No niin kiky-lomarahat tulee perjantaina, pikkasen alle 600 euroa
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
lol, loma-ajalta tulee normaalipalkka jolla voi elää. Toi on vaan boonusta ja jos ei silti riitä niin olisit säästänyt rahaa.
No vaikka niin, mutta sitten sen kyllä pitäis koskea kaikkia tasapuolisesti.
Täällä liikkuu kahta erilaista laskukaavaa siitä, miten lomaraha lasketaan. Toisen mukaan lomarahani oli 1500€ ja toisen mukaan 850€ (kun siitä vähentää sen 30%). Siirryin kvtes:in mukaisiin töihin reilu vuosi sitten, enkä tiedä, kumpi laskukaava on oikea. Perjantaina sen sit näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kun lueskelee, niin en kehtaa edes sanoa paljon tuli. Tässä kuitenkin vastaus: kesälomarahat 14% viimevuoden tuloista ja talvilomarahat 4.5% viimevuoden tuloista. Summasta pois vielä veroprosentti, joka on 28%, niin se on se summa mikä tilille tulee. Koko vuoden painan urakkaa ja hommia. Ihan normi rakennus hommii. Onko tämä oikein? Eipä juuri, mut onko näistä joku julkisesti puhunu?? Ois mielenkiintoista, jos joku toimittaja tekisi vertailun eri alojen lomaraha sopimuksista tai edes paljon eri aloilla tulee lomarahaa?
Siinä on lomapalkka mukana. Muilla aloilla ei lomaraha sisällä loma-ajan palkkaa. Eli saamastasi lomarahasta 2/3 on loma-ajan palkkaa, 1/3 lomarahaa.
Lomaraha=lomaltapaluuraha. Se ei sisällä loma-ajan palkkaa.
Rakennusalan lomaraha on 18,5 % lomanmääräytysmisvuoden palkasta. Pitää sisällään lomapalkan ja lomarahan. Googlaa, jos et usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin naurettavaa ja naiivia, kuinka ihmisille uppoaa lomarahan leikkaaminen näillä selityksillä, että se olisi jotakin "ilmaisesta rahasta" luopumista, jota ilmankin kyllä pärjää jne. Ei se ole. Se on suora leikkaus palkkatasosta ja osa sisäistä devalvaatiota.
Tämä lomarahojen leikkaus oli se, minkä he itse valitsivat. Vaihtoehtojakin olisi ollut, esim. lomien lyhennys. Ja tietenkin se on leikkaus kokonaispalkasta, kun kustannustasoa piti saada alemmas ja tuottavuutta ylemmäs. Julkinen sektori on päässyt pöhöttymään liiaksi ja rahat eivät yksinkertaisesti riitä.
Ettäs kehtaat! Ihan kuin julkisen sektorin työntekijät olisivat jotenkin muita ala-arvoisempia!? Lomien lyhennys olisi ollut ihan yhtä huono vaihtoehto.
hei miten voit saada 2200 euron palkastasi nettona n. 1720 e eihän sulla mee PALJON MITÄÄN VEROA? KERROPPA MUILLEKIN, MITEN OLET "KIKKAILLUT" näin pienen veroprossan? onks sulla vähennyksiä hurjasti tai jotain muuta.
kaikella ystävyydellä jään odottaan PIKAISTA VASTAUSTASI.
NIMIM. ihmetyksestä äimänkäkenä
Vierailija kirjoitti:
Täällä liikkuu kahta erilaista laskukaavaa siitä, miten lomaraha lasketaan. Toisen mukaan lomarahani oli 1500€ ja toisen mukaan 850€ (kun siitä vähentää sen 30%). Siirryin kvtes:in mukaisiin töihin reilu vuosi sitten, enkä tiedä, kumpi laskukaava on oikea. Perjantaina sen sit näkee.
Katso siitä tessistä. Google.
Suomalaisten ongelmia. Muualla oltas iloisia
Vierailija kirjoitti:
Mä saan ens kuun puolivälissä (liksa tulee 15. päivä) lomarahat, 900 euroa. Kuukausipalkka ennen veroja 2200 euroa, verojen jälkeen n. 1740 euroa. Mun alalla ei ole ylityölisiä. Kahdeksasta neljään työaika, viikonloppuisin ei koskaan töitä. Teen töitä kunnalle.
Taas valetta. Ylitöistä maksetaan aina korotettu korvaus lain mukaan, ellei työntekijälle paremmin sovittu työehtosopimuksissa.
ihmetyksestä äimänkäkenä kirjoitti:
hei miten voit saada 2200 euron palkastasi nettona n. 1720 e eihän sulla mee PALJON MITÄÄN VEROA? KERROPPA MUILLEKIN, MITEN OLET "KIKKAILLUT" näin pienen veroprossan? onks sulla vähennyksiä hurjasti tai jotain muuta.
kaikella ystävyydellä jään odottaan PIKAISTA VASTAUSTASI.
NIMIM. ihmetyksestä äimänkäkenä
Ihminen saa ihan itse itselleen laittaa sellaisen veroprosentin kun haluaa. Sinäkin voit laittaa vaikka 0 % mieti sitä!!
Kumpa joskus saisinkin lomarahaa. Kuukausipalkalla olen, kokopäivätyössä ja vakituisella sopimuksella, mutta ei meidän firmassa sellaisia harrasteta.
Eipä kamalasti ole rahaa matkoihin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan ens kuun puolivälissä (liksa tulee 15. päivä) lomarahat, 900 euroa. Kuukausipalkka ennen veroja 2200 euroa, verojen jälkeen n. 1740 euroa. Mun alalla ei ole ylityölisiä. Kahdeksasta neljään työaika, viikonloppuisin ei koskaan töitä. Teen töitä kunnalle.
Taas valetta. Ylitöistä maksetaan aina korotettu korvaus lain mukaan, ellei työntekijälle paremmin sovittu työehtosopimuksissa.
Googlaappa kokonaistyöaika. Ylitöiatä ei tosiaakaan aina makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaappa kokonaistyöaika. Ylitöiatä ei tosiaakaan aina makseta.
Eikä se tarvi edes mitään kokonaistyöaikaa, jotta ylitöistä maksettaisiin. Suomessahan vain ns. duunarit saa ylityökorvauksia. Älytöissä ylityöt tehdään palkatta tai suhteella 1:1 eli voit pitää samat tunnit myöhemmin vapaana, jos pystyt. Sekään ei ole automaattista, että voi vapaita pitää vaan ylityöt jää työnantajan hyväksi. Lisäksi matka-ajoista ei makseta. Jos tuosta lähtee ilmastointiasentaja ajamaan 200km:n päähän päiväksi, niin hänen palkanmaksu alkaa lähdöstä kotoa ja päättyy palatessa, ja siinä tulee myös ylityökorvaukset prosentilla. Saman firman insinööri tekee keikan normaalilla 8 tunnin palkalla, ei kerry edes liukumia, jos ei perillä tee töitä yli kahdeksaa tuntia. Jos perillä tekee vaan vaikka 5 tuntia töitä ja matkoihin menee toiset 5 tuntia, niin ei sentään jää miinukselle saldo... Kunhan siis matkoineen menee yli 7,5-8 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä kamalan kauaa lomailla. Miten muilla?
En pysty lainkaan ymmärtämään, miksi lomailusta maksetaan enemmän kuin työn teosta.
Vierailija kirjoitti:
Norjassa saa lomarahat verottomana. Nimim. 8000 euroa puhtaana käteen :)
Jaa se on Norjakin jo siirtynyt euroihin.
Oijoi, viikon päästä tulee normaali määrä lomarahoja <3
Ja mitäpä se tähän kuuluu, nälkääkin näkevät jossain päin ja parin ihan perseensä pyyhkivän (toivottavasti) äijän käpykän takia pistetään koko Suomi sekaisin.
Oliko tarkoitus että lähihoitaja saa tehdä työtään ilmaiseksi sinun mielestäsi? Aloita sinä kuule omista asenteistasi.