Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheen vanhin lapsi, Oliver, on vielä nukkumassa. Hän on siivonnut vessoja yhteen asti yöllä, sillä Suviseuroissa on tapana

Vierailija
30.06.2018 |

Perheen vanhin lapsi, Oliver, on vielä nukkumassa. Hän on siivonnut vessoja yhteen asti yöllä, sillä Suviseuroissa on tapana, että kaikki osallistuvat talkoisiin.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005739442.html

Alle 18-vuotiaat eivät lain mukaan saa työskennellä klo 22.00 jälkeen. Mutta nämähän ovatkin talkoot.

Kommentit (203)

Vierailija
161/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen uusioperheen äiti, eikä meilläkään mahdu koko perhe yhtä aikaa pöytään! Ja tänä vuonna suviseuroissa käydessä tutustuin työhön ottoon, siellä oli hienosti ikähaarukottain mitä kukakin sai valita töikeseen jos halusi jotain tehdä. Ja eri työpituuksia.

Vierailija
162/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nämä jättipesueet elättää?

Ihan itse elättävät ja kriisin kohdatessa yhteisö kerää kolehtia, ruoka- ja materiaalilahjoituksia, lastenhoitoapua yms.

Vanhoillislestadiolaiset ovat yleensä hyvin työteliäitä ja taloudellisesti pärjääviä.

Sohvaperunoita, lihavia, sossupummeja ym. ei juuri ole.

Tiesitkö, että useampi suosittu lastenvaatemerkki on lestanaisten yrityksiä?

Tai että Barona on lestojen?

Kuten myös lukuisat teollisuusalan yritykset, Lumon ym.

Tai että tälläkin hetkellä eduskunnassa istuu seitsemän vl-kansanedustajaa ja europarlamentaarissa kolme, vaikka lestoja on Suomessa vain noin 100 000?

Vl-naisia ja -miehiä on myös useamman alan emeritusprofessoreina, proffina Harvardia myöten, lukuisia pankkiireita, neurologeja, taiteilijoita, useampi suosittu bloggaaja on lesta jne.

Pieni joukko, mutta aikaansaava sellainen täytyy myöntää.

Miksi julistat lestadiolaisten paremmuudesta kuolevaisiin verrattuna, kuin Pohjois-Korean uutiset Kimin sukua? Eikö vaatimattomuus ja nöyryys kuulukaan asiaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen oppinut työntekoon 14 lapsen perheessä. Olen jo 40v ja edelleen ihmettelen laiskoja työkavereitani. Mitä nuorempi työkaveri sitä laiskempi ja someen sidotumpi.

Vierailija
164/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse elättävät ja kriisin kohdatessa yhteisö kerää kolehtia, ruoka- ja materiaalilahjoituksia, lastenhoitoapua yms.

Vanhoillislestadiolaiset ovat yleensä hyvin työteliäitä ja taloudellisesti pärjääviä.

Sohvaperunoita, lihavia, sossupummeja ym. ei juuri ole.

Tiesitkö, että useampi suosittu lastenvaatemerkki on lestanaisten yrityksiä?

Tai että Barona on lestojen?

Kuten myös lukuisat teollisuusalan yritykset, Lumon ym.

Tai että tälläkin hetkellä eduskunnassa istuu seitsemän vl-kansanedustajaa ja europarlamentaarissa kolme, vaikka lestoja on Suomessa vain noin 100 000?

Vl-naisia ja -miehiä on myös useamman alan emeritusprofessoreina, proffina Harvardia myöten, lukuisia pankkiireita, neurologeja, taiteilijoita, useampi suosittu bloggaaja on lesta jne.

Pieni joukko, mutta aikaansaava sellainen täytyy myöntää.

Taidat nyt laskea kaikkien lestadiolaisssuuntausten edustajat mukaan? Eduskunnassa on kolme vanhoillislestadiolaista, eikä europarlamentissa yhtään.

Vierailija
165/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu minusta. Arvostan tuollaista nuorta. Ja eihän noi festarit kestä kuin muutaman päivän kai?

Eikö lestadiolaisista löydy aikuisia yleisten vessojen pesuun?  Todella törkeää laittaa lapset pesemään yleisiä käymälöitä! Talkootyöhön voi osallistua muullakin tavoin mutta ei silloinkaan keskellä yötä.  Luulisi lastensuojeluviranomaisten jo puuttuvan tähän.

Lain mukaan alle 18-vuotiaat eivät saa työskennellä klo 22.00 jälkeen.

Alle 15-vuotiaan työaika on sijoitettava kello 8:n ja 20:n väliseen aikaan. Työn järjestämisestä johtuvista painavista syistä alle 15-vuotiaan työaika voidaan kuitenkin sijoittaa kello 6:n ja 22:n väliseen aikaan.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19930998

Suomen laki on yksi maailman surkeimpia. Joten en laittaisi sille painoarvoa.

Haha! Näytäpä parempi laki!

Vierailija
166/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, lapsia tehdään ja teetetään niillä työt. Vanhemmat orjuutttaa heti pienestä lastenhoitoon, siivoukseen, jne... ei siinä paljon lapsuudesta voi puhua. Lapset kantaa taakkaa joka kuuluisi aikuisten hartioille. Mutku aikuinen ei jaksa kun odottaa/imettää... ja toinen vaan miettii mistä rahat elämiseen

Minä en ymmärrä, mistä nämä kommentit tulee. Itsekin olen kasvanut suurperheessä ja meitä ei ole kyllä mitenkään orjuutettu töillä. Toki normi kotityöt jokaisella vuorollaan. Meistä on kaikista kasvanut vastuullisia aikuisia niin työ- kuin kotielämässä. Myös miehet osaavat olla oma-aloitteisia kun siihen on opittu. Olen esimerkiksi omasta miehestäni niin ylpeä, kun hän on niin ahkera kodin töissäkin. Ja kyllä se suurin työ on meillä vanhemmilla, kukaan ei voi väittää että näin ei olisi!

Vierailija
167/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapin yliopiston tutkija tutkikin tätä asiaa.

"Tutkimusta tehdessään Linjakumpu yllättyi siitä, miten paljon liikkeen virallinen organisaatio eli Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen (SRK) julkaisut, Päivämies-lehti tai liikkeen kansanopistojen kurssitarjonta puhuvat yrittäjyydestä ja kannustavat siihen.

– Tämä on melko poikkeuksellista uskonnollisissa yhteisöissä. Vanhoillislestadiolaisuudessa yrittäjyyttä tukevat sekä teologiset tulkinnat että käytännön esimerkki erityisesti tietyissä suvuissa ja tietyillä alueilla, Linjakumpu sanoo.

Hengelliset perusteet yritysmyönteisyydelle rakentuvat Linjakummun mukaan tietyistä menestysteologian piirteistä ja luterilaisesta työn etiikasta. Rikastuminen nähdään siunauksena. Ahkeruus ja kova työnteko ovat kunniassa. "

Ovatko myös sarjasynnyttäjät töissä?

Vierailija
168/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, lapsia tehdään ja teetetään niillä työt. Vanhemmat orjuutttaa heti pienestä lastenhoitoon, siivoukseen, jne... ei siinä paljon lapsuudesta voi puhua. Lapset kantaa taakkaa joka kuuluisi aikuisten hartioille. Mutku aikuinen ei jaksa kun odottaa/imettää... ja toinen vaan miettii mistä rahat elämiseen

Minä en ymmärrä, mistä nämä kommentit tulee. Itsekin olen kasvanut suurperheessä ja meitä ei ole kyllä mitenkään orjuutettu töillä. Toki normi kotityöt jokaisella vuorollaan. Meistä on kaikista kasvanut vastuullisia aikuisia niin työ- kuin kotielämässä. Myös miehet osaavat olla oma-aloitteisia kun siihen on opittu. Olen esimerkiksi omasta miehestäni niin ylpeä, kun hän on niin ahkera kodin töissäkin. Ja kyllä se suurin työ on meillä vanhemmilla, kukaan ei voi väittää että näin ei olisi!

Ne varmaan kumpuaa siitä, kun on tuntenut näitä lapsia ja kuullut heidän kokemuksiaan. Pienimmät sisarukset kertoo kuinka vanhimmat sisarukset olivat enemmän vanhempia kuin ne oikeat vanhemmat. Vanhimmat sisarukset kertoo, kuinka ne oli vankeja kodissaan ja joutui huolehtimaan ruoanlaitot, vaipanvaihdot, päiväkodista hakemiset jne.

Mutta juu. Kaikkihan on täysin vapaaehtoista.

Vierailija
169/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla vl, mutta meidän lapset on osanneet pestä vessat jo 7-vuotiaasta lähtien.

Ovat poikia ja saavat pissiä istualtaan tai seisoaltaan, ja itse asiassa en edes tiedä, kumpaa tapaa käyttävät.

TT

Vierailija
170/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

(182 jatkaa:

Liikkuvan bussin vessaa koskien olen ohjeistanut istualtaan pissimiseen.)

Vierailija
171/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset myy vapaaehtoisesti jäätelöt ja siivoaa alueen ja vessat. Mitä vapaaehtoisia talkootöitä perheen isät ja äidit tekee? 

Vierailija
172/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei olla vl, mutta meidän lapset on osanneet pestä vessat jo 7-vuotiaasta lähtien.

Ovat poikia ja saavat pissiä istualtaan tai seisoaltaan, ja itse asiassa en edes tiedä, kumpaa tapaa käyttävät.

TT

Eihän tässä ole kyse siitä osaako lapset tehdä sen vai ei, vaan siitä että pitääkö alakoululaisen siivota 90 000 seurakävijän jäljiltä vessoja lähes aamuyölle saakka? Vaikka tekisi sen täysin vapaaehtoisesti ja innosta puhkuen.

Vierailija
173/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne varmaan kumpuaa siitä, kun on tuntenut näitä lapsia ja kuullut heidän kokemuksiaan. Pienimmät sisarukset kertoo kuinka vanhimmat sisarukset olivat enemmän vanhempia kuin ne oikeat vanhemmat. Vanhimmat sisarukset kertoo, kuinka ne oli vankeja kodissaan ja joutui huolehtimaan ruoanlaitot, vaipanvaihdot, päiväkodista hakemiset jne.

Niin, kai tällaisiakin perheitä on. Mutta ei tuollainen kyllä ihan normi suurperhe ole. Taustalla on todennäköisesti muitakin ongelmia..näin ei voi suurperheitä yleistää.

Vierailija
174/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kai tällaisiakin perheitä on. Mutta ei tuollainen kyllä ihan normi suurperhe ole. Taustalla on todennäköisesti muitakin ongelmia..näin ei voi suurperheitä yleistää.

Harvalla yli kymmenen kotona asuvan lapsen vanhemmalla on kaikki omissa käsissä päivittäin.

Vierailija
175/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset myy vapaaehtoisesti jäätelöt ja siivoaa alueen ja vessat. Mitä vapaaehtoisia talkootöitä perheen isät ja äidit tekee? 

Suviseurat tehdään vapaaehtoisovoimin. Juhlien aikana on vajaa 10 000 työvuoroa. On ruuan valmista ja myymistä, tiskaamista, liikenteen ohjaamista, kadonneiden lasten pisteessä olemista, erilaisia mediatyöjuttuja (noin sata henkilöä tekee työtä suviseurojen radiossa) suihkuvuorojen myyntiä, roskien kuskaamista, bussin ajamista, alueella toimii kauppa, jossa myydään kaikkea mitä nyt kuvitella saattaa, on maallikkosaarnaajia Suviseuroilla on 40 saarnaa viiden päivän aikana, ja niitä tulkataan useille kielille livenä)

Jo ennen juhlia on paikka rakennettu talkoovoimin. Tosin kaksi rakennusalan ammattilaista on palkattu kylän rakentamiseen. Talkoojärjestelyissä esim. Vaasan suviseuroilla toimi 13 erilaista toimikuntaa , jotka vastasivat mm. tiedottamisesta, liikenteestä, turvallisuudesta, ravintola (nämä toimikunnat tekevät jo pari vuotta töitä vapaaehtoisesti Suviseurojen eteen, eivät tietenkään täysipäiväisesti)

Vierailija
176/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla yli kymmenen kotona asuvan lapsen vanhemmalla on kaikki omissa käsissä päivittäin.

Ei varmasti olekaan, mutta onko kaikilla yhden tai kahden lapsen vanhemmallakaan? Kaikissa perheissä on niin paljon muuttuvia tekijöitä, että ei se aina helppoa ole pitää ohjia käsissä. Tietysti suurissa perheissä vielä vaikeampaa. Uskoisin, että nykyisin suurissakin perheissä ollaan valveutuneempia ja tietoisempia kasvatusasioissa verrattuna vaikka 80-luvulle. Ainakin omassa tuttavapiirissä olen tällaisen huomion tehnyt.

Vierailija
177/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapin yliopiston tutkija tutkikin tätä asiaa.

"Tutkimusta tehdessään Linjakumpu yllättyi siitä, miten paljon liikkeen virallinen organisaatio eli Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen (SRK) julkaisut, Päivämies-lehti tai liikkeen kansanopistojen kurssitarjonta puhuvat yrittäjyydestä ja kannustavat siihen.

– Tämä on melko poikkeuksellista uskonnollisissa yhteisöissä. Vanhoillislestadiolaisuudessa yrittäjyyttä tukevat sekä teologiset tulkinnat että käytännön esimerkki erityisesti tietyissä suvuissa ja tietyillä alueilla, Linjakumpu sanoo.

Hengelliset perusteet yritysmyönteisyydelle rakentuvat Linjakummun mukaan tietyistä menestysteologian piirteistä ja luterilaisesta työn etiikasta. Rikastuminen nähdään siunauksena. Ahkeruus ja kova työnteko ovat kunniassa. "

Ovatko myös sarjasynnyttäjät töissä?

Olisi mielenkiintoista saada tähän joku luku, en nyt äkkigooglettamisella löytänyt mitään prosenttilukuja. Omassa tuttavapiirissä on muutamia vanhoillislestadiolaisia perheitä, ja kyllä nämä äidit raskauksien välissä ovat töissä. Toimivat mm. rehtorina, Kuoronjohtajana, toimintaterapeuttina ja sairaanhoitajana. Aika usein naisten työt kai ovat näitä hoitoalan töitä (jonkun verran ovat v-lestadiolaisnaiset perustaneetkin myös hoitoalan yrityksiä)

Vierailija
178/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suviseuroissa moni perhe lähettää lapsensa myymään jäätelöä tai keräämään roskia, että lapset saavat ruokalipun palkaksi ja näin perheellä säästyy rahaa.

Ulkopuoliset ovatkin kummastelleet suviseurakentällä kylmälaukkujen tai roskapussien kanssa kiertäviä nassikoita.

Lapset saivat ainakin entisvanhaan palkkioksi jäätelöä. Naurattaa, että joku oikeasti luulee, että se jätski (tai oletettu ateria) vaikuttaa kymmenlapsisen perheen budjettiin. Useimmat hakevat ruuan litramyynnistä, jossa ruoka myydään litroissa. Kun Kalle 8 v. on lähetetty myymään jäätelöä aterian vuoksi, säästetään ehkä 2-3 dl keittoa. Kyllä voi jo pian sijottaa lapsilisät osakkeisiin, jee!

Vierailija
179/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kommentit tulee varmaan siitä että tapoja on yhtä monta ja erilaista, kuin on perheitä eli joka perheellä on omat tavat. Itse olen suurperheestä, mutta meillä ei oltu uskovaisia. Tehtiin aika vähän töitä lapsena. Tiski vuorot oli ja hoidettiin kesällä isot kasvimaat ja oltiin heinä-ja viljapelloilla laittamassa seipäille heinää ja viljaa. Varsinkin peltotyöt oli raskaita lapsena.  En usko että ketään jalostaa työnteko lapsena sen kummemmin.

Omia lapsia en laittanut oikeastaan mihinkään töihin. Saivat kyllä sen puoleen olla ihan rauhassa kotona. Viihtyivätkin niin hyvin, että kenelläkään ei ollut tarvetta lähteä kylille iltaisin tai viikonloppuisin.  Kotona oli hyvä ilmapiiri kun ei tarvinnut motkottaa töistä ja olla koko ajan komentamassa. Jokainen jossain vaiheessa alkoi ihan oma aloitteisesti siivoamaan esim huoneensa, vaikka en koskaan niihin puuttunut.  Lapsista kasvoi hyviänuoria. Yliopistossa on kaksi, yksi ammattikorkeassa ja yksi ammattikoulussa.  Ihan ihmisiä tuli, vaikka kukaan ei tehnyt kotona hommia.  Meillä on hyvät ja lämpimät välit.  

Ja jokainen osaa näköjään pitää asuntonsa siistina ja ymmäträä pestä pyykit. Ruokaakin ovat oppineet laittamaan, vaikka ei lapsena harjoiteltukaan. Väitän ettei siivoaminen, ruuanlaitto ja pyykkääminen ole niin vaikeita taitoja, etteikö niitä oppisi aikuisenakin. Ei välttämättä tarvitse aloittaa opettelemaan jo lapsena. Viisas oppii vähemmälläkin harjoittelulla.

Vierailija
180/203 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täällä meillä päin, missä on paljon lestoja, tytöt saattoivat olla jo ekaluokalla pois koulusta, kun jäivät kotiin vahtimaan alle kouluikäisiä pienempiä kotiin, kun vanhemmat menivät jonnekin. En sitten tiedä oliko siellä myös joku vanhempi sisarus, vai oliko tämä 7-vuotias yksin vahtimassa neljääkin pienempää yksin kotona. Samoin saatettiin kouluun soittaa, että nyt se ja se tyttö kotiin vahtimaan sisaruksia ,kun äiti menee vauvan kanssa esim lääkäriin.

Kun koulussa oli jotain tapahtunia, mihin osallistui kokonaiset perheet, isommat tytöt vahtivat ja pitivät huolta aina jostain pienemmästä sisaruksestaan. Vaikka pieni olisi kuinka rääkynyt , että haluaa äidilleen, ei nämä tytöt olleet moksiskaan vaan pitivät lapsen omaassa hoidossaan. 

Pakkohan se on pienestä olla omatoiminen, sillä ei se äiti mitenkään voi revetä joka lapsen avuksi. Täällä perhe koko on varmasti kaikilla yli kymmenen lasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi