No niin kiky-lomarahat tulee perjantaina, pikkasen alle 600 euroa
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä kamalan kauaa lomailla. Miten muilla?
Kyllä sulle maksetaan lomapalkkakin. Ja käteen sulla jää joka tilistä enemmän kuin viime vuonna koska verotusta on kevennetty. Vinkki: joka palkasta voi laittaa pienen summan säästöön lomaa varten. Vaikka 30 euroa. 360 euroa yhdessä sen 600 euron kanssa onkin jo miltei tuhat euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vois lomalaskennankin muuttaa julkisella puolella samanlaiseksi kuin yksityisellä.
Tarkoitatko lomapäivien ansainnan laskentaa vai lomapalkan ja -rahan? Lomalakihan nuo sanelee pääasiassa ja laki ei tunne lomarahaa ollenkaan, vaan se tulee työehtosopimuksesta. Lomapäivien ansainta eroaa kunnalla ja yksityisellä terveysalalla jonkin verran. Lomapalkka ei niinkään. Yksityisellä huonommat lomat kuin kunnalla...
Lomien käytön laskennan. Normaalisti lomalla menee lomia 6 pv /viikko, kun taas julkisella 5 pv /viikko. Eli loma on noin 17 % pidempi samoilla päivillä kuin yksityisellä.
En tiedä mutta mulle tuli täydet lomarahat ja vissi tulee täydet lomalta paluu rahat
Palkka juoksee ja verotus on kevennettyä
Ap tässä taas. Olen siis ollut koko viime vuoden töissä, mutta vakituisen paikan sain viime heinäkuussa. Lomapäiviä mulla on 28 ja meillä kaikkien lomarahat maksetaan kesäkuun lopussa. Pidän nyt 15lomapäivää ja palkkani on hiukan yli 2200 plus vuorotyölisät. Ja saan siis käteen tuon alle 600, bruttona lomaraha oli jotain 950. Puhuuko muut täällä Brutosta vai netosta?
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä taas. Olen siis ollut koko viime vuoden töissä, mutta vakituisen paikan sain viime heinäkuussa. Lomapäiviä mulla on 28 ja meillä kaikkien lomarahat maksetaan kesäkuun lopussa. Pidän nyt 15lomapäivää ja palkkani on hiukan yli 2200 plus vuorotyölisät. Ja saan siis käteen tuon alle 600, bruttona lomaraha oli jotain 950. Puhuuko muut täällä Brutosta vai netosta?
Kannattaa varmaan kysyä palkanlaskijalta, jos on vaikka tapahtunut joku virhe. Minkä verran sait viime vuonna?
Vierailija kirjoitti:
Äkkiseltään katsottuna näyttäisi olevan pieleen laskettu.. Mutta näihin vaikuttaa moni asia esim. mikä tes
Mutta suosittelen olemaan ehdottomasti palkkoihin yhteydessä, lomarahoissa on usein paljon virheitä
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kaikki puhuu ja vertailee keskenään bruttoa. Verotukseen vaikuttaa yksilön asiat eivätkö ole vertailukelpoisia esim. onko asuntolainaa ja jos on niin kuinka paljon ja millä korolla, paljonko maksaa eläkemaksua joka määräytyy iän perusteella jne... Ja näin ollen netto voi vaihdella kovasti vaikka lähtötason brutto olisi sama
Näitä kun lueskelee, niin en kehtaa edes sanoa paljon tuli. Tässä kuitenkin vastaus: kesälomarahat 14% viimevuoden tuloista ja talvilomarahat 4.5% viimevuoden tuloista. Summasta pois vielä veroprosentti, joka on 28%, niin se on se summa mikä tilille tulee. Koko vuoden painan urakkaa ja hommia. Ihan normi rakennus hommii. Onko tämä oikein? Eipä juuri, mut onko näistä joku julkisesti puhunu?? Ois mielenkiintoista, jos joku toimittaja tekisi vertailun eri alojen lomaraha sopimuksista tai edes paljon eri aloilla tulee lomarahaa?
Vierailija kirjoitti:
Brutosta tietenkin, se on vertailukelpoinen.
Vielä tää vanha ketju täällä. Ei mulle tule kahdeksalta kulta lomarahaa vaan ihan koko vuodelta. Olin sijainen koko alkuvuoden ja sitten heinäkuun alusta vakituinen. Olen siis ap.
Lomaraha on 50% loma-ajalle määräytyneestä palkasta, ellei sen saaja kuulu tähän kikyllä pienennetyn lomarahan piiriin.
Itsellä kesäloma 24pv. ja lomaraha 1920€
Olen metallialalla.
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan brutosta kun vertaillaan tuloja. Nettotuloon vaikuttaa niin paljon tulonsaajan henkilökohtaiset valinnat ja elinolot, että nettotulolla ei ole vertailumielessä mitään merkitystä, paitsi ehkä näillä naisvaltaisilla foorumeilla...
M40
Kunta-alalla lomarahojen osuus ei välttämättä ole puolet lomapalkan suuruudesta (käytetään eri kertoimia työsuhteen keston perusteella), kuten yksityisellä sektorilla, ja ei tosiaan vuosilomalaissa tunneta edes tuota käsitettä, joten kaikki lomaraha on ns. ilmaista rahaa.
Ihmettelen noita verotuksen kevenemishöpinöitä, kun samaan aikaan tyel- ja työttömyysvakuutusmaksuprosentit nousivat, itselläni ei ainakaan nettopalkka muuttunut suuremmaksi.
Pari näkökulmaa tähän keskusteluun. On turhaa sanoa aloittajalle että olisi vain tyytyväin ja pyydetään vertaamaan joihinkin muihin maihin ja heidän tilanteeseensa. Me nyt olemme Suomessa ja elämme tässä yhteiskunnassa. Ei ole mitenkään järkevää miettiä mitä joku saa englannissa tai vaikka vietnamissa.
Ja toinen asia mikä on joka vuotuinen ja näköjään joka alaa vaivaava. Palkanlaskennan kummalliset vaikeudet. On jotenkin kummallista että tätä siedetään Suomessa. Minulla on kokemusta isosta ja pienemmästä organisaatiosta työntekijänä mutta sama ongelma on ollut joka paikassa. Huonosti työnsä hoitavat palkanlaskijat.
Vierailija kirjoitti:
Siltä ajalta kun et ole ollut vakituinen niin pitää huomioida että sait lomarahoja palkan yhteydessä aina.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ammatti. Ap on siis lähihoitaja ja sain alle 600.
Millaista työtä teet, mistä bruttopalkasta tuo tuli?
Lomarahat ovat osa palkkaa.
Tiedoksi niille alle 50 älykkysosamäärään omaaville pösilöille, jotka sanovat lomarahan olevan ilmaista rahaa, ja ovat saaneet jonkun kirjoitustaitoisen tänne heidän arvottoman viestinsä lähettämään.
Sain tänä vuonna 700 euroa, viime vuonna jostain syystä 300 euroa ja olen töissä kokoaikaisesti