettyä vannetta :D ) tämä sama ukko ilmaantui saunanlämmityksestä ja pyysi saada pyörittää vannettani. Annoin sen hänelle eikä pyöritys häneltä onnistunut. Minua hymyilytti, koska hän näytti niin hassulta yrittäessään saada vanteen pyörimään... mutta kun hän ojensi vanteen takaisin minulle, hän sanoi: "Ei meillä miehillä ole sellasta lantiota, että tää saataisiin pyörimään." Silloin nolostuin tosissaan, koska en todellakaan ollut ajatellut, että lantioni nähtäisiin naisellisena lantiona. Eikä se vielä sellainen ollutkaan :(
Mökillä naapurin setä puristi tisseistä ja kehui kuinka "tytöllä jo tissit kasvaa". Olin 11-vuotias enkä tiennyt miten reagoida. Vaistomaisesti pyrin poispäin, eikä mies edes yrittänyt tulla lähemmäs uudestaan. Sitten vaan hymyilin väkinäisesti (koska ajattelin että naapurin sedälle pitää olla kohtelias) ja lähdin pois sanaakaan sanomatta. En koskaan kertonut vanhemmilleni tästä.
Siihen aikaan, 80-luvun alussa tällaiset jutut menivät jollain kieroutuneella tavalla kai "normaalin lajikäyttäytymisen" piikkiin. En usko että sellaista varsinaisesti hyväksyttiin, mutta ei moisesta sopinut suuttuakaan. Kaiketi se oli "vähän sopimatonta käytöstä, mutta mitäs tuosta ja pojat on poikia" (vaikka olisivatkin jo aikamiehiä).
Olin 14v ja ensimmäistä kertaa humalassa. Olin sammumispisteessä, parhaan kaverin olkapäähän nojaten. Olimme kaverin kanssa hänen 24v poikaystävällään ja paikalla oli vain hänen samanikäisiä kavereitaan, kaikki miehiä. Kaveri meni nukkumaan päätään selväksi poikaystävänsä seuraan toiseen huoneeseen ja minä jäin puolitajuttomana makaamaan sohvalle.
Muistikuvat:
1. joku sanoo minulle "let's make you feel better" ja taluttaa minua
2. makaan selälläni jossain ja jokin tai joku nykii paitaani ylöspäin
3. tunnen painetta kehollani ja tajuan, et joku makaa päälläni
4. nousen istumaan, joku painaa minut kädellään takaisin selälleni
5. en tiedä paljonko aikaa on kulunut, ehkä sekunti tai kaksi, mutta paitani on taas ylhäällä ja rintani paljaana
6. seison jonkun makuuhuoneen ovella (menossa sieltä pois) ja mietin missä puhelimeni on
7. yritän näppäillä äidin numeroa puhelimeeni, mutta puhelin ei tunnu toimivan
8. olen läheisellä ostarilla ja äiti kysyy puhelimessa "missä täällä?"
9. olen autossa
10. Olen selviämässä humalastani. Olen juuri herännyt klo 20 illalla ja äiti nauraa, että "veditpä sitten sellaiset päiväkännit". Olin kävellyt ostarille ilman takkia, ilman kenkiä ja sössöttänyt äidin vastaajaan jotain omiani.
Myöhemmin selvisi, että kaverin poikaystävä oli luvannut kavereilleen naisseuraa minusta. Onneksi jätin viimeisen juoman juomatta, muuten olisi neitsyys mennyt tajuttomana jollekin hyväksikäyttöporukalle.
Olin 11-vuotiaana kaverin luona telttailemassa. Kaverin käydessä sisällä suihkussa sen 10-vuotias pikkuveli tuli telttaan ja alkoi hinkkaamaan itseään minun takapuolta ja reittä vasten, kunnes laukesi housuihinsa. Piti väkisin kiinni, enkä päässyt irti otteesta. Vaatteet onneksi pysyi päällä. Minua hävetti aivan mielettömästi, enkä kehdannut kertoa kellekkään. Meillä kotona kun oli tapana syyllistää minua kaikesta mahdollisesta, niin ajattelin että tämänkin laitetaan minun syyksi.
Toisen kerran, myös 11-vuotiaana, jonotin isäni kanssa hampurilaiskiskalla. Takana seisoi pari kännistä noin 25-30-vuotiasta tyyppiä, jotka alkoivat kehua isälleni kuinka nätti "muija" hänellä on ja kysyivät saako minua lainata? Ja mitä tekee isäni? Oikein ylpeydestä loistaen ja hymyillen toteaa vain, että no jospa nyt ei ihan vielä. Ja jälkeenpäin kiusasi minua, kun minulla oli ollut "kosijoita".
En edes muista minkä ikäinen olisin ollut tai mikä olisi mahtanut olla eka keissi. Mies joka yritti tunkea pukukoppiin kun menin rannalla vaihtamaan uikkarit? Vai se joka aina tuli uimalasit päässä veden alle kyyläämään ja yritti ohi mennen "nipistellä"? Vai se joka alkoi aina kylpylän porealtaassa vemputtaa kun joku lapsi meni ohi? Vai se perhetuttu joka yritti aina vieraillessaan painostaa suutelemaan itseään? Vai se joka ilmestyi kentän laitaan tyttöjen ulkoliikuntatuntien aikaan... Näitä esimerkkejä kyllä löytyy, about 5-vuotiaasta eteenpäin eli siitä iästä lähtien kun ylipäätään muistan yhtään mitään elämästäni.
Pyörätuolissa oleva mies kouri minua ala-asteikäisenä pyllystä tavaratalon väentungoksessa. Se oli kamalaa. Mies näytti kehitysvammaiselta enkä siksikään tiennyt miten tilanteeseen olisi tullut reagoida. Perheeni ei ilmeisesti ehtinyt huomata asiaa tai sitten välittänyt siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ollessani 14 - 15 vuotias, mutta ikäisekseni hyvin kehittynyt urheilijanuorukainen niin naapurimme hiukan alle viisikymppinen iloisen pirteä rouva oli usein tunkemassa itseään samanaikaisesti kapeasta hissin oviaukosta niin, että hänen rehevä takamuksensa kosketti etumustani. Hänellä oli myös tapana pudotella tavaroitaan portaikossa edelleni osuessaan ja suorin jaloin pyllistäen poimia niitä takaisin käsiinsä niin, että varmasti huomasin hänen rehevän perälinjansa sekä usein myös pikkuhousujensa värin.
Kahdenkeskiset juttunsa olivat myös hyvin vihjailevia ja kyllähän ne silloin panivat nuoren pojan hormonit hyrräämään ja mielikuvituksen lentämään. Joskus ohimennen hän myös muka puoli leikillään saattoi kouraista, mutta ei minulle noista mitään traumoja jäänyt. Jälkeenpäin ne ovat vain hauskoja muistoja.
Nyt olen jo eläkeikää lähestyvä, akateemisen tutkimusuran tehnyt harmaapää joka uskaltaa väittää, että normaalia lajikäyttäytymistä tuo vain oli ja taitaa olla yhä edelleen. Nykyisin siitä vain on tekemällä tehty jotain aivan muuta.
Entä jos tuo iloisen pirteä naapurinne olisi ollut sinua isokokoisempi mies, joka tunki kanssasi samaan hissiin niin, että joko hänen takapuolensa tai pullottava etumuksensa osui sinun etumukseesi. Kanssasi jutellessa tuon miehen jutut olisivat usein olleet vihjailevia ja joskus puolileikillään hän saattoi myös kouraista sinua munista eikä se olisi saanut hormoonejasi hyrräämään millään tavalla. Päinvastoin, olisit tuntenut ahdistusta, jopa raiskatuksi tulemisen pelkoa.
Vieläkö ajattelisit, että tuo nyt oli vain normaalia lajikäyttäytymistä ja on sellaista edelleen? Että nykyään tällaisesta viattomasta pikkuhuvista on vain tehty jotain aivan muuta?
4-vuotiaana naapurin setä ahdisteli.
Vierailija kirjoitti:
Olin 14v ja ensimmäistä kertaa humalassa. Olin sammumispisteessä, parhaan kaverin olkapäähän nojaten. Olimme kaverin kanssa hänen 24v poikaystävällään ja paikalla oli vain hänen samanikäisiä kavereitaan, kaikki miehiä. Kaveri meni nukkumaan päätään selväksi poikaystävänsä seuraan toiseen huoneeseen ja minä jäin puolitajuttomana makaamaan sohvalle.
Muistikuvat:
1. joku sanoo minulle "let's make you feel better" ja taluttaa minua
2. makaan selälläni jossain ja jokin tai joku nykii paitaani ylöspäin
3. tunnen painetta kehollani ja tajuan, et joku makaa päälläni
4. nousen istumaan, joku painaa minut kädellään takaisin selälleni
5. en tiedä paljonko aikaa on kulunut, ehkä sekunti tai kaksi, mutta paitani on taas ylhäällä ja rintani paljaana
6. seison jonkun makuuhuoneen ovella (menossa sieltä pois) ja mietin missä puhelimeni on
7. yritän näppäillä äidin numeroa puhelimeeni, mutta puhelin ei tunnu toimivan
8. olen läheisellä ostarilla ja äiti kysyy puhelimessa "missä täällä?"
9. olen autossa
10. Olen selviämässä humalastani. Olen juuri herännyt klo 20 illalla ja äiti nauraa, että "veditpä sitten sellaiset päiväkännit". Olin kävellyt ostarille ilman takkia, ilman kenkiä ja sössöttänyt äidin vastaajaan jotain omiani.Myöhemmin selvisi, että kaverin poikaystävä oli luvannut kavereilleen naisseuraa minusta. Onneksi jätin viimeisen juoman juomatta, muuten olisi neitsyys mennyt tajuttomana jollekin hyväksikäyttöporukalle.
Mulla samanlainen tarina. 7v sitten ollessani 15v, kaverin liian vanhan poikaystävän liian vanhat kaverit tarjosivat alkoa ja pilveä illanistujaisissa. Olivat mukavia ja hauskoja kunnes seuraavat muistikuvat olivat kun makasin vessan lattialla/oksensin pönttöön/ vessassa vieraat kädet jalkovälissäni/kun pyristelin pois suihinotosta/ kun sain siitä hyvästä syljet naamalleni. En muista miten pääsin asunnosta ulos tai miten olin tullut kotiin. Pistää edelleen vihaksi ja itkuksi, enkä kertonut tilanteesta kellekään. Vieläkin ajattelen olevani osasyyllinen tapahtuneeseen, olisi minun pitänyt tajuta mistä on kyse.
Tai tämä siis on se, jonka muistan varmasti. Mahdollisesti koulussa jo aiemmin luokan pojat nipistelivät takapuolta tai tökkivät rintoihin (jostain syystä pojat halusivat aina satuttaa tyttöjä, varsinkin niitä joiden rinnat alkoivat kasvaa), mutta en ole varma, varmasti se alkoi vuotta myöhemmin kun olin yhdentoista.