Mies painostaa matkalle
Olen avoliitossa miehen kanssa jolle kerran vuodessa matkustelu on erittäin tärkeää. Minua harmittaa vaan se että mies painostaa minua matkoille mukaan. Olen itse vielä opiskelija ja en haluaisi käyttää rahaa matkoihin. Nytkin mies painostaa laittamaan vielä 150 e matkakassaan. Matka on parin viikon päästä mutta ei huvittaisi lähteä. Siihen asti olen kesätöissä ja mieluummin tekisin töitä koko kesän.
Sanoin miehelle eilen että tämä on viimeinen matka jolle lähden. Mies alkoi itkeä ja tuli pahalle mielelle. Sanoin että hän voi lähteä ensi kerran yksin. Mies sanoi että ei ole sama asia mennä yksin ja itki.
Mitä ihmettä teen miehen kanssa? Hän ei ymmärrä etten halua matkoille vaan painostaa minut mukaan. Lisäksi hän melkein painostaa minua laittamaan vielä 150 e matkatilille vaikka olen sanonut monta kertaa etten halua laittaa enää. Mies sanoi että "kyllä ne rahat tulee takaisin sinne matkan jälkeen". Sanoo laittavansa omasta palkastaan markan jälkeen sen 150 e minun tililleni.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kaikille vastanneille - tein sosiaalisen testin matkusteluun liittyen, miten ihmiset reagoivat, kun joku kertoo, ettei haluaisikaan yhteiselle matkalle. Yhteisest matkat ovat tutkimusten mukaan parasta parisuhdeaikaa, poissa arjesta ja tavallisesta toimintaympäristöstä.
Ihmiset reagoivat aivan kuin ajattelinkin, tyyliin miehen pitää maksaa kaikki tai sitten matkustelu on turhaa.
ap
No kyllä nyt vedit mutkat suoriksi niin ettei mitään rajaa.
Kyllä sinä annoit ihan ymmärtää että mies halusi maksaa jotta lähtisit mukaan. Sinä olit jollain tasolla luvannut ja aloit sitten perumaan.
Ei kukaan tässä ketjussa sanonut että miehen pitää lähtökohtaisesti maksaa matkat vaan että jos mies haluaa matkalle ja sinut ehdottomasti mukaan ja sinä olet köyhä opiskelija, niin mies siksi maksaa.
Tee seuraavan kerran vähän parempi testi.
Vierailija kirjoitti:
No hemmetti, se maksaa joka sinne matkalle tahtoo. Eli mukaan vaan, mutta ukkos maksaa- myös sinun reissusi.
Aijaa. Miten kun tuossa toisessa ketjussa oltiin sitä mieltä, että mies on aivan itsekäs mieslapsi jos menee matkalle yksin kun nainen ei ole säästänyt matkaa varten omista palkoistaan? Nainen voi maksaa, mutta ei oo pakko jos ei taho? Silti matkalle on oikeus päästä?
Ei ole provo. Tavalliselle etelan matkalle.
Olen itsekin miettimyt etta intressit ei kohtaa. Minusta kohtuutonta etta mies painostaa minua.
Haluan tosiaan itse perheen ja tavallista elamaa.
Ap
Huom. Yhdessa viestissa kirjoittanut ap:na esiintynyt ei ollut oikea ap.
Ap
Mita te tekisitte minun tilanteessa? Olen myos sita mielta etta ei ole oikein etta mies painostaa kayttamaan rahaa sellaiseen johon en halua. Varsinkin kun olen opiskelija.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mita te tekisitte minun tilanteessa? Olen myos sita mielta etta ei ole oikein etta mies painostaa kayttamaan rahaa sellaiseen johon en halua. Varsinkin kun olen opiskelija.
Ap
Kysyin sinulta jo aikaisemmin, onko sinun muissakin asioissa vaikea pitää puoliasi. Onko sinut kasvatettu kiltiksi tytöksi, jolla ei saa olla omia mielipiteitä? Pelkäätkö, että jos pidät puolesi, sinut hylätään?
Eli kasvata itsetuntoasi ja kehitä ilmaisukykyäsi. Sano ei asioille, joita et halua tehdä.
Kuinka tavalliseen etelänlomaan saa kulumaan 4500 e? Juotteko te siellä paavin siunaamaa sampanjaa ja syötte pandapihvejä kultapölyssä kieriteltynä?
Olin viikon kreikassa ja matka tuli maksamaan kokonaisuudessaan n. 1500. Söin joka päivä ulkona, reissasin ympäri kyliä, imin alkoa kuin sieni ja shoppailin... ja maksoin vielä ekstraa kun oli yhden hengen huone.
Muuten en ymmärrä probleemaa, kun rakastan matkustelua. Parisuhteessa tehdään välillä toisen mielen mukaan ja välillä sitten sen toisen. Kaikki suhteet vaativat kompromisseja.
Ehkä miehesi voisi etsiä kaveriporukan, jonka kanssa matkustelu maistuisi.
Olen jo sanonut ei mutta mies ei kuuntele. Han anelee vaan etta tulenhan mukaan ja sanoo etta yksin ei halua menna vaan nimenomaan minun kanssa. Miehella ei ole ystavaa jonka kanssa voisi menna matkalle, itse asiassa hanella ei ole yhtaan ystavia joita nakee. Han voisi tietysti menna vanhempiensa kanssa mutta vanhemmilla ei ole lomaa silloin ja mies haluaa nimenomaan minut mukaan vaikka minun puolesta han voisi menna yksin.
Ap
Meidan matka on 2 viikkoa. Hotelliin jonka mies maksoi yksin kului yli 3000 e ja lisaksi miehen mukaan pitaa olla matkarahaa eli kayttorahaa n. 2500 e. Minustakin se on ihan liikaa ja itse elaisin siella paljon pienemmalla maaralla...
Se mika tassa myos arsyttaa on etta koska mies aina vuotta ennen matkaa joutuu saastamaan matkaan paljon hanella on muulloin eli arkena rahat usein vahissa.
Ap
Ap, suosittelen nostamaan kytkintä. Ja äkkiä. Tuo suhde ei ole tasapainoinen eikä miehesi korvienväli terve. Teidän elämänne menee juuri niinkuin hän haluaa, sinä hyppäät toisen pillin mukaan tai hän syyllistää, murjottaa, suuttuu jne. Konsteja on monia. Voit olla varma että tästä reissusta muistutetaan joka riidan aikana miten hän maksoi suurimman osan ja miten hän niin ja näin. Olet hänen mittapuullaan kiitollisuudenvelassa ja rauhallisessa velassa hänelle aina. Ylentää itseään "hyvillä" teoilla ja sinusta tulee kaiken ilon pilaaja kieltäytymällä vaikka siihen on järkisyyt.
Minua pelottaisi yksin asuminen tai siis se jos pitaisi maksaa kaikki kulut (asuminen yms) yksin koska olen viela opiskelija. Pelottaisi jos raha loppuu. Minulla on noin vuosi opiskelua jaljella. En tieda riittaako opintotuki, jos ei riita, milla elan? Nyt olen toissa kesalla kokopaivaisesti mutta en tieda saisiko siella jatkaa syksylla. En luota ihan taysin ammattitaitoonikaan ja joudun toissa kysymaan valilla tyhmiakin kysymyksia.
Ymmarran kuitenkin etta mies ei ole ihan terve. Painostaminen on ehdottoman vaarin.
Ap
Onhan se opiskelijalla tiukkaa, mutta tilanne on väliaikainen. Saat asumislisää ja tarvittaessa toimeentilotukea. Kipikipi kelalle ja laittamaan itsenäinen elämä alulleen!
Lahtisitteko te suhteesta jo ennen matkaa? En tieda voiko matkalle menoa enaa perua. En myoskaan tieda saisinko toimeentulotukea kun opiskelen.
Ap
Ainakin saat asumistukea. Yksinasuva opiskelija saa todella hyvin asumistukea, joten asumisesta en olisi huolissani. Toimeentulotukea on mahdollista saada, mutta tuloksi lasketaan myös opintolaina, vaikka sitä ei edes nostaisi. Eli opintolaina on se ensisijainen tulo opintotuen ohella. Koska olet töissä, niin sinulla ei ilmeisesti ole lainaa? Jos olisin tilanteessasi, ottaisin mieluummin vuodeksi opintolainan lisäksi, kuin asuisin ja olisin suhteessa tuollaisen miehen kanssa. Anteeksi nyt vaan...
Eroa, kyllä saat vuoden menemään opiskelijana vaikka päällä seisoen. Olet vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Lahtisitteko te suhteesta jo ennen matkaa? En tieda voiko matkalle menoa enaa perua. En myoskaan tieda saisinko toimeentulotukea kun opiskelen.
Ap
Sanot vaan miehelle ettet lähde ja that's it. Ei sun ole pakko mennä matkalle eikä mies voi sua raahata väkisin lentokentälle. Ei se sen vaikeampaa ole.
Siis tuossa tilanteessa minä en mistään hinnasta edes lähtisi yhteiselle matkalle sellaisen ihmisen kanssa jonka lähellä on noin epämukava olo. Ei se huuto kivalta tunnu mutta vielä kamalampaa ois olla 2 vko vastentahtoisesti reissussa josta ei edes nauti. Juu ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Mies sanoo myös että meillä on yhteiset rahat ja että jos ei ole yhteiset rahat se on luottamuksen puutetta.
Ap
Minäkin olen miehenä ajatellut noin. Kahden avioeron jälkeen on mieleni muuttunut.
Niinpa. Itse olen sita mielta etta se ettei oke yhteiset rahat ei tarkoita luottamuksen puutetta. Aika huono itsetunto pitaa olla jos ajattelee niin.
Kylla olen toissa mutta kesan jalkeen saan varmaan vaan keikkatoita kun koulu alkaa.
En ymmarra yhtaan miehen pakkomielletta saada minut mukaan matkalle. Olen siis monta kertaa sanonut hanelle etta puolestani han voi menna yksin matkalle. Mutta ei. Haluaa minut mukaan. En itse edes todellakaan nauti turistirysista ja etelan maista.
Ap
Normaalit ihmiset maksavat asiansa olemassa olevilla varoilla. Onhan se toki varmasti hienon tuntuista leikkiä rikasta ja käyttää luottokorttia.