Nyt käsi sydämellä ja rehellisesti: Päivän kasvikset ja hedelmät
(Melkein) kaikkihan me väitetään syövämme paljon kasviksia ja hedelmiä eiks juu..? Mutta käsi sydämelle, mitä kasviksia ja hedelmiä olette tänään syöneet ja kuinka paljon suunnilleen?
Terveisin,
päivän ensimmäisten kasvisten kimpussa klo 22 illalla...
Kommentit (116)
Työpaikan ruokalassa otan aina lisukkeeksi kasviksia.
Illalla olen nyt syönyt kasviskeittoa (esim. kukka- ja parsaakaalia, porkkanaa, paprikaa ja sipulia) tai sitten salaattia.
Minä en ilmeisesti ole se kaikki ihmis lajike. Haluaisin syödä enemmän kasviksia, mutta oma budjettini ei riitä siihen. Hyvä, että pystyn syömään päivässä edes salaattia ja paprikaa leivänpäällä. Ne harvat päivät, kun käytän rahani kasviksiin huomaan, että menee jo viikon ruokarahat siihen. Niillä olisin pärjännyt oikealla ruualla yhden viikon, joten pakko tyytyä siihen vähään vaikka haluaisikin syödä paljon terveellisemmin. Ku nyt löytäs töitä, mitä pystyisi itsekkin tekemään että vois edes syödä kasviksia.
Eilen:
- aamiaissmoothie kuten aina, n 100g marjoja ja 1/2 banaani
- lounas 3dk kasvissosekeittoa, oliskohan kasvisten määrä 200g
- päivällinen tuorekasviswokkia josta kasvisten osuus n 200g
- päivän mittaan hain pihan puskista muutaman mansikan, metsämansikan ja kirsikkatomaatin
- raparperipaistosta 100g
Eiköhän ne tuosta tule, peruspäivä.
Eilen söin paprikaa, kesäkurpitsaa, sipulia ja punajuurta. Ja kaksi banaania. En tiedä tuliko kasviksista se 500g täyteen, olen tosi huono arvioimaan määriä.
Vierailija kirjoitti:
Eilen söin paprikaa, kesäkurpitsaa, sipulia ja punajuurta. Ja kaksi banaania. En tiedä tuliko kasviksista se 500g täyteen, olen tosi huono arvioimaan määriä.
Ainiin ja pastakastikkeesta sain tomaattia :)
Eilen söin desin mustikoita, pari desiä mansikoita, 200 g tomaattia, desin papuja ja sentin siivun kurkkua, eli en kauheasti.
Toissapäivänä söin 200 g tomaattia, pari desiä mansikoita ja mustikoita, ison ruokalautasellisen verran salaattia jossa kalea, bataattia, kukkakaalia ja kikherneitä.
Aprikooseja, päärynöitä, viinirypäläleitä, banaani ,taateleita ja lisäksi porkkanamehua johon lisäsin appelsiinin mehun.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ilmeisesti ole se kaikki ihmis lajike. Haluaisin syödä enemmän kasviksia, mutta oma budjettini ei riitä siihen. Hyvä, että pystyn syömään päivässä edes salaattia ja paprikaa leivänpäällä. Ne harvat päivät, kun käytän rahani kasviksiin huomaan, että menee jo viikon ruokarahat siihen. Niillä olisin pärjännyt oikealla ruualla yhden viikon, joten pakko tyytyä siihen vähään vaikka haluaisikin syödä paljon terveellisemmin. Ku nyt löytäs töitä, mitä pystyisi itsekkin tekemään että vois edes syödä kasviksia.
No, mutta salaattiaineksethan on ihan järkyttävän kalliita. Kaali, sipuli, porkkana on edullisia ympäri vuoden ja kesäkurpitsa, lanttu, punajuuri, kukkakaali, parsakaali, varsiselleri sitten vähän satokauden mukaan.
Vaikka meillä on kaksi aikuista töissä, niin ei ole varaa päivän kasvisannosta ympäri vuoden täyttää paprikalla, tomaatilla, kurkulla, ruukkusalaatilla, kirsikkatomaatilla ym.
Tunnustan, että välillä en syö ollenkaan - ainakaan tuoretta. Ja olen kasvissyöjä...
Eilen esim. oli lasagnea valmistomaattikastikkeesta (okei, olin mä pilkkonut ja paistanut vähän sipulia sinne), pari lettua ilman hilloa ja kaksi juotavaa jogurttia (toinen persikka, toinen mustikka).
Kai noista nyt jonkin murto-osan kasviksista saa.
Muistakaa että friteerattuina tai muuten rasvaa lisäämällä saatte kasviksista hyödyt irti. Ja joka päivä näin kuuluu tehdä.
Eikä sitten mitään pikku tilkkoja öljyä tai pikkunokaretta voita; puoli pakettia voita ja puoli pulloa öljyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupalalla leivän päällä kurkkua ja paprikaa, pala vesimelonia.
Lounaaksi kaksi kasvispihviä, kukkakaalta ja perunaa, tomaattia.
Välipalalla mansikoita
Päivälliseksi kasvislinssikeittoa (sipulua, perunaa, porkkanaa, tomaattia, linssejä)
Iltapalalla mansikoita, banaania, pensasmustikoita, hunajamelonia, aprikoosia.
Kakkostyypin diabeteksen ainekset :)
Näin on, melkoinen sokerikuorma yhteen päivään :)
Ette voi olla tosissanne.
Banaani on kieltämättä sokeripitoinen, 1 banaanissa 15 g hiilareita
100g mansikoita tai hunajamelonia hh 8g ja 100g mustikoita hh 10g.
Silti - syön mieluummin hiilarit marjoista ja hedelmistä kuin sokerijugurtista tai leivästä!
- ei ed -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vähän miettiä...
Aamupalalla leipien päällä puolikas tomaatti ja kurkkuviipaleita. Puuron päällä noin kourallinen mustikoita.Lounaaksi söin lohisalaattia, siinä oli paria eri salaattilaatua, paprikaa, kirsikkatomaatteja, kurkkua, ituja ja vihreitä papuja. Oisko ollut 250g-300g aika lähellä mitä tulee kasvisten määrään?
Päivälliseksi höyrytettyä parsa- ja kukkakaalta porkkana-kvinoapihvien kanssa sekä muutama kirsikkatomaatti.
Iltapalaksi mustikka-mansikkasmoothie jossa pari kourallista mansikoita ja ehkä kourallinen mustikoita.
Sanoisin että olen syönyt ihan hyvän määrän kasviksia tänään, kuten yleensäkin.
Miksi tätä on joukolla alapeukutettu?
Siksi kun puuro ja smoothie ovat kirosana.
Kasvikset kuuluu syödä runsaan voimäärän kanssa tai öljyttyinä.
Tässä on syöty kasvikset, marjat ja hedelmät väärin koko ikänsä itse kukin.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa että friteerattuina tai muuten rasvaa lisäämällä saatte kasviksista hyödyt irti. Ja joka päivä näin kuuluu tehdä.
Eikä sitten mitään pikku tilkkoja öljyä tai pikkunokaretta voita; puoli pakettia voita ja puoli pulloa öljyä.
Kohtuudella kaikkea. Friteeraaminen ei todellakaan ole terveellistä!
Käytän oliiviöljyä, seesamiöljyä ja voita ruuanlaitossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sitten mitään pikku tilkkoja öljyä tai pikkunokaretta voita; puoli pakettia voita ja puoli pulloa öljyä.Kohtuudella kaikkea. Friteeraaminen ei todellakaan ole terveellistä!
Jos käyttää extraneitsytoliiviöljyä niin on terveellistä.
Eilen kuten tänäänkin aloitin smoothiella, johon tuli mustikoita, omena, banaani, kurpitsansiemeniä, cashewpähkinöitä ja jugurttia. Leivän päällä oli juustoa ja tomaattia.
Eilen söin aamupäivällä aprikoosin, lounaalla kanasalaatin, jossa salaatin lisäksi tomaattia, paprikaa, pinjansiemeniä, kanaa ja parmesanlastuja.
Iltapäivällä söin taas aprikoosin. Päivällisellä oli uusia perunoita, ahvenfileitä ja salaatti, jossa salaatin lisäksi tomaattia ja vesimelonia.
Mä tein vartaita:
Kanaa, pekonia, kesäkurpitsaa, kirsikkatomaatteja.
Lisänä:
Vihersalaattia, tomaattia, kurkkua, suolakurkkuja, viinirypäleitä.
Vielä oli lisänä:
Uunijuureksia eli sipulia, perunaa, porkkanaa, palsternakkaa.
Todella kasvisvoittoinen päivä oli eilen.
En oikeastan syö muita kasviskunnan tuotteita kuin tuoresalaatteja(siis ruuan lisukkeena, tai terävöitettynä ihan ruokanakin ),ja sitten itse ruuassa(keitoissa porkkana,lätyissä pinaatti), sekä ruuan lisukkeena, kuten höyrytetyt kasvikset, tai uunijuurekset jne. Näitä sitten syönkin päivittäin, koska ne ovat sitä normaalia ruokaa mitä tulee syötyä. Eli jos minulla ei ole kaapissa kasviksia, minulla ei ole siellä ruokaa, vaikka makkarapaketti olisikin, ja silloin on mentävä kauppaan. En usko banaaneihin enkä omenoihin enkä mihinkään mitä pitää napostella pitkin päivää, tai mikä on makeaa, vaan syön omput ja marjat piirakoissa jne, silloin harvoin kun niitä leivon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sitten mitään pikku tilkkoja öljyä tai pikkunokaretta voita; puoli pakettia voita ja puoli pulloa öljyä.Kohtuudella kaikkea. Friteeraaminen ei todellakaan ole terveellistä!
Johan on ääni muuttunut kellossa.
Toisessa ketjussa oikein uitiin öljyissä ja voissa laihdutusmielessä.
Eräskin jopa 250g voita käyttää joka ateriaan, arvioin että 2 kiloa kuluu voita päivässä.
Huh huh.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vähän miettiä...
Aamupalalla leipien päällä puolikas tomaatti ja kurkkuviipaleita. Puuron päällä noin kourallinen mustikoita.Lounaaksi söin lohisalaattia, siinä oli paria eri salaattilaatua, paprikaa, kirsikkatomaatteja, kurkkua, ituja ja vihreitä papuja. Oisko ollut 250g-300g aika lähellä mitä tulee kasvisten määrään?
Päivälliseksi höyrytettyä parsa- ja kukkakaalta porkkana-kvinoapihvien kanssa sekä muutama kirsikkatomaatti.
Iltapalaksi mustikka-mansikkasmoothie jossa pari kourallista mansikoita ja ehkä kourallinen mustikoita.
Sanoisin että olen syönyt ihan hyvän määrän kasviksia tänään, kuten yleensäkin.
Miksi tätä on joukolla alapeukutettu?
Siksi, että tällaisissa keskusteluissa saa kertoa vain sen, että päivän vihannesannos on ollut purkkiananakset pizzan päällä. Muunlaiset vastaukset käyvät mammojen itsetunnon päälle.
Hedelmiä en hirveästi syö. Vihanneksia tulee lähestulkoon päivittäin se vähintään puoli kiloa, molempien isompien aterioiden yhteydessä iso keko salaattia ja usein on töissä eväänä esim. rasiallinen kirsikkatomaatteja.