Miehen oikeus kieltäytyä juridisesta isyydestä loisi mahdollisuudet sperman luovutukseen
Nykylain mukaan nainen voi aina pakottaa lapsensa biologisen isän myös juridisessa mielessä lapsen isäksi. Kukaan järkevä mies ei siis lähde luovuttamaan siittiösoluja epävirallisesti.
Sen sijaan jos miehellä olisi oikeus kieltäytyä juridisesta isyydestä, niin minä ainakin voisin ihan vaan auttaakseni luovuttaa spermaa vaikka sadalle tarvitsevalle.
Kommentit (106)
Meidän lapset on tehty lahjasiittiöillä. Heidän juridinen isänsä on mieheni. Ketään muuta juridiseksi isäksi ei saisikaan. Itse olen luovuttanut munasoluja "vastalahjaksi" ja niillä on syntynyt yksi tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin tämä epäkohta pitäisi korjata. Sehän ei edes koske naisia, vaan äiti määritellään sen mukaan kuka on lapsen synnyttänyt. Munasolun luovuttajaa ei siis käsittääkseni koskaan voida vahvistaa vastentahtoisesti äidiksi. Miehille kuuluu samat oikeudet.
Niin no kyllähän miehellä samat oikeudet onkin jos mennään lapsettomuusklinikan kautta. Munasoluja ei oikein muuten voi luovuttaakaan.
Mutta sperman luovuttaminen on aika helppoa ilman klinikkaakin.
Tasa-arvoisessa maassa, jossa nainen saa abortin ilman miehen suostumusta, luulisi olevan itsestäänselvää että mies voi kieltäytyä isyydestä
Käytännön toteutus voisi mennä tähän tyyliin kun esitin jo vuonna 2016:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin tämä epäkohta pitäisi korjata. Sehän ei edes koske naisia, vaan äiti määritellään sen mukaan kuka on lapsen synnyttänyt. Munasolun luovuttajaa ei siis käsittääkseni koskaan voida vahvistaa vastentahtoisesti äidiksi. Miehille kuuluu samat oikeudet.
Niin no kyllähän miehellä samat oikeudet onkin jos mennään lapsettomuusklinikan kautta. Munasoluja ei oikein muuten voi luovuttaakaan.
Mutta sperman luovuttaminen on aika helppoa ilman klinikkaakin.
No jos mies haluaa ne oikeudet, niin menee klinikan kautta. Ihan yhtä helppoa se runkkaaminen on sielläkin.
Myös miehillä on oikeuksia. Jos naisilla on kerran oikeus keskeyttää jo alkanut raskaus niin myös miehillä on oikeus katua ja näin ollen kieltäytyä juridisesta isyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Myös miehillä on oikeuksia. Jos naisilla on kerran oikeus keskeyttää jo alkanut raskaus niin myös miehillä on oikeus katua ja näin ollen kieltäytyä juridisesta isyydestä.
miehellä on aina oikeus käyttää kondomia, jos ei halua isäksi tai tyydyy siihen että saa olla vaimon kanssa kerran vuodeen.
Lompakkoloisten alapeukutus on aina yhtä hupaisaa katsottavaa näissä ketjuissa.
Mutkumutku, mun elinkeino, alapeukku!!!!
Hah haa, miehillä oli tämä oikeus ennen DNA:n löytymistä satoja vuosia. Onneksi ei ole enää.
T. Lapseton nainen
Vierailija kirjoitti:
Keksitkö mitään syitä joiden takia käytännössä kaikki länsimaiset yhteiskunnat ovat päättäneet, että asiat eivät kuitenkaan toimi näin?
Taas minä minä miehet huutamassa oikeuksiaan.
Pitäis saada panna ilman riskiä isäksi tulemisesta. Jonkun muun pitäisi tehdä abortti tai maksaa heidän lapsensa elämä.
Koskaan eivät kerro miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa heidän sijaan heidän alulle laittamastaan lapsesta. Eivätkä huomioi lainkaan syntyvän lapsen oikeuksia. Mitä niistä kunhan vaan sais panna ilman huolta seurauksista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksitkö mitään syitä joiden takia käytännössä kaikki länsimaiset yhteiskunnat ovat päättäneet, että asiat eivät kuitenkaan toimi näin?
Naisen asema oli aiemmin niin heikko että nykyinen malli oli ihan perusteltu lapsen edun turvaamiseksi. Nykyään se ei enää sitä ole, joten juridinen abortti yleistynee seuraavien vuosikymmenten aikana. Nythän siitä on jo useammassakin maassa keskusteltu julkisestikin, mitä ei olisi vielä parikymmentä vuotta sitten voinut kuvitellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen asema oli aiemmin niin heikko että nykyinen malli oli ihan perusteltu lapsen edun turvaamiseksi. Nykyään se ei enää sitä ole, joten juridinen abortti yleistynee seuraavien vuosikymmenten aikana. Nythän siitä on jo useammassakin maassa keskusteltu julkisestikin, mitä ei olisi vielä parikymmentä vuotta sitten voinut kuvitellakaan.
Siis poliitikot keskustelleet? Linkkaa toki.
Vierailija kirjoitti:
Pitäis saada panna ilman riskiä isäksi tulemisesta. Jonkun muun pitäisi tehdä abortti tai maksaa heidän lapsensa elämä.
Koskaan eivät kerro miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa heidän sijaan heidän alulle laittamastaan lapsesta. Eivätkä huomioi lainkaan syntyvän lapsen oikeuksia. Mitä niistä kunhan vaan sais panna ilman huolta seurauksista...
Tekopyhää lässyttää niistä lapsen oikeuksista kun oikeasti on kyse naisten oikeuksista. Tämän voi helposti päätellä siitä että te äänekkäimmät lapsen oikeuksien päärään huutajat olette samoista oikeuksista hyvin hiljaa sillon kuin keskustellaan esimerkiksi yksinäisten naisten hedelmöityshoiduista.
Pohjimmiltaan kyse on siitä että naiset haluavat säilyttää itsellään monopolin päättää kenestä tulee vanhempi ja kenestä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekopyhää lässyttää niistä lapsen oikeuksista kun oikeasti on kyse naisten oikeuksista. Tämän voi helposti päätellä siitä että te äänekkäimmät lapsen oikeuksien päärään huutajat olette samoista oikeuksista hyvin hiljaa sillon kuin keskustellaan esimerkiksi yksinäisten naisten hedelmöityshoiduista.
Pohjimmiltaan kyse on siitä että naiset haluavat säilyttää itsellään monopolin päättää kenestä tulee vanhempi ja kenestä ei.
Ei kukaan nainen voi pakottaa sinua isäksi mitenkään (ok poislukien kidnappaus ja raiskaus).
"Pitäis saada panna ilman riskiä isäksi tulemisesta."
Minkä vuoksi naisella on oikeus katua vielä raskauden alkamisen jälkeenkin käytännössä ilman syytä mutta miehellä tätä oikeutta ei ole? Tasa-arvoisessa yhteiskunnassa molemmilla sukupuolilla tulee olla yhtäläiset oikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan nainen voi pakottaa sinua isäksi mitenkään (ok poislukien kidnappaus ja raiskaus).
Myöskään mies ei voi pakottaa naista äidiksi muuten kuin raiskaamalla ja silloinkin abortti tarvittaessa onnistuu.
Kuka ottaisi joltain randomlahjoittajalta spermaa edes ilmaiseksi? Ainoastaan klinikan kautta että saa terveen lapsen.