Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheen vanhin lapsi, Oliver, on vielä nukkumassa. Hän on siivonnut vessoja yhteen asti yöllä, sillä Suviseuroissa on tapana

Vierailija
30.06.2018 |

Perheen vanhin lapsi, Oliver, on vielä nukkumassa. Hän on siivonnut vessoja yhteen asti yöllä, sillä Suviseuroissa on tapana, että kaikki osallistuvat talkoisiin.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005739442.html

Alle 18-vuotiaat eivät lain mukaan saa työskennellä klo 22.00 jälkeen. Mutta nämähän ovatkin talkoot.

Kommentit (203)

Vierailija
1/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin töihin ole kenenkään pakko osallistua, ihan vapaaehtoista on. Itse lapsena ja teininä halusin mennä siellä töihin. Ihan itse hakeuduin töihin. Kukaan aikuinen, puhumattakaan vanhempani, ei töihin komentanut tai edes vihjannut menemisestä.

Vierailija
2/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenvuotiaat oletettavasti haluavat vapaaehtoisesti pestä yleisiä käymälöitä kahdentoista aikaan yöllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niihin töihin ole kenenkään pakko osallistua, ihan vapaaehtoista on. Itse lapsena ja teininä halusin mennä siellä töihin. Ihan itse hakeuduin töihin. Kukaan aikuinen, puhumattakaan vanhempani, ei töihin komentanut tai edes vihjannut menemisestä.

Sen lain tarkoitus on suojella lasta, joka ei vielä itse välttämättä ymmärrä omaa parastaan. Siis eikö nuo ole mennyt 21-vuotiaana naimisiin ja nyt on 34-vuotias. Eli heidän vanhin lapsi on ehkä joku 13-vuotias. Kyllä tuon ikäinen voi kotona vessaa pestä, mutta että talkoolaisena pesee myöhään yöhön

Vierailija
4/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu, tekisi todella hyvää jokaiselle suomalaiselle lapselle, sekä pojille että tytöille, oppia siivoamaan vessa!

Vierailija
5/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa joku hellari tehtailla näitä suviseura- aloituksia.

Uskovaisen pahin vihollinen on toinen uskovainen...

Vierailija
6/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskamainen homma

Vierailija
7/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno juttu, tekisi todella hyvää jokaiselle suomalaiselle lapselle, sekä pojille että tytöille, oppia siivoamaan vessa!

Laittaisitko oman  lapsesi talkoisiin pesemään yleisiä vessoja  yhteen asti yöllä?

Vierailija
8/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bajamajatko siellä on vai mitkä?

Eiköhän lapsille pitäisi löytyä vähän muuta hommaa ja päivällä.

Vierailija
9/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaisitko oman  lapsesi talkoisiin pesemään yleisiä vessoja  yhteen asti yöllä?

Kai lapsi saa tuohon jotain mielipidettä itsekin esittää, en usko että on pakotettu. Olen ollut teininä samantapaisissa talkootöissä ihan vapaaehtoisesti, se oli tosi hauskaa kavereiden kanssa valvoa samalla kun tehtiin töitä. 

Vierailija
10/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hienoa. Oma poika on 13v ja en ihan heti keksi palkkiota jolla lähtisi yleisiä vessoja pesemään ja vieläpä yöllä. Nuoresta pitäen nämä oppivat talkoohenkeen ja yhteistyöhön. Kunnioitettavaa.

Vierailija
11/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle tuli mieleen, että tuolla keinolla saivat vedätettyä nukkuma-aikaa pidemmälle. Palkaksi tulee ruokalipun lisäksi suihkulippu ja lisäksi pääsevät ajamaan mönkkärillä/ perävaunun lavalla vessalta toiselle.

Vierailija
12/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En.

Lapsi menee rikki ja saa pahoja elinikäisiä traumoja, ja itkee psykologien olkaa vasten aikamiehenäkin.

Vierailija
13/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa valvoa myöhään, kun lupaa pestä vessoja?

Vierailija
14/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalju Pitkätukka kirjoitti:

En ole uskovainen, mutta mielestäni v.lestadiolaisuus on tosi mielenkiintoista. Luen mielelläni suviseuroista tai muista jutuista uutisista ja olen lukenut myös joskus kirjan tästä uskontokunnasta.

Jotenkin olisi mielenkiintoista ainoana lapsena ja vähäisillä kavereilla ja sukulaisilla kuulua tuollaiseen mielettömän kokoiseen yhteisöön, vaikka osaltaan se toisi varmasti myös kasan hankalia asioita eteen.

Vierailija
15/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukukokous ja orjatyöleiri. Lapsityövoimaa käytetään. Kotonakin

Vierailija
16/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole uskovainen, mutta mielestäni v.lestadiolaisuus on tosi mielenkiintoista. Luen mielelläni suviseuroista tai muista jutuista uutisista ja olen lukenut myös joskus kirjan tästä uskontokunnasta.

Jotenkin olisi mielenkiintoista ainoana lapsena ja vähäisillä kavereilla ja sukulaisilla kuulua tuollaiseen mielettömän kokoiseen yhteisöön, vaikka osaltaan se toisi varmasti myös kasan hankalia asioita eteen.

Minua myös kiehtoo tämä lestadiolaisten yhteisöllisyys. Autetaan toisia, tehdään talkoilla, vietetään sisariltoja ( ymmärtääkseni naisten ja pienimpien lasten kokoontumisia). Itse olen myös pienestä perheestä ja ystäviä ei juurikaan ole. Tämän yhteisöön kuulumisen haluaisin kokea. Suurperheen äidiksi en kuitenkaan haluaisi.

Vierailija
17/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maallisuudet siinä karisee kun jynssää öisin vessoja ja päivät laulaa siionin veisuja. Ei tartte lasten leikkiä tai vaikka tanssia tai soittaa musaa

Vierailija
18/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien vastuulla on oikeastaan pitää huoli siitä ettei lapsi itse yritä tehdä jotain mitä lapsen ei tule tehdä.

Vierailija
19/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siitä voisi selvitä aiemminkin, mutta näin on aikuisille kerrottu.. "juu yöhön meni, kun vessoja kuurasin." Sitten vanhemmat ihastuneena kattovat, että onpa se meidän Leevi ollut eri ahkera. vaikka puskassa ollut pussailemassa naapurikylän Marttaa.

Vierailija
20/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua myös kiehtoo tämä lestadiolaisten yhteisöllisyys. Autetaan toisia, tehdään talkoilla, vietetään sisariltoja ( ymmärtääkseni naisten ja pienimpien lasten kokoontumisia). Itse olen myös pienestä perheestä ja ystäviä ei juurikaan ole. Tämän yhteisöön kuulumisen haluaisin kokea. Suurperheen äidiksi en kuitenkaan haluaisi.

Eihän jokainen saa puolisoa eikä jokainen naimissaoleva saa lapsia tai monia lapsia.

Olen saanut parannuksen 30-vuotiaana, elänyt siihen asti täysin irti mitään kosketuspintaa lestadiolaisuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme