Lapsilisä loppuu,
Tyttö menee lukoin toiselle ja saa opintorahaa 20e.
Ehkä sillä yhden kirjan maksaa. Itkettää.
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Lukiokirjoihin ja -tarvikkeisiin saa rahat kasaan kun vähän vaivautuu vaikka kesätöihin mansikkatilalle marjoja poimimaan ja joskus jakaa siinä muutaman pätkän mainoksia. Ei tekisi pahaa niillekään nuorille joilla ei ole ongelmia maksaa kirjojaan ja tarvikkeitaan.
Niin se tahtoo tuttava- ja naapuriperheissä mennä, että varakkaiden perheiden lapset ovat aktiivisia kesätöiden hakijoita ja keksivät omia ruohonleikkausbisneksiään ja milloin mitäkin myös. Pienituloisissa perheissä on yleisempää, että niin vanhemmat kuin lapsetkin röhnöttävät sohvalla sipsipussi kädessä ja valittavat kun ei ole rahaa. Koskaan ei näytä juolahtavan mieleen, että sen rahan eteen voisi itse tehdä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiokirjoihin ja -tarvikkeisiin saa rahat kasaan kun vähän vaivautuu vaikka kesätöihin mansikkatilalle marjoja poimimaan ja joskus jakaa siinä muutaman pätkän mainoksia. Ei tekisi pahaa niillekään nuorille joilla ei ole ongelmia maksaa kirjojaan ja tarvikkeitaan.
Niin se tahtoo tuttava- ja naapuriperheissä mennä, että varakkaiden perheiden lapset ovat aktiivisia kesätöiden hakijoita ja keksivät omia ruohonleikkausbisneksiään ja milloin mitäkin myös. Pienituloisissa perheissä on yleisempää, että niin vanhemmat kuin lapsetkin röhnöttävät sohvalla sipsipussi kädessä ja valittavat kun ei ole rahaa. Koskaan ei näytä juolahtavan mieleen, että sen rahan eteen voisi itse tehdä jotain.
Ei tietenkään, ne on ne samat geenit jotka tekevät ihmisestä lihavan. Niille ei vaan voi mitään, maailma on niin epäreilu kun naapurilla on rahaa, ulkonäköä ja terveyttä ja meille ei ole suotu niistä mitään. Niin epäreilua.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap. otti oikean asian esille, eikä vaikuta ulisijalta.
Kiitos, mitään muita tukia emme ole saaneet kuin lapsilisän ja kohta alkavan opintorahan 20euroo.ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vasta raskaana, mutta laskin että päivähoitokuluihin menee 23t vuodessa. Emme saa lapsilisää.
Missä maassa asutte jos on noin isot päivähoitomaksut?
Britanniassa. Normisumma. Perhepäivähoitajan tai au pairin saa halvemmalla.
Mut toihan on lähemmäs 2000 kuussa per lapsi? Miten ne perustelee tuon? Miksi jokainen lapsi maksaa lähes sen mitä hoitaja saa palkkaa?
Jaa-a. Hoitajia on varmaan enemmän. Monet tuo lapsensa hoitoon viimeistään 12kk ikäisenä. Usein aikaisemmin.
Tämä hinta Lontoossa kohtuullisen kalliilla asuinalueella. Jossain Hullissa hinta on varmasti huomattavasti vähemmän kuten palkatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vasta raskaana, mutta laskin että päivähoitokuluihin menee 23t vuodessa. Emme saa lapsilisää.
Mut toihan on lähemmäs 2000 kuussa per lapsi? Miten ne perustelee tuon? Miksi jokainen lapsi maksaa lähes sen mitä hoitaja saa palkkaa?
Jaa-a. Hoitajia on varmaan enemmän. Monet tuo lapsensa hoitoon viimeistään 12kk ikäisenä. Usein aikaisemmin.
Tämä hinta Lontoossa kohtuullisen kalliilla asuinalueella. Jossain Hullissa hinta on varmasti huomattavasti vähemmän kuten palkatkin.
Puhutaan suomessa suomen asioista.
Lestadiolaisten äitien ei kannata mennä töihin, hankkivat paremmin lapsilisillä kuin monet työssäkäyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaan vaan.
En viitsisi valittaa. Loppuun asti ilmaiset koulut, hyvätasoinen perusopetus, ilmainen tai tuettu ruoka, halvat opiskelija-asuntolat, vanhemmille opiskelijoille ILMAISTA rahaa joka kuukausi, halvat lainat jne.
Mutta kun kirjat ja tietokone pitää maksaa itse. Kyynel.
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisten äitien ei kannata mennä töihin, hankkivat paremmin lapsilisillä kuin monet työssäkäyvät.
Samat lapsilisät saisit sinäkin. Riippumatta siitä, oletko töissä vai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oo 16:sta mukulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei juurikaan jää mistä säästää, mieluummin sen "ylimääräisen" käyttää johonkin jolla virkistää perhettään tässä hetkessä, että taas jaksaisi. Eikä senkään tarvitse olla suurta, jotain pientä kivaa tekemistä yhdessä tai joskus parempaa ruokaa.
Niin masentava mutta tyypillinen pysyväisköyhän kommentti. Heti kun on muutama euro tai kymppi ”ylimääräistä”, se täytyy kiireesti kuluttaa, säästää ei vaan voi. Lapsiasi virkistäisi jos he tietäisivät etteivät vanhemmat ole ihan persaukisia, vaan huomiseeen voi luottaa ilman Kelaakin.
Niin, tuohan on tyypillinen suomi-nainen. Aivotoiminta on ameeban tasolla, syy-seuraus suhteita ei osata eikä kyllä sen enempää haluttakaan käsittää. Jos rahaa tulee jostain (useimmin KELA / Fatta) niin se pitää laittaa heti sileäksi edellä mainnittuun vatipää-tyyliin. Koska aina voi luottaa että yhteiskunta maksaa. Ja sitten kun se nettomaksajien maksukyky ja halukkuus on ylitetty, ja alkaa se valmiin päällä loisiminen loppua, niin tulee juuri tällaisia AP :n kaltaisia ulisijoita kaiken maailman palstoille ulisemaan ja valittamaan kun muiden kustantama "elintaso" on loppumassa. Kuin helvetin vaikeaa se voi ollakaan käsittää että, niitä kakaroita EI _ TEHDÄ _ JOS _ NIITÄ _ EI _ OLE _ VARAA _ ELÄTTÄÄ _ , _ _KOSKA _ NE _ EIVÄT _ EDELLEENKÄÄN _ OLE _ MIKÄÄN _ IHMISOIKEUS !
Ei tällä asenteella kyllä ole mitään yhteyttä sukupuoleen, on näillä nuorilla isätkin, eikä "suomi-miehet" sen paremmin raha-asioitaan hoida.
Vierailija kirjoitti:
Olen Pohjanmaalla maaseutulukiossa opettajana, ja meillä lukio ostaa kirjat jotka sitten lainataan opiskelijoille. Lukio myös tarjoaa jokaiselle lainaan iPadin ja kirjoituksia varten läppärit. Kunta myös kustantaa koulukyydit. Lukiolaisille ei siis koulunkäynnistä kuluja tule. Harkitkaa lukion vaihtoa?
Kunta kustantaa koulukyydit? Hienoa. Ehdotan tyttärelleni että siirtyy abivuodeksi sinne. Onko kohtuuetäisyydellä lentokenttää? Asumme Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko lestadiolaisäidit käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Pohjanmaalla maaseutulukiossa opettajana, ja meillä lukio ostaa kirjat jotka sitten lainataan opiskelijoille. Lukio myös tarjoaa jokaiselle lainaan iPadin ja kirjoituksia varten läppärit. Kunta myös kustantaa koulukyydit. Lukiolaisille ei siis koulunkäynnistä kuluja tule. Harkitkaa lukion vaihtoa?
Kunta kustantaa koulukyydit? Hienoa. Ehdotan tyttärelleni että siirtyy abivuodeksi sinne. Onko kohtuuetäisyydellä lentokenttää? Asumme Helsingissä.
Mikä sinua vaivaa?
Minä kävin aikoinaan steinerlukion. Ei tarvinnut ostaa kirjoja kuin matematiikkaan ja kieliin. Muissa aineissa tehtiin itse. Joku häviävän pieni materiaalimaksu oli. Kannettavaa ei ostettu. En saanut opintorahaa lainkaan. YO-kokeisiin luettavat kirjat ostin käytettyinä.
Kyllä tää on mun mielestä tärkeä aihe.
Ei siksi, että "yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki", vaan että noihin koulukirjoihin pitäisi saada joku roti. Nyt se on kustantamoille iso business ja opettajat saadaan lahjottua siihen kirjasarjojen vaihtamiseen.
Olemme ihan hyvätuloisia, silti lukion kustannukset ovat yllättäneet ja niin ovat monen muunkin yllättäneet.
Se on kai ihan tunnustettu tosiasia, että uuden OPS:n myötä käytettyjen kirjojen markkinat tyrehtyivät ainakin väliaikaisesti, ehkäpä se siitä taas virkistyy kun eka ikäluokka uuden OPS:n lukiolaisia kirjoittaa. Nyt on saatavilla lähinnä jotain yksittäisiä tyyliin terveystiedon kirjoja jotka myydään heti pois kun jo tietää ettei ko. ainetta aio kirjoittaa. Joku löytää kaiken käytettynä, joku ei mitään, mutta tämä nyt on vaan fakta että keskimäärin käytettynä hankkiminen on hankaloitunut.
Läppäri on myös iso kustannus ja ei, koulut eivät todellakaan lainaa koneita ellei koululla ole tapana että läppäri annetaan. Tässä kaupungissa yksi koulu antaa lukiolaisten käyttöön McBook Pro:t jotka saa lunastaa lukion jälkeen omaksi jos haluaa. Ihan selkeä vetovoimatekijä ko. lukioon, toki on tasokas lukio muutenkin. Iso säästöhän tuo on.
Opetuahallitus teki tästä selvityksen ja lukion kustannuksiksi laskettiin 2600 € kun läppärin hinnaksi lasketaan 600 €. Ja läppäri, oma sellainen on todellakin välttämätön. Sitä tarvitaan ihan koko ajan ja tehtävät tehdään sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaan vaan.
En viitsisi valittaa. Loppuun asti ilmaiset koulut, hyvätasoinen perusopetus, ilmainen tai tuettu ruoka, halvat opiskelija-asuntolat, vanhemmille opiskelijoille ILMAISTA rahaa joka kuukausi, halvat lainat jne.
Joku kohtuus se pitäisi olla kerjätessäkin. Jos kaiken sen jälkeen mitä Suomi tarjoaa ilmaiseksi jokaiselle ei voi sitä pientä vaivaa nähdä itse elämänsä ja tulevaisuutensa eteen, että hoitaa itse kirja- ja tietokonerahansa vaan mieluummin heittäytyy avuttomaksi pilaten sillä koko loppuelämänsä, niin siitä vaan. Mutta muiden ei sellaisen valinnan tehneitä tarvitse elättää.
Kun vanhemmat tienaa yhteensä 50.000 euroa vuodessa opintotuki on 21 euroa. Eli ei nyt kuitenkaan mistään minimi palkasta puhuta. Opintolainaa voi saada 300 kuussa.
Mä oon yksinhuoltaja, tulot yksin niin suuret ettei lapsisä saanut opintotukea ja luultavasti tuosta teidän 50.000 jäi enemmän käteen kun mun vähän suuremmasta summasta. Veroprogressio kun kiristyy tulojen kasvaessa. Kyllä kirpaisi, mutta silti lapseni koulunkäynnin kustansin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaan vaan.
Joku kohtuus se pitäisi olla kerjätessäkin. Jos kaiken sen jälkeen mitä Suomi tarjoaa ilmaiseksi jokaiselle ei voi sitä pientä vaivaa nähdä itse elämänsä ja tulevaisuutensa eteen, että hoitaa itse kirja- ja tietokonerahansa vaan mieluummin heittäytyy avuttomaksi pilaten sillä koko loppuelämänsä, niin siitä vaan. Mutta muiden ei sellaisen valinnan tehneitä tarvitse elättää.
Kai sinä nyt ymmärsit että ap:kin maksaa selkeästi koko ajan veroja. Sen näkee tosta opintorahan suuruudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaan vaan.
Kai sinä nyt ymmärsit että ap:kin maksaa selkeästi koko ajan veroja. Sen näkee tosta opintorahan suuruudesta.
Kiitti myötätunnosta.ap.
Jos on noin surkea tilanne niin käyttäkää hyvät ihmiset maalaisjärkeänne. Kutsutte koulukaverin, jolla on kirjat kotionne kirjoineen ja sitten vaan tabletin tai kännykän kamera laulamaan. Sillä pärjäätte ainakin siihen saakka kunnes kirjoihin on saatu revittyä rahaa.