Mies painostaa matkalle
Olen avoliitossa miehen kanssa jolle kerran vuodessa matkustelu on erittäin tärkeää. Minua harmittaa vaan se että mies painostaa minua matkoille mukaan. Olen itse vielä opiskelija ja en haluaisi käyttää rahaa matkoihin. Nytkin mies painostaa laittamaan vielä 150 e matkakassaan. Matka on parin viikon päästä mutta ei huvittaisi lähteä. Siihen asti olen kesätöissä ja mieluummin tekisin töitä koko kesän.
Sanoin miehelle eilen että tämä on viimeinen matka jolle lähden. Mies alkoi itkeä ja tuli pahalle mielelle. Sanoin että hän voi lähteä ensi kerran yksin. Mies sanoi että ei ole sama asia mennä yksin ja itki.
Mitä ihmettä teen miehen kanssa? Hän ei ymmärrä etten halua matkoille vaan painostaa minut mukaan. Lisäksi hän melkein painostaa minua laittamaan vielä 150 e matkatilille vaikka olen sanonut monta kertaa etten halua laittaa enää. Mies sanoi että "kyllä ne rahat tulee takaisin sinne matkan jälkeen". Sanoo laittavansa omasta palkastaan markan jälkeen sen 150 e minun tililleni.
Kommentit (83)
Miksi juuri sun pitäisi reissata miehen kanssa? On hänellä varmasti joku kaveri, sukulainen tms. jonka kanssa voi reissata. Itse ajattelen että matkustamisesta ihan eri mieltä olevat voivat saada suhteen toimimaan,kunhan kumpikaan ei rajoita tai painosta toista. Sinä et rajoita miehen oikeutta matkailla rajojensa varassa, ja mies ei pakota sua sellaiseen mistä et tykkää. Eli toisin sanoen mies reissaa jonkun muun kanssa. Tuollainen on todella perseestä että mies vaatii sulta sellaista mitä et halua.
Mieltymyseroja paljon suurempi ongelma on, että mies ei kunnioita rajojasi. Tavaroiden heittelykin (tai tavaroidesi rikkominen) on tietynlaista väkivaltaa. Samoin pakottaminen ym. on henkistä väkivaltaa. Miettisin erittäin tarkasti että mitä oikeasti haluat elämältä ja suhteelta. Haluatko elää itsesi näköistä elämää, kuunnellen omia tuntemuksiasi ja päättäen itse mitä teet, ja että kumppani kunnioittaa sun rajoja ja ottaa tuntemuksesi tosissaan, ei yritä pakottaa sua mihinkään mitä et halua? Vai haluatko että joku toinen sanelee mitä sun pitää tehdä ja millainen olla, ja jos laitat vastaan niin pakottaa / painostaa / manipuloi siihen mitä hän itse haluaa, eikä ota tosissaan tuntemuksiasi eikä laita niille minkäänlaista arvoa, eli lyhyesti sanottuna kävelee ylitsesi yhtä mittaa?
Ei ole todellista.
Täällä toist itkee, kun rahativät ole yhteisiä ja miehellä (yleensä) se korkeampi elintaso.
Ap, joko keksit tämän tai sitten menet.
Vierailija kirjoitti:
On suomalainen mies. Itki kyllä ihan kunnolla, paha mieli tuli hänen puolesta, mutta minusta pitäisi ajatella minunkin toiveita ja sitä että olen vielä opiskelija enkä halua laittaa enää matkaan rahaa.
Ap
Joo mutta jos matkaan on enää kaksi viikkoa ja mies on laittanut niin hirveän summan rahaa siihen, niin onhan sinun lähdettävä tällä kertaa kun et kerran ole saanut selvästi ja lopullisesti sanottua että et lähde.
Ja tehtävä oma osasi siitä että matka onnistuu.
Tämän matkan jälkeen sitten täysin yksiselitteisesti kieltäydyt seuraavasta matkasta etkä laita mihinkään matkakassoihin yhtään senttiä.
Kerroit haaveilevasi perheestä.
Oletteko tästä puhuneet yhdessä kunnolla niin että kumpikin tietää toisen ajatukset?
Painostusta suuntaan tai toiseen voi tulla tässäkin, mikä on matkoja suurempi asia.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä että tässä elämänvaiheessa matkat pitäisi sopia omaan rahatilanteeseen, minulle riittäisi hyvin 5 e Tallinnan matka tai mieluummin olisin sukulaisten mökillä. Sitten kun olen kokopäiväisesti töissä niin sitten voisin mennäkin kalliimmille matkoille, tosin ensin haluaisin perheen. Emme ole ihan nuoria, mies on jo 28-vuotias. Minustakin lapsellista painostaa toista.
Ap
Vielä lapsellisempaa on suostua johonkin tuollaiseen mitä ei itse ollenkaan halua.
Ymmärrän kyllä että jos mies nauttii matkailusta ,hän haluaisi kumppanistaan siihen kaverin. Ja silloin tulee kiusaus painostaa.
Mutta jos sinä et jotakin halua , niin tee se todellakin selväksi.
On se hyvä, että tämä palsta on olemassa, kaikki meni ennen persiilleen, kun ei vielä ollut...
Nyt on vaan mentävä ja sen jälkeen keskustelet miehen kanssa perusteellisesti.
Mutta, mihin olette menossa kun matka maksaa melkein 5000 euroa? Matkaan on pari viikkoa, joten se on pitänyt maksaa jo aikaisemmin. Provo.
Anteeksi kaikille vastanneille - tein sosiaalisen testin matkusteluun liittyen, miten ihmiset reagoivat, kun joku kertoo, ettei haluaisikaan yhteiselle matkalle. Yhteisest matkat ovat tutkimusten mukaan parasta parisuhdeaikaa, poissa arjesta ja tavallisesta toimintaympäristöstä.
Ihmiset reagoivat aivan kuin ajattelinkin, tyyliin miehen pitää maksaa kaikki tai sitten matkustelu on turhaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kaikille vastanneille - tein sosiaalisen testin matkusteluun liittyen, miten ihmiset reagoivat, kun joku kertoo, ettei haluaisikaan yhteiselle matkalle. Yhteisest matkat ovat tutkimusten mukaan parasta parisuhdeaikaa, poissa arjesta ja tavallisesta toimintaympäristöstä.
Ihmiset reagoivat aivan kuin ajattelinkin, tyyliin miehen pitää maksaa kaikki tai sitten matkustelu on turhaa.
ap
mä niin arvasin tän jutun olevan jostain porvoosta :D
Tää oli hyvä että mies painostaa lohduttomasti itkemällä 😂
Ei teillä ole yhteiset intressit ja siksi ei tulevaisuutta
Tätä ajattemin et on provo. Kuka ei lähtis matkalle ja maksaisi 150e, jos on jo maksanut 500e? Sehän olis rahojen roskiin laittoa ja hölmöä riidellä ennen matkaa. Varsinkin kun jossain sanottiin, että saa luksusökylaukun, kun sijoittaa tuon 150e muiden säästöjen kanssa laukkuun. Mihin köyhä opiskelija tarvitsee monen tonnin käsilaukun?
Itse olin vuosia halunnut käydä Lontoossa ja kun tilaisuus tuli niin maksoin mukisematta kaiken, kun poikaystävällä ei ollut töitä eikä säästöjä. Tietenkään siellä ei voinut ihan älyttömyyksiin laittaa rahaa, mutta saatiin kiva ja tapahtumarikas viikon reissu aikaiseksi. Ja ei muuten harmita yhtään, että maksoin kaikki viulut!
Vierailija kirjoitti:
ap
Älytöntä.
Ensinnäkin matkailu ei ole parasta pariduhdeaikaa vaan koettelemus huonoilke suhteille ja lomien jälkeen tyypillisesti erotaan.
Vastaajat eivät ole sitä mieltä, että miehen pitää maksaa kaikki vaan normaalisti jpkainen maksaa omat kulunsa.
Vastaajat olivat sitä mieltä, että on väärin painostaa toista tekemään asioita vastentahatoisesti. Sukulaiseni esim ei halua lentää, vaikka ilmaiseksi pääsisi, ja olisi henkistä väkivaltaa painostaa siihen. Vastaajat siis totesivat, että suhde ei ole hyvä, jos siinä ilmenee painostusta ja kannattaaa erota.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei vaan sinä kirjoitit että toinen puoliso ei halua matkalle ja toinen painostaa. Jo asetelma on lähtökohtaisesti pielessä jos arvomaailmat heittävät noin paljon. Minusta pointtina oli se että toinen ei pidä matkustelusta joten ei halua matkustaa edes kumppaninsa kustannuksella.Kyse on arvojen ja kulutustottumusten erosta
Kyse ei ollut vain toisen kustannuksella matkustamisesta vaan siitä että toinen haluaa matkalle ja toinen ei eikä kummallakaan oikeasti olisi rahaa matkustaa.
Matkustamisen paikalle voidaan oikeastaan laittaa mitä vaan: talo, vene, moottoripyörä jne. Jos jompaakumpaa painostetaan osallistumaan hankintaan jota vain toinen haluaa ja joka ylittää totaalisesti sen hankintaan painostetun maksukyvyn, se on väärin. Ihan joka kerta.
Mikset AP vastaa, minne ihmeessä olette menossa tuollaisella matkabudjetilla?
Vierailija kirjoitti:
Mies sanoo myös että meillä on yhteiset rahat ja että jos ei ole yhteiset rahat se on luottamuksen puutetta.
Ap
Yhteisistä rahoista haaveili myös entinen naisystäväni, päihdeongelmainen ja ei tietenkään ollut työelämässä. Suuttui kun en antanut pientä palkkaani hänen käyttöönsä, vaikka minä maksoin suurimman osan asuin- elämiskuluistamme, tuo nainen narkkasi ja pelasi omat rahansa hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ihmettelin vähän kirjoitustyyliä, mutta luin keskustelua yöllä jolloin ei voinut kommentoida ja päätin odottaa aamuun voidakseni kertoa, että olen vastaavien painostajien kanssa seurustellut aikoinani. Ei siitä sen enempää, mutta näitä tapauksia riittää ihan todellisuudessakin.
Sekaisin olette. Molemmat.