No niin kiky-lomarahat tulee perjantaina, pikkasen alle 600 euroa
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä taas. Olen siis ollut koko viime vuoden töissä, mutta vakituisen paikan sain viime heinäkuussa. Lomapäiviä mulla on 28 ja meillä kaikkien lomarahat maksetaan kesäkuun lopussa. Pidän nyt 15lomapäivää ja palkkani on hiukan yli 2200 plus vuorotyölisät. Ja saan siis käteen tuon alle 600, bruttona lomaraha oli jotain 950. Puhuuko muut täällä Brutosta vai netosta?
Sun lomaraha lasketaan KVTES mukaan niin, että se on bruttopalkasta 3,5% x ansaittu kk. 12 kk x 3,5 % = 42 %
2200 x 42 % = 924,00 (tässä ei nyt ole huomioitu vuorotyölisiä kun ei niistä ole tietoa)
Oikealta vaikuttaa lomaraha. Jos lomarahaa ei olisi nyt kiky -leikattu lomarahasi olisi 5 % /kk eli 60 % kuukausipalkasta = 1320 €
Ne jotka harmittelee, ettei heillä ole lomarahaa, kannattaisko liittyä liittoon ja maksaa jäsenmaksuja. Liitolla olisi enemmän varaa neuvotella/neuvottelijoita. Jos kuuluu Loimaan kanssaan, edesauttaa sitä ettei mitään etuja tipu kohta kenellekään.
Timpurin retale Turuust kirjoitti:
Lomarahoi 5.700 Nettona...repikää siitä. Rahhoo saa ku jaksaa painaa
Niin, koska siinä on mukana lomapalkkaa 2/3.
Tuo kikykin on kumma juttu minulla sen tekeminen on 2 tuntia kk:ssa miehelläni samalla työtunti määrällä ei ole koko kikyä.Taas akkojen alalle lyötiin ilmaista työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin naurettavaa ja naiivia, kuinka ihmisille uppoaa lomarahan leikkaaminen näillä selityksillä, että se olisi jotakin "ilmaisesta rahasta" luopumista, jota ilmankin kyllä pärjää jne. Ei se ole. Se on suora leikkaus palkkatasosta ja osa sisäistä devalvaatiota.
Tämä lomarahojen leikkaus oli se, minkä he itse valitsivat. Vaihtoehtojakin olisi ollut, esim. lomien lyhennys. Ja tietenkin se on leikkaus kokonaispalkasta, kun kustannustasoa piti saada alemmas ja tuottavuutta ylemmäs. Julkinen sektori on päässyt pöhöttymään liiaksi ja rahat eivät yksinkertaisesti riitä.
Lomarahojen leikkaus on vain 3 vuotta, ensi kesä vielä jäljellä, sitten palataan vanhaan. Lisäksi nyt korvataan tammikuussa kertakorvauksella jo tämän kesän pienennettyä lomarahaa. Talous on päinvastoin parantunut. Julkinen sektori oli pöhöttynyt 70-luvulla, nyt ei siitä ole tietoakaan. Itsekin vietin yhden kesän lääninhallituksessa apulaiskanslistin sijaisena, koko kesänä en tehnyt yhtään mitään mutta sijainen oli pakko palkata kun viranhaltija oli sairaana. Ei ollut nettiä eikä kännyjä, oli ihan hemmetin pitkiä päiviä.
Norjassa saa lomarahat verottomana. Nimim. 8000 euroa puhtaana käteen :)
Onnea rahoista, hyvät on! Minä sain 700€ ja olen kiitollinen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ammatti. Ap on siis lähihoitaja ja sain alle 600.
Selvitä huviksesi googlettelemalla, minkä verran koulutustasi vastaavat työntekijät saavat palkkaa, lomaa ja lomarahoja muualla. Aloita vaikka ihan Euroopan sisällä Briteistä. Vastaavaa tutkintoa siellä ei ole, työskentelisit siellä todennäköisesti tittelillä care assistant. Hintataso ei ole paljon Suomen tasoa halvempi, jos enää ollenkaan.
Suomen lomat ja lomarahat on ihan oikeasti sellaista luksusta, että en ymmärrä itkua.
Etkö ihan oikeasti ymmärrä? Ei kai nyt suomalainen työntekijä itseään vertaa mihinkään brittiläiseen tai namibialaiseen, eikä kuulukaan verrata, vaan siihen toiseen suomalaiseen työntekijään johon se kiky ei iskenyt! Miten ihmeellisen tyhmiä voi jotkut oikeasti ollakaan jos ei tätä tajua...
2000 euroa näyttäisi olevan tulossa lomarahaa.
Vierailija kirjoitti:
Otan kaikki lomat rahana. Työ = elämä. En voisi kuvitella mitään muuta. Alle 80h työviikkoa tekevät ovat loisia.
Voi sua :( *paijaa hiljaa*
Vierailija kirjoitti:
Tuo kikykin on kumma juttu minulla sen tekeminen on 2 tuntia kk:ssa miehelläni samalla työtunti määrällä ei ole koko kikyä.Taas akkojen alalle lyötiin ilmaista työntekoa.
Kyllä yksityisellekin tuli 24h ylimääräistä tekemistä ja tietenkin loppiaisen/Helatorstain kaltaisia päiviä.
ALV-yrittäjä täällä vaan hei:)
Mikä loma..mitkä lomarahat?
lol, loma-ajalta tulee normaalipalkka jolla voi elää. Toi on vaan boonusta ja jos ei silti riitä niin olisit säästänyt rahaa.
Laskeskelin, että mun lomaraha tulee olemaan aika lailla tasan 800 euroa, kun 30 % (kiky) on vähennetty. Ja tuosta sitten tietysti vielä verot pois. Lomarahan kanssa on tämän kuun palkka alle 2000 euroa nettona. Palkkakuitti ei ole vielä tullut, mutta osaan nuo itsekin laskea. Joku täällä jo mainitsikin, että ei käteen jäävä tulo ole yhtään enempää kuin aiemmin, vaikka veroprosentti pieneni, kun vastaavasti muita veroluonteisia maksuja menee enemmän. Olen kunnallinen pph ja koen kyllä ansainneeni joka ikisen euron nyt heinäkuussakin, vaikka lomalla olenkin.
Vierailija kirjoitti:
lol, loma-ajalta tulee normaalipalkka jolla voi elää. Toi on vaan boonusta ja jos ei silti riitä niin olisit säästänyt rahaa.
Khyl se loma-kta:n mukaan lasketaan ja siitä 50% lomarahaa.
No, hyvä, että saat sellaiset. Itse nostelen taas karenssin jälkeen kesän työttömyyskorvausta... Joo, sain toki työsuhteen päättyessä lomat rahana ja lomarahat, mutta ei se kompensoi tätä kesäköyhyyttä, jossa tosiaan tulee sen pakollisen karenssin jälkeen about 50% palkasta. Silti teen samaa työtä vuodesta toiseen kuin nekin, jotka saa kesältä palkan ja edes leikatut lomarahat.
Vierailija kirjoitti:
No, hyvä, että saat sellaiset. Itse nostelen taas karenssin jälkeen kesän työttömyyskorvausta... Joo, sain toki työsuhteen päättyessä lomat rahana ja lomarahat, mutta ei se kompensoi tätä kesäköyhyyttä, jossa tosiaan tulee sen pakollisen karenssin jälkeen about 50% palkasta. Silti teen samaa työtä vuodesta toiseen kuin nekin, jotka saa kesältä palkan ja edes leikatut lomarahat.
Miks sä olet karenssin saanut?
Vierailija kirjoitti:
Näitä kun lueskelee, niin en kehtaa edes sanoa paljon tuli. Tässä kuitenkin vastaus: kesälomarahat 14% viimevuoden tuloista ja talvilomarahat 4.5% viimevuoden tuloista. Summasta pois vielä veroprosentti, joka on 28%, niin se on se summa mikä tilille tulee. Koko vuoden painan urakkaa ja hommia. Ihan normi rakennus hommii. Onko tämä oikein? Eipä juuri, mut onko näistä joku julkisesti puhunu?? Ois mielenkiintoista, jos joku toimittaja tekisi vertailun eri alojen lomaraha sopimuksista tai edes paljon eri aloilla tulee lomarahaa?
Siinä on lomapalkka mukana. Muilla aloilla ei lomaraha sisällä loma-ajan palkkaa. Eli saamastasi lomarahasta 2/3 on loma-ajan palkkaa, 1/3 lomarahaa.
Mä jokapäivä töitä teen kirjoitti:
ALV-yrittäjä täällä vaan hei:)
Mikä loma..mitkä lomarahat?
Pistä sivuun esim. 18 % tuloista ja käytä ne esim. heinäkuussa ja maaliskuussa. Itse saat päättää loma-aikasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kun lueskelee, niin en kehtaa edes sanoa paljon tuli. Tässä kuitenkin vastaus: kesälomarahat 14% viimevuoden tuloista ja talvilomarahat 4.5% viimevuoden tuloista. Summasta pois vielä veroprosentti, joka on 28%, niin se on se summa mikä tilille tulee. Koko vuoden painan urakkaa ja hommia. Ihan normi rakennus hommii. Onko tämä oikein? Eipä juuri, mut onko näistä joku julkisesti puhunu?? Ois mielenkiintoista, jos joku toimittaja tekisi vertailun eri alojen lomaraha sopimuksista tai edes paljon eri aloilla tulee lomarahaa?
Siinä on lomapalkka mukana. Muilla aloilla ei lomaraha sisällä loma-ajan palkkaa. Eli saamastasi lomarahasta 2/3 on loma-ajan palkkaa, 1/3 lomarahaa.
Lomaraha=lomaltapaluuraha. Se ei sisällä loma-ajan palkkaa.
Otan kaikki lomat rahana. Työ = elämä. En voisi kuvitella mitään muuta. Alle 80h työviikkoa tekevät ovat loisia.