Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomen- ja ruotsinkielisillä lapsilla on eri koulut? Eikö erilliset luokat riittäisi?

Vierailija
02.07.2018 |

Mikä hyöty puolin ja toisin. Ruotsinkielisillä myös koulumatkat lähenisivät.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy on se että ruotsin kieli on aika heikoissa kantimissa ainakin pääkaupunkiseudulla. Koulut ovat lähes ainoita ruotsinkielisiä paikkoja. Perheet ovat useimmiten kaksikielisiä. Suomea osataan siis hyvin. Yksikielisillä kouluilla pyritään tukemaan ruotsin säilymistä ja osaamista.

Itse olen kaksikielisestä perheestä

Länsirannikon nuorille tehdään karhunpalvelus näillä yksikielisillä ruotsinkielisillä kouluilla. He elävät jossain närpiössä koko lapsuuden ja nuoruuden ja kotona puhutaan vain ruotsia (ja se saatanallinen suomen kieli on täysin pannassa) ja koulussa puhutaan vain ruotsia. No sitten kun pitäisikin lähteä opiskelemaan niin vasta tajutaan, että tämä maahan pyörii käytännössä pelkästään suomen kielellä, jota itse osaa vain pari lausetta...

Suomesta pitäisi kieltää yksikieliset ruotsinkieliset koulut kokonaan. Kaksikielisessä koulussa ruotsinkieliset saisivat sekä  tukea omaan äidinkielen ylläpitoon että oppisivat maan pääkielen kunnolla.

Jos kaikki suomenkieliset opettelisivat sen ruotsinsa kunnolla niin tätäkään ongelmaa ei olisi kun jokainen pystyisi puhumaan sekä suomeksi että ruotsiksi ihan yhtä hyvin, mutta kun ei se vaan mene kaaliin ja ruotsin osaamista täytyy vastustaa viimeiseen asti. Huoh, ei voi muuta sanoa kuin että kyllä on pöljää porukkaa.

Torvi! Kun toisia on 95% ja toisia 5%, niin kyllä se silloin menee niin,  että pikkuruinen vähemmistö opiskelee enemmistön kielen. 

Vierailija
22/23 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy on se että ruotsin kieli on aika heikoissa kantimissa ainakin pääkaupunkiseudulla. Koulut ovat lähes ainoita ruotsinkielisiä paikkoja. Perheet ovat useimmiten kaksikielisiä. Suomea osataan siis hyvin. Yksikielisillä kouluilla pyritään tukemaan ruotsin säilymistä ja osaamista.

Länsirannikon nuorille tehdään karhunpalvelus näillä yksikielisillä ruotsinkielisillä kouluilla. He elävät jossain närpiössä koko lapsuuden ja nuoruuden ja kotona puhutaan vain ruotsia (ja se saatanallinen suomen kieli on täysin pannassa) ja koulussa puhutaan vain ruotsia. No sitten kun pitäisikin lähteä opiskelemaan niin vasta tajutaan, että tämä maahan pyörii käytännössä pelkästään suomen kielellä, jota itse osaa vain pari lausetta...

Suomesta pitäisi kieltää yksikieliset ruotsinkieliset koulut kokonaan. Kaksikielisessä koulussa ruotsinkieliset saisivat sekä  tukea omaan äidinkielen ylläpitoon että oppisivat maan pääkielen kunnolla.

Jos kaikki suomenkieliset opettelisivat sen ruotsinsa kunnolla niin tätäkään ongelmaa ei olisi kun jokainen pystyisi puhumaan sekä suomeksi että ruotsiksi ihan yhtä hyvin, mutta kun ei se vaan mene kaaliin ja ruotsin osaamista täytyy vastustaa viimeiseen asti. Huoh, ei voi muuta sanoa kuin että kyllä on pöljää porukkaa.

Siis mitä? Miten niiden ummikkoruotsinkielisten suomen taito parantuisi siitä, että suomenkieliset opiskelisivat paremmin ruotsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi varmaan helpompaa ja viisaampaa, että se 5% vähemmistö opettelisi suomen kielen ja 95% kansasta voisi keskittyä suomen lisäksi lukemaan jotain tärkeämpiä kieliä (esim. ranska, saksa, venäjä, espanja, englanti)... Samalla loppuisi saamelaistenkin orjuus 3:n pikkukielen opiskeluun suomessa (äidinkieli saame, suomi ja pakkoruotsi). Keinotekoisesta kaksikielisyydestä luopumisella saataisiin miljardi säästöt ja samalla kilpailukyky paranisi kohisten. Ja vastapainoksi menetettäisiin ööö.... Ei mitään.