Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsilisä loppuu,

Vierailija
29.06.2018 |

Tyttö menee lukoin toiselle ja saa opintorahaa 20e.
Ehkä sillä yhden kirjan maksaa. Itkettää.

Kommentit (265)

Vierailija
81/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset ovat kahden ihmisen "hyvät" bruttotulot?

Vierailija
82/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vasta raskaana, mutta laskin että päivähoitokuluihin menee 23t vuodessa. Emme saa lapsilisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut kyllä lainaavat koneen kolmeksi vuodeksi. Kurssikirjat voi lainata kavereilta, jos ne on paperisia, miksei myös sähkökirjoja. Kulttuurimatkoille ei ole pakko osallistua, vaan opiskelija tekee korvaavan tehtävän.

Vierailija
84/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille ei juurikaan jää mistä säästää, mieluummin sen "ylimääräisen" käyttää johonkin jolla virkistää perhettään tässä hetkessä, että taas jaksaisi. Eikä senkään tarvitse olla suurta, jotain pientä kivaa tekemistä yhdessä tai joskus parempaa ruokaa.

Siis ymmärrätkö sä, että käytännössä juuri sanoit, että sulle ei pitäisi antaa rahaa ennen kuin asia johon raha kannattaisi käyttää on ajankohtainen? Eli et osaa hallita rahankäyttöäsi.

Vierailija
85/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulut kyllä lainaavat koneen kolmeksi vuodeksi. Kurssikirjat voi lainata kavereilta, jos ne on paperisia, miksei myös sähkökirjoja. Kulttuurimatkoille ei ole pakko osallistua, vaan opiskelija tekee korvaavan tehtävän.

Saisiko lähteen näille väitteille?

Vierailija
86/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lukiossa voi olla opintonsa päättäville kirppis, jossa myyvät omia koulutarvikkeitaan. Ilmoitustauluille viesti, että myytävänä.

Luuletko, että parin vuoden takaiset kirjat kelpaavat nyt lukionsa aloittavalle? Enkä tarkoita oppilaan nirsoilua. 

Vierailija
87/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lukiossa voi olla opintonsa päättäville kirppis, jossa myyvät omia koulutarvikkeitaan. Ilmoitustauluille viesti, että myytävänä.

Luuletko, että parin vuoden takaiset kirjat kelpaavat nyt lukionsa aloittavalle? Enkä tarkoita oppilaan nirsoilua. 

Ihan varmasti kelpaa. Myynnin takia lisätyt sivut voi kopioida kaverilta.

Vierailija
88/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä lainaa! Jossain pikkupaikkakunnilla lukiot antavat läppärit mutta isojen paikkakuntien kouluissa on muutama varakone, jos vaikka kesken yo-kirjoitusten jonkun kone tilttaa. Hyväksymiskirjeessä mainittiin, että oma kone on pakollinen varuste. Mistä ne kaverit lukevat, jos lainaavat kirjansa toiselle?

Vierailija
89/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vasta raskaana, mutta laskin että päivähoitokuluihin menee 23t vuodessa. Emme saa lapsilisää.

Missä maassa asutte jos on noin isot päivähoitomaksut?

Vierailija
90/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytettyjä kirjoja ja tavaroita. Jo on avutonta porukkaa.

Mistä sähköisiä kirjoja saa käytettynä?

Kirjakaupasta?

Uusia ja käytettyjä oppikirjoja myyvän liikkeen digikirjaluettelo:

https://kauppa.jamera.net/kauppa/tuotteet/178/

Missä ovat käytetyt digikirjat?

Vierailija
92/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika menee lukion toiselle ja lapsilisä loppuu syksyllä. Ensimmäisen lukiovuoden kulut oli 1800€. Noo, nyt toisella vuodella ei mene niin paljoa, kirjoja ehkä saa jo käytettynäkin eikä kannettavaa ole ostoslistalla. Mutta siitä olen varma, että 1000€ menee rikki kuitenkin, kirjat (ainakin osa uutena)+ digiversiot, seutuliput, kulttuurimenojen liput (parissa eri aineessa kuuluvat kursseihin) jne.

Tietääpähän mihin rahat kirjaimellisesti ja kaikki menevät; asuntolainaan, ruokaan ja lukiokuluihin, ainiin ja autokouluun ruvettava säästämään, (ja kohta toisen teinin vastaavat edessä).

Minusta on aina järkyttävää sanoa että ilmainen koulutus. Juu ei ole lukukausimaksuja, mutta pakolliset hankinnat tekevät monelle perheelle sen ettei ole varaa kustantaa lukiota nuorelle. Tähän ollaan menty, tosi hienoa.

Miten niin menty? Minä kirjoitin 1989, kalliita oli kirjat ja koemaksut silloinkin. Vanhemmat kuitenkin priorisoi lukiokirjat alkoholin, tupakan, risteilyjen ja vastaavien edelle. Halusivat kouluttaa lapsensa, ja niin myös tekivät. Markkaa venyttäen ja valittamatta.

Vierailija
93/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Britanniassa. Normisumma. Perhepäivähoitajan tai au pairin saa halvemmalla.

Vierailija
94/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Britanniassa. Normisumma. Perhepäivähoitajan tai au pairin saa halvemmalla.

Mut toihan on lähemmäs 2000 kuussa per lapsi? Miten ne perustelee tuon? Miksi jokainen lapsi maksaa lähes sen mitä hoitaja saa palkkaa?

Vierailija
95/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika menee lukion toiselle ja lapsilisä loppuu syksyllä. Ensimmäisen lukiovuoden kulut oli 1800€. Noo, nyt toisella vuodella ei mene niin paljoa, kirjoja ehkä saa jo käytettynäkin eikä kannettavaa ole ostoslistalla. Mutta siitä olen varma, että 1000€ menee rikki kuitenkin, kirjat (ainakin osa uutena)+ digiversiot, seutuliput, kulttuurimenojen liput (parissa eri aineessa kuuluvat kursseihin) jne.

Tietääpähän mihin rahat kirjaimellisesti ja kaikki menevät; asuntolainaan, ruokaan ja lukiokuluihin, ainiin ja autokouluun ruvettava säästämään, (ja kohta toisen teinin vastaavat edessä).

Minusta on aina järkyttävää sanoa että ilmainen koulutus. Juu ei ole lukukausimaksuja, mutta pakolliset hankinnat tekevät monelle perheelle sen ettei ole varaa kustantaa lukiota nuorelle. Tähän ollaan menty, tosi hienoa.

Miten niin menty? Minä kirjoitin 1989, kalliita oli kirjat ja koemaksut silloinkin. Vanhemmat kuitenkin priorisoi lukiokirjat alkoholin, tupakan, risteilyjen ja vastaavien edelle. Halusivat kouluttaa lapsensa, ja niin myös tekivät. Markkaa venyttäen ja valittamatta.

Lukiomenot ovat kallistuneet tällaisiksi ihan nyt viime vuosina. Etkö lue lehtiä?

Vierailija
96/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lukiolaisella on kavereita koulussa niin kannattaa järjestää silleen, että lainaa kirjoja toisilta. On turhaa ostaa kirjoja, joihin ei kirjoiteta mitään, koska ne voi jakaa. Itse selvisin silleen lukiosta, koska vanhemmilla ei ollut rahaa ja ne heitti pihalle heti kun täytin 18.

Nykysin kirjat ovat pääasiassa sähköisiä. En tiedä, voiko niitä jakaa.

Ei voi jakaa. Mutta niitä ei ole pakko ottaa. Ei kukaan ota jos lukioikäisiä on useampi

Mun lapsen lukiossa määrättyjen kurssien kirjat on pakko ottaa sähköisenä. Kuopus kyseessä. 

Tuskinpa. Kaikki kirjat saa myös paperisena

Kysymys ei ollutkaan saatavuudesta vaan koulun määräyksestä

Jokainen opettaja hyväksyy myös paperversion. Kysyy kenellä sellainen on ja ymmärtää hyvin miksi ei ole digiversiota

Saisiko lähteen tälle väitteelle? Oaj? Opetusministeriö?

Testaa asia. Opettaja kyllä ymmärtää että saman asian voi oppia kirjastakin.

Eli lähdettä ei ole. 😂

Lähteenä ihan maalaisjärki. Se, mikä teiltä köyhiltä niin usein tuntuu puuttuvan.

Vierailija
97/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiset ovat kahden ihmisen "hyvät" bruttotulot?

Vastauksia?

Vierailija
98/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kamalinta lapselle on köyhät tai pihit vanhemmat. Miksei voi huolehtia tuloistaan ennen niitä lapsia.. Ei kun "minulla on oikeus! Ei lapsi kaipaa sitä sun tätä! Samassa huoneessa koko perhe mennään!" kyllä se kaipaa, eikä ole oikeutta.

Vierailija
99/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lukiolaisella on kavereita koulussa niin kannattaa järjestää silleen, että lainaa kirjoja toisilta. On turhaa ostaa kirjoja, joihin ei kirjoiteta mitään, koska ne voi jakaa. Itse selvisin silleen lukiosta, koska vanhemmilla ei ollut rahaa ja ne heitti pihalle heti kun täytin 18.

Nykysin kirjat ovat pääasiassa sähköisiä. En tiedä, voiko niitä jakaa.

Ei voi jakaa. Mutta niitä ei ole pakko ottaa. Ei kukaan ota jos lukioikäisiä on useampi

Mun lapsen lukiossa määrättyjen kurssien kirjat on pakko ottaa sähköisenä. Kuopus kyseessä. 

Tuskinpa. Kaikki kirjat saa myös paperisena

Kysymys ei ollutkaan saatavuudesta vaan koulun määräyksestä

Jokainen opettaja hyväksyy myös paperversion. Kysyy kenellä sellainen on ja ymmärtää hyvin miksi ei ole digiversiota

Saisiko lähteen tälle väitteelle? Oaj? Opetusministeriö?

Testaa asia. Opettaja kyllä ymmärtää että saman asian voi oppia kirjastakin.

Eli lähdettä ei ole. 😂

Lähteenä ihan maalaisjärki. Se, mikä teiltä köyhiltä niin usein tuntuu puuttuvan.

Teiltä köyhiltä???

Mikäs ilkkuja täällä on ?

Vierailija
100/265 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin totta! Suomessa ei ole ilmaista koulutusta, eikä näin ollen kaikilla samanlaisia mahdollisuuksia.

Onhan koulutus ilmainen. Jos olet toista mieltä, niin maksa vaan valtiokonttoriin katsomasi summa. Se, että opiskeluvälineet maksavat, on mitätön juttu. Töihin siitä!!