Työtön asuu 300 neliön omakotitalossa pelkän sosiaalituen avulla! - "Muiden rahoilla elämisestä on tullut muotia"
Lukija: En etsinyt kokoaikatyötä, se olisi johtanut kurjuuteen – ”Muiden rahoilla elämisestä tullut muotia”
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005733502.html
Artikkelin henkilö asuu siis vuokralla isossa omakotitalossa yhteiskunnan tuilla. Samaan aikaan työssäkäyvät asuvat pienissä kopeissa ja joutuvat maksamaan vuokransa itse.
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan nähdä mitä nämä ihmiset tekevät siinä vaiheessa kun yhteiskunnalla ei ole varaa enää maksaa tukia.
On aina. Tuohon höpötykseen uskoen ihmiset syöttävät Sipilät ja muut porsaiksi.
Sinulla ei taida taloustieteet olla ihan hallussa? Nykyisen kaltaisia tukia ei laskujen mukaan voida maksaa enää edes kymmentä vuotta. Se on selvitetty jo kauan ennenkuin Sipilästä oli kukaan kuullutkaan.
Tuota höpinää ollaan kuultu aina. Siis aina. Aina on tuet irronnut. Eletään niin kauan kuin irtoaa, sitten kuollaan pois. Kaikki kuolee.
Ok, eli sinulla ei ole taloustietous hallussa. Nykyinen velkaantumisvauhti alkoi vasta 10 vuotta sitten, sitä ennen valtio oli lähes velaton. Ei mene enää edes kymmentä vuotta kun velkaa ei enää myönnetä ja sosiaalituet loppuvat. Tutustu esim. Kreikan ongelmiin talouskriisin aikana.
Suurinta osaa ei kiinnosta. Sellaista se on. Tee sinä töitå ja vaahtoa - niinkin voi elää. Minä nostan tukia.
Vaahtoamisen sijaan tässä lienee tarkoitus ajaa yhteiskuntaan sellaisia muutoksia, joilla ne työssäkäyvät saisivat pitää sen palkkansa ihan itse eikä tarvitsisi maksaa sinun makoilustasi. Jos katsot nykyhallituksen politiikkaa, niin se ei ole kovin kaukainen haave. Tule sitten uudelleen lällättelemään tänne.
Se kaikki perustuu valheeseen, niin kauan kun ihmistä estetään itse rakentamasta itselleen taloa. (Jumala on tarjonnut puut) Kalat ja riista on varastettu näiden ahneiden paskojen toimesta, kuten maatkin.
Jaetaanpa ensi alkuun ne tasan ja katsotaan sitten kuka elättää ja ketä.
Vaikka kaikki maailmassa oleva maa, varallisuus jne jaettaisiin tänään tasan, huomenna meillä olisi jo tuloerot.
Ja käytännössä jokainen suomalainen vielä köyhtyisi tässä jaossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan nähdä mitä nämä ihmiset tekevät siinä vaiheessa kun yhteiskunnalla ei ole varaa enää maksaa tukia.
Sinulla ei taida taloustieteet olla ihan hallussa? Nykyisen kaltaisia tukia ei laskujen mukaan voida maksaa enää edes kymmentä vuotta. Se on selvitetty jo kauan ennenkuin Sipilästä oli kukaan kuullutkaan.
Sipilän vaalimainokset näin ensi kertaa liki 20 vuotta sitten. Oltiin menossa Ouluun lomalle. Tai oikeastaan Lappiin, mutta Oulun kautta.
Sinkkumies
Mitä pelle miinustat? Joka sana on millimetrin tarkkaan totta, kysy vaikka jumalalta.
Sinkkumies
Kommenttisi ei liittynyt aiheeseen mitenkään. Ja yleensäkin viestisi saavat lähinnä pelkkiä alapeukkuja joten luulisi sinun olevan jo tottunut siihen.
Siinähän oli idiootti vastattu kirjoittajan kommentiin. Siihen se liittyi tasan 100%.
Sinkkumies
Ja lisää vaan alapeukkuja sateli tuohonkin. :D
Joskus mä jopa kalastan niitä ja mitä enemmän tulee, niin sen paremmin olen onnistunut. Mutta eihän siitä kaltaisesi tollo mitään ymmärrä ;)
Sinkkumies
Sinun alkuperäinen kysymyksesi oli "Mitä pelle miinustat?" ja nyt sitten väität että kalastat alapeukkuja. :D
Oletko mt-ongelmainen?
Tarvitseeko tuota edes kysyä? Jos on Sinkkumiehen viestihistoria yhtään tuttua.
Vierailija kirjoitti:
Lampaat täällä taas moraalipaniikissaan määkivät, kun iltapulu on keksinyt "joku työtön jossain, ihan varmasti tosijuttu" - pläjäyksen. Hei nyt ihmiset, oikeasti vähän järkeä peliin!
Yrittäkää edes ajatella vähän kriittisemmin joskus. Koko juttu on ihan tuulesta temmattua mutuilua ja juoruilua. Ei siinä ole esimerkiksi tutkittu tosiasioita mitään tavoin.
Onko ihan vaikeaa ymmärtää, että aika moni meistä ehkä tuntee tai tietää vastaavia tapauksia ihan livenäkin. Ja siksi on ihan helppo uskoa, että näitä on. Ja paljon.
Taitaa aika periferiassa asua jos tuo on mahdollista. Tampereella suurin osa yksiöistä ovat liian kalliita työttömille ja ovat semmoisia 15 neliömetrin koppeja. Sijainti vaikuttaa eniten hintaan ja neliömäärään, kuolevissa kunnissa voi saada 300 eurolla tilavan yksiön ja siihen omaa pihaa päälle. Ongelmana se että kuolevissa kunnissa työpaikat ovat vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihan vaikeaa ymmärtää, että aika moni meistä ehkä tuntee tai tietää vastaavia tapauksia ihan livenäkin. Ja siksi on ihan helppo uskoa, että näitä on. Ja paljon.
Itsellä on noin 20 työtöntä tuttavaa ja kaveria ja niistä tasan yksi on sohvalla makaaja joka ei töitä etsi. Ehkä kuljet vain huonossa seurassa kun olet huono ihminen itsekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yngwie Malmsteen kirjoitti:
itse asun 65 nelioön asunnossa Vantaalla yksin, vuokra 800 e. sossu/kela maksaa kaiken ja saan 500 e käteen kuuussa, nyt karenssikin loppuu ja työkkäri jatkuu. kela vaatii periaatteessa pienempää asuntoa mutta kun ei kaupunnki tarjoa sitä niin en aio muuttaa. täänä lähen ruoka-apuun hakemaan muutaman päivän ruoat eli grillipihvit ja mmuut herkut.
toki kaipaisin tekemistä, ehkä meen vaaaehtoistyhön itsekin kun ei jaksa kokopäivöduunia
Lisäksi artikkelin henkilö saa lapsilisiä vajaat 500 euroa ja sen päälle yksinhuoltajakorotuksena vajaat 200 euroa kuussa. Siihen päälle vielä harkinnanvaraiset sosiaalituet niin ihan kohtuullisestihan tuossa pärjäilee.
Nyt sulla kyllä mopo keulii ja pahasti. Lapsilisät ja nuo muut sisältyy tt-tukeen eikä tule siihen päälle.
Ei sisälly toimeentulotukeen, lapsilisiä saavat myös työssäkäyvät vanhemmat.
Kyllä ne sisältyvät sillä tavoin, että ne lasketaan mukaan siihen perusosaan. Niitä ei siis saa perusosan päälle, eli älä ota niitä mukaan noihin laskelmiisi lainkaan.
Vain ne vanhemmat, jotka EIVÄT saa toimeentulotukea saavat ne muiden tulojen lisäksi.
T: kela
Jokainen joka ei elä täysin luontaistalousessa elää muiden rahoilla. Jos nykyisen kaltaiset tuet lähitulevaisuudessa loppuu on nyt korkea aika hyödyntää tukia. Suomessa rikkaat yritykset ja pankkiiritkin hyödyntävät kaikki mahdolliset tuet.
No jopas sitä ollaan kateellisia. Tuskin olisi yhtään edullisempaa asuttaa viisihenkistä perhettä kerrostaloon. Unohtui vain kertoa, että talossa asuu neljä muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täällä taas ihme porukkaa...mitä te täällä notkutte kun töitähän te vingutte joutuvanne tekemään enemmän kuin pystyy. Porvareiden trollitehdas vissiin koolla. No, jonkunhan ne on pas kaduunitkin tehtävä.
Se on kyllä hyvä, kun jotkut oikein hinkuu tekemään niitä.
Itse jos olisin kunkkuna, niin perustaisin tehtaita, että kaikki työttömät pääsisivät tekemään tuottavaa työtä.
Sinkkumies
Se että tehdään tehtaita, ei tarkoita että työ olisi tuottavaa. Tuotteille pitää olla ensin kysyntää, ennenkuin työ on tuottavaa. Ei sinkkiämpäreiden tekeminen sinkkiämpäreiden tekemisen vuoksi ole tuottavaa tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lampaat täällä taas moraalipaniikissaan määkivät, kun iltapulu on keksinyt "joku työtön jossain, ihan varmasti tosijuttu" - pläjäyksen. Hei nyt ihmiset, oikeasti vähän järkeä peliin!
Yrittäkää edes ajatella vähän kriittisemmin joskus. Koko juttu on ihan tuulesta temmattua mutuilua ja juoruilua. Ei siinä ole esimerkiksi tutkittu tosiasioita mitään tavoin.
Juuri näin. Itse näen työni puolesta kaikenlaista. Toki jokainen tarina on omanlaisensa ja inhimillistä tragediaakin on paljon kaikenlaista, mutta silti ihan systeemin hyväksikäyttäjiä on todella paljon. Ei ole kyse mistään marginaali-ilmiöstä. Eivätkä ihmiset lähtökohtaisesti ole mitään korkean moraalin perikuvia, vaan itsekkäitä oman edun tavoittelijoita. Ihan kaikissa tuloluokissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipilän vaalimainokset näin ensi kertaa liki 20 vuotta sitten. Oltiin menossa Ouluun lomalle. Tai oikeastaan Lappiin, mutta Oulun kautta.
Sinkkumies
Mitä pelle miinustat? Joka sana on millimetrin tarkkaan totta, kysy vaikka jumalalta.
Sinkkumies
Kommenttisi ei liittynyt aiheeseen mitenkään. Ja yleensäkin viestisi saavat lähinnä pelkkiä alapeukkuja joten luulisi sinun olevan jo tottunut siihen.
Siinähän oli idiootti vastattu kirjoittajan kommentiin. Siihen se liittyi tasan 100%.
Sinkkumies
Ja lisää vaan alapeukkuja sateli tuohonkin. :D
Joskus mä jopa kalastan niitä ja mitä enemmän tulee, niin sen paremmin olen onnistunut. Mutta eihän siitä kaltaisesi tollo mitään ymmärrä ;)
Sinkkumies
Sinun alkuperäinen kysymyksesi oli "Mitä pelle miinustat?" ja nyt sitten väität että kalastat alapeukkuja. :D
Oletko mt-ongelmainen?
Tarvitseeko tuota edes kysyä? Jos on Sinkkumiehen viestihistoria yhtään tuttua.
Jottei totuus unohtuisi, kun otin tuon nimimerkin käyttööni. (on sillä muutkin kirjoittaneet)
Niin samantien lauma apinoita hyökkäsi kimppuuni. Eli ihan itse alkoititte suunsoiton ja siihen vastataan aina tuplana.
Aina. Ikuisesti.
Sinkkumies
Miksikö? Koska se on ainoa oikea tapa toimia buleja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihan vaikeaa ymmärtää, että aika moni meistä ehkä tuntee tai tietää vastaavia tapauksia ihan livenäkin. Ja siksi on ihan helppo uskoa, että näitä on. Ja paljon.[/
Voin myös väittää, että koska MINÄ tunnen VAIN työhaluisia työttömiä, on heitä siis enemmän. Itsekin olen useasti ollut sellainen ja ihan hirveäähän se oli.
Tuo on juuri sitä mutuilua ja juoruilua, kun perustellaan oma mielipide ehkä yhdellä tai kahdella esimerkillä. Tosiasioita olisi hyvä tutkia ja pohtia ennen mielipiteen huutelemista pitkin toreja. Varsinkin, jos siinä oikeasti loukataan ja halvennettaisiin toisia ihmisiä! Koulukiusaamisesta on turha alkaa valittamaan niin kauan, kun aikuiset eivät itse näytä hyvää esimerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihan vaikeaa ymmärtää, että aika moni meistä ehkä tuntee tai tietää vastaavia tapauksia ihan livenäkin. Ja siksi on ihan helppo uskoa, että näitä on. Ja paljon.[/
Voin myös väittää, että koska MINÄ tunnen VAIN työhaluisia työttömiä, on heitä siis enemmän. Itsekin olen useasti ollut sellainen ja ihan hirveäähän se oli.
Tuo on juuri sitä mutuilua ja juoruilua, kun perustellaan oma mielipide ehkä yhdellä tai kahdella esimerkillä. Tosiasioita olisi hyvä tutkia ja pohtia ennen mielipiteen huutelemista pitkin toreja. Varsinkin, jos siinä oikeasti loukataan ja halvennettaisiin toisia ihmisiä! Koulukiusaamisesta on turha alkaa valittamaan niin kauan, kun aikuiset eivät itse näytä hyvää esimerkkiä.
Entäpä jos työnsä puolesta on vuosien varrella kohdannut tuhansia tällaisia tapauksia? Eikö sittenkään ole asiaa sanoa mitään?
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka ei elä täysin luontaistalousessa elää muiden rahoilla. Jos nykyisen kaltaiset tuet lähitulevaisuudessa loppuu on nyt korkea aika hyödyntää tukia. Suomessa rikkaat yritykset ja pankkiiritkin hyödyntävät kaikki mahdolliset tuet.
Näköalan puutetta. Jos näkisitte kokonaisuuden, niin ymmärtäisitte enemmän.
Ei ne tuet mistään tyhjästä tule. Niiden eteen on tehty työtä.
Jotta tuet loppuisivat, niin työnteonkin pitäisi loppua. Niin kauan kuin viljelee, niin leipää tulee.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukija: En etsinyt kokoaikatyötä, se olisi johtanut kurjuuteen – ”Muiden rahoilla elämisestä tullut muotia”
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005733502.html
Artikkelin henkilö asuu siis vuokralla isossa omakotitalossa yhteiskunnan tuilla. Samaan aikaan työssäkäyvät asuvat pienissä kopeissa ja joutuvat maksamaan vuokransa itse.
Tämä henkilö on neljän lapsen yksinhuoltaja (minkä jätit mainitsematta). Kerrostaloyksiöönkö heidän pitäisi ahtautua?
Noo, ei se 300 neliötäkään varmaan ihan pakollinen ole? Esim 3 makuuhuonetta olisi ihan passeli. Kaksikin, jos lapset vielä pieniä.
Juuri näin. Moni työssäkäyväkin lapsiperhe pärjää 2-3 makuuhuoneen asunnoissa (=60-100 neliötä). Sitten yhteiskunnan varoilla kustannetaan 300 neliötä työttömälle.
Yhteiskunnan rahoilla kustannetaan myös presidentille perheineen Mäntyniemi ja Kultaranta, vaikka 3 henkisenä perheenä he mahtuisivat kerrostalokaksioonkin - minkä voisivat maksaa itse.
Mutta et kuitenkaan kadehdi presidenttiä, mikset?
Koska presidentti tekee työtään ja on käytettävissä 24/7 asioiden niin vaatiessa. Mitäs tämä yh tekee asuntonsa eteen. Aivan ei yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on noin 20 työtöntä tuttavaa ja kaveria ja niistä tasan yksi on sohvalla makaaja joka ei töitä etsi. Ehkä kuljet vain huonossa seurassa kun olet huono ihminen itsekin?
Ehkä tosiaan olen sitten, vaikken ymmärrä miten se tähän keskusteluun liittyisi. Henkilökohtaisuuksiin meneminen antaa aina kovasti vakuuttavuutta kommentin kirjoittajan asialle...
Siskolleni on melkein sama vuokra omakotitalossa kuin minulla kaksiossa. Asun Helsingissä, hän Espoossa. Itse en viitsisi nähdä vaivaa pihan ja muun eteen, mutta neliöt kelpaisi. Sähkölaskussa voi olla isompi ero. Rahallisesti ihan sama kummassa asuu.
Kysymys on myös siitä, että tarvitseeko ne tuet maksaa rahana? Eikö se riitä, että ruokaa olisi.
Voitaisiin esim. perustaa kommuuneja, isoja satojametrejä pitkiä taloja Neuvostoliiton tyyliin ja sijoittaa työttömät niihin.
Näin tasa-arvo lisääntyisi, koska jokaisella työttömällä olisi samat elinolosuhteet.
Sinkkumies
Jos nuo kommuunit vielä olisivat esim. 10 km päässä kaupungista, niin eivät olisi työttömät syömässä kaupungin asuntotilannetta ja resursseja.
Sinkkumies