Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön asuu 300 neliön omakotitalossa pelkän sosiaalituen avulla! - "Muiden rahoilla elämisestä on tullut muotia"

Vierailija
29.06.2018 |

Lukija: En etsinyt kokoaika­työtä, se olisi johtanut kurjuuteen – ”Muiden rahoilla elämisestä tullut muotia”

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005733502.html

Artikkelin henkilö asuu siis vuokralla isossa omakotitalossa yhteiskunnan tuilla. Samaan aikaan työssäkäyvät asuvat pienissä kopeissa ja joutuvat maksamaan vuokransa itse.

Kommentit (327)

Vierailija
301/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukija: En etsinyt kokoaika­työtä, se olisi johtanut kurjuuteen – ”Muiden rahoilla elämisestä tullut muotia”

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005733502.html

Artikkelin henkilö asuu siis vuokralla isossa omakotitalossa yhteiskunnan tuilla. Samaan aikaan työssäkäyvät asuvat pienissä kopeissa ja joutuvat maksamaan vuokransa itse.

Pitäisikö sen asua yksiössä neljän lapsensa kanssa? Luitko edes artikkelia ennenkuin tulit paikalle peukalot perseessä itkemään?

Vierailija
302/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa olikin jo joku maininnut että kaikki tuet saisi ottaa samantien pois tai ainakin leikata suurella kädellä. Itse kuulun tuen saajiin ja kannatan tätä mallia, koska se toimisi meikäläisen eduksi paljon. Kun tuet otetaan pois, syntyy rikollisuuden sekainen kaaos. Minä ja kaverini olisimme ylivoimainen joukko tämän kaaoksen iskeytyessä, olisimme kuin menestyvät barbaarit aikoinaan. Tappaisimme ja ryöstäisimme kaikki jotka estäisivät meitä ottamasta mitä haluamme, ja halukkaat ottaisimme remmiin lisäämään entuudestaan runsasta miehitystä. Elelisimme kuin herrat. Se olisi omasta mielestäni mukavampaa ja vauhdikkaampaa elämää kuin nykyinen tuilla nippanappa eleleminen. Ja jos tuet otettaisiin pois kertaheitolla, voisimme kerätä jengiin paljon ihmisiä kerralla. Siinäpähän yrittävät estää meitä viemästä kaljat ja ruuat kaupasta kun meitä on 70 vs. kaupan henkilökunta :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa olikin jo joku maininnut että kaikki tuet saisi ottaa samantien pois tai ainakin leikata suurella kädellä. Itse kuulun tuen saajiin ja kannatan tätä mallia, koska se toimisi meikäläisen eduksi paljon. Kun tuet otetaan pois, syntyy rikollisuuden sekainen kaaos. Minä ja kaverini olisimme ylivoimainen joukko tämän kaaoksen iskeytyessä, olisimme kuin menestyvät barbaarit aikoinaan. Tappaisimme ja ryöstäisimme kaikki jotka estäisivät meitä ottamasta mitä haluamme, ja halukkaat ottaisimme remmiin lisäämään entuudestaan runsasta miehitystä. Elelisimme kuin herrat. Se olisi omasta mielestäni mukavampaa ja vauhdikkaampaa elämää kuin nykyinen tuilla nippanappa eleleminen. Ja jos tuet otettaisiin pois kertaheitolla, voisimme kerätä jengiin paljon ihmisiä kerralla. Siinäpähän yrittävät estää meitä viemästä kaljat ja ruuat kaupasta kun meitä on 70 vs. kaupan henkilökunta :D

Tiivistit ajatukseni hyvin tuohon pakettiin. Harva tukien poistamista kannattava ei ymmärrä, että rikollisuuden lisääntyminen olisi luokkaa 3500% tukien poistuessa sormia napsauttamalla. Olisi hullua ajatella, että yli 300k ihmiseltä otettaisiin kaikki tulot pois. Eihän heille jää enään siinä vaiheessa jäljelle muuta kuin rikollisuuden polku sen kaikissa muodoissa.

Vierailija
304/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiivistit ajatukseni hyvin tuohon pakettiin. Harva tukien poistamista kannattava ei ymmärrä, että rikollisuuden lisääntyminen olisi luokkaa 3500% tukien poistuessa sormia napsauttamalla. Olisi hullua ajatella, että yli 300k ihmiseltä otettaisiin kaikki tulot pois. Eihän heille jää enään siinä vaiheessa jäljelle muuta kuin rikollisuuden polku sen kaikissa muodoissa.

Oho, siis todella moni tukien poistamista kannattava*

Vierailija
305/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teihinkin 9mm tehoaa.

Vierailija
306/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teihinkin 9mm tehoaa.

Ongelma onkin siinä, että loppuu kudit ennenkuin meiltä "henkilökunta". Ja pitäähän se pyssykin ladata jossain kohtaa. Ai niin, mistä ihmeestä päättelit ettei meillä olisi mutkia, ja vähän isompia kuin mitkään lintujen kiusaamiseen soveltuvat ysit. Aseliike rullataan heti ensimmäisten joukossa. Ei taida poliisillakaan enään resurssi riittää, saatika armeijalla. Olisiko moisia edes enään olemassa kun moinen kaaos olisi aluille saatu. "Kivikaudelle paluu" se toisaalta olisi, kuinka moni hyvässä asemassa oleva olisi valmis siihen, vain sen takia että saadaan muutama tunti tuntea ylemmyyttä ja paremmuutta näihin nähden kunnes sitten onkin jo väkijoukko repimässä paloiksi ja viemässä kaiken mikä irti lähtee.

Vierailija
307/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hullua ajatella, että yli 300k ihmiseltä otettaisiin kaikki tulot pois. Eihän heille jää enään siinä vaiheessa jäljelle muuta kuin rikollisuuden polku sen kaikissa muodoissa.

Toinen vaihtoehto on paluu klaaniyhteiskuntaan, jossa ihminen on ennen muuta sukunsa jäsen, ei yhteiskunnan. Suku pitää huolen omistaan, ja jokainen parhaansa mukaan auttaa ennen muuta sukuaan. Jos et saa töitä, voit vaikka hoitaa sukulaisen muksuja, tehdä sen talossa remppaa tms. Työtkin tietysti jaetaan sillä perusteella että annetaan se jollekin sukulaislikalle. Valtion verotulot romahtavat ja kaikki turvallisuuslaitokset (poliisi ym.) sen myötä, eli klaanit joutuvat huolehtimaan omiensa puolustamisesta myös poliisitoimen suhteen. Tervemenoa Somaliaan katsomaan, miten sujuu. 

Tukien poistamista vaativat usein unohtavat sen, mitä kaikkea itse ovat niillä saaneet. Esim. kouluttautuminen on aika pitkälti yhteiskunnan tukemaa toimintaa, johon harvoilla olisi varaa jollei niitä tukia olisi. Ja yhteiskunta on näinkin hyvinvoivaksi muodostunut pitkälti juuri sillä, että tukien ansiosta ihmiset ovat voineet hakeutua lahjakkuuttaan vastaavaan koulutukseen ja sen kautta työhön, sen sijaan että tehtävät jaettaisiin syntyperän ja vanhempien varallisuuden mukaan.

Vierailija
308/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän asuu. Työttömänä muiden rahoilla notkuminen on oikeasti surkea kohtalo, vaikka moni kuvittelee elämän olevan kivaa ja stressitöntä. Ehkä hetken onkin, mutta pidemmän päälle alkaa ketuttaa ja normaali ihminen hakeutuu töihin. Näen tuollaisen tapauksen lähinnä surullisena, enkä kadehdi pätkääkään.

Vierailija
309/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi hullua ajatella, että yli 300k ihmiseltä otettaisiin kaikki tulot pois. Eihän heille jää enään siinä vaiheessa jäljelle muuta kuin rikollisuuden polku sen kaikissa muodoissa.

Toinen vaihtoehto on paluu klaaniyhteiskuntaan, jossa ihminen on ennen muuta sukunsa jäsen, ei yhteiskunnan. Suku pitää huolen omistaan, ja jokainen parhaansa mukaan auttaa ennen muuta sukuaan. Jos et saa töitä, voit vaikka hoitaa sukulaisen muksuja, tehdä sen talossa remppaa tms. Työtkin tietysti jaetaan sillä perusteella että annetaan se jollekin sukulaislikalle. Valtion verotulot romahtavat ja kaikki turvallisuuslaitokset (poliisi ym.) sen myötä, eli klaanit joutuvat huolehtimaan omiensa puolustamisesta myös poliisitoimen suhteen. Tervemenoa Somaliaan katsomaan, miten sujuu. 

Tukien poistamista vaativat usein unohtavat sen, mitä kaikkea itse ovat niillä saaneet. Esim. kouluttautuminen on aika pitkälti yhteiskunnan tukemaa toimintaa, johon harvoilla olisi varaa jollei niitä tukia olisi. Ja yhteiskunta on näinkin hyvinvoivaksi muodostunut pitkälti juuri sillä, että tukien ansiosta ihmiset ovat voineet hakeutua lahjakkuuttaan vastaavaan koulutukseen ja sen kautta työhön, sen sijaan että tehtävät jaettaisiin syntyperän ja vanhempien varallisuuden mukaan.

Hyvä kommentti. Tosin epäilen, ettei tätä klaaniutumista kerkeisi kehkeytymään jos sormia napsauttamalla tuet lopetettaisiin. Ehkä ajansaatossa, mutta ensimmäinen reaktio olisi varmasti yllämainitut "barbaariliigat", eli väkijoukko viemässä kaiken minkä vain varastetuksi saa. Itse kuuluisin tämän sattuessa tähän barbaariliigaan.

Vierailija
310/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kommentti. Tosin epäilen, ettei tätä klaaniutumista kerkeisi kehkeytymään jos sormia napsauttamalla tuet lopetettaisiin. Ehkä ajansaatossa, mutta ensimmäinen reaktio olisi varmasti yllämainitut "barbaariliigat", eli väkijoukko viemässä kaiken minkä vain varastetuksi saa. Itse kuuluisin tämän sattuessa tähän barbaariliigaan.

Minä varmaan klaaniutuisin. Äitini sukulaiset ovat aika lailla toisilleen solidaarista porukkaa ja omistavat maata ja isoja taloja maalla, voisin koettaa muuttaa sellaiseen, ja ehkä veisin vanhan äitinikin mukanani. Varmaan hänen eläkkeensäkin muiden tukien myötä lakkautettaisiin? Siinä sitten mietittäisiin, mites se maanviljely tapahtuikaan. Pistetään pottumaa pystyyn ja pidetään sikoja. Käännetään aikaa yli sata vuotta taaksepäin.

Vierailija
311/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se vain on. Sossu maksoi juuri 60 000 euron remontin omistusasuntoon ja osti kesän kunniaksi vielä muurikkapannun ja kylpypaljun. Viime kuussa maksoi uuden auton 36 000 euroa ja keväisen Thaimaan loman päivärahoineen.

Vierailija
312/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne päällä! Sain sossusta makkarahuulet, kumitissit ja perseimun. Nyt kehtaa käydä hakemassa lähimarketista tupakkaa, kaljaa ja kalliita ruokia sossun piikkiin.

Vierailija
313/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne päällä! Sain sossusta makkarahuulet, kumitissit ja perseimun. Nyt kehtaa käydä hakemassa lähimarketista tupakkaa, kaljaa ja kalliita ruokia sossun piikkiin.

Muista ostaa myös herkkuja, namia ja limsaa!

Vierailija
314/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syitä on niin monia.Mutta kyllä työn vieroksuja on paljon.Kun olet tarpeeksi kauan työtön et saa itseäsi liikkeelle.Pelottaa työ ja ihmiset.Pitäisi heti koulusta päästyä päästä työelämään ettei vieraannu siitä.

Mene kertomaan tämä työnantajille ja HR-osastoille, jotka päättävät kenet valitaan ja kenet ei.

Etkö millään käsitä, ettei se ole työtön, joka päättää kenet palkataan töihin? Miksi sinua ei häiritse se, että työnanatjat antavat osan ihmisistä syrjäytyä koska kieltäytyvät palkaamasta heitä yleensä pelkän oman typerän ennakkoluulonsa vuoksi (koska on työtön = jotain vikaa)?

Kyllä se työtönkin päättää. Ensimmäisen kerran kun laittaa hakemuksen, toisen kerran jos pääsee haastatteluun ja kolmannen kerran silloin kun tietää palkan ja että olisi tullut valituksi.

Eipä ole meikätyötöntä viimeiseen kahteen vuoteen omat päättämiset auttaneet. Monta kertaa olen päättänyt lähettää hakemuksen, ja kyllä aika monta kertaa olen saanut päättää lähteä haastatteluunkin. Sitä valtaa vain ei ole kertaakaan tarjottu, että saisin päättää, otnko vastaan työn johon minut on valittu.

Jotta tosiaankaan en tunne, että minä olisin se joka saa päättää, palkataanko minut vai ei. Tunge päätäntäteoriasi sanonko minne.

Kahteen vuoteen mahtuu noin 300-400 hakemusta, ehkä on sitten aika päivittää vaikka osaamistaan? senkin olisi tehnyt kahdessa vuodessa. Minä aloitan nyt 7. tutkinnon suorittamisen, joka täydentää osaamistani. Nyt minulla on jo IT, talous, hr, liiketoimintajohtamis ja logistiikka osaamista. (tutkinnot kaikilta alueilta, osasta useampi) ja täydennän jälleen lisää.

Joo, työvoimakoulutuksiin olen myös hakenut uutterasti, pääsemättä. Kokonaiseen tutkintoon ei näin sinkkuna ole varaa. Olisikin töissäkäyvä puoliso jakamassa asumiskuluja niin sekin voisi onnistua. Ei silti, enpä tiedä miltä alalta niitä töitä sen jälkeenkään saisi. Ikää kun on päältä viidenkymmenen jo, ja valmistuessa vielä enemmän. Olisiko sinulla lisää hyviä neuvoja antaa?

Vierailija
315/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu maksoi juuri viime viikolla luis vuttonin käsilaukun, Dubain loman ja rakennekynnet. Ihanaa!

Vierailija
316/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan sosiaalitoimistosta korotettua yritystukea keskisuuren yritykseeni. 180 000 euroa kuussa. Kesän kunniaksi maksoivat vielä kelohuvilalleni kylpypaljun asennuksineen.

Vierailija
317/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan nähdä mitä nämä ihmiset tekevät siinä vaiheessa kun yhteiskunnalla ei ole varaa enää maksaa tukia.

On aina. Tuohon höpötykseen uskoen ihmiset syöttävät Sipilät ja muut porsaiksi.

Sinulla ei taida taloustieteet olla ihan hallussa? Nykyisen kaltaisia tukia ei laskujen mukaan voida maksaa enää edes kymmentä vuotta. Se on selvitetty jo kauan ennenkuin Sipilästä oli kukaan kuullutkaan.

Ei valtiolta voi loppua raha. Rahat pitää vain ottaa pois rikkailta, päättäjiltä sekä kaikilta muilta jotka saavat minua enemmän tai ovat minua varakkaampia. Lottovoittajilta rahat pois, rikkailta perijöiltä rahat pois. Päättäjille 2000€/kk (niin oppii) ja minulle työkkäriä 4000€/kk (ansaitsen sen).  /s

Vierailija
318/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin sain järjestymään sossun maksusitoumuksen, jolla ostan kerran viikossa päihdeongelmaisen ulostamaan päälleni.

Vierailija
319/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, voi voi. Mulla menee pelkkiin meikkeihin ja hemmotteluhoitoihin 2000 € kuussa. Sosiaalitoimisto maksaa totta kai.

Vierailija
320/327 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan nähdä mitä nämä ihmiset tekevät siinä vaiheessa kun yhteiskunnalla ei ole varaa enää maksaa tukia.

On aina. Tuohon höpötykseen uskoen ihmiset syöttävät Sipilät ja muut porsaiksi.

Sinulla ei taida taloustieteet olla ihan hallussa? Nykyisen kaltaisia tukia ei laskujen mukaan voida maksaa enää edes kymmentä vuotta. Se on selvitetty jo kauan ennenkuin Sipilästä oli kukaan kuullutkaan.

Ei valtiolta voi loppua raha.

Ei toki voikaan, mutta valtion tarjoamalta rahalta voi loppua ostovoima.

Ei sillä, että näin tulee käymään. Sossupummeilu jatkunee ja lisääntynee aina vain, jos nykyinen tahti jatkuu. Eikä se ole huono asia se, aikanaan se on jokaisen kohtalo ja lopulta kansalaispalkallakin elää kuin miljardööri nykyään.